Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-11, 13:48   #1
fläsket
Registered User
 
fläskets avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Sverige
Inlägg: 65
3 gånger i veckan, duger det här?

Hej. Har börjat implementera löpning för ett tag sedan så jag vill inte gymma varje dag längre. Innan har jag kört ett 6-dagars PPL men vill nu rikta in mig mer på basövningar för måndag, onsdag och fredag.

Kan det här fungera?



Är jättetacksam för era åsikter! Finns det något jag verkligen bör ändra?
__________________
~
fläsket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-11, 13:57   #2
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Citat:
Ursprungligen postat av fläsket Visa inlägg
Hej. Har börjat implementera löpning för ett tag sedan så jag vill inte gymma varje dag längre. Innan har jag kört ett 6-dagars PPL men vill nu rikta in mig mer på basövningar för måndag, onsdag och fredag.

Kan det här fungera?



Är jättetacksam för era åsikter! Finns det något jag verkligen bör ändra?
Gör det säkert. Varför kör du så låga reps i allt?
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-11, 13:59   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag tycker inte att det ser direkt dåligt ut iallafall.

Men ett par småsaker stack ut för mig:

Är det inte för mycket pressövningar jämfört med dragövningar? På måndagen och onsdagen gör du tre set av dragövningarna men fem med pressövningarna. Det kanske iofs jämnas ut med att du gör fler reps i dragövningarna. Men på onsdagen har du en tricepsövning, men inget för biceps?

Finns det någon särskild tanke med att du har marklyft två dagar i veckan, men knäböj bara en dag?

Sen skulle jag lagt till nån övning för utsida axel (sidlyft), nån magövning och nån bicepsövning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-11, 14:06   #4
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av fläsket Visa inlägg
Hej. Har börjat implementera löpning för ett tag sedan så jag vill inte gymma varje dag längre. Innan har jag kört ett 6-dagars PPL men vill nu rikta in mig mer på basövningar för måndag, onsdag och fredag.

Kan det här fungera?



Är jättetacksam för era åsikter! Finns det något jag verkligen bör ändra?
Det ”fungerar” säkert väldigt bra. Naturligtvis beroende på vad det ska ”fungera” för. Skulle jag kört så hade jag kört böj två gånger och mark en gång, men det är jag det. Gissar att du tänker på benen inför löpningen.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-11, 15:34   #5
Senuise
Registered User
 
Senuises avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 67
Citat:
Ursprungligen postat av fläsket Visa inlägg
Hej. Har börjat implementera löpning för ett tag sedan så jag vill inte gymma varje dag längre. Innan har jag kört ett 6-dagars PPL men vill nu rikta in mig mer på basövningar för måndag, onsdag och fredag.

Kan det här fungera?



Är jättetacksam för era åsikter! Finns det något jag verkligen bör ändra?
Jag kör liknande upplägg, kondition och löpning varannan dag samt någon vilodag emellanåt, brukar komma av sig själv

Men jag skulle börjat med tyngsta övningen först. Alltså mark före de andra övningarna mån och fre.

Själv kör jag så här sen ett år tillbaka. Omvänd pyramid, tre sett per övning. Tyngsta setet först.


Dag1
Böj
Viktade chins

Dag2
Löpning

Dag3
Marklyft
Militärpress

Dag4
Löpning

Dag5
Vila eller lekdag på gymmet (discofredag?!)

Dag6
Böj
Viktade chins

Dag7
Löpning

O.s.v
__________________
Ålder: 37 Längd: 188cm Vikt: 103kg

Grov livet ut.
Senuise är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-11, 15:57   #6
fläsket
Registered User
 
fläskets avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Sverige
Inlägg: 65
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorneman Visa inlägg
Gör det säkert. Varför kör du så låga reps i allt?
Gillar 5x5 i basövningarna, alltid gjort det!

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag tycker inte att det ser direkt dåligt ut iallafall.

Men ett par småsaker stack ut för mig:

Är det inte för mycket pressövningar jämfört med dragövningar? På måndagen och onsdagen gör du tre set av dragövningarna men fem med pressövningarna. Det kanske iofs jämnas ut med att du gör fler reps i dragövningarna. Men på onsdagen har du en tricepsövning, men inget för biceps?

Finns det någon särskild tanke med att du har marklyft två dagar i veckan, men knäböj bara en dag?
Sen skulle jag lagt till nån övning för utsida axel (sidlyft), nån magövning och nån bicepsövning.
Det är det verkligen. Jag ska smacka in lite stångcurl på onsdagen för att jämna ut lite samt sidolyft där det går. Tanken med marklyft 2 dagar kontra Knäböj 1 dag är just för att jag löper så mycket nu att jag känner att de får smaka sitt hur som helst. Samt att marklyft tränar ju benen också!

Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Det ”fungerar” säkert väldigt bra. Naturligtvis beroende på vad det ska ”fungera” för. Skulle jag kört så hade jag kört böj två gånger och mark en gång, men det är jag det. Gissar att du tänker på benen inför löpningen.
Fungera var dåligt formulerat. Jag menar, är det tillräckligt för att min kropp ska få så.. balanserad träning som möjligt(?). Hehe!

Citat:
Ursprungligen postat av Senuise Visa inlägg
Jag kör liknande upplägg, kondition och löpning varannan dag samt någon vilodag emellanåt, brukar komma av sig själv

Men jag skulle börjat med tyngsta övningen först. Alltså mark före de andra övningarna mån och fre.

Själv kör jag så här sen ett år tillbaka. Omvänd pyramid, tre sett per övning. Tyngsta setet först.
Ska lägga om så att jag marklyfter före allt annat, ingen dum idé där! Ska testa omvänd pyramid någon gång!!

