Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-03-09, 12:30   #46
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Shit vad alla hatar på Diomedea exulans!?

Jag ställer mig i fanskaran istället. Du verkar vara en härlig person, men ärligt talat tror jag sanningen på alla frågor rörande dig ligger någonstans mitt emellan. Detta kan tyckas självklart, men det blir alltid så svart och vitt i diskussionerna på kolozzeum.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-09, 12:58   #47
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
Shit vad alla hatar på Diomedea exulans!?

Jag ställer mig i fanskaran istället. Du verkar vara en härlig person, men ärligt talat tror jag sanningen på alla frågor rörande dig ligger någonstans mitt emellan. Detta kan tyckas självklart, men det blir alltid så svart och vitt i diskussionerna på kolozzeum.
Att försöka få någon att tänka mer postivt och ifrågasätta en genuint pessimistisk inställning är alltså likställt med att "hata på".
Intressant.

Det verkar som, om något, han är bäst på att hata på sig själv. =D
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-09, 13:19   #48
LångLars
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 16
Själv har jag alltid varit en stel person och särskilt då i benen, vilka fortfarande kan liknas vid spända pianosträngar. Min far är stel och nu har även min son, 11 år, ärvt denna fysiska bestraffning. Så visst kan man säga att det är genetiskt. Jag har genom åren försökt att bli mjukare, först i min tidigare "idrottskarriär" och nu även på senare år. Det som jag alltid fått lära mig är att "stretcha så kommer allt att lösa sig". Har kämpat på med statisk stretch av både baksida lår och ljumskar men har, trots detta, haft problem att röra marken med raka ben, ont i ljumskarna, alltid fått bita ihop vid tex. knäböj och acceptera att några djupa böj kommer jag aldrig att kunna göra. Har nu återupptagit min träning efter x antal år och märkte att statisk stretching faktiskt endast förvärrar allt. Började då med dynamisk stretch av höftböjarna, ljumskar, lår och vader hemmavid samt innan varje böjpass och ta mig fan, jag kan nu sitta i squat-position samt gå något under parallellt i böjen. Nu återstår dynamisk stretch av bröstryggen...
LångLars är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-09, 13:28   #49
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
För att komma med ett konkret exempel eller empirisk kunskap om ni så vill:

Det finns exceptionellt stela människor (ex jag) som svarar dåligt på rörelseträning kring höft (i mitt fall flera höftböjare och baksida lår) och som inte får några direkta ökningar (inom felmarginalen till inga ökningar alls) på ett månads program med bra rörlighetsträning.

Genom att skippa rörelseträningen och bara träna styrka (med ex skivstång eller kanske en period med mer intensiv löpning) kan jag däremot på några veckor öka rörligheten i baksida lår + ländrygg mm (utvärderas med tip to toe) med minst 5 cm. Sedan är jag sjuk igen under några månader och för börja från utgångsläget igen.

Ibland sitter inte stelhet i fascior och ibland hjälper inte PNF, klassisk stretching eller rörelseträning. Sitter inskränkningen (som i mitt fall) neuromuskulärt med tonusförhöjning får man pröva något annat. Kanske bli starkare i bål/säte/baksida lår/psoas major, fixa hållningen, få hjälp av en Feldenkraiz terapeut. Testa ett annat upplägg helt enkelt. Lite simpel träning med basal kropps kan göra underverk när det kommer till rörlighet för en del personer.

Vi är alla olika.
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-09, 14:04   #50
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
therunningman har en viktig poäng. Tonusökning i ena baksidan och/eller vaden är t.ex. väldigt vanligt vid diskproblematik i ryggen om man har en påverkan på rotnivåer L5-S2. Då kommer man bara så långt med stretching: Ischialgin måste behandlas för bästa resultat.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-09, 14:19   #51
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Visst kan man ha usla gener, det stämmer säkert.
Men att, exempelvis, påstå att man har 80 cm kvar mellan grenen och marken i max stretchläge för split har ingenting med dåliga gener att göra. Det handlar helt enkelt om en sjujävla överdrift och en onödigt negativ uppskattning av dig själv.
Överdrift? Det var en uppskattning, utan att jag hade mätt. Baserad på att jag vet med mig att jag har exakt en meter från golvet till höftkammen (vilket jag har mätt en gång).

Men jag testade nu att ställa mig framför spegeln och gå ut så långt jag kunde i split, helt ouppvärmd, tills det började strama i ljumskarna och göra ont i knäna, och mätte hur långt det var upp till grenen. Som du kanske ser så var det 77-78 cm (dra ifrån en centimeter som bara är byxor och luft).



Tre centimenter, snacka om årets "överdrift".

Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Kan inte vi få vara oss själva och påpeka din negativitet? Du skriver ju ändå på ett allmänt forum, klart du kommer få kommentarer/mothugg.
Okej, men då får jag ge mothugg på era mothugg!

Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Gradering från Brunt bälte och upp innehåller jiyu kumite (vilket lätt går att jämföra med sparring) som graderingsmoment.... So good luck with that.
Svart bälte och Dan grader är synonymt med "mästargrader". Har svårt att se någon som "mästare" som inte behärskar även fight och sparring. Det är Karate du tränar inte Kata. Karate är: Kihon, Kata och Kumite, annars är det inte Karate (eller så är det bara jag som blivit indoktrinerad det av min Sensei).
Okejdå. Killen jag läste om tillhörde förmodligen en annan stil eller ett annat förbund (läste om honom på en brittisk sida). På min förra klubb körde vi låggraderade (upp till typ blått) nästan aldrig fri fight iallafall, kanske en gång i kvartalet.

Dessutom gillade inte Gichin Funakoshi sparring!

Citat:
Ursprungligen postat av VINGTOR Visa inlägg
Ge dig själv ett 3 månaders kolozzeumförbud, där all tid du lägger här skrivandes negativa tankar istället koncentrerar dig på att bli bättre, på vad du nu vill.
Okej. Jag vill bli bättre på att stretcha. Hur ska jag göra istället för att fråga här?

Citat:
Ursprungligen postat av LångLars Visa inlägg
Började då med dynamisk stretch av höftböjarna, ljumskar, lår och vader hemmavid samt innan varje böjpass och ta mig fan, jag kan nu sitta i squat-position samt gå något under parallellt i böjen. Nu återstår dynamisk stretch av bröstryggen...
Vill du förklara mer i detalj hur du gjorde?

Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
therunningman har en viktig poäng. Tonusökning i ena baksidan och/eller vaden är t.ex. väldigt vanligt vid diskproblematik i ryggen om man har en påverkan på rotnivåer L5-S2. Då kommer man bara så långt med stretching: Ischialgin måste behandlas för bästa resultat.
Hur får man reda på om man har nåt sånt? Jag har lite ryggproblem, så jag kan tänka mig att jag har ischialgi (vad det nu är, har aldrig hört talas om det).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-09, 14:46   #52
I2815
Registered User
 
I2815s avatar
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 131
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Alla ni som klagar på att jag är för självkritisk missar en ljuvlig ironi: Varje gång ni klagar på mig ger ni mig ännu mer anledning att tycka att jag själv är kass. Ni lägger ju till "är för självkritisk" på listan över anledningar jag har till att ogilla mig själv. Lite som att försöka släcka eld med bensin.

Och varför är det så orimligt att jag har usla gener? Newsflash: Alla människor tillhör inte de mest begåvade 80 %:en. Alla människor tillhör inte ens de mest begåvade 99,999 %:en. Forumet kryllar ju av hurrilar, 130kg_finsk_sisu:ar och Mapa:ar, är det då helt otänkbart att här finns en och annan som är på motsatta ändan av spektrat? Jag tycker då att "dåliga gener" är en mer trolig förklaring än er flummiga, one-size-fits-all, new-age-aktiga "allt sitter i huvudet"-lösning som ni applicerar på alla mina fysiska tillkortakommanden. Det påminner inte så lite om folk som tror att man kan bota cancer med mindfulness. Ni kanske tror att när mina chakran är i harmoni med universum så förvandlas jag till Jean Claude van-Schwarzenegger?

Nog för att mycket är mentalt när man ska försöka sätta ett nytt PB i knäböj, men som Loke är inne på: Hur har du tänkt att attityd ska spela roll i det här fallet? Jag vet inte om du läste mitt startinlägg så noga, men jag lyckas alltså bli lite vigare varje gång jag stretchar, och problemet är att jag sedan fort blir lika stel som förut igen. Du menar kanske att det är mitt undermedvetna som tänker "åh nej, jag får inte bli vigare", varpå hjärnan skickar signaler till musklerna, senorna och ligamenten att dra ihop sig igen... Eller nåt? Eller du menar att jag inte stretchar tillräckligt hårt? Missade du att jag alltid stretchar tills jag får ont i knäna? När stretchar man hårt nog, när ett ledband går av?

Och det är inte lätt att uppnå balans i den eviga frågan om hur positiv man ska vara på internet. Ända sedan sociala medias gryning har striden rasat mellan lägrena där ena sidan anser att det är fult att gnälla, och andra sidan menar att det är mentalt ohälsosamt att alla försöker verkar så glada på Facebook hela tiden, och det vore bättre för alla inblandade om vi berättade om våra mörka tankar lika mycket som våra ljusa.

