Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-02-19, 19:10   #181
Rolv
Registered User
 
Rolvs avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 223
Ja, Ebba menar jag givetvis. Tycker bara det blir lite sned drivet... Haag får bara ris. Ebba får ros. Ändå tappade Ebba mer på sin sträcka mot Norge, än vad Haag gjorde. Visst Ebba är ung och jag menar inte att hon gjorde en dålig sträcka. Tycker bara att ”domen” efter stafetten är väldigt svartvit.
Gemene svensk är ju enig om att Kalla gjorde en supersträcka. Men att Flugan på Norges första sträcka nästan har gått lika fort, glöms liksom bort när man dömer Haag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Rolv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 19:21   #182
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Förvisso. Men att Ebba tappade mer mot Norge säger mer om hur fort Haga åkte, vilket man ser på tiderna. Ebba hade trots allt 2:a bästa tid på sin sträcka. Haag hade 5 bästa tid.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 21:50   #183
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Rolv Visa inlägg
Ja, Ebba menar jag givetvis. Tycker bara det blir lite sned drivet... Haag får bara ris. Ebba får ros. Ändå tappade Ebba mer på sin sträcka mot Norge, än vad Haag gjorde. Visst Ebba är ung och jag menar inte att hon gjorde en dålig sträcka. Tycker bara att ”domen” efter stafetten är väldigt svartvit.
Gemene svensk är ju enig om att Kalla gjorde en supersträcka. Men att Flugan på Norges första sträcka nästan har gått lika fort, glöms liksom bort när man dömer Haag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag orkar inte kolla upp sträcktiderna igen nu utan utgår från att jag minns någorlunda iaf från då jag kollade häromdagen...

Grejen är ju att Ebba i princip bara tappade mot Haga (som ju åkte snabbast av alla på fristilen). Dessutom hade de ju uppnåt det viktigaste målet med hennes sträcka (att Stina inte skulle behöva jaga ikapp Björgen). Så hon hade ju inte jättestort incentiv till att gå ännu hårdare för att minimera hur mycket Haga kunde ta in på henne. Hon kanske skulle ha kunnat åka 15s snabbare (jag bara spekulerar) om hon hade legat och balanserat precis på gränsen. Men då hade hon samtidigt riskerat att kanske åka in i väggen och istället tappa ytterligare 30s. Så hade det verkligen varit värt att chansa för henne bara för att Stina skulle få några sekunders försprång? Stina skulle ju ändå förmodligen i princip väntat in Björhgen.

Jag överdriver lite för att göra övertydliga poänger. Men lite åt det hållet tycker jag man kan resonera.


Haag å sin sida misslyckades ju med det viktigaste målet med sin sträcka (att ha någorlunda rygg på Östberg vid växlingen eller i alla fall inte tappa många sekunder). Sen var det ju så att hon inte bara tappade på norskan. Ryskan gick ju ännu snabbare, och dessutom åkte ju ytterligare två lag ifrån Haag med åtskillig marginal.


Med det sagt så håller jag med om att Haags insats inte var så dålig ändå. Jag tror mer det faktum att det var flera lag som åkte ifrån på första sträckan gör att man lättare tror att det var Haag som åkte dåligt. Det var ju också lite oväntade åkare som åkte ifrån henne vilket ju späder på det intrycket ytterligare. Men när man ser tiderna så tycker i alla fall jag att man kan dra slutsatsen att det nog framförallt var de andra tjejerna på första sträckan som gjorde det riktigt bra. Haags insats var kanske inte tipp-topp, men det känns definitivt inte givet att Falk eller Ingemarsdotter gjort det bättre om man kollar så här i efterhand.

For the record tycker jag inte Ebba gjorde en dålig sträcka heller.

Kallas insats var såklart grym. Men den verkar ju ännu bättre i skenet av att Jacobsen klappade igenom.

Stina gjorde också en bra insats, och följde ju den taktik som väl i princip alla på förhand var överens om var den bästa för henne. Med facit i handen så kan man ju alltid spekulera i att hon kanske skulle slagit Marit ifall hon själv tagit initiativet i den där backen, men det är ju omöjligt att säga.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 22:14   #184
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Lite nuffror...

Ebba var 24s långsammare än Haga vilket är 3,4% långsammare än den snabbaste fristilstiden på 707s.

Haag var 26s långsammare än Neprayeva vilket är 3,2% långsammare än den snabbaste klassiska tiden på 805s.


Det var bara Haga, Björgen och Stina som över huvud taget åkte snabbare än Ebba på fristilen. Ebba drog i princip hela sträckan själv, precis som Haga och Björgen. Medans Stina "bara" behövde ligga och surfa bakom Björgen. Ifall Stina åkt tredjesträckan är jag inte alls säker på att hon åkt snabbare än vad Ebba gjorde.

Det var totalt 7 åkare som var snabbare än Haag på de klassiska sträckorna. Haag hade också betydligt större möjligheter att åka i rygg på någon av de fyra åkarna som slog henne på startsträckan (eftersom de ju alla startade samtidigt).
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 05:07   #185
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 792










Viewers were confused when they saw Elizabeth Swaney of Team Hungary drop in for skiing halfpipe and casually meander back-and-forth in a trick-less run. Swaney, an American, found a loophole in the qualifying system. By attending every World Cup qualifier with a strategy of finishing without falling, Swaney got an Olympic bid to PyeongChang.

http://www.nbcolympics.com/news/how-...m_tags=oly1001
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?

