Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-07-04, 17:56   #1
Kay123
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 214
låg vs hög intensiv cardio vid deff

stämmer detta "Ju högre intensitet du arbetar på, alltså ju högre puls du har eller ju snabbare du springer, desto mindre andel av bränslet kommer från fett"

saxat från http://www.dn.se/livsstil/sant-och-falskt-om-traning/
Kay123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-04, 18:05   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Ja, det stämmer. Maximal fettoxidation under aktivitet nås vid en intensitet på 60-65 % av maximal syreupptagningsförmåga. Därefter minskar den - fett duger inte som bränsle vid hög intensitet. Ligger man nära maxintensitet är det nästan bara kolhydrat som används.

Det finns dock ingen koppling mellan fettförbränningen under aktiviteten och fettbalansen sett över hela dygnet.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-04, 19:47   #3
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 587
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Maximal fettoxidation under aktivitet nås vid en intensitet på 60-65 % av maximal syreupptagningsförmåga.
Någon som kan översätta? Maximal syreupptagningsförmåga?
tomten1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-04, 20:58   #4
Kay123
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av tomten1 Visa inlägg
Någon som kan översätta? Maximal syreupptagningsförmåga?
tror lika med puls
Kay123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-04, 21:02   #5
Kay123
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Ja, det stämmer. Maximal fettoxidation under aktivitet nås vid en intensitet på 60-65 % av maximal syreupptagningsförmåga. Därefter minskar den - fett duger inte som bränsle vid hög intensitet. Ligger man nära maxintensitet är det nästan bara kolhydrat som används.

Det finns dock ingen koppling mellan fettförbränningen under aktiviteten och fettbalansen sett över hela dygnet.
nu blir jag helt snurrig - hög intensitet cardio är väl det som bränner mest per minut alltså 30 eller 60 min hög intensitet vs låg intensitet så bränner jag mer kalorier på hög intensitet eller?" ... så om jag håller rätt kost med 2-3g protte pkv borde jag väl " gå " ner mer i fett då ?
Kay123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-04, 21:26   #6
Jaive
Registered User
 
Jaives avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 344
Citat:
Ursprungligen postat av Kay123 Visa inlägg
nu blir jag helt snurrig - hög intensitet cardio är väl det som bränner mest per minut alltså 30 eller 60 min hög intensitet vs låg intensitet så bränner jag mer kalorier på hög intensitet eller?" ... så om jag håller rätt kost med 2-3g protte pkv borde jag väl " gå " ner mer i fett då ?
Självklart innebär högre intensitet fler förbrända kcal/min. Så om du inte har/inte vill lägga lång tid på din cardio så är högintensiv träning effektivast. Dock bör man ha i åtanke att högintensiv träning sliter betydligt mer på kroppen än lågintensiv och påverkar således hur väl du återhämtar dig.

Personligen föredrar jag lågintensiv cardio eftersom det är skonsammare och jag kan bränna fler kalorier totalt då jag orkar hålla på längre. Att springa en mil i ett behagligt tempo är betydligt trevligare än att köra 40 min HIIT och dessutom känner jag knappt av det dagen efter jämfört med om jag försöker köra ett tuffare pass.

Slutligen bör det väl tilläggas att viktnedgång bäst uppnås genom att reglera kosten. Sen är cardio självklart ett bra kompliment, men i huvudsak handlar det om vad man äter.
Jaive är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-06, 13:52   #7
Frågenarkomanen
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 177
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Ja, det stämmer. Maximal fettoxidation under aktivitet nås vid en intensitet på 60-65 % av maximal syreupptagningsförmåga. Därefter minskar den - fett duger inte som bränsle vid hög intensitet. Ligger man nära maxintensitet är det nästan bara kolhydrat som används.

Det finns dock ingen koppling mellan fettförbränningen under aktiviteten och fettbalansen sett över hela dygnet.
Är det bara rent procentuellt som fettoxidationen minskar? Säg att man aktiverar sig @ 65 % av syreupptagningsförmågan och förbränner X kcal fett per minut. Man ökar till 95 %. Förbränner man då mindre än X kcal fett per minut?

