Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-10-12, 15:10   #4621
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Du har ju hemmagym iaf, en bra kompromiss

12/10

Löpning
23,0 km, 4:58-tempo

Testade en ny runda efter att ha sett Kipchoges historiska bedrift. Var segare i benen jämfört med i söndags men gick ändå rätt bra.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-12, 21:32   #4622
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Stabilt långpass! Utforskar du nya rundor när du springer så långt eller hur brukar du göra?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-12, 21:50   #4623
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Stabilt långpass! Utforskar du nya rundor när du springer så långt eller hur brukar du göra?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Tack! Jag försöker ha så mycket fantasi som möjligt och spenderar mycket tid på Google Maps, så ja, jag försöker att utforska nya ställen. Det blir dock svårare och svårare p.g.a. hur ofta jag springer

Men det är helt klart skönt att variera sig så gott det går.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-13, 13:54   #4624
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
13/10

Knäböj
120x5@8,5
125x3
130x2

Draken
3x5-7 reps

Lårcurl
3 set

Biceps
6 set

Löpning
9,5 km, 5:40-tempo

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-14, 12:34   #4625
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Då var all träning inför Växjö marathon gjord. Jag valde ett helt annat upplägg jämfört med hur jag brukar gå tillväga och körde hård träning veckan innan loppet. Idag är jag rejält sliten och funderar på om jag kanske har gått för hårt tillväga men samtidigt så brukar lite vila göra susen. Vi får se.

Långpassen i mara-tempo var en bra idé och jag är nu helt säker på att jag oavsett dagsform ska lösa 25-30 km i måltempot. Att jag liksom inte ens skulle klara av att upprepa de passen när jag är utvilad och har loppepp - det finns inte på kartan. Dessa pass har varit rätt roliga att utföra och jag kommer nog att inkludera lite tempo på långpassen mer frekvent i framtiden.

Bortsett dagsformen så blir det mest intressanta på lördag hur kroppen reagerar efter 30 km. Allt efter 30 km är outforskad mark vad gäller att löpa i tempo. Just därför är jag lite mer återhållsam än vanligtvis vad gäller målsättning. Målet är självfallet 3:30 men till skillnad mot LL så har jag bestämt mig för att bli nöjd oavsett vilken tid jag får då detta är min debut på distansen. Det tankesätt grundar sig givetvis i att jag inte klappar igenom fullständigt men det tror jag verkligen inte att jag gör.

Mitt mindset kommer vara att ta mig till 30 km - därefter börjar loppet på riktigt. Jag är ruggigt taggad på känslan när första halvan är överstökad och man börjar se ett slut på loppet. Faktumet att man springer åtta varv runt en sjö kan nog bidra till en taggande känsla. Förstå när man går ut på sista varvet och vet att det är det sista man gör den dagen - vilken rush!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-14, 19:47   #4626
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
14/10

Bänkpress
80x10
80x10
80x10
80x10

Press
52,5x5
52,5x5
52,5x5
52,5x5
52,5x8

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-14, 19:51   #4627
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Då var all träning inför Växjö marathon gjord. Jag valde ett helt annat upplägg jämfört med hur jag brukar gå tillväga och körde hård träning veckan innan loppet. Idag är jag rejält sliten och funderar på om jag kanske har gått för hårt tillväga men samtidigt så brukar lite vila göra susen. Vi får se.

Långpassen i mara-tempo var en bra idé och jag är nu helt säker på att jag oavsett dagsform ska lösa 25-30 km i måltempot. Att jag liksom inte ens skulle klara av att upprepa de passen när jag är utvilad och har loppepp - det finns inte på kartan. Dessa pass har varit rätt roliga att utföra och jag kommer nog att inkludera lite tempo på långpassen mer frekvent i framtiden.

Bortsett dagsformen så blir det mest intressanta på lördag hur kroppen reagerar efter 30 km. Allt efter 30 km är outforskad mark vad gäller att löpa i tempo. Just därför är jag lite mer återhållsam än vanligtvis vad gäller målsättning. Målet är självfallet 3:30 men till skillnad mot LL så har jag bestämt mig för att bli nöjd oavsett vilken tid jag får då detta är min debut på distansen. Det tankesätt grundar sig givetvis i att jag inte klappar igenom fullständigt men det tror jag verkligen inte att jag gör.

Mitt mindset kommer vara att ta mig till 30 km - därefter börjar loppet på riktigt. Jag är ruggigt taggad på känslan när första halvan är överstökad och man börjar se ett slut på loppet. Faktumet att man springer åtta varv runt en sjö kan nog bidra till en taggande känsla. Förstå när man går ut på sista varvet och vet att det är det sista man gör den dagen - vilken rush!
Håller tummarna. Kom ihåg att hålla sista paragrafen i åtanke även under varv 4 och 5.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-14, 20:17   #4628
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Håller tummarna. Kom ihåg att hålla sista paragrafen i åtanke även under varv 4 och 5.
Tack! Jag är extremt bra på att dela upp pass/lopp i etapper så det ska nog gå bra. Det är t.ex. väldigt sällan jag tänker "helvete, är det så långt kvar?".

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-14, 20:26   #4629
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Tack! Jag är extremt bra på att dela upp pass/lopp i etapper så det ska nog gå bra. Det är t.ex. väldigt sällan jag tänker "helvete, är det så långt kvar?".

