Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-02-19, 22:53   #31
Leeee
Bacon
 
Leeees avatar
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 26
Borde vara 18-års gräns på det, helt befängt att fanatiska föräldrar ska låta skära i sitt barn pga av en Gud. Vill man däremot ha en porrkuk nör man är vuxen so go ahead
Leeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 23:21   #32
FoolsGold
Registered User
 
FoolsGolds avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av lanzal Visa inlägg
Men det är ju en del av deras kultur, vem är jag som vit icke-muslim att berätta hur de ska göra? Detta känns som en fråga man kan driva på från muslimskt håll istället för att jag ska sitta här och förklara att deras kultur är fel.
Inget personligt mot dig så klart men detta resonemang är en bakvänd moralisk analys. Den första frågan är om det ska vara tillåtet att könsstympa någon utan dennes godkännande. Om vi svarar nej på det och därmed tillskriver handlingen ett moraliskt negativt värde så bibehålls det värdet även om det är en del av viss kultur. Det är i så fall en negativ del av den kulturen oavsett vilken kultur det är tal om.

Om man kan påvisa att handlingen har en nödvändig positiv effekt så kan det såklart väga upp den i utgångspunkt negativt laddningen till ett så kallat nödvändigt ont. Däremot ligger bevisbördan för nödvändigheten på den som vill utföra handlingen och inte tvärtom. Någons personliga tro på något som inte på något sätt kan påvisas (i detta fallet etablerad religion men skulle kunna vara vad som helst) är inte en god nog grund och därför bör andra människor/samhället göra starka markeringar som avskräcker från utförandet av handlingen (lagstifning).

För att göra min poäng tydligare: tänk på samhällen där människooffer har varit en framträdande del av kulturen. De som utförde offren menade sig ha en god grund till det men människooffers moraliska värde har såklart inget att göra med om det tillhör en kultur eller inte. Det samma gäller könsstympning utan medgivande.

Dessvärre blandas ofta ovanstående resonemang ofta ihop med främlingsfientlighet eller rasism vilket inte har något med saken att göra.
FoolsGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 23:24   #33
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av FoolsGold Visa inlägg
Någons personliga tro på något som inte på något sätt kan påvisas (i detta fallet etablerad religion men skulle kunna vara vad som helst) är inte en god nog grund och därför bör andra människor/samhället göra starka markeringar som avskräcker från utförandet av handlingen (lagstifning).
För att spela djävulens advokat så misstänker jag att omskärelsen har fler skäl än de strikt religiösa. Sociala t ex. Om jag får gissa hej vilt kan jag tänka mig att muslimer med förhud ses ner på i vissa sammanhang.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 23:26   #34
Leeee
Bacon
 
Leeees avatar
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
För att spela djävulens advokat så misstänker jag att omskärelsen har fler skäl än de strikt religiösa. Sociala t ex. Om jag får gissa hej vilt kan jag tänka mig att muslimer med förhud ses ner på i vissa sammanhang.
Dom får ju inte visa sig nakna , så vem vet förutom frugan/fruarna men dom tiger nog
Leeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 23:27   #35
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Leeee Visa inlägg
Dom får ju inte visa sig nakna , så vem vet förutom frugan/fruarna men dom tiger nog
De kanske sedan barnsben blir kända som "han den ickeomskurne". Men men, spekulerar bara.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 23:41   #36
Leeee
Bacon
 
Leeees avatar
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
De kanske sedan barnsben blir kända som "han den ickeomskurne". Men men, spekulerar bara.
Du har poäng där, tänkte inte på det
Leeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 00:47   #37
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av lanzal Visa inlägg
Vad är kultur här? Vi har 800k muslimer här i Sverige, så runt 350-400k muslimska män bor här som är omskurna typ. Det skulle jag ändå säga är rätt många. Jag tycker deras kultur ska få finnas med.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Islam_i_Sverige
och dom ska inte anpassa sig till vår kultur för att...?
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 02:41   #38
Benny Carlsson
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 97
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
och dom ska inte anpassa sig till vår kultur för att...?
För att alla kulturer är lika värda! Oavsett om det kamelpissdrickande pedofildyrkare, eller om det är buddhism. Allt berikar oss!

