Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-28, 10:44   #1
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Bälte för belt squats

Har ryggproblem och kör därför belt squats med ett dipsbälte (sånt här: https://apuls.dk/image/cache/catalog...-1500x1500.jpg)

Vid tyngre vikter är det väldigt obekvämt. Ser rekommendationer på Spud Incs bälten och IronMinds bälten, ingen av dom säljs här och är därför extremt dyra.

Känner någon till ett väldigt bekvämt dipsbälte eller dyl. som duger bra för ändamålet?
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-28, 12:25   #2
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Ironminds bälte säljs på Extreme Power (svensk webbshop) fast det kostar ändå 1800kr. Då blir ju Spuds variant billigare trots frakt. Rogue Europe säljer Spuds så det kanske inte blir så farlig frakt från dem?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-28, 14:09   #3
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Ironminds bälte säljs på Extreme Power (svensk webbshop) fast det kostar ändå 1800kr. Då blir ju Spuds variant billigare trots frakt. Rogue Europe säljer Spuds så det kanske inte blir så farlig frakt från dem?
Tackar, vad jag kan se har Rogue bara Spudbältet på bevakningslista (verkar vara så sedan månader tillbaka).
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-28, 15:30   #4
ziggekatten
Registered User
 
ziggekattens avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Höllviken
Inlägg: 101
Zercher squats har gjort underverk för min rygg. Helt klart min favoritböj, och jag kan böja tre gånger i veckan utan känningar i ryggen.
__________________
Mål innan jag fyller 50:
Bänk: 100kg, Böj: 150, Mark: 200, Press: 75
Just nu(49 år, 186cm@97kg): 107,5/152,5/202,5/60
ziggekatten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-28, 15:41   #5
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Jag är nyfiken, vad har du för problem med ryggen? För mig som har en buktande disk i nivå L5-S1 så är bältböj en fruktansvärd övning, även om jag har bältet så långt ned som möjligt.
Ett tips om du vill kunna träna benen tyngre är att gå över till unilaterala övningar istället, bulgariska splitböj där den främre foten står på ett par viktskivor för en högre rörelsebana är min favorit.
Jag kör den med en viktväst, en hantel i en hand och med den andra så tar jag bort balansen ur ekvationen genom att hålla i böjracket.

Senast redigerad av Kev88 den 2018-10-28 klockan 15:42.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-28, 16:02   #6
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Jag är nyfiken, vad har du för problem med ryggen? För mig som har en buktande disk i nivå L5-S1 så är bältböj en fruktansvärd övning, även om jag har bältet så långt ned som möjligt.
Ett tips om du vill kunna träna benen tyngre är att gå över till unilaterala övningar istället, bulgariska splitböj där den främre foten står på ett par viktskivor för en högre rörelsebana är min favorit.
Jag kör den med en viktväst, en hantel i en hand och med den andra så tar jag bort balansen ur ekvationen genom att hålla i böjracket.
Lätt degeneration och buktning L4-L5, buktning L5-S1, lättare artros i nedre nivåerna.

Rent konkret tenderar det att komma hugg med skarp smärta följt av molande värk i övningar som marklyft, knäböj etc. Även frontböj.
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-28, 18:42   #7
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av nukz Visa inlägg
Lätt degeneration och buktning L4-L5, buktning L5-S1, lättare artros i nedre nivåerna.
Och bältböj irriterar inte? Det blir ju som en normal knäböj, fast med stången (bältet) på ländryggen.
Den enda versionen av bältböj som fungerar för mig är den nedan med Ironminds bälte, i den så belastas inte ländryggen eftersom vikten dras rakt nedåt, den är dock inget funktionell då man måste hålla i racket för att inte dras och falla bakåt.

Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-28, 19:22   #8
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Och bältböj irriterar inte? Det blir ju som en normal knäböj, fast med stången (bältet) på ländryggen.
Den enda versionen av bältböj som fungerar för mig är den nedan med Ironminds bälte, i den så belastas inte ländryggen eftersom vikten dras rakt nedåt, den är dock inget funktionell då man måste hålla i racket för att inte dras och falla bakåt.

Än så länge inte, man undviker ju kompression och skjuvning på kotpelaren i alla fall. Jag har dock mest kört landmine/T-bar-stil, dvs stången inkilad i ett hörn och mellan benen. Då kan jag även luta mig bakåt i lyftet.
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)