Senast redigerad av Agitator den 2018-02-20 klockan 05:08.
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 08:51   #186
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 711
Haha. Men ärligt talat, har man ändå åkt runt så där på tävlingar i några år så kan man väl ändå bemöda sig att lära sig ett trick, iallafall när det väl är OS? (jag räknar inte hennes 180 som ett trick..)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 09:19   #187
Wormzie
Registered User
 
Wormzies avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 3 686
HAHA, fan vad sjukt
__________________
Självutnämnd till linköping atletklubbs snyggaste lyftare i klassisk -93.

Tävlings-pb bänkpress: 150kg @90kg kroppsvikt.

Journal SL/Bänkpress
Wormzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 09:36   #188
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Att hon inte blivit bättre än så när hon ändå varit och tävlat i ett par år. Riktigt kasst.

För övrigt tycker jag halfpipen känns lite förlegad, de som tävlar där håller betydligt sämre klass än i Slopestyle.
Även den där grenen där dom bara åker i ett enda stort hopp, inte big air utan den mer akrobatiska varianten med skidor där de voltar med raka ben. Vem tävlar ens i sånt nu för tiden?
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 10:48   #189
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Då är jag med.
Jag har inte riktigt järnkoll på alla svenskar, men är det verkligen Emil som skulle tagit den reservplatsen då?

Man skulle ju kanske kunna argumentera för Karl Johan Westberg ifall man ville ha en sprinter till. Ifall man ville ha en extra distansåkare borde det väl finnas vassare alternativ än Jönsson?

Kanske att Emil skulle haft platsen just på kombinationen av gamla meriter, och väldigt hög högstanivå, samt att han ju ändå är en okej distansåkare ifall han når sin absoulta toppform.

Men om man har en extraplats att laborera med för en åkare som med stor sannolikhet inte kommer få åka nåt lopp, så kommer man ju oundvikligen in på att få med nån lovande junior som kan behöva "se och lära" för att kunna växla upp snabbare. Generationsväxling är ju verkligen något som herrarna behöver tänka på, så det kanske skulle finnas fog för att hitta någon yngre förmåga att slänga in istället...

Som du skrev så är det ju överspelat, men jag känner mig inte helt övertygad om att den hypotetiska extraplatsen skulle varit Emils ändå...

Jag minns bara att han åkte bra i januari i Dresden då fältet var rumphugget och banorna inte alls liknade OS-banorna. Dessutom skadade han sig väl i finalen där, eller? Innan Dresden har jag knappt nåt minne av att jag sett honom alls under säsongen...
Tror att Grip sa att de försökte argumentera för att Emil skulle med men SOK sa nej så den platsen var isf vikt för honom ja. K-J Westberg har kört ännu sämre än Emil faktiskt. Emil körde väl ngt lopp till men skador dök också upp ja. Svag konkurrens som sagt...
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 10:51   #190
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Rolv Visa inlägg
Försvarar inte uttagandet av Haag, men det är väldigt lätt å finna en syndabock.
För det första kan vi konstatera att Flugan hade en strecktid som endast var 2 sek sämre än vad Kalla hade på sin strecka.
För det andra: Ebba tappade mer på sin sträcka jämt emot Norge än vad Haag gjorde i jämförelse. Det finns många sidor av myntet som man kanske inte tänker på när man sitter framför dumburken...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Hur såg de två första sträcktiderna ut då bland de åkande?
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Tack!
Ja där ser man att Haags tid inte var så dålig ändå. Faktiskt så att Jacobsens tid var ändå sämre. Sen körde ju Haga ruskigt fort på sin sträcka.
Citat:
Ursprungligen postat av Rolv Visa inlägg
Som sagt, man blir lite blind ibland. Falk tyckte man ju gick bra, men hon tappade mer mot Norge än vad Haag gjorde...
Undrar hur det hade låtit ifall Haag hade en position och försprång att försvara (är vi ju visserligen omöjligt på första sträckan, men du förstår nog min tanke) och Falk istället tappade efter att hon och Norge hade gått ut samtidigt...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det sägs som sagt att första sträckan är 100 meter kortare än andra så de är inte riktigt jämförbara. Man får nog lägga på 10-15 s på första sträckan för att få jämförbarhet mellan sträckorna.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 12:29   #191
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Haha. Men ärligt talat, har man ändå åkt runt så där på tävlingar i några år så kan man väl ändå bemöda sig att lära sig ett trick, iallafall när det väl är OS? (jag räknar inte hennes 180 som ett trick..)
Ja, riktigt dåligt faktiskt. Själv skulle jag tycka att det var pinsamt att ställa upp.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 12:48   #192
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Det sägs som sagt att första sträckan är 100 meter kortare än andra så de är inte riktigt jämförbara. Man får nog lägga på 10-15 s på första sträckan för att få jämförbarhet mellan sträckorna.
Vi jämför inte första och andrasträckan med varandra utan lagen emellan på varje sträcka. Sen ger ändå tiderna mellan sträckorna en viss indikation.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 13:00   #193
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Usch vad jag tyckte synd om Mona, tyckte att hon gjorde en bra intervju direkt efter. Måste vara hemskt att sabotera inte bara för sig själv utan för hela laget. Jag skulle personligen vara väldigt dålig på att hantera något liknande
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 13:26   #194
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Vi jämför inte första och andrasträckan med varandra utan lagen emellan på varje sträcka. Sen ger ändå tiderna mellan sträckorna en viss indikation.
Tycker nog det varit mkt jämförelser mellan sträcka 1 och 2 ändå i tråden tex Kalla vs Östberg och att det inte skiljde så mkt.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-21, 11:59   #195
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Fint med medalj på damernas sprintstafett men surt att Stina blev omspurtad av Diggins, trodde guldet var säkrat där.

Halfvarsson visar än en gång prov på sitt svaga psyke och vilja att kämpa sitt yttersta ända in i mål. Han borde ha kunnat utmana Fransmannen bättre på upploppet.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)