Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-02-19, 19:32   #2566
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Nackdelen med de mindre motorerna är att själva körbarheten på vanliga vägar är sämre, för man måste varva för att det ska hända något. Och att glida omkring på högt varvtal i stan eller på småvägarna är störigt.

Kör man bana spelar det ingen roll, då ligger man alltid på rätt varvtal.

Där är fördelen med större hojar, det finns mer vrid och effekt och man kan gasa från lägre varvtal och slipper peta med växlarna konstant.
Sett till hur 675an beter sig så på landsväg så är det 1-2 växlar jag behöver växla mellan. Behöver inte varva så mycket för att det ska hända mycket, är mer åt andra hållet att jag hittar ingen väg där jag kan få kräma ur hojjen, alltså kör man inte på bana så förstår jag inte vad man ska ha MER effekt till.

Jag kör rentav hojjen med för lågt varvtal rent generellt då jag cruisar med den tydligen (feedback).
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 19:40   #2567
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Sparken kommer vid 8k, absolut.. så vill man ha draget så är det högvarv som gäller.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 19:48   #2568
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Nej alltså, mer kräm lär jag knappast behöva till en förstahoj. Jag vill mer ha tips på prisvärda, lättskötta och hållbara hojar. Vet inte ens om jag vill ha en sporthoj alls.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 19:51   #2569
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Ah 8s var det på 0-200, fel av mig.
Då förstår jag varför du tycker 675 räcker. Jämför det med min VTR 1000 som gör 0-100 på 3.1 och 0-200 på 12 sekunder.

En kompis suzuki sv650s gör typ 0-200 på 17 sekunder så det är en jäkla skillnad mellan hojar:p
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 19:54   #2570
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Då förstår jag varför du tycker 675 räcker. Jämför det med min VTR 1000 som gör 0-100 på 3.1 och 0-200 på 12 sekunder.

En kompis suzuki sv650s gör typ 0-200 på 17 sekunder så det är en jäkla skillnad mellan hojar:p
hehe som sagt första hoj, trajjan var ju riktigt elak :P
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 19:57   #2571
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.B Visa inlägg
Nej alltså, mer kräm lär jag knappast behöva till en förstahoj. Jag vill mer ha tips på prisvärda, lättskötta och hållbara hojar. Vet inte ens om jag vill ha en sporthoj alls.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
som ägare av en sporthoj då så glider jag mest runt, alltså hojjen är bara en bonus lite.jag kommer inte köra så många mil per år, mest ta mig till jobbet, softa
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 20:03   #2572
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
hehe som sagt första hoj, trajjan var ju riktigt elak :P
The Daytona 675 won the Supersport category for the Masterbike 2006 (finishing third overall), and won again in 2007.

The 2008 model has a dry weight of 363.7 lb (165.0 kg) and wet weight of 407 lb (185 kg). Tested power output is rated at 104.4 hp (77.9 kW) @ 12,100 rpm with torque of 53.3 lbf⋅ft (72.3 N⋅m) @ 11,750 rpm.[4]


Haha ja det är inte konstigt varför du tycker det räcker med din supersport tänk dig att han skulle tro att en 600 räcker, köper en Yamaha diversion 600 som knappt gör 200 och undra vad i helvete..

Vill rekommendera en väg om du vill ha lite skön kurvig åkning om du inte redan åkt dem: rävlanda- sätila-frillesås Eller Hindås-ödenäs-alingsås, rätt kass på senare år pga ojämn men blir den fixad är den fantastisk!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 20:11   #2573
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
The Daytona 675 won the Supersport category for the Masterbike 2006 (finishing third overall), and won again in 2007.

The 2008 model has a dry weight of 363.7 lb (165.0 kg) and wet weight of 407 lb (185 kg). Tested power output is rated at 104.4 hp (77.9 kW) @ 12,100 rpm with torque of 53.3 lbf⋅ft (72.3 N⋅m) @ 11,750 rpm.[4]


Haha ja det är inte konstigt varför du tycker det räcker med din supersport tänk dig att han skulle tro att en 600 räcker, köper en Yamaha diversion 600 som knappt gör 200 och undra vad i helvete..

Vill rekommendera en väg om du vill ha lite skön kurvig åkning om du inte redan åkt dem: rävlanda- sätila-frillesås Eller Hindås-ödenäs-alingsås, rätt kass på senare år pga ojämn men blir den fixad är den fantastisk!
hehe säger ju det, 600 behöver inte vara "tråkig" bara för att det är en medelkubik. Det blir lite tokigt bara då man säger att man absolut måste ha >1100 cc för att få fartkänsla.

