Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-11-19, 22:07   #31
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Wipflash Visa inlägg
Bästa vore att skippa det pretentiösa snacket och att kalla alla andra idioter först, sen höj betygen och utbilda dig på riktigt fastän det det gör ont i din känsliga själ.
Nej. Min själ är för övrigt inte särskilt känslig.

Jag ser inte heller någonstans där jag kallat andra idioter. Det är din egen tolkning. Faktum är snarare att jag jobbat som en gris för att att komma dit jag är. Ett ställe som numera endast är för akademiker, där jag trots att jag saknar examen kan skola alla. Dit kommer du inte med en känslig själ.
Jag har skolat tingsmeriterade jurister i bland den svåraste juridik du kan hitta. När jag gick grundutbildningen fick den gode amanuensen i Lund göra en trippelpudel med skruv, efter jag belagt honom med fel i ett område jag råkade behärska bättre - trots att han var expert.

Jag accepterar helt enkelt inte tjurskit och jag tänker inte äta det bara för att jag ska framstå som bättre i andras ögon.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-19, 22:37   #32
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Nej. Min själ är för övrigt inte särskilt känslig.

Jag ser inte heller någonstans där jag kallat andra idioter. Det är din egen tolkning. Faktum är snarare att jag jobbat som en gris för att att komma dit jag är. Ett ställe som numera endast är för akademiker, där jag trots att jag saknar examen kan skola alla. Dit kommer du inte med en känslig själ.
Jag har skolat tingsmeriterade jurister i bland den svåraste juridik du kan hitta. När jag gick grundutbildningen fick den gode amanuensen i Lund göra en trippelpudel med skruv, efter jag belagt honom med fel i ett område jag råkade behärska bättre - trots att han var expert.

Jag accepterar helt enkelt inte tjurskit och jag tänker inte äta det bara för att jag ska framstå som bättre i andras ögon.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-19, 23:31   #33
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Nu kan det finnas kreativa aspekter i alla möjliga typer av jobb men om någon skall betala dig för att tänka ut nya lösningar så krävs det oftast att du har visat att dina tankar är värda investeringen.

Så för att kunna arbeta med att utveckla Volvos nya självkörande bilar, Ericssons nya 5G eller rita nya höghus så krävs det att man först gått igenom en utbildning som gör att man har grunderna sedan blir anställd i en junior roll där ansvaret gradvis ökar och friheten blir större och större.

När det gäller t.ex. programmeringsjobb, som kan kräva mycket kreativt tänkande, så kan det finnas vissa genvägar då bristerna är så stora. Om du är/blir enormt passionerad så kan man lära sig utveckling på mindra traditionella vägar (bootcamp, yrkeshögskola, självlärd) och ändå få in en fot i branchen om man visar framfötter genom att visa vad du kan på Github och knyta kontakter på meetups.

Ett annat alternativ är att arbeta sig upp i företaget och sedan antingen hitta en roll i företaget som passar eller hitta en i ett annat företag som värdesätter den erfarenheten man samlat på sig. Så t.ex. man har arbetat på golvet på Volvo och visat initiativ och sedan blivit ansvarig för processer och tillslut så sitter man och är med och funderar ut hur den globala tillverkningen skall gå till.

Men om du inte vill gå någon av de vägarna så ser jag absolut största chansen att bli någon form av entreprenör. Väldigt hårt arbete men nog många möjligheter när det gäller kreativt tänkande för att kunna växa sitt företag. Det kan handla om enkla företag som att köpa in något billigt från Kina och sälja det här eller till och med låta tillverka din produkt där som du senare säljer här.

Det finns även mängder av start up-bidrag och annat man kan söka om man har någon bra idé.
Ja, såklart. Marknadsvärdet är otroligt viktigt. Det är även därför jag skapat denna tråd, för att hitta ställen där jag faktiskt har ett högt marknadsvärde.
Jag förstår givetvis att ingen kommer betala mig dyra pengar för att sitta och flumma runt och vara "kreativ". Det vore orimligt. Vad jag kan få betalt för är värdet jag kan tillföra och just därför måste jag hitta ett ställe där jag faktiskt har ett stort värde. Alternativt, förstås, starta eget och hoppas jag hittat en nisch där jag kan tillföra något.

