Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-01-10, 16:03   #1
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Tråden om Strongman

Jag är säker på att det finns fler här som tränar strongman eller är sugna på att göra det. I den här tråden diskuterar vi allt strongmanrelaterat: Träningsupplägg, tips&trix, tävlingar och ger tips var man kan hitta gym med strongmangrejer till den som vill prova.

Jag är väldigt nyfiken på hur alla lägger upp sin träning. Jag har bara tränat strongman i ett halvår men har tränat byggning/styrkelyft 10 år. Med andra ord är jag nybörjare på området och vet inte till 100% hur jag ska göra allt.

För tillfället tränar jag bara grenar i princip, slänger ibland in någon knäböjsvariant som komplement. 4 gånger i veckan tungt varje gång (har hitintills kunnat göra något personbästa de flesta passen). 3-6 arbetsset per övning och brukar värma upp med marklyft och bicepscurls för att slippa dra sönder något. Upplägget på passen är följande: lyftövning (sten, däck, knäböjskomplement mm), Pressövning (Stock, apollons, cirkushantel mm), loaded carry (Farmers, OK, Conans mm) och avslutar med något komplement typ magövning, hyperextensions, ocklusionsträning, klättra i rep mm.
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-10, 21:30   #2
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=209067
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-10, 22:12   #3
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Kommer få mer uppmärksamhet i denna del av forumet ATJL.

JAg har funderat på det, men jag skulle nog få så jävla ont överallt :P
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-01-10, 22:29   #4
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Kommer få mer uppmärksamhet i denna del av forumet ATJL.

JAg har funderat på det, men jag skulle nog få så jävla ont överallt :P
Jo börja med det så vi dödliga har möjlighet att komma ikapp dina sl vikter när du bara grentränar!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 14:57   #5
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Citat:
Ursprungligen postat av ATJL Visa inlägg
Den hade jag missat, men där verkar mest vara snack om större tävlingar och eliten. Så detta får bli mer för träning.

Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Kommer få mer uppmärksamhet i denna del av forumet ATJL.

JAg har funderat på det, men jag skulle nog få så jävla ont överallt :P
Är det ryggen du är orolig över? Just när det gäller ryggen upplever jag strongman som mer skonsamt än styrkelyft.
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 15:05   #6
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Jag har börjat lägga in någon strongmanövning här och där. Atlassten, däck eller farmers på ryggdagen. Stock på pressdagen, ok på bendagen. På en högst medioker nivå såklart. Är för gammal, liten och klen för något annat.

Det är i alla fall riktigt roligt som omväxling. Man kan till och med kalla det för funktionell träning om man vill.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 00:36   #7
Thornblom
Försent nu då.. =(
 
Thornbloms avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Skogen
Inlägg: 1 324
Körde farmers walk med hantlar på ryggdagen förut, fick en jävla utveckling i grepp och trapsen växte som ogräs. Minns inte hur långt jag gick, men en raka genom gymmet med vändning och tillbaka. Körde väl på 60-65kg hantlar som mest, det var rätt kul.
Thornblom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 08:55   #8
Richter
Registered User
 
Richters avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Stångby
Inlägg: 294
Är själv sugen på att skaffa ett par farmers-väskor och börja knata runt på uppfarten.

Hittade till och med en DIY som verkade hyfsad här: http://board.crossfit.com/showthread.php?t=86844

Hugo, vet du om det vankas några fler amatör/folkklass-tävlingar här nere i söder? Provade en gång och det var riktigt kul!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Nästadrag Visa inlägg
Han från styrkelabbet är as stark! Men stor? Nja
Skriver och pratar om styrketräning på Styrkelabbet.
Richter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 08:07   #9
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Citat:
Ursprungligen postat av Thornblom Visa inlägg
Körde farmers walk med hantlar på ryggdagen förut, fick en jävla utveckling i grepp och trapsen växte som ogräs. Minns inte hur långt jag gick, men en raka genom gymmet med vändning och tillbaka. Körde väl på 60-65kg hantlar som mest, det var rätt kul.
Strongman ger sjuk utveckling för Trapsen. Jag märkte direkt när jag började hur de växte.

Citat:
Ursprungligen postat av Richter Visa inlägg
Är själv sugen på att skaffa ett par farmers-väskor och börja knata runt på uppfarten.

Hittade till och med en DIY som verkade hyfsad här: http://board.crossfit.com/showthread.php?t=86844
De där var riktigt bra till det priset. För hemmabruk och inte jättetunga vikter tror jag trä är det bästa, det är billigt och lätt att jobba med. Du kan ju alltid göra en frame också, den kan göras så stabil i trä att den klarar i princip vad som helst. Väldigt mycket strongmanutrustning är faktiskt DIY. Vill du ha ett traktordäck kan du säkert få det gratis av någon bonde också.

Citat:
Ursprungligen postat av Richter Visa inlägg
Hugo, vet du om det vankas några fler amatör/folkklass-tävlingar här nere i söder? Provade en gång och det var riktigt kul!
Det går rykten om att det ska hållas någon tävling på Sundkraft någon gång i början av detta året. Jag kan hålla dig uppdaterad om mer info. Vi har fått ett par armbrytarbord också så det är stor chans att denna gamla "strongmangren" återupplivas. Annars finns det alltid grepp-SM den 10e Mars, lite åt strongmanhållet.
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-14, 00:06   #10
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
Born Strong
https://www.netflix.com/se/title/80210716
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-14, 21:56   #11
ViktorC
Man vänjer sig
 
ViktorCs avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 175
Jag har kört en del strongman på gymmet jag tränar, de har pass två gånger i veckan. Riktigt kul med mycket farmerswalk, lyfta stenar/slamballs, slädar osv.