Jag har åkt den vägen fast lite för feg (ännu), men sjukt go väg!
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 20:23   #2574
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
600 kan ju effektmässigt räcka och bli över såklart. Det är mer karaktären som är annorlunda. Det blir lätt bålgeting över dem vilket är roligt när det väl ska varvas ur, men tröttsamt i vardaglig körning.
Jämför med min 990 twin som är mer braap braap och där framhjulet hissas utan alltför mycket gas på rullen.

Bägge har sina tjusningar.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 20:53   #2575
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
600 kan ju effektmässigt räcka och bli över såklart. Det är mer karaktären som är annorlunda. Det blir lätt bålgeting över dem vilket är roligt när det väl ska varvas ur, men tröttsamt i vardaglig körning.
Jämför med min 990 twin som är mer braap braap och där framhjulet hissas utan alltför mycket gas på rullen.

Bägge har sina tjusningar.
Så kan det vara, men som ny med hoj så upplever jag inte bålgetingseffekten heller i ärlighetens namn. Som ny med hoj så så kör jag lät under vad hojjen kan prestera.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 21:54   #2576
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Min första hoj var en V-Strom 650. 65 hk. Billig och gott om utrymme för passagerare (ca 500 mil kört med passagerare, fick ihop över 1000 mil första året) och dessutom toppbox och sidoväskor. En twin har två cylindrar och är oftast mer lättkörd då kraften finns på låga varv. En fyra på ca 600 kubik har kraften på höga varv (och ganska trött på låga varv), vilket i praktiken också betyder i hög fart. Skoj på bana, men inte så praktiskt nödvändigtvis. Särskilt om det är en sporthoj, likt den Skuggan har. Inte det bästa för långturer, även om det såklart är möjligt. Så där handlar det mest om vilken typ du gillar, snarare än motor. Provsitt. Titta. Cykel köper man till stor del med ögonen.

Sålde den och skaffade en V-Strom 1000, men med den ökade vikten (och visst, den har betydligt mer kräm), blir det mer av något man kör rakt fram med. Effekt är delvis överskattar. Man kan ha vansinnigt roligt på 30-40 hk.

Duke 390:n jag hyrde i vintras på semester är en av de roligaste cyklar jag kört. Funkar bra även på bana.

En annan lättare hoj, som den encylindriga DR650 har bara strax över 40 hk, men väger ungefär 70 kg mindre än min V-Strom, blir i praktiken roligare när körningen blir knixigare. Går att köra med i grus och skog!

Och på tal om det. Gå med i SMC svmc.se och anmäl dig till en Knixkurs när du tagit körkort, alt ta med dig din handledare dit. Sedan en kurs på storbana, heter Avancerad kurs, men det finns inga krav förutom körkort. Du kan tacka mig sen.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2018-02-19 klockan 22:01.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 22:09   #2577
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Så kan det vara, men som ny med hoj så upplever jag inte bålgetingseffekten heller i ärlighetens namn. Som ny med hoj så så kör jag lät under vad hojjen kan prestera.
Triumphs tripplar har dessutom en nästintill platt vridkurva, som gör dem snällare än traditionella fyror på 600.

Däremot fortsätter den ändå att varva i all oändlighet! Det var en kul upplevelse med Daytonan.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 23:24   #2578
Victuhh
Registered User
 
Victuhhs avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Kalmar
Inlägg: 1 609
Jag går lite i bytartankar jag med i tid och otid och undrar ibland om jag skulle inte skulle ha roligare i kurvorna på en liten 600 igen

Det som talar emot är väl att jag tycker min nuvarande fz1s är så fantastiskt snygg och gör sig otroligt bra på mina långresor, nyutrustad med packväskor för 5500:- så det känns som ett byte vore en dum affär.

Någon mer som planerar nån långfärd i sommar? Hoppas jag kommer iväg söderut mot Österrike/Slovenien/Norra Italien i år!

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
__________________
Numera Styrkelyft
Victuhh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 09:23   #2579
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Så kan det vara, men som ny med hoj så upplever jag inte bålgetingseffekten heller i ärlighetens namn. Som ny med hoj så så kör jag lät under vad hojjen kan prestera.

Jag pratar från mina egna erfarenheter av att ha kört alla möjliga motortyper, från enstånka, parallelltwin, v-twin, tripplar, rad och v4:a. I olika slagvolymer. 25-30 olika hojar genom åren.

Trajjornas tripplar har ju dock bättre register längre ner än vad radfyrorna har.
Men det blir lite som att jämföra en högvarvig bensinmotor mot en dieselmotor, en mindre ettrigare motor kräver mer varv medan den större som nödvändigtvis inte har högre effekt har bättre vrid och effekten mer lättillgänglig på lägre varvtal så att säga.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 09:30   #2580
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Jo det blir mest troligt en mc-resa för min del. Antingen Island eller så åker jag färja till Finland och kör ner genom Estland, Lettland, Litauen, Polen. Sen får man fundera på vart man vänder hemåt.
Känns som att en Alpresa går att göra enkom någon gång.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)