Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-06-26, 10:34   #1
Tjoffe94
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 22
Rimligt?

Hej!

Jag har i skrivande stund gått på diet sedan den 2/4 detta år och jag skulle vilja påstå att det gått bra.

Min startvikt var på 95kg (182cm lång) och idag, snart 3 månader senare, så visar vågen 83kg.
Jag har siktat på en relativt långsiktig diet som ska sluta till min semester som börjar i mitten av Juli och jag har därför tagit ett par öl om helgerna och eventuellt någon fuskmåltid.

Nu till det sjuka(?).
Jag har legat på ett kaloriintag på ca 1200-1500kcal om dagen (använt mig av lifesum och vägt min mat) under veckodagarna med ett högt proteinintag. Trots detta extremt låga intag så har jag mått förvånansvärt bra och jag kör på samma vikt jag gjort tidigare när jag kör repetitioner, till och med mer i vissa övningar. Exempelvis bänken, har aldrig tidigare repsat på 100-110kg men detta gör jag stabilt trots viktnedgången och det höga underskottet.

Finns det någon annan på detta forum som varit så korkad som mig och legat på ett sådant lågt tillskott och ändå behållit humöret och styrkan?
Bör jag lägga på lite mer kcal om dagen trots att detta fungerat under dessa snart 3 månader? Kan jag kanske ha sabbat en del muskulatur av detta?

Som jag känner så ser jag bra resultat av muskulaturen och har behållit "volymen".

Kom gärna med lite åsikter och synpunkter

Ha de!

Johan
Tjoffe94 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-26, 14:14   #2
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
antingen så är det så enkelt att din kropp fungerar på detta sätt och att du har relativt låg energiförbrukning.
Innan jag byte matvanor och började springa så var jag tvungen att ligga runt 1500 kcal för att gå ner i vikt.

eller så stämmer inte dina vägningar och/eller det som är inlagt i Lifesum.

Vilket som. Spelar det egentligen någon roll om eller vilket av svaren som stämmer?
Du mår bra, blir starkare och går ner i vikt. Finns väl inget att klaga på, låter ju mest som en perfekt viktminskning.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-26, 18:36   #3
Tjoffe94
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
antingen så är det så enkelt att din kropp fungerar på detta sätt och att du har relativt låg energiförbrukning.
Innan jag byte matvanor och började springa så var jag tvungen att ligga runt 1500 kcal för att gå ner i vikt.

eller så stämmer inte dina vägningar och/eller det som är inlagt i Lifesum.

Vilket som. Spelar det egentligen någon roll om eller vilket av svaren som stämmer?
Du mår bra, blir starkare och går ner i vikt. Finns väl inget att klaga på, låter ju mest som en perfekt viktminskning.
Ja det har du faktiskt helt rätt i. Som sagt så känner jag mig nöjd, men jag har ändå fått en liten ”oro” att mitt sätt att deffa på kan ha gjort att mer muskler än nödvändigt har försvunnit.
Jag skulle definitivt inte ha något emot att lägga på ytterligare ca 3-500kcal om detta kanske till och med hade varit bra för dieten 😊
Tjoffe94 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-28, 08:50   #4
Jarp
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Eksjö
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoffe94 Visa inlägg
Ja det har du faktiskt helt rätt i. Som sagt så känner jag mig nöjd, men jag har ändå fått en liten ”oro” att mitt sätt att deffa på kan ha gjort att mer muskler än nödvändigt har försvunnit.
Jag skulle definitivt inte ha något emot att lägga på ytterligare ca 3-500kcal om detta kanske till och med hade varit bra för dieten 😊
Om du är starkare tror jag du kan vara ganska lugn.
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-28, 23:13   #5
zol
Registered User
 
zols avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 350
Jag ligger på samma kcal som du vid deff och även lyckats behålla styrkan och vissa fal även ökat. Då har jag även dragit ner från 4 pass till 3 där det även är färre set och reps.

Tror det dels beror på att min kost är underbyggd av bättre mat samt att jag i och med det lägre setantalet och övningarna fokuserar 100 % på varje set.
__________________
Zols Journal
zol är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)