Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-23, 15:46   #1
bylundjonas
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 19
Vad behöver jag äta för att få energi och synligare muskler?

Hej. Jag har nyss skaffat gymkort och är intresserad av att bara äta sånt som är nyttigt och bra för träningen. Det jag är mest intresserad av är att äta saker som ger en bättre muskelmassa samt energi. Jag har inte hunnit läsa på vad det är som ökar muskelmassan, ifall det är kolhydrater, kcal osv. Men jag gissar på att det är mycket protein som jag ska klämma i mig varje gång jag tränar eller har tränat. Som ni märker är jag amatör när det kommer till det här ämnet och jag vägrar knapra i mig proteintabletter och pulver. Tack.
bylundjonas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-23, 16:08   #2
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Eftersom du är nybörjare behöver inte tänka mkt på kosten, ät "normalt", du behöver inte proteinpulver förutsatt att du äter proteinrik mat, första 6-12 mån ökar man snabbt i styrka o muskelmassa även om man slarvar med kosten, även viktigt att man följer ett hyggligt träningsprogram.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-23, 17:32   #3
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Mitt bästa tips:
--> Läs boken "Forma kroppen och maximera din prestation 2" av Jacob Gudiol & Nicklas Neuman. Riktigt värt och då får du en kanon grund i allt det du verkar vilja veta.
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-23, 18:29   #4
Nikenik
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Bohuslän
Inlägg: 74
Styrkelabbet har många bra lättlästa artiklar om både kost och gymträning. Och en underhållande pod med bra ljudkvalitet.
https://www.styrkelabbet.se/kost/

Går utmärkt att bygga muskler utan kosttillskott och proteinpulver, men inte så lätt utan en bra kost.
Sedan är det skillnad på att bli stark, bygga muskler, bli snygg, bli smal, ha roligt och må bra. Det ena utesluter ju inte det andra men inte fel att ha ett mål. Mitt mål är att må bra, ha roligt och bli starkare (tränar strongman, inte bodybuilding) och försöker lägga upp dieten och träningen efter det. Hade tränat och ätit lite annorlunda om jag ville gå ned i vikt och se snygg ut i spegeln.
Nikenik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-24, 14:10   #5
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Eftersom du är nybörjare behöver inte tänka mkt på kosten, ät "normalt", du behöver inte proteinpulver förutsatt att du äter proteinrik mat, första 6-12 mån ökar man snabbt i styrka o muskelmassa även om man slarvar med kosten, även viktigt att man följer ett hyggligt träningsprogram.
Blir så trött på sånna här kommentarer... Att inte tänka på kosten är nog det absolut vanligaste nybörjarmisstaget som existerar och en stor anledning till varför många får dåliga resultat och tröttnar. Det som är en "normal" kost för en icke-tränande svensson duger inte om man vill få bra resultat av träningen, det finns vissa grundläggande principer man behöver följa om det ska hända någonting.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-24, 14:31   #6
RobbanColeman
Registered User
 
RobbanColemans avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Norrtälje
Inlägg: 2 888
Ät mycket mer protein än vad som är normalt. Ät mindre mat totalt än vad som är normalt. Drick mer vatten än vad som är normalt. Sov 6-8h per natt minst.


Kosttillskott är skitbra! De hjälper en få i sig den "onormala" kosten, den man får synliga och större muskler av. Vill man inte äta dessa så kan man äta kvarg t ex och ägg. Energi kan man få genom synliga resultat, att inte ha vätskebrist, koffein och Bob Dylan i hörlurarna.

Läs på om näringslära. Lär dig vad olika saker innehåller. Det är inget hjärndött tidsfördriv att skaffa sig en schysst kropp. Visst det finns genvägar men den vanligaste vägen innehåller många pusselbitar som alla ska på plats innan man får fram den efterlängtade bilden.

Det går väldigt fort att få synliga resultat om man lär sig maten på en gång.
Mvh

Senast redigerad av RobbanColeman den 2019-07-24 klockan 14:33.
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-24, 15:05   #7
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
Citat:
Ursprungligen postat av Nuggets Visa inlägg
Blir så trött på sånna här kommentarer... Att inte tänka på kosten är nog det absolut vanligaste nybörjarmisstaget som existerar och en stor anledning till varför många får dåliga resultat och tröttnar. Det som är en "normal" kost för en icke-tränande svensson duger inte om man vill få bra resultat av träningen, det finns vissa grundläggande principer man behöver följa om det ska hända någonting.
Bygger cola och wienerbröd muskler?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-24, 15:34   #8
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av Nuggets Visa inlägg
Blir så trött på sånna här kommentarer... Att inte tänka på kosten är nog det absolut vanligaste nybörjarmisstaget som existerar och en stor anledning till varför många får dåliga resultat och tröttnar. Det som är en "normal" kost för en icke-tränande svensson duger inte om man vill få bra resultat av träningen, det finns vissa grundläggande principer man behöver följa om det ska hända någonting.
Med normalt menar jag om han äter "vanlig" mat i portioner inte skräpmat, portioner som ger mättnad men inte överäter, frukost, en proteinrik lunch och middag och ev något mellanmål då tror jag han är hemma?.