Har dock svårt att få tiden att åka in till stan och träna så jag håller på att fixa stromgman(ish) grejer här hemma. Hittills har jag fixat traktordäck i olika storlekar, slamballs på 35 kg (ska köpa en på 50-60kg också). Ska bygga ihop någon träram för farmerswalk och sen har jag skivstång med 100kg vikter plus ett gäng kettlebells i olika storlekar.

Någon som har idéer om något annat som går hyfsat lätt att bygga eller inte är så dyrt att köpa?
__________________
Only Grub can judge me

Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Ingen i hela alliansen verkar ju ha rört en bänkpress under hela deras livstid, jävla överklass.
ViktorC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-15, 06:34   #12
robbob
Registered User
 
robbobs avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Umeå
Inlägg: 356
Citat:
Ursprungligen postat av ViktorC Visa inlägg
Jag har kört en del strongman på gymmet jag tränar, de har pass två gånger i veckan. Riktigt kul med mycket farmerswalk, lyfta stenar/slamballs, slädar osv.

Har dock svårt att få tiden att åka in till stan och träna så jag håller på att fixa stromgman(ish) grejer här hemma. Hittills har jag fixat traktordäck i olika storlekar, slamballs på 35 kg (ska köpa en på 50-60kg också). Ska bygga ihop någon träram för farmerswalk och sen har jag skivstång med 100kg vikter plus ett gäng kettlebells i olika storlekar.

Någon som har idéer om något annat som går hyfsat lätt att bygga eller inte är så dyrt att köpa?
Sandsäck är billigt och enkel att bygga. Väldigt jobbigt att lyfta och går att använda på många olika sätt. Kanske inte exakt gren specifik men kan nog med lite fantasi likna en del.

Kan tipsa om zercherwalks med sandsäck - jobbigt!😊
robbob är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-15, 07:38   #13
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 314
Citat:
Ursprungligen postat av ViktorC Visa inlägg
Någon som har idéer om något annat som går hyfsat lätt att bygga eller inte är så dyrt att köpa?
Fixa ett tjockt rep så kan du knyta fast traktordäck m.m. och göra olika former av dragövningar med.
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-15, 09:38   #14
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Citat:
Ursprungligen postat av An Iron Soul Visa inlägg
Tackar, såg den igår efter rekommendation.

Citat:
Ursprungligen postat av ViktorC Visa inlägg
Jag har kört en del strongman på gymmet jag tränar, de har pass två gånger i veckan. Riktigt kul med mycket farmerswalk, lyfta stenar/slamballs, slädar osv.

Har dock svårt att få tiden att åka in till stan och träna så jag håller på att fixa stromgman(ish) grejer här hemma. Hittills har jag fixat traktordäck i olika storlekar, slamballs på 35 kg (ska köpa en på 50-60kg också). Ska bygga ihop någon träram för farmerswalk och sen har jag skivstång med 100kg vikter plus ett gäng kettlebells i olika storlekar.

Någon som har idéer om något annat som går hyfsat lätt att bygga eller inte är så dyrt att köpa?
Ett OK borde vara ganska lätt att snickra ihop i trä om du bara ska ha det till dig själv och därmed inte behöver ändra höjden.

Apollons axel är bara att köpa ett 50 mm (Standarden är väl 48,3 mm egentligen) stålrör och svetsa på två flänsar. (https://webbshop.tibnor.se/Pages/Cat...wProducts=true)

En stock hade varit riktigt tufft att karva ut själv ur en riktig trästock. Sen på ändarna borrar du hål och sätter i två rörbitar som blev över från apollons axel som du kan hänga vikter på.
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-15, 22:43   #15
ViktorC
Man vänjer sig
 
ViktorCs avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 175
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Fixa ett tjockt rep så kan du knyta fast traktordäck m.m. och göra olika former av dragövningar med.
Glömde att nämna det, har ett "battle rope" på 8 meter, det lär ju fungera utmärkt

Citat:
Ursprungligen postat av hugok Visa inlägg
Ett OK borde vara ganska lätt att snickra ihop i trä om du bara ska ha det till dig själv och därmed inte behöver ändra höjden.

Apollons axel är bara att köpa ett 50 mm (Standarden är väl 48,3 mm egentligen) stålrör och svetsa på två flänsar. (https://webbshop.tibnor.se/Pages/Cat...wProducts=true)

En stock hade varit riktigt tufft att karva ut själv ur en riktig trästock. Sen på ändarna borrar du hål och sätter i två rörbitar som blev över från apollons axel som du kan hänga vikter på.
Riktigt bra idéer, en stock kan jag nog fixa lätt, bor på landet och har en del skog, ska se vad jag hittar på! Tack
__________________
Only Grub can judge me

Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Ingen i hela alliansen verkar ju ha rört en bänkpress under hela deras livstid, jävla överklass.
ViktorC är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)