Nog för att jag klankar ner mycket på mig själv, men på den här sidan har fått veta att jag är självgod, inte så rolig som jag tror, inte så snygg som jag tror, och inte så bra i sängen som jag tror (jag kommer aldrig förstå hur folk kom fram till det sistnämnda, men men). Så uppenbarligen har jag beskrivit mig själv i alldeles för varma ordalag flera gånger.

Dessutom är det skönt att gnälla av sig när det är något som stör en. Man skriver ett träningsdagboksinlägg om det, och sedan tänker man inte så mycket på det längre. Jag har slutat skriva negativa grejer på Facebook - folk började klaga - men kan jag inte få vara mig själv på Kolo iallafall?

Sedan är det ganska naturligt att jag gnäller mycket på en sida som handlar om något som går väldigt dåligt för mig, dvs träning. Ni ska se mig på hönsforumet, där är jag en riktig solstråle. Utom när jag pratar om benkvalster. Jag blir fan aldrig kvitt benkvalstret på mina höns! Jag har prövat det mesta; smörja med Tenutex, med vaselin, med matolja, med tjära... Kvalstren sitter kvar. Det måste vara för att jag inte vill bli av med kvastren tillräckligt! Jag missar omedvetet att smörja in vissa fläckar på hönornas ben, eftersom jag inte tycker det är roligt att göra det. Hur ska man kunna bota benkvalster om man inte älskar det?!

Och vad är det för fel med att hålla på med karate om man hatar sparring? Man kan ju gilla kata! Det finns faktiskt karateklubbar som aldrig någonsin kör sparring. Läste om en svartbälte som inte hade testat det en enda gång i sitt liv.
Jag försökte ge dig positiv feedback samt råd angående din attityd överlag och hur den kan vara en enorm faktor när det kommer till att prestera. Inställning och attityd är väldigt viktigt. Om du väljer att tolka allt jag sa till kritik och sedan börja häva ur dig rena dumheter, då kan du hålla din negativitet rikat emot dig själv istället. Uppenbarligen så är de mest grundläggande idéer inom sportpsykologi och mental träning nu förpassat till new age-flummeri.

Du får gnälla på internet. Var dig själv. Jag försökte ärligt talat att muntra upp dig. Påpeka att du har bättre träningsdisciplin än jag själv bla. Jag tycker du verkar trevlig men att du har en inställning till träning och fysiska utmaningar som förefaller icke-konstruktiv. Jag antar att du drar in rätt mycket material från andra trådar jag inte läst, eller har något större intresse av att läsa. Du skapade väl tråden för att få råd? Om du tycker att råden är dåliga rätt av så behöver du inte ta till dig.

Jag är kall är jag stel, när jag blivit lite varm är jag 10 gånger vigare. För mig är det naturligt. Ökat blodflöde i muskulaturen gör mig mycket rörligare. Är det något som kan spela in i hur du upplever din stelhet eller brist på framsteg?

Jag vet inte om din attityd eller ditt psyke spelar in i din stretching eller i din träning. Jag sa att det kanske gjorde det. Att det kanske var en blandning av dålig inställning och dåliga förutsättningar. Jag vet inte. Vad jag vet är att du gör fel om du stretchar 1 timme om dagen i 3 veckor och inte ser minsta resultat. Sen kan man ju hänvisa alla tillkortakommanden man har till genetiska defekter. Det kanske är sanningen, det vet inte jag. Jag tycker inte det låter särskilt rimligt sett till alternativen bara.

Och jag ber om ursäkt då jag trodde att du menade karate som en kampsport och inte som en form av dans, jag är mest bekant med de former som innehåller någon form av kontakt och inte enbart utstuderade dansrutiner. Inget fel i det, jag såg det bara som något annat och då hade din inställning varit konstig. Jag har inget emot kata. Jag ser det som en positiv del i att bevara ett kulturarv i kampsporten. Vare sig det är kator eller wai khru ram muay. Själv hade jag gärna tränat yoga om jag hade haft ork och energi och om mitt schema hade tillåtit det.

En annan användare länkade massa strech-övningar som fanns på den här sidan; https://www.sportamore.se/magazine/s...-stretchamore/

Du kanske hittar något vettigt där. Mycket dynamisk stretching och genomgång på hur du ska göra.
__________________
You want to know why it happened, and I can't say. But I do know when. It was that moment when I turned my back on everything, and felt peace.

