Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2015-11-24, 22:04   #5851
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Skrotnisse Visa inlägg
Tycker det låter lågt. Vet att jag tagit 80 för säkert ett år sedan och då var jag svagare. Kollar man one max rep är det 7 kg skillnad mellan 70 x 5 och 65 x 10 det är därför jag undrar vad som kan vara troligast. Är iofs ovan att hantera tyngre vikter då jag i princip aldrig maxat.
Ska man gå efter teorin att 5x5 skulle motsvara 8rm så skulle ditt teoretiska 1rm ligga på ca 87kg. Om nu 70kg i 5x5 var maxtungt då alltså och din repstyrka motsvarar rm-tabellerna.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-24, 23:39   #5852
Skrotnisse
Registered User
 
Skrotnisses avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 91
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Ska man gå efter teorin att 5x5 skulle motsvara 8rm så skulle ditt teoretiska 1rm ligga på ca 87kg. Om nu 70kg i 5x5 var maxtungt då alltså och din repstyrka motsvarar rm-tabellerna.
Okej, tackar! 5x5 var inte maxtungt kanske kunde klämma ut 1-2 rep på varje set. Men det låter jag vara osagt. Men runt 90 kg borde inte vara en omöjlighet i alla fall. Ska fortsätta 5x5 året ut och prova maxa efter det.
Skrotnisse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-26, 07:49   #5853
Alaeus
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2015
Ort: Huddinge
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det har att göra med hur avancerad man är. Nybörjare ska köra StrongLifts, när man tar 300 pund (135 kg) i knäböj ska man hoppa på Madcow eller något annat "intermediate"-program.
Är det någonstans där man bör "byta upp sig" alltså?

Jag har kört Stronglifts sedan i april ungefär. De vikter jag klarat 5x5 på är 145 kg knäböj, 90 kg bänkpress och 177,5 kg marklyft (samt 60 kg axelpress och 90 kg stångrodd). Bör jag se över mitt schema kanske, för att få bättre utveckling? Känner mig relativt svag i bänken. Misstänker att jag gör något fel i stångrodden också, det "känns" inte på samma sätt som övriga övningar. Funderar på att byta till rodd eller latsdrag eller något istället.
Alaeus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-26, 08:27   #5854
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Alaeus Visa inlägg
Är det någonstans där man bör "byta upp sig" alltså?

Jag har kört Stronglifts sedan i april ungefär. De vikter jag klarat 5x5 på är 145 kg knäböj, 90 kg bänkpress och 177,5 kg marklyft (samt 60 kg axelpress och 90 kg stångrodd). Bör jag se över mitt schema kanske, för att få bättre utveckling? Känner mig relativt svag i bänken. Misstänker att jag gör något fel i stångrodden också, det "känns" inte på samma sätt som övriga övningar. Funderar på att byta till rodd eller latsdrag eller något istället.
Enligt hemsidan, ja.

Men det är individuellt också. Om du fortfarande går framåt på StrongLifts så bör du fortsätta med StrongLifts. Huvudskälet till att man ska byta schema är för att man ökar så snabbt i StrongLifts så man kommer komma till en platå tillslut. Då får man byta till något schema där ökningarna sker från vecka till vecka istället för från pass till pass, t ex Madcow.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-26, 10:25   #5855
Alaeus
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2015
Ort: Huddinge
Inlägg: 8
Bänkpress, axelpress och stångrodd har väl i princip stannat av helt. Deloads stup i kvarten.

Knäböjen har också flera deloads bakom sig, men går långsamt framåt.

Marklyften tuffar på utan problem alls, bara ett par deloads för sjukdom, resor och annat som avbrutit schemat.