Jag tror exempelvis inte att jag är tillräckligt passionerad, i just det ämnet, för att driva Volvos självkörande bilar framåt. Nog för att jag säkert skulle ha kloka idéer, men jag är långt ifrån att bli en expert på området.
Lite samma sak med programmeringsjobb. Jag kan säkert bli en hyfsat bra programmerare, i varje fall om jag har rätt motivation. Men, jag har svårt att se mig själv som en "kodapa" (ursäkta uttrycket, jag är egentligen tämligen imponerad av skickliga programmerare).

Att arbeta sig upp i lämpligt företag är jag däremot helt för. Jag bryr mig inte så jävla mycket om jag får börja med att tvätta toaletter bara jag har möjligheten att avancera därifrån. Nu tror jag för all del att jag är lite mer kvalificerad än att tvätta toaletter, men är det där jag måste börja kan jag köpa det så länge jag vet att det kommer leda vidare.
Faktum är att jag hellre lär mig "på vägen", så att säga, än att runka bulle på ett universitet.

Något man kanske bör förstå är att jag är verkligen en "jack of all trades". Det finns inget jag älskar mer än att voffsa runt bland nya idéer och lära mig allt jag kan. Det är ju dock inget du kan skriva i ditt CV.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-20, 00:02   #34
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Ja, såklart. Marknadsvärdet är otroligt viktigt. Det är även därför jag skapat denna tråd, för att hitta ställen där jag faktiskt har ett högt marknadsvärde.
Jag förstår givetvis att ingen kommer betala mig dyra pengar för att sitta och flumma runt och vara "kreativ". Det vore orimligt. Vad jag kan få betalt för är värdet jag kan tillföra och just därför måste jag hitta ett ställe där jag faktiskt har ett stort värde. Alternativt, förstås, starta eget och hoppas jag hittat en nisch där jag kan tillföra något.

Jag tror exempelvis inte att jag är tillräckligt passionerad, i just det ämnet, för att driva Volvos självkörande bilar framåt. Nog för att jag säkert skulle ha kloka idéer, men jag är långt ifrån att bli en expert på området.
Lite samma sak med programmeringsjobb. Jag kan säkert bli en hyfsat bra programmerare, i varje fall om jag har rätt motivation. Men, jag har svårt att se mig själv som en "kodapa" (ursäkta uttrycket, jag är egentligen tämligen imponerad av skickliga programmerare).

Att arbeta sig upp i lämpligt företag är jag däremot helt för. Jag bryr mig inte så jävla mycket om jag får börja med att tvätta toaletter bara jag har möjligheten att avancera därifrån. Nu tror jag för all del att jag är lite mer kvalificerad än att tvätta toaletter, men är det där jag måste börja kan jag köpa det så länge jag vet att det kommer leda vidare.
Faktum är att jag hellre lär mig "på vägen", så att säga, än att runka bulle på ett universitet.

Något man kanske bör förstå är att jag är verkligen en "jack of all trades". Det finns inget jag älskar mer än att voffsa runt bland nya idéer och lära mig allt jag kan. Det är ju dock inget du kan skriva i ditt CV.
Ptja, man kan ju försöka med "See a need, fill a need."
Precis, problemet är ju att, som en lettisk (säger man så om lettländare) kompis till mig sa "Without paper you are worth shit.". Kanske försöka få till någon form av trainee-/internshiptjänst? Eller hitta något som har arbetsprov eller betoning på intervjuer snarare än formell kompetens i form av examensbevis och dylikt, om det nu finns såna arbetsgivare..

