Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-07-03, 22:48   #16
Duffman
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 184
Jag köpte en Merida CX-3. Helt underbar och jag lär nog typ aldrig få punka. Just detta var anledningen till att jag köpte en cyclocross. De lite grövre men ändå lättrampade däcken. Kanoncykel! Har en precis likadan sån här.
Duffman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-04, 00:02   #17
Huungg
Registered User
 
Huunggs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Ort: Helsingborg
Inlägg: 960
Citat:
Ursprungligen postat av Duffman Visa inlägg
Jag köpte en Merida CX-3. Helt underbar och jag lär nog typ aldrig få punka. Just detta var anledningen till att jag köpte en cyclocross. De lite grövre men ändå lättrampade däcken. Kanoncykel! Har en precis likadan sån här.
Har varit inne på olika cykelforum och kollat. Nu har jag spanat in Merida CX-3, Rose Pro DX 2000 och Nishiki All Road. Men eftersom jag inte har någon som hest aning om vilka bromsar och växlar som är bra osv så har jag ingen aning om vad jag ska köpa :P
Huungg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-05, 16:27   #18
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Bumpar tråden.

Måste skaffa en ny cykel då min tidigare havererat totalt. Cyklar mest i stan med kortare pendling på 10-15 min. Vill ha en enkel, så underhållsfri och billig cykel som möjligt.

Tittat på två modeller, men det är lite av en djungel för mig. Ni får gärna komma med fler tips om ni har. Jag har kollat på ORTLER MOTALA samt NISHIKI CITY 307.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-16, 00:22   #19
Stråhle
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 345
Har tänkt att sätta på dubbdäck på cykeln. Vintercykling är nytt för mig, vad ska jag tänkta på?

Börjar bli frostigt nu på morgonen för att smälta på dagen. Tar dubbdäck mycket skada av att rulla på asfalt i någon månad? Byta fram och tillbaka verkar lite jobbigt.

Är Schwalbe ett bra märke på däck?

Tar gärna tips på cykellampor ifall någon har en favorit
Stråhle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-16, 00:31   #20
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Lång tråd här:

Tråden för oss som äger en träningscykel eller tänker skaffa en
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-16, 00:46   #21
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Stråhle Visa inlägg
Har tänkt att sätta på dubbdäck på cykeln. Vintercykling är nytt för mig, vad ska jag tänkta på?

Börjar bli frostigt nu på morgonen för att smälta på dagen. Tar dubbdäck mycket skada av att rulla på asfalt i någon månad? Byta fram och tillbaka verkar lite jobbigt.

Är Schwalbe ett bra märke på däck?

Tar gärna tips på cykellampor ifall någon har en favorit
Jag skulle säga att schwalbe är top notch på dubbdäck, har extremt goda erfarenheter av "Ice Spiker pro". Tänk på att det bokstavligen är livsfarligt om du inte är försiktig.
Det är när du svänger som du har störst risk att trilla. Sitt i sadeln hela tiden, det är bakhjulet som ger drivkraften och ställer du dig upp så kommer du lättare slira eftersom däcket kanske inte orkar ner till asfalten/isen.

Dubbarna på däcken kan absolut ta skada, men de bättre märkena har "klätt" spikarna i volframkarbid, en extremt hård metall. Dock så låter det för jävligt när man cyklar med dubbdäck på asfalt, det finns risk att man "glider" eller "tappar grepp" på asfalt med dubbdäck och ännu större chans på släta ytor (tex i garage). Jag struntar i att tillverkaren säger att det inte är så, för det är helt enkelt inte sant

Jag har använt samma dubbdäck i ca 2 år som mest, varav kanske totalt 4-6 månader har varit helt utan snö/is.

Cykellampa beror helt på hur/var du ska cykla och hur bra du behöver synas, men framförallt hur bra du behöver se. Ska du cykla på obelysta stigar/spår bör du komplettera med en pannlampa.

Jag köpte även reflexspray och sprejade däcksidorna för att bilar verkligen skulle se mig från sidan.

Vintercykling är extremt kul och tacksamt, man är nästan helt själv i spåret och det är mer spännande/utmanande att behöva parera hela tiden för snövallar, is osv.