Förutom såklart nationalism, i alla former. Det är inte bra.
Benny Carlsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 02:49   #39
Benny Carlsson
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 97
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
För att spela djävulens advokat så misstänker jag att omskärelsen har fler skäl än de strikt religiösa. Sociala t ex. Om jag får gissa hej vilt kan jag tänka mig att muslimer med förhud ses ner på i vissa sammanhang.
Ja, och blir de lag så kommer alla att ha ha icke naturvidriga könsorgan och hotet skulle i sådana fall komma från äldre muslimer, men om alla i årskull 20XY inte är omskurna, så slipper vi i alla fall mobbningen i skolan, inom klasser.
Benny Carlsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 08:41   #40
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Antar att förbudet är mot ingrepp på barn inte ett förbud mot intimplastikkirurgi på vuxna.

Att skydda barn mot religiöst betingad kirurgi är bra, att förbjuda vuxna att göra saker mot sig själva dåligt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 08:50   #41
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av Leeee Visa inlägg
Borde vara 18-års gräns på det, helt befängt att fanatiska föräldrar ska låta skära i sitt barn pga av en Gud. Vill man däremot ha en porrkuk nör man är vuxen so go ahead
Nu är det långt ifrån alltid religiösa skäl till att man väljer att amputera spädbarn. Karvandet i den anglosaxiska världen bygger på den viktorianska idén om att man ska försöka förhindra onani och andra ickemuslimska kulturer pekar på tradition. Stolligast är ändå Syd-Korea som började med galenskaperna på 1900-talet via kontakter med den amerikanska krigsmakten.

Hur som, fantastiskt att ett land vågar stå upp mot detta primitiva beteende och står upp för den nordiska högkulturens värderingar. Samtidigt skriver väl Jan Scherman et. al. skriver på nya krönikor om hur viktigt det är att fritt få stympa bebissnoppar och man får förmoda att det ska ske på det gamla hederliga sättet med en herpesrabbin ivrigt lapande i sig blodet från gossebarnets utan bedövning stympade kön.

Senast redigerad av Ladugårdsdörr den 2018-02-20 klockan 08:51.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 09:26   #42
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
De kanske sedan barnsben blir kända som "han den ickeomskurne". Men men, spekulerar bara.
Tycker vi kör samma argument på kvinnor som inte är omskurna, det är ju fan tradition och det kan man inte bryta.
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 09:27   #43
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av lanzal Visa inlägg
Men det är ju en del av deras kultur, vem är jag som vit icke-muslim att berätta hur de ska göra? Detta känns som en fråga man kan driva på från muslimskt håll istället för att jag ska sitta här och förklara att deras kultur är fel.
Är du så verkligen så PK eller provocerar du bara? I vårt land, i våra länder, gäller vår kultur. Skall de bo hos oss så måste de anpassa sig till våra seder. Vi skär inte av förhuden av små pojkar här, det är barbariskt.

Vem är du som vit icke-muslim att berätta hur de skall göra? Det är din PLIKT som vit icke-muslim att göra det med de medel du har till förfogande.

Det är ingen fråga "man" kan driva på från muslimskt håll, för de vill skära bort förhudar. Så skall de sluta skära bort förhudar får vi göra något åt det. Vägrar de anpassa sig borde de inte få leva här utan skickas tillbaks till sina härkomstländer.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 09:36   #44
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Jag vet inte vad jag tycker är mest stört:
- Religiösa föräldrar som känner att de måste klippa i sina barn för att komma närmare gud.
- Icke-religiösa föräldrar i USA som klipper i sina barn för att den estetiska normen är en omskuren penis.

Som någon stå-upp komiker sa:
"Hej, varför är du omskuren?"
- "Min mamma tyckte att min penis skulle bli snyggast så här."


Ge fan i att klippa i barn utan medicinska skäl! Skall det vara så jävla svårt?

Om du sedan vill ägna dig åt självstympning när du är vuxen så står det dig fritt.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 10:09   #45
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Alla ingrepp har potentialen att gå fel och bli skadliga. De kan t ex infekteras, men det finns rentav exempel på extremfall där penisen råkat skäras av.

Även om man såklart bedövar under ingreppet så innebär läkningen obehag för spädbarnet.

Förhuden finns där av en anledning. Många påstår att ollonet blir mindre känsligt utan förhud. Vet inte om det är vetenskapligt bevisat, men det låter väl rimligt. Gissar att risken för skrapsår osv ökar.

Sen är jag emot det av ren principsak, man ska inte göra en permanent ändring av någons kropp innan den är gammal nog att moget bestämma själv vad denne vill.

Om personen som vuxen vill bli av med förhuden så är det jäkligt lätt att ordna. Men skär inte av den på ett barn...
Det fetade! Ett barn har inte valt att få sitt framtida fappande förstört.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)