Vet ju att vissa entreprenörer i USA faktiskt direkt "ser ner och snackar skit" på/om klassisk utbildning. Och att man inte behöver någon formell utbildning för att få jobb hos dem. Men det är som sagt excentriska (men löjligt duktiga) entreprenörer och just i USA.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2017-11-20 klockan 00:03.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-20, 00:06   #35
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg


Jag önskar så innerligt att jag hade någon idé jag kunde leva på, men det har jag inte.
Du behöver ingen specifik ide, gör det du älskar att göra till en karriär. Svårare än så behöver det inte vara.
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-20, 00:24   #36
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av timoat Visa inlägg
Du behöver ingen specifik ide, gör det du älskar att göra till en karriär. Svårare än så behöver det inte vara.
Okej... jag vill göra vad du gör. Tror jag. Kan jag uttrycka mig i färg, form, skrift och design skulle jag ha nästan allt jag behöver i livet. Nästan, därför att jag behöver även djupa relationer med andra, teknik, vetenskap och annat. Men, om jag skulle begränsa ambitionerna kan jag lätt tänka mig rita och måla resten av livet. Faktum är att om jag inte kan göra det kommer jag bli djupt olycklig.

Så, jag har funderat mycket i dessa banor. Flera av mina vänner menar på att jag borde börja skriva böcker. De menar att jag har en gåva för det, varpå jag menar att jag skriver som bäst när jag är bakfull och har svår ångest.
I vilket fall är det en god idé. Det är bara att jag inte riktigt hittat vart jag ska börja. Idéer har jag hur många som helst och jag tänker ständigt på intressanta saker som skulle göra sig bra i skrift. Det är bara en lång väg därifrån till något färdigt verk som andra skulle vilja läsa.

Rita och måla har jag också funderat på. Där är snarast problemet att jag måste bli mycket bättre först. Förr eller senare kommer jag dit, men det är en lång väg som jag ser det.
Du borde rimligen veta bättre än mig hur svårt det är att nå en nivå där andra är villiga att betala dyra pengar för dina verk. Där räcker det inte med lite likes på Facebook. Det ska vara top-klass, annars kan du skita i det.

Helst av allt skulle jag vilja kombinera båda. Min förebild är Victor Hugo som skrivit så enormt tunga verk, samtidigt som han var en sanslöst bra tecknare.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-20, 23:01   #37
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Ja, såklart. Marknadsvärdet är otroligt viktigt. Det är även därför jag skapat denna tråd, för att hitta ställen där jag faktiskt har ett högt marknadsvärde.
Jag förstår givetvis att ingen kommer betala mig dyra pengar för att sitta och flumma runt och vara "kreativ". Det vore orimligt. Vad jag kan få betalt för är värdet jag kan tillföra och just därför måste jag hitta ett ställe där jag faktiskt har ett stort värde. Alternativt, förstås, starta eget och hoppas jag hittat en nisch där jag kan tillföra något.

Jag tror exempelvis inte att jag är tillräckligt passionerad, i just det ämnet, för att driva Volvos självkörande bilar framåt. Nog för att jag säkert skulle ha kloka idéer, men jag är långt ifrån att bli en expert på området.
Lite samma sak med programmeringsjobb. Jag kan säkert bli en hyfsat bra programmerare, i varje fall om jag har rätt motivation. Men, jag har svårt att se mig själv som en "kodapa" (ursäkta uttrycket, jag är egentligen tämligen imponerad av skickliga programmerare).

Att arbeta sig upp i lämpligt företag är jag däremot helt för. Jag bryr mig inte så jävla mycket om jag får börja med att tvätta toaletter bara jag har möjligheten att avancera därifrån. Nu tror jag för all del att jag är lite mer kvalificerad än att tvätta toaletter, men är det där jag måste börja kan jag köpa det så länge jag vet att det kommer leda vidare.
Faktum är att jag hellre lär mig "på vägen", så att säga, än att runka bulle på ett universitet.