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Jag brukar inte tänka särskilt mycket alls, men har kommit på mig själv under träningspass att fundera, "Fan också...bra mycket kvar nu."
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-15, 08:23   #4630
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Jag ska ge det en dag till innan jag målar fan på väggen men det som egentligen är orsaken till att jag nojar lite angående om jag tränade för hårt f.g. vecka är att den vänstra höften känns halvdan. Absolut ingen smärta men den känns liksom av, det känns lite "styltigt". Kommer aldrig besitta förmågan att på ett bra sätt beskriva mina besvär men höften känns hur som helst av, det är kontentan. Oron byggs på lite av att min kompis som sprang Laugavegur hade problem med sin höft flera månader efter det loppet. Nu har inte jag gjort något extremt men det skulle kunna vara så att lördag och söndag sammantaget blev för hårda(rätt slitiga 23 km följt av tunga knäböj toppat med en mils jogg).

Idag kommer jag att avstå löpning p.g.a. höften och det ingick inte riktigt i planen Hoppas verkligen inte att det är något. Maran är jag så inställd på att springa så att det inte är ett alternativ att avboka den p.g.a. en lätt känning som inte gör ont. Om höften skulle vara ett riktigt problem så lär ju dock inte 4,2 mils stum löpning göra under på förbättringsfronten och en månad senare ska jag springa 65 km och 1500 höjdmeter.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-16, 07:39   #4631
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Väldigt lättad idag Höften känns av markant mycket mindre, tack Gud! Jag såg verkligen framför mig hur jag tar två smärtstillande innan loppet, springer det och antingen får bryta eller får långvariga men som drabbar Skottland. Det hade varit komiskt om jag för andra gången i år åker utomlands för att springa ett lopp och det för andra gången blir min kompis som springer det istället Nu är den svåra frågan om man försöker att jogga lite ikväll för att hålla igång benen? Det känns som att då det blev bra först idag så vill man kanske vänta en dag till.

Jag får tillskriva helandet till FIFA 20 Är officiellt fast i träsket igen, igår spelade jag från kl. 17 till 00:30. Min lägenhet har nog aldrig haft en så tragisk aura som den hade under första halvan av den kvällen då jag under flera timmar inte lyckades vinna en enda match. En snubbe slog mig med 8-1 och jag satt och tänkte "nice, förlorade bara andra halvlek med 1-2" hahaha. Sen vände det och jag bara vann, vann och vann och kunde inte sluta spela. Idag är höften bra. Kan inte vara ett sammanträffande.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 10:53   #4632
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Höften är ännu lite bättre idag. Ska löpa hem från jobbet idag och förhoppningsvis få positiva besked. Har inte testat "pepplez Garmin-app" ännu och det är något som jag måste göra idag. Faktumet att vi springer runt en sjö gör att jag kan tänka mig att klockan mäter lite extra fel, oavsett om svängarna inte är så tvära. Jag har även fått låna min kompis flipbelt och om jag fyller den till bristningsgränsen så får jag i åtta stycken gels. Det är ett par stycken för få men det känns inte jättejobbigt att ha ett par stycken i handen när jag springer, handlar ju bara om en dryg timme eller så. Tar en innan start och sedan en var tjugonde minut så att ha fler än tio gels på mig under loppet känns overkill.

Just nu säger prognosen tio grader och mulet och då blir det väl per automatik linne. Skulle säkert inte bli jättevarmt i en underställströja men det är lite på gränsen och då brukar det vara bäst att klä sig sparsamt.

Forskat lite om loppet:
- Hittade en Strava-aktivitet från loppet --> 90 m elevation
- Förra året var det strax över 300 startande.
- 112 st av de 294 personer som gick i mål sprang på sub 2:30. Det får ju ändå sägas vara en ganska ok nivå. 30 pers under tre timmar.
- Strava-aktiviteten jag hittade hade mätt upp 42,55 km. 350 meter fel förvisso men ändå inte så åt helvete fel som det kan vara emellanåt. Vad tar 350 m att springa liksom? Max 1,5 minut. Sen kan jag ju inte ta för givet att min klocka mäter samma avstånd så klart.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 11:30   #4633
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Kul med forskningen. Ska bli kul att se hur du presterar nu när din starka sida numera är uppförsbackar
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 12:10   #4634
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Kul med forskningen. Ska bli kul att se hur du presterar nu när din starka sida numera är uppförsbackar
Haha Det är ju svårt att säga emot med tanke på hur det har sett ut i de lopp som jag har sprungit på senare tid. Men EGENTLIGEN så är ju inte backarna något som ska vara till min fördel med tanke på storleken. Det jag ska göra på lördag, monotont springa i ett okej tempo väldigt länge, borde vara något som inte är alltför långt ifrån det som passar mig bäst. I teorin.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 23:07   #4635
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
17/10

Löpning
8,0 km, 4:53-tempo

Rodd
4 set

Chins
3 set

Biceps
6 set

Kändes bra att löpa men en bit in så började höften stelna till lite. Inte mycket men så att det märktes av. Kan nog utgå från att den kommer att kännas av under loppet, så länge det inte blir långvariga men så är det lite skitsamma. Tror jag löper hem från jobbet imorgon också.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)