Man lär ju komma upp i över 120 gram protein med "normal" kost utan proteinpulver, behövs mer för en nybörjare?
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-24, 15:59   #9
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av Kischen Visa inlägg
Bygger cola och wienerbröd muskler?
Ja. Vad är din poäng? Klart man kan bygga muskler på vad som helst om man får i sig tillräckligt med protein, men med tanke på att han även frågar efter vad som är nyttigt, att han bryr sig tillräckligt om sig själv för att vilja komma i form samt vilken typ av forum vi befinner oss på så kan vi väl rimligtvis anta att han är ute efter någonting mer konstruktivt än så.

Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Med normalt menar jag om han äter "vanlig" mat i portioner inte skräpmat, portioner som ger mättnad men inte överäter, frukost, en proteinrik lunch och middag och ev något mellanmål då tror jag han är hemma?.

Man lär ju komma upp i över 120 gram protein med "normal" kost utan proteinpulver, behövs mer för en nybörjare?
"Vanlig" mat för en svensson kan ju innebära alltifrån rostbröd till flintastek. Jag håller helt med om att man inte behöver överanalysera kosten, men någorlunda grundläggande kunskap om makronutrienter, ungefärliga mängder och vart man hittar dom behöver man allt ha om man ska åstakomma något vettigt med träningen.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-25, 13:21   #10
bylundjonas
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 19
Tackar för alla svar. Jag kommer definitivt köpa boken "Forma kroppen och maximera din prestation 2" som @Isseman tipsade om.
__________________
https://bylundjonas.com
bylundjonas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-25, 13:44   #11
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
Citat:
Ursprungligen postat av Nuggets Visa inlägg
men någorlunda grundläggande kunskap om makronutrienter, ungefärliga mängder och vart man hittar dom behöver man allt ha om man ska åstakomma något vettigt med träningen.
Det här är min poäng. Folk har övertro på kostens betydelse för att lyfta saker på gymmet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-25, 14:15   #12
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av Kischen Visa inlägg
Det här är min poäng. Folk har övertro på kostens betydelse för att lyfta saker på gymmet.
Håller helt med dig, men många drar det alldeles för långt åt andra hållet istället när dom försöker lyfta fram just den grejen. Många lägger fram det som att man praktiskt taget kan skita i allt och att kosten spelar minimal roll, men det är långt ifrån sant. Klart man "kan" göra ökningar ändå, men man kommer ändå inte från att man mår bättre, presterar bättre och får enklare att hålla en bra kroppskomposition om man lägger ner ett par timmar på att lära sig grundläggande näringslära.

Nej, man behöver inte optinojja och gå till överdrift med kosten. Men man ska inte gå för långt åt andra hållet heller, som med allt annat i livet handlar det ju om balans. Dessutom förstår jag verkligen inte varför så många verkar tycka att det är negativt att lägga mycket fokus på sin kost, den är grunden till en bra hälsa, och en bra hälsa är grunden till bokstavligt talat allting annat i livet. Om det finns något enskilt område i livet där det är värt att lägga lite extra energi så skulle det vara just där.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-25, 14:25   #13
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 530
Citat:
Ursprungligen postat av Nuggets Visa inlägg
Håller helt med dig, men många drar det alldeles för långt åt andra hållet istället när dom försöker lyfta fram just den grejen. Många lägger fram det som att man praktiskt taget kan skita i allt och att kosten spelar minimal roll, men det är långt ifrån sant. Klart man "kan" göra ökningar ändå, men man kommer ändå inte från att man mår bättre, presterar bättre och får enklare att hålla en bra kroppskomposition om man lägger ner ett par timmar på att lära sig grundläggande näringslära.

Nej, man behöver inte optinojja och gå till överdrift med kosten. Men man ska inte gå för långt åt andra hållet heller, som med allt annat i livet handlar det ju om balans. Dessutom förstår jag verkligen inte varför så många verkar tycka att det är negativt att lägga mycket fokus på sin kost, den är grunden till en bra hälsa, och en bra hälsa är grunden till bokstavligt talat allting annat i livet. Om det finns något enskilt område i livet där det är värt att lägga lite extra energi så skulle det vara just där.
bra skrivit!
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-26, 07:18   #14
Odylicious
Registered User
 
Odyliciouss avatar
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 56
Citat:
Ursprungligen postat av Kischen Visa inlägg
Bygger cola och wienerbröd muskler?
Så länge du inte käkar ett underskott på cola och wienerbröd så ja!

Om han inte vill tröttna på gymmet och vara en säsongsgymmare och fortsätta se identiskt ut oavsett hur många år du har på gymmet så bör du ha koll på din kost. Vare sig det gäller att äta wienerbröd för att få i sig kalorierna eller inte.
Odylicious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-26, 08:08   #15
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
Citat:
Ursprungligen postat av Odylicious Visa inlägg
Så länge du inte käkar ett underskott på cola och wienerbröd så ja!

Om han inte vill tröttna på gymmet och vara en säsongsgymmare och fortsätta se identiskt ut oavsett hur många år du har på gymmet så bör du ha koll på din kost. Vare sig det gäller att äta wienerbröd för att få i sig kalorierna eller inte.
Det var en nick åt den här http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=33287
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)