Något man kanske bör förstå är att jag är verkligen en "jack of all trades". Det finns inget jag älskar mer än att voffsa runt bland nya idéer och lära mig allt jag kan. Det är ju dock inget du kan skriva i ditt CV.
Har du några möjligheter att utnyttja det du kan nu för att avancera uppåt eller sidled i det yrket du har nu för att kunna nå en tjänst som passar dig bättre? Om inte så är det alltid en chansning att gå in på enkla roller och hoppas på något bättre sen om man inte har en väldigt tydligt plan.

Jag skulle då hellre satsa på att då försöka starta något eget vid sidan av och försöka växa det tills det kan ta över helt. Fast problemet är såklart att komma på något.

Nu vet jag att du inte verkar gilla programmering men webbdesigner eller webutvecklare med designfokus är annars ett yrke som innefattar ganska mycket form och färg samt är en ganska realistisk väg framåt. Även om det såklart inte är lätt att nästan börja från scratch där heller.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-24, 21:15   #38
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Har du några möjligheter att utnyttja det du kan nu för att avancera uppåt eller sidled i det yrket du har nu för att kunna nå en tjänst som passar dig bättre? Om inte så är det alltid en chansning att gå in på enkla roller och hoppas på något bättre sen om man inte har en väldigt tydligt plan.

Jag skulle då hellre satsa på att då försöka starta något eget vid sidan av och försöka växa det tills det kan ta över helt. Fast problemet är såklart att komma på något.

Nu vet jag att du inte verkar gilla programmering men webbdesigner eller webutvecklare med designfokus är annars ett yrke som innefattar ganska mycket form och färg samt är en ganska realistisk väg framåt. Även om det såklart inte är lätt att nästan börja från scratch där heller.
Internt finns det nog bara en tjänst jag både kan avancera till och som jag skulle vilja ha. Det är egentligen samma som jag redan har, fast mer inriktad åt att jaga fula fiskar och nätverka med andra myndigheter. Bra referenser därifrån skulle även öppna nya dörrar.
Jag har det för närvarande på min lista över något jag kanske söker igen i framtiden. Sökte nämligen för inte så länge sedan och tyvärr blev det lite av ett dåligt skämt till rekryteringsförfarande. Den dåvarande chefen hade redan sagt upp sig för hon var bitter på ledningen och min intervju skedde över telefon med en färdig mall hon fått från HR, eftersom hon inte orkade engagera sig (nog för hon fick i varje fall ett par som var bättre meriterade än mig).
Eftersom det kan gå 2-3 år mellan rekryteringarna där är det inget jag direkt planerar för och siktar på.

"Avancera" i sidled skulle innebära att sälja min själ och den är värd bra mycket mer än jag skulle få betalt.

Externt kan det finnas bättre möjligheter, framförallt på längre sikt. Jag överväger exempelvis att gå från offentlig sektor till privat. I början skulle det bäst kunnas jämföras med att vara polis för att sedan bli väktare. Det skulle nog smaka lite brunt. Men, det skulle också ge bättre möjligheter att avancera.

Just den här situationen är vad som gjort att jag börjat se över vad som verkligen passar mig. Jag har det fortfarande tillräckligt bra för att vara selektiv. Vad det handlar om är vad jag vill göra i framtiden och där handlar det mycket om vem jag är och vilka mina styrkor är.

Programmering har jag exempelvis ingenting alls emot. Det kan vara skitkul, men jag är där att jag i varje fall för närvarande hellre har det som hobby än jobb. Ska jag dessutom bli riktigt bra på det kommer det krävas år av hårt slit, och jag är inte så säker på att jag är tillräckligt passionerad för det. Du odlar liksom inte ett UNIX-skägg på en månad.

Webdesign kanske ligger närmare till hands. Förr i tiden kan jag erkänna att jag haft en lite väl föraktfull inställning till det. Du vet, på den där tiden innan bubblan sprack. Alla som kunde lite HTML blev plötsligt IT-gurus och startade sanslöst övervärderade företag.
Idag framstår det däremot inte som en så dålig idé. Jag har faktiskt tänkt att se vad jag faktiskt tycker om det genom att bygga en egen sida av något slag. Kanske en blogg eller något för att marknadsföra mig själv? Jag har inte riktigt fått tummen ur än (ganska typiskt mig att ha många idéer samtidigt). Kombinationen av estetiskt och tekniskt är dock tilltalande.

