Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-04-30, 09:25   #61
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Stor skillnad på feminism och feminism. Se några the amazing atheist videos så inser man att det finns många feminister som skulle vara direkt farliga och typ könsstympa män om de fick. :/
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad  
Gammal 2013-04-30, 09:26   #62
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Citat:
Ursprungligen postat av Latissimus Dorsi Visa inlägg
Du var hur trevlig som helst, men det är väl inte relevant för diskussionen? En person kan vara hur trevlig som helst och ändå ha rätt konstiga åsikter (absolut inte riktat mot dig). Får bara grattulera dig över att du är en som är en ''bra feminist''. Varför syns inte sådana i media? Istället för någon som sitter och grinar över att schampooflaskor säljs i rosa och blåa flaskor och påstås att vi är på väg mot en ny världskris bara p.g.a detta.
Jo, du har delat upp människor i bra och dåliga. Feminister är dåliga. Det var just personerna du menade, du själv skrev att vi måste skilja på sak och person, och det var personerna som var just dåliga. Om det är de politiska åsikterna du vänder dig emot får du ju angripa det. Och du måste förstå att du ser det du vill se. Om någon passar in i din mall i hur du tänker dig feminister är det lätt att sortera. Om någon inte gör det så hamnar hen inte i det facket. Du gör det lätt för dig.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad  
Gammal 2013-04-30, 09:29   #63
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Citat:
Ursprungligen postat av Latissimus Dorsi Visa inlägg
Du var hur trevlig som helst, men det är väl inte relevant för diskussionen? En person kan vara hur trevlig som helst och ändå ha rätt konstiga åsikter (absolut inte riktat mot dig). Får bara grattulera dig över att du är en som är en ''bra feminist''. Varför syns inte sådana i media? Istället för någon som sitter och grinar över att schampooflaskor säljs i rosa och blåa flaskor och påstås att vi är på väg mot en ny världskris bara p.g.a detta. Sådana i den sistnämnda kategorin gör mig irriterad, och borde göra dig ännu mer irriterad. För de är sådana som får folk att tycka mindre bra om feminister.
Det kallas Diversity of tactics. Feminister kan såklart debattera med andra feminister om vad som anses viktigt i dagsläget, vart energin bör läggas, etc, men det hjälper inte kampen att kritisera andra feminister och vad de tycker är viktigt. Bättre då att kämpa med de frågor som en själv tycker är viktigare.

Det finns feminister som tycker att det är viktigt med andelen kvinnor i styrelser. Kan du tänka dig vad tokigt!? Jag tycker att det är en fullständigt irrelevant fråga för jämställdhet eftersom den ändå mest påverkar kvinnor som redan har det bra ställt, även om de såklart har det tuffare i sitt skikt för att det är kvinnor. Men jag tycker att det finns andra saker som är mycket viktigare. Trots detta så försöker jag inte att hacka på de feministerna som tycker så då vi ändå har gemensamma intressen.
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad  
Gammal 2013-04-30, 09:29   #64
PowPow
Registered User
 
PowPows avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 2 482
Citat:
Ursprungligen postat av AronP Visa inlägg
+ Lika lön för olika arbete.
Hur menar du?
PowPow är inte uppkopplad  
Gammal 2013-04-30, 09:34   #65
AronP
Registered User
 
AronPs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 4 444
Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg
Hur menar du?
Det finns yrken där män passar betydligt bättre (brandman är väl det främsta exemplet där intagningskriterierna skiljer sig åt, om man nu inte ändrat det) och trots det förespråkas det att lönen ska vara lika.

För att jag inte ska framstå för plump så kan man väl säga att det finns yrken där män är sämre passande, även om det mest verkar handla om mer mjuka egenskaper.
__________________
Placeringar: 2014: BoS-90: 7/10; Loaded-80: 10/12; SweGP-80: 4/6; BodyClassicÖppen: 7/12. 2012: SM-70: 7/7. 2011: Lucia-70: 2/7; DC-70: 1/8.
Nästa tävling: Oklart.