Citat:
Ursprungligen postat av Kay123 Visa inlägg
nu blir jag helt snurrig - hög intensitet cardio är väl det som bränner mest per minut alltså 30 eller 60 min hög intensitet vs låg intensitet så bränner jag mer kalorier på hög intensitet eller?" ... så om jag håller rätt kost med 2-3g protte pkv borde jag väl " gå " ner mer i fett då ?
Det har han svarat på massvis med gånger; kort och gott: ja.
Frågenarkomanen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-08, 20:27   #8
Kay123
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av Jaive Visa inlägg
Personligen föredrar jag lågintensiv cardio eftersom det är skonsammare och jag kan bränna fler kalorier totalt då jag orkar hålla på längre. Att springa en mil i ett behagligt tempo är betydligt trevligare än att köra 40 min HIIT och dessutom känner jag knappt av det dagen efter jämfört med om jag försöker köra ett tuffare pass.
är det inte bra/bättre för hjärtat att köra HIIT någon gång i veckan + bättre kondis ?
Kay123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-08, 20:53   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Intensiteten är av stor betydelse för kondition och förbättring av hjärt- och lungkapaciteten.

Kaloribalansen är vad som avgör viktnedgång och fettförlust, oavsett om den är skapad med motion eller kostreglering.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-01, 00:14   #10
conundrum
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 199
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Ja, det stämmer. Maximal fettoxidation under aktivitet nås vid en intensitet på 60-65 % av maximal syreupptagningsförmåga. Därefter minskar den - fett duger inte som bränsle vid hög intensitet. Ligger man nära maxintensitet är det nästan bara kolhydrat som används.

Det finns dock ingen koppling mellan fettförbränningen under aktiviteten och fettbalansen sett över hela dygnet.
Någon som har erfarenhet av smartklockor som kunde visa vo2max i realtid likt hur pulsen kan visas i realtid? Sedan är ju frågan hur korrekt en smartklocka kan estimera vo2max

Sent from my Le X829 using Tapatalk
conundrum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-06, 12:11   #11
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Du kan räkna ut Vo2Max från puls med ekvationen %MHR=0.64 × %VO2 Max + 37.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-06, 17:12   #12
conundrum
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 199
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Du kan räkna ut Vo2Max från puls med ekvationen %MHR=0.64 × %VO2 Max + 37.
Ja men det skulle vara bekvämt att ha en smartklocka som kan visa vad Vo2Max ligger på i realtid, säg man vill ligga mellan 60-65% av Vo2Max för effektiv fettförbränning. Släng en blick mot klockan och visar den 50% är det dags att öka takten lite.
conundrum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-07, 22:03   #13
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av Kay123 Visa inlägg
är det inte bra/bättre för hjärtat att köra HIIT någon gång i veckan + bättre kondis ?
Vad menar du med "bra för hjärtat"?
HIIT tränar effektivt hjärtats slagvolym vilket nog är den enskilt största faktorn för att öka syreupptagningsförmågan. På det sättet är det "bra" för hjärtat. Sen om hjärtat ur ett långsiktigt hälsoperspektiv mår bra av högintensiva träning tvistar de lärde, det finns en del saker som tyder på att högintensiv träning kan ge ökad risk för att dö av hjärtrelaterade orsaker. I alla fall i höga doser.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-04, 08:05   #14
Tanman
Registered User
 
Tanmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2002
Ort: Sollentuna
Inlägg: 564
Finns många pulsklockor som visar vo2 i realtid. 60-65% av vo2max är ca 75% av maxpuls så har du din maxpuls är det bara att dra av en fjärdedel så har du ditt värde. Jag har 200 i maxpuls så för mig gäller alltså 150 i puls ungefär.
__________________
Ironman Certified Coach

You can quit if you want and no one will care,
but you will know for the rest of your life.
- John Collins, Founder of Ironman
Tanman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-06, 13:16   #15
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av conundrum Visa inlägg
Ja men det skulle vara bekvämt att ha en smartklocka som kan visa vad Vo2Max ligger på i realtid, säg man vill ligga mellan 60-65% av Vo2Max för effektiv fettförbränning. Släng en blick mot klockan och visar den 50% är det dags att öka takten lite.
Varför då? Du bränner ju inte mer fett över dygnet för det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)