Wow hörni, alla era svar var otroligt hjälpsamma!! Jag ska ta till mig samtliga tips och göra de justeringar som krävs för att det ska bli bättre.

Tack så hemskt mycket.
__________________
~
fläsket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-11, 17:12   #7
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av fläsket Visa inlägg
Tanken med marklyft 2 dagar kontra Knäböj 1 dag är just för att jag löper så mycket nu att jag känner att de får smaka sitt hur som helst. Samt att marklyft tränar ju benen också!
Okej, jag fattar logiken!

Det går säkert bra. På många ställen på internet står det att läsa att det går bra att träna knäböj ofta, allt från varje dag till varannan dag, medan marklyft sliter så mycket på det centrala nervsystemet så man måste träna det jättesällan. Personligen har jag aldrig hållit med om det, jag tycker marklyft är ungefär som vilken övning som helst, slitaget på nervsystemet beror mest på hur mycket man tar i och hur många gånger.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-11, 19:17   #8
HenrikJ
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 633
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Okej, jag fattar logiken!

Det går säkert bra. På många ställen på internet står det att läsa att det går bra att träna knäböj ofta, allt från varje dag till varannan dag, medan marklyft sliter så mycket på det centrala nervsystemet så man måste träna det jättesällan. Personligen har jag aldrig hållit med om det, jag tycker marklyft är ungefär som vilken övning som helst, slitaget på nervsystemet beror mest på hur mycket man tar i och hur många gånger.
Tycker att böjen är värre. Känner man i marken att det kommer att bli ett lyft på gränsen så kan man bara skita i att lyfta hela vägen. Böjen måste jag vackert trycka upp ändå.
__________________
Who's a better lifter than the wind and more? /Roky Erickson
HenrikJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-11, 19:18   #9
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikJ Visa inlägg
Tycker att böjen är värre. Känner man i marken att det kommer att bli ett lyft på gränsen så kan man bara skita i att lyfta hela vägen. Böjen måste jag vackert trycka upp ändå.
I böjen kan du ju lära dig att släppa stången bakåt.
Eller ännu säkrare, att böja i bur.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-11, 19:53   #10
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Okej, jag fattar logiken!

Det går säkert bra. På många ställen på internet står det att läsa att det går bra att träna knäböj ofta, allt från varje dag till varannan dag, medan marklyft sliter så mycket på det centrala nervsystemet så man måste träna det jättesällan. Personligen har jag aldrig hållit med om det, jag tycker marklyft är ungefär som vilken övning som helst, slitaget på nervsystemet beror mest på hur mycket man tar i och hur många gånger.
För min del är det alltid ländryggen som blir så förbaskat trött och halvpumpad i en eller två dagar efter marklyftsdagen, blir stenhårt i ländryggen om jag t.ex kör böj dagen efter, så man blir svag och kass av det.
Kanske hade fungerat om man haft lite vettigare planering och belastning på markdagen dock.

Så jag håller med du, nervsystemet är skitsamma, bara att man är så trött/pumpad i ländryggen som hindrar för mig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-11, 19:55   #11
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
I böjen kan du ju lära dig att släppa stången bakåt.
Eller ännu säkrare, att böja i bur.
Eller hålla sig borta från dom tyngsta lyften. Man kan komma långt utan att ligga på gränsen till fail.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-11, 19:59   #12
fläsket
Registered User
 
fläskets avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Sverige
Inlägg: 65
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Okej, jag fattar logiken!

Det går säkert bra. På många ställen på internet står det att läsa att det går bra att träna knäböj ofta, allt från varje dag till varannan dag, medan marklyft sliter så mycket på det centrala nervsystemet så man måste träna det jättesällan. Personligen har jag aldrig hållit med om det, jag tycker marklyft är ungefär som vilken övning som helst, slitaget på nervsystemet beror mest på hur mycket man tar i och hur många gånger.
Så pass! Jo, absolut är det beroende av hur mycket man tar i som du säger!
__________________
~
fläsket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-11, 20:55   #13
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Eller hålla sig borta från dom tyngsta lyften. Man kan komma långt utan att ligga på gränsen till fail.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Jo, visst är det så. Men känner man sig inte trygg i lyftet så brukar inte lyftet bli säkrskilt stabilt och bra. Man kanske inte heller vågar gå djupt. Så är det för mig iaf, speciellt i bänkpress.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-11, 20:56   #14
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av R0B Visa inlägg
För min del är det alltid ländryggen som blir så förbaskat trött och halvpumpad i en eller två dagar efter marklyftsdagen, blir stenhårt i ländryggen om jag t.ex kör böj dagen efter, så man blir svag och kass av det.
Kanske hade fungerat om man haft lite vettigare planering och belastning på markdagen dock.

Så jag håller med du, nervsystemet är skitsamma, bara att man är så trött/pumpad i ländryggen som hindrar för mig.
Makes sense, för egen del får jag mest träningsvärk i traps av marklyft.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-11, 21:14   #15
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Jo, visst är det så. Men känner man sig inte trygg i lyftet så brukar inte lyftet bli säkrskilt stabilt och bra. Man kanske inte heller vågar gå djupt. Så är det för mig iaf, speciellt i bänkpress.
Jag tycker att det är drygt med säkringarna. Så oftast så sätter jag dom så lågt att dom ändå inte gör någon nytta. Jag kommer alltid lite djupare på maxvikter. Då vill jag inte slå i säkringarna. Sen kan man oftast få upp lite mer vikt genom att tumma på tekniken om man tränar med bra teknik till vardags.

Lite offtopic men ändå

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)