Följ min träning här eller genom Facebook, Instagram.
AronP är inte uppkopplad  
Gammal 2013-04-30, 09:48   #66
PowPow
Registered User
 
PowPows avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 2 482
Citat:
Ursprungligen postat av AronP Visa inlägg
Det finns yrken där män passar betydligt bättre (brandman är väl det främsta exemplet där intagningskriterierna skiljer sig åt, om man nu inte ändrat det) och trots det förespråkas det att lönen ska vara lika.
Intagningskriterierna är desamma för män och kvinnor..

Angående lönen så är medellönen för manliga brandmän högre än medellönen för kvinnliga brandmän.

Senast redigerad av PowPow den 2013-04-30 klockan 09:50.
PowPow är inte uppkopplad  
Gammal 2013-04-30, 09:52   #67
4623
Getar
 
4623s avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 354
Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg

Angående lönen så är medellönen för manliga brandmän högre än medellönen för kvinnliga brandmän.
Det ter sig dock väldigt logiskt att det är så. Antalet manliga brandmän med många års erfarenhet är nog bra mycket större än antalet kvinnliga.
4623 är inte uppkopplad  
Gammal 2013-04-30, 09:55   #68
AronP
Registered User
 
AronPs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 4 444
Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg
Intagningskriterierna är desamma för män och kvinnor, så vitt jag förstått.

Angående lönen så är medellönen för manliga brandmän högre än medellönen för kvinnliga brandmän.
Det var ju bra det iaf.

Nåja det är inte enda yrket där kvinnor kvoteras in.

Att lönen för tillfället skiljer i flera yrken är sant men man vill även att detta skall elimineras, trots att det finns yrken där kvinnor/män passar bättre.
__________________
Placeringar: 2014: BoS-90: 7/10; Loaded-80: 10/12; SweGP-80: 4/6; BodyClassicÖppen: 7/12. 2012: SM-70: 7/7. 2011: Lucia-70: 2/7; DC-70: 1/8.
Nästa tävling: Oklart.

Följ min träning här eller genom Facebook, Instagram.
AronP är inte uppkopplad  
Gammal 2013-04-30, 09:59   #69
PowPow
Registered User
 
PowPows avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 2 482
Citat:
Ursprungligen postat av 4623 Visa inlägg
Det ter sig dock väldigt logiskt att det är så. Antalet manliga brandmän med många års erfarenhet är nog bra mycket större än antalet kvinnliga.
Det är möjligt. Jag hittar ingen ålders/erfarenhets-korrigerad statistik. Kanske är svårt att få fram då antalet kvinnliga brandmän fortfarande är så litet.

Det närmsta jag hittade var på lönestatistik.se, där meddelåldern för kvinnliga brandmän är 32 år (med 5,9 års erfarenhet) och manliga brandmän är 29,5 år (med 5,8 års erfarenhet). Men månadslönen där skiljer sig från scbs siffror, så jag antar att det inte är i närheten av statistiskt säkerställt.
PowPow är inte uppkopplad  
Gammal 2013-04-30, 10:05   #70
PowPow
Registered User
 
PowPows avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 2 482
Citat:
Ursprungligen postat av AronP Visa inlägg
Det var ju bra det iaf.

Nåja det är inte enda yrket där kvinnor kvoteras in.