Har du måhända bra tips på lämpliga saker att lägga fokus på? Jag funderar på något i stil med Ruby on Rails och CSS.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-25, 05:20   #39
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Om du vill prova på och börja leka runt webbutveckling så skulle jag satsa på html/css och javascript som programmeringsspråk. Du kommer inte undan det oavsett och du kan lika gärna göra nodejs/javascript i backend om du vill bygga något där.

Men strunta i kod till att börja med och prova på och se hur det känns att bara sitta med html/css och styla.

Titta t.ex. på https://dribbble.com/ för inspiration eller börja titta igenom FAQ på /r/web_design, https://www.reddit.com/r/web_design/wiki/faq
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-25, 08:07   #40
Arnesson
Ge mig sol och öl!
 
Arnessons avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Försäljare.
__________________
I´ll live forever...or atleast die trying
Arnesson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-26, 09:14   #41
david80
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 186
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Att arbeta sig upp i lämpligt företag är jag däremot helt för. Jag bryr mig inte så jävla mycket om jag får börja med att tvätta toaletter bara jag har möjligheten att avancera därifrån. Nu tror jag för all del att jag är lite mer kvalificerad än att tvätta toaletter, men är det där jag måste börja kan jag köpa det så länge jag vet att det kommer leda vidare.
Det där hade väl de flesta kunnat göra, inga problem att göra "skitjobb" om man vet att det komma leda till något större o bättre. Det är som att säg att jag kan leva fattigt i några år så länge jag vet att miljonerna kommer börja trilla in efter ett par år. Problemet är att man aldrig kan veta. Det är en chansning och det hårda arbetet man lägger ner inte alls leder till det man hoppas.
david80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-26, 09:26   #42
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Arkitekt. Rita hus.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-26, 10:01   #43
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 586
OP jobbar på Skatteverket, lol.
tomten1 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-26, 14:44   #44
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Om du vill prova på och börja leka runt webbutveckling så skulle jag satsa på html/css och javascript som programmeringsspråk. Du kommer inte undan det oavsett och du kan lika gärna göra nodejs/javascript i backend om du vill bygga något där.

Men strunta i kod till att börja med och prova på och se hur det känns att bara sitta med html/css och styla.

Titta t.ex. på https://dribbble.com/ för inspiration eller börja titta igenom FAQ på /r/web_design, https://www.reddit.com/r/web_design/wiki/faq
Grymt, tack för tipsen!

Citat:
Ursprungligen postat av Arnesson Visa inlägg
Försäljare.
Det kan vara skitkul men de flesta säljjobb är helt värdelösa.

Citat:
Ursprungligen postat av david80 Visa inlägg
Det där hade väl de flesta kunnat göra, inga problem att göra "skitjobb" om man vet att det komma leda till något större o bättre. Det är som att säg att jag kan leva fattigt i några år så länge jag vet att miljonerna kommer börja trilla in efter ett par år. Problemet är att man aldrig kan veta. Det är en chansning och det hårda arbetet man lägger ner inte alls leder till det man hoppas.
De flesta tenderar snarare att fastna och bli bittra. Men visst, det är ju inte som att något kommer med garantier för framtiden. Däremot finns det bättre och sämre ställen, där de bättre ställena har öppna dörrar för duktigt folk.

Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Arkitekt. Rita hus.
Aldrig i Sverige iaf. Jag hyser ett innerligt hat mot marknaden och det som byggs här.

Citat:
Ursprungligen postat av tomten1 Visa inlägg
OP jobbar på Skatteverket, lol.
Nej.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-26, 15:28   #45
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Aldrig i Sverige iaf. Jag hyser ett innerligt hat mot marknaden och det som byggs här.
Vi har en grym arkitekturhistoria, dock. Känner du till Gunnar Asplund?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)