Finns även 2 skolor i om man behöver dubbdäck eller inte och om man ska ha breda eller smala däck. Det beror lite på hur van man är, vad för cykel man har, hur man cyklar och om det är mycket is eller mycket snö.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2017-11-16 klockan 00:50.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-16, 10:08   #22
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Schwalbe Winter Marathon är väl nästan att anse som standard om man vill ha ett pendeldäck med bra grepp. Jag kör 32mm just nu på min pendlare, det är inte bara dubben som gör skillnad, det är även mjukare gummi och greppigt mönster.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-16, 16:57   #23
Stråhle
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 345
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Jag skulle säga att schwalbe är top notch på dubbdäck, har extremt goda erfarenheter av "Ice Spiker pro". Tänk på att det bokstavligen är livsfarligt om du inte är försiktig.
Det är när du svänger som du har störst risk att trilla. Sitt i sadeln hela tiden, det är bakhjulet som ger drivkraften och ställer du dig upp så kommer du lättare slira eftersom däcket kanske inte orkar ner till asfalten/isen.

Dubbarna på däcken kan absolut ta skada, men de bättre märkena har "klätt" spikarna i volframkarbid, en extremt hård metall. Dock så låter det för jävligt när man cyklar med dubbdäck på asfalt, det finns risk att man "glider" eller "tappar grepp" på asfalt med dubbdäck och ännu större chans på släta ytor (tex i garage). Jag struntar i att tillverkaren säger att det inte är så, för det är helt enkelt inte sant

Jag har använt samma dubbdäck i ca 2 år som mest, varav kanske totalt 4-6 månader har varit helt utan snö/is.

Cykellampa beror helt på hur/var du ska cykla och hur bra du behöver synas, men framförallt hur bra du behöver se. Ska du cykla på obelysta stigar/spår bör du komplettera med en pannlampa.

Jag köpte även reflexspray och sprejade däcksidorna för att bilar verkligen skulle se mig från sidan.

Vintercykling är extremt kul och tacksamt, man är nästan helt själv i spåret och det är mer spännande/utmanande att behöva parera hela tiden för snövallar, is osv.

Finns även 2 skolor i om man behöver dubbdäck eller inte och om man ska ha breda eller smala däck. Det beror lite på hur van man är, vad för cykel man har, hur man cyklar och om det är mycket is eller mycket snö.
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Schwalbe Winter Marathon är väl nästan att anse som standard om man vill ha ett pendeldäck med bra grepp. Jag kör 32mm just nu på min pendlare, det är inte bara dubben som gör skillnad, det är även mjukare gummi och greppigt mönster.
Tack för svaren! Blir nog ett par schwalbedäck.

Funderar på att köpa nya hjul så det går smidigare att byta mellan vanliga däck/vinterdäck.
Brukar det vara samma bredd på alla hjul? Dreven förstår jag är i olika storlekar, men ifall man köper ett nytt hjul med samma antal kugghjul kommer det troligen lira fint då?

Senast redigerad av Stråhle den 2017-11-16 klockan 17:01.
Stråhle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-16, 18:52   #24
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
Hur länge håller reflexspray,är det något som måste sprayas på flera gånger i veckan.
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-16, 21:58   #25
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Stråhle Visa inlägg
Tack för svaren! Blir nog ett par schwalbedäck.

Funderar på att köpa nya hjul så det går smidigare att byta mellan vanliga däck/vinterdäck.
Brukar det vara samma bredd på alla hjul? Dreven förstår jag är i olika storlekar, men ifall man köper ett nytt hjul med samma antal kugghjul kommer det troligen lira fint då?
Det finns olika höga och breda hjul, dessutom finns det även olika höga "fälgar".
Om man vill slippa riskera att köpa fel och inte bryr sig om att det blir någon hundring dyrare skulle jag köpa hjul och däck i butik samtidigt.

Hjul kostar dock en rejäl hacka och vinterdäck är inte heller så billiga. Men det är absolut en värd investering, finns tom vissa cykelbutiker/mekaniker som erbjuder däckhotell med "gratis" (det ingår) däckbyte om man har trångt på vinden.

Jag löste det så att jag har en ganska billig vintercykel (MTB) och en sommar-/vår-/höstcykel.

Värt att nämna är att en vinter inte alls är nyttigt för en cykel, att konstant vara blöt, sandig och saltig från gatan gör inte underverk för kedjor, bromsar, växlar, derailleur eller fälgar osv. Så om du har en skitfin och dyr cykel kan det vara värt att köpa en enklare cykel att ha till vintern istället. Du sparar nog in pengarna på det jämfört med att köpa ett par nya hjul till fin-cykeln.

Ett till generellt tips är att alltid förvara cykeln inne om möjligt (tex låta den droppa av i garaget på jobbet eller så). Det mår cykeln bättre av och du slipper riskera att smältvatten under typ lunchen när det kan vara soligt fryser i låset sen när du ska åka hem på kvällen. Det är inte särskilt kul :p
Citat:
Ursprungligen postat av leee Visa inlägg
Hur länge håller reflexspray,är det något som måste sprayas på flera gånger i veckan.
Nä, behöver bara göras 1 gång per vinter (beroende på hur mycket hög snö det är, hur mycket det regnar osv. Jag har aldrig behövt göra det mer än 2 ggr per vinter inkl "vår-vintern"). Bara man ser till att göra rent däcket ordentligt innan man sprejar så att det fäster optimalt.