Men då kör jag Stronglifts efter A, B, A, B-versionen och inte A, B, A - ny vecka - A, B, A osv. Sett olika åsikter om det. Kanske skulle prova det senare istället för att öka träningsvolymen i bänkpress. Det verkar ju ändå vara så Madcow är uppbyggt.
Alaeus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-27, 03:09   #5856
JohnnyBoy83
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 8
Ni som kört SL5x5 ett tag nu och ökat vikterna, har ni ökat något i muskelmassa eller är det mest styrkan som ökat?
JohnnyBoy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-27, 13:38   #5857
Jacare
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 23
SL till Madcow till 5/3/1

Jag är fet runt magen, SL har gett mig mycket men det blev jobbigt att göra knäböj varje pass efter ett tag, slutat med träningen nu efter en skada i axeln. Men blivit bättre nu efter 2½ månad. Men SL säger att jag ska droppa mina vikter till mer än 60% vad ska man göra? Lägga på 2.5 kg varje pass eller 5 kg? eller försöka uppnå sin max igen lite snabbare?
Jacare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-27, 13:56   #5858
Alaeus
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2015
Ort: Huddinge
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyBoy83 Visa inlägg
Ni som kört SL5x5 ett tag nu och ökat vikterna, har ni ökat något i muskelmassa eller är det mest styrkan som ökat?
Jag har kört sedan april och har gått upp från 82 till 98 kg utan att lägga på mig synligt överskott alls, så nog kommer det lite muskelmassa också.
Alaeus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-29, 12:55   #5859
JohnnyBoy83
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av Alaeus Visa inlägg
Jag har kört sedan april och har gått upp från 82 till 98 kg utan att lägga på mig synligt överskott alls, så nog kommer det lite muskelmassa också.
Ok, har kört tidigare SL, men bytte till 4x10 och knäböj varannan gång. Men känner att det hade varit roligare att gå tillbaka till SL och öka vikterna. Är iof bara i nybörjar stadiet med tanke på vikterna.
JohnnyBoy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-12, 23:38   #5860
Maejn
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Helsingborg
Inlägg: 34
Är det någon av er som kör SL i syfte att gå ner i vikt? Och hur pass har ni lyckats?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Maejn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-22, 16:57   #5861
jonni24
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av Maejn Visa inlägg
Är det någon av er som kör SL i syfte att gå ner i vikt? Och hur pass har ni lyckats?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Delvis, men snarare som en fin bieffekt av att jag blir starkare. Jag vägde 90kg när jag började, för ca 3-4 veckor (minns inte exakt när jag vägde mig) sedan. Väger 88 nu, men jag har väl lagt på lite muskler också, förhoppningsvis. men det är nog lite för tidigt för att säga

Senast redigerad av jonni24 den 2015-12-22 klockan 17:01.
jonni24 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-22, 19:22   #5862
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Maejn Visa inlägg
Är det någon av er som kör SL i syfte att gå ner i vikt? Och hur pass har ni lyckats?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det går ju inte direkt att träna sig ner i vikt, dock kan man träna SL5x5 medan man äter sig ner i vikt. Om det blir problem eller ej beror nog på vilket utgångsläge som man har, dvs är man hyffsat lean redan och går på lågt kaloriintag så kan ju maxtunga vikter 5x5 med ökade vikter varje pass vara för mycket, men om du samtidigt har mycket att "ta av" så blir det kanske mindre problem.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-29, 15:36   #5863
mTOK
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 201
Tja!

Jag har kört SL i 3 veckor, men haft en ofrivillig paus då jag var på semester.

Innan pausen så ökade jag i alla övningar jämnfört med föregående pass.
Hur ska jag göra nu när jag startar upp igen?
Ska jag ta ett steg tillbaka eller bara köra på?
mTOK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-29, 22:31   #5864
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Jag hade nog gått tillbaka ett steg om jag varit borta i 3 veckor. Men beror också på hur tungt det var innan du slutade, och då menar jag hur tungt det kändes och inte vad vikterna på stången var. Om de kändes fjäderlätta så kan du nog ta vid där du slutade.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-29, 23:19   #5865
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Enligt hemsidan, ja.

Men det är individuellt också. Om du fortfarande går framåt på StrongLifts så bör du fortsätta med StrongLifts. Huvudskälet till att man ska byta schema är för att man ökar så snabbt i StrongLifts så man kommer komma till en platå tillslut. Då får man byta till något schema där ökningarna sker från vecka till vecka istället för från pass till pass, t ex Madcow.
Ah, tack för förtydligen. Länge funderat på liknande.

Hur länge "bör" man vänta innan man vet att man nått en platå?
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)