Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2016-06-20, 09:12   #11
Spunken
Bulimi & alzheimers.
 
Spunkens avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 493
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Övningarna i sig skräddarsyr jag inte på det sättet utan jag kör dem så som de instrueras i boken, men lägger till lite andra övningar för eget bruk. Kort och gott så utifrån mina skador bl.a. diskbråck så kör jag så som känns passande. Bl.a. en del coreövningar så som plankan och sidoplankan i position med rak/raka armar med fötterna på pilatesboll och dylikt har hjälpt mig en del med att stärka upp bålen och få ryggen att må bättre.

Jag kan inte heller köra alla mobilitetsövningar, typ piketöjningarna när man hänger sig från ribbstol i olika lägen, flexion/rotationsmobilitetsövningar har jag inte vågat mig på än. Kör dock weighted pike stretches men låter ryggen vila från diskbelastande saker en dag emellan.

Stagnerar har jag inte känt ännu, men som du säger så får man vara försiktig så man inte lägger in för mycket och övertränar. Det blev egentligen så i början lite, så har modifierat och lagt in en extra vilodag efter push/pull/legs där jag bara kör kondition samt lite "småövningar" och mobilitetsövningar, men inga stora övningar. Rings har jag lagt in för vissa av övningarna som körs med stång typ statiska pullups, tuck front lever, incline body rows, plankan samt flyes med LARS straps (dock på knän). Dessa är för roliga för att skippa samt det känns som det redan är betydligt lättare för bl.a. brachialis att jobba i ringplankövningen.

Det känns ju knappt som man hinner klämma in alla övningar de vill att man gör ändå, det är ju så jäkla många ^^ (samt att jag kör crosstraining 1,5-2 timmar per dag också).

Hur gick du tillväga när du byggde en egen ribbstol? Följde du någon instruktion någonstans? Bra jobbat hur som helst!
Ok! Det ingår ju redan rätt mycket core i programmet, var nyfiken på varför du ville ha mer
Mobiliteten är det som sätter gränserna, oavsett om man har diskbråck eller ej. Fattar inte hur en del är skapta, typ de som för shoulder dislocates med supinerat grepp.

Ribbstolen byggdes baserat på olika guider på nätet, finns en bra på GB forumet
__________________
Som huggen ur granit, allmänt hård fysträning och en del cykling.
Spunken är inte uppkopplad   Svara med citat


 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)