Att lönen för tillfället skiljer i flera yrken är sant men man vill även att detta skall elimineras, trots att det finns yrken där kvinnor/män passar bättre.
Vilka yrken tänker du på då?
Jag är mest intresserad eftersom du tog upp brandmän som det mest tydliga exemplet på när kvinnor och män hade olika intagningskrav på sig, och trots detta skulle ha samma lön, när det i själva verket är så att män och kvinnor har samma intagningskrav på sig, fast kvinnorna har lägre lön. Jag ser inte hur detta går ihop med ditt "lika lön för olika arbete". I min värld låter det snarare som olika lön för samma arbete.
PowPow är inte uppkopplad  
Gammal 2013-04-30, 10:08   #71
AronP
Registered User
 
AronPs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 4 444
Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg
Vilka yrken tänker du på då?
Jag är mest intresserad eftersom du tog upp brandmän som det mest tydliga exemplet på när kvinnor och män hade olika intagningskrav på sig, och trots detta skulle ha samma lön, när det i själva verket är så att män och kvinnor har samma intagningskrav på sig, fast kvinnorna har lägre lön. Jag ser inte hur detta går ihop med ditt "lika lön för olika arbete". I min värld låter det snarare som olika lön för samma arbete.
Om vi ska rabbla potentiella yrken så polis, ställsningbyggare, rivningsarbete kommer jag att tänka på rak arm.

Och, som jag sa tidigare vilket visserligen passade lite dåligt ihop med texten jag citerade, så är det vad man vill ha för lön, inte kanske den faktiska lönen.
__________________
Placeringar: 2014: BoS-90: 7/10; Loaded-80: 10/12; SweGP-80: 4/6; BodyClassicÖppen: 7/12. 2012: SM-70: 7/7. 2011: Lucia-70: 2/7; DC-70: 1/8.
Nästa tävling: Oklart.

Följ min träning här eller genom Facebook, Instagram.
AronP är inte uppkopplad  
Gammal 2013-04-30, 10:18   #72
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg
Vilka yrken tänker du på då?
Jag är mest intresserad eftersom du tog upp brandmän som det mest tydliga exemplet på när kvinnor och män hade olika intagningskrav på sig, och trots detta skulle ha samma lön, när det i själva verket är så att män och kvinnor har samma intagningskrav på sig, fast kvinnorna har lägre lön. Jag ser inte hur detta går ihop med ditt "lika lön för olika arbete". I min värld låter det snarare som olika lön för samma arbete.
Definiera "lika arbete".
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad  
Gammal 2013-04-30, 10:20   #73
PowPow
Registered User
 
PowPows avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 2 482
Citat:
Ursprungligen postat av AronP Visa inlägg
Om vi ska rabbla potentiella yrken så polis, ställsningbyggare, rivningsarbete kommer jag att tänka på rak arm.

Och, som jag sa tidigare vilket visserligen passade lite dåligt ihop med texten jag citerade, så är det vad man vill ha för lön, inte kanske den faktiska lönen.
Hur menar du att kvinnor kvoteras in som poliser, rivningsarbetare och ställningsbyggare?
PowPow är inte uppkopplad  
Gammal 2013-04-30, 10:22   #74
4623
Getar
 
4623s avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 354
Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg
Hur menar du att kvinnor kvoteras in som poliser, rivningsarbetare och ställningsbyggare?
Du tror inte det finns män som är mer lämpliga som poliser som inte kommer in just på grund av att de inte är kvinnor? Har för övrigt inte stött på en enda vettig polisbrud. De ska helatiden försöka hävda sig, imho.
4623 är inte uppkopplad  
Gammal 2013-04-30, 10:24   #75
AronP
Registered User
 
AronPs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 4 444
Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg
Hur menar du att kvinnor kvoteras in som poliser, rivningsarbetare och ställningsbyggare?
I just dom fallen var det mer förmåga att utföra arbetet jag tänkte på. När det kommer till poliser så har man väl dock som policy att man vill ha in kvinnor och invandrare.

Annars är väl chefer ett område där man kvoterar in kvinnor.
__________________
Placeringar: 2014: BoS-90: 7/10; Loaded-80: 10/12; SweGP-80: 4/6; BodyClassicÖppen: 7/12. 2012: SM-70: 7/7. 2011: Lucia-70: 2/7; DC-70: 1/8.
Nästa tävling: Oklart.

Följ min träning här eller genom Facebook, Instagram.
AronP är inte uppkopplad  


Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)