Dock så finns det också 2 typer av reflexsprej. En som är väldigt hållbar men syns även med blotta ögat (blir som silverfärg där man sprejar, används tex på träd och dylikt också) och en som är så gott som osynlig med blotta ögat men som inte håller så länge (används tex om man sprejar på något djur, tex hästar).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2017-11-16 klockan 22:01.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-20, 05:27   #26
Bailah
Registered User
 
Bailahs avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Lund.
Inlägg: 3 973
Holy shitballs, cyklade hem nu vid 04ish, -2 grader.

Funderar på att skaffa dubbdäck också, lite läskigt ibland faktiskt. Får se vad det blir. Dock en sak jag MÅSTE skaffa. Det är bra handskar. Hade ett par tunnare garn handskar under ett par vind/vatten täta cykel handskar och redan efter 10 minuter hade jag så jävla ont i fingertopparna. Spenderade mer tid att försöka värma fingrarna än att trampa. Riktigt jävla otrevligt.

Tips på ett par bra?
__________________
Bailah goes carnivore
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=234733
Bailah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-20, 08:00   #27
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Bailah Visa inlägg
Holy shitballs, cyklade hem nu vid 04ish, -2 grader.

Funderar på att skaffa dubbdäck också, lite läskigt ibland faktiskt. Får se vad det blir. Dock en sak jag MÅSTE skaffa. Det är bra handskar. Hade ett par tunnare garn handskar under ett par vind/vatten täta cykel handskar och redan efter 10 minuter hade jag så jävla ont i fingertopparna. Spenderade mer tid att försöka värma fingrarna än att trampa. Riktigt jävla otrevligt.

Tips på ett par bra?
Jag är ett så jäkla stort fan av lobsters. Du kan fortfarande växla/bromsa men du har dubbelt så mycket värme (två fingrar hjälps åt att varma varandra, förutom tummen då, men den är kortare och sitter på mer "kött", så den brukar klara sig bättre).

https://www.addnature.com/hestra-win...00-449173.html



Edit: Skulle det bli så kallt att du fortfarande fryser med dessa, så går det ju utmärkt att köra en vanlig fingervante som liner även här.

Edit 2: Finns ju såklart fler butiker än addnature och finns även fler märken som gör handskar/vantar av den här typen, men hestra gör bra grejer.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2017-11-20 klockan 08:04.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-20, 14:35   #28
Bailah
Registered User
 
Bailahs avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Lund.
Inlägg: 3 973
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Jag är ett så jäkla stort fan av lobsters. Du kan fortfarande växla/bromsa men du har dubbelt så mycket värme (två fingrar hjälps åt att varma varandra, förutom tummen då, men den är kortare och sitter på mer "kött", så den brukar klara sig bättre).

https://www.addnature.com/hestra-win...00-449173.html



Edit: Skulle det bli så kallt att du fortfarande fryser med dessa, så går det ju utmärkt att köra en vanlig fingervante som liner även här.

Edit 2: Finns ju såklart fler butiker än addnature och finns även fler märken som gör handskar/vantar av den här typen, men hestra gör bra grejer.
Tack, kollade runt lite igår natt och lobster verkar vara bäst i kylan. Mina fingrar har fortfarande inte helt återhämtat sig. Så får inhandla ett par sådana i veckan. Sjukt som det kan påverka en.
__________________
Bailah goes carnivore
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=234733
Bailah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-20, 15:02   #29
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Bailah Visa inlägg
Tack, kollade runt lite igår natt och lobster verkar vara bäst i kylan. Mina fingrar har fortfarande inte helt återhämtat sig. Så får inhandla ett par sådana i veckan. Sjukt som det kan påverka en.
Absolut varmast är ju utan tvekan tumvante, men det kan bli så avigt att växla, bromsa, ta upp saker ur fickor, låsa cykeln osv med tumvantar så lobster är nog optimalt för just cyklister, jag tror du kommer bli nöjd
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2017-11-20 klockan 15:05.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 13:50   #30
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 451
Bump! Hur ofta byter ni som har fälgbroms klossar/belägg till dessa? Jag köpte en ny cykel från Biltema för några veckor sedan som funkar kanonbra förutom att bromsen knappt tar längre. Cyklar på den 1-2 timmar per dag, eller så.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)