Senast redigerad av I2815 den 2016-03-09 klockan 14:49.
I2815 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-09, 15:23   #53
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Hur får man reda på om man har nåt sånt? Jag har lite ryggproblem, så jag kan tänka mig att jag har ischialgi (vad det nu är, har aldrig hört talas om det).
Ischialgi är bara fikonspråk för ischias-smärta. Diskbuktning och diskbråck är de vanligaste orsakerna men man kan också få det av förträngning mellan kotorna (sk spinal stenos). Det är framförallt sistnämnda som kan ge påverkan på båda sidorna. Ökad muskeltonus i båda baksidorna p.g.a. ischias hos unga personer är inte alls vanligt så om du är lika stel på höger och vänster sida är det väldigt osannolikt att något sådant ligger bakom. Diagnosticeras bäst av en fysioterapeut eller möjligen naprapat.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-09, 15:59   #54
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Ischialgi är bara fikonspråk för ischias-smärta. Diskbuktning och diskbråck är de vanligaste orsakerna men man kan också få det av förträngning mellan kotorna (sk spinal stenos). Det är framförallt sistnämnda som kan ge påverkan på båda sidorna. Ökad muskeltonus i båda baksidorna p.g.a. ischias hos unga personer är inte alls vanligt så om du är lika stel på höger och vänster sida är det väldigt osannolikt att något sådant ligger bakom. Diagnosticeras bäst av en fysioterapeut eller möjligen naprapat.
Då är det nog inte det jag har, är nästan jämnstel på höger och vänster sida.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-09, 16:05   #55
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Överdrift? Det var en uppskattning, utan att jag hade mätt. Baserad på att jag vet med mig att jag har exakt en meter från golvet till höftkammen (vilket jag har mätt en gång).

Men jag testade nu att ställa mig framför spegeln och gå ut så långt jag kunde i split, helt ouppvärmd, tills det började strama i ljumskarna och göra ont i knäna, och mätte hur långt det var upp till grenen. Som du kanske ser så var det 77-78 cm (dra ifrån en centimeter som bara är byxor och luft).

.
I stand corrected. Men är det där verkligen maxläge?!
I så fall får jag lov att gratulera till något av det märkligaste jag sett. Trodde inte för en sekund att någon som inte typ pajjat höften skulle kunna vara så orörlig. Känns helt orimligt. Men är det så det är så kan jag inte annat än ta tillbaka vad jag sagt.

Har fortfarande svårt att greppa hur det där skulle kunna vara ett max stretchläge. Har du låtit någon undersöka din höft/dina ljumsklar?
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-09, 16:10   #56
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Okej, men då får jag ge mothugg på era mothugg!
Varsågod!

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Okejdå. Killen jag läste om tillhörde förmodligen en annan stil eller ett annat förbund (läste om honom på en brittisk sida). På min förra klubb körde vi låggraderade (upp till typ blått) nästan aldrig fri fight iallafall, kanske en gång i kvartalet.
Det gjorde inte vi i vår klubbh eller innan blått, men nu pratade vi om svart bälte
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-09, 19:44   #57
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg

Albatrossen! Jag menar inte alls att dissa eller vara otrevlig - tvärtom. Men trollar du???
Jag måste drista mig till att tvivla på dig. Jag har aldrig sett någon som inte kan sära på benen mer än som på bilden... Och jag har sett många människor under alla års tränande... Jag hade en gång en elev som vi instruktörer (i hemlighet) kallade Kassaskåpet... Han vägde säkert 120 kg på ca 170 cm, han hade aldrig tränat något överhuvudtaget och kunde knappt utföra någon spark överhuvudtaget... Men han kunde sära på benen mer än du... Du skriver att du kan sparka höga sparkar framåt (jodan mawashigeri på japanska). I så fall är det sannolikt något anatomiskt fel på dig - du borde kunna bredda avsevärt mer... Och som sagt - inget illa menat och inget skitprat. Jag tror du trollar och i så fall tackar jag för underhållningen! 😀
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-09, 20:31   #58
jego
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 113
Gillar dio sätt att inte framställa allt som så jäkla rosaskimrande som allt annat på internetet. Allt är inte gött och då kan det vara skönt att få brodera ut det.
Angående dynamisk stretch så kan jag bara hålla med. Har aldrig blivit rörliggare av statisk stretch mer än för stunden. Verkar till och med, som andra påpekat, göra mig stelare då kroppen verkar svara med något slags muskelförsvar dagen/dagarna efter. Att däremot dynamisk, kontrollerat och upprepat genomföra stela rörelser har gett mig stora framsteg i tex knäböj, bryggor etc. men det måste ständigt underhållas. Efter kortare skadeuppehåll återgår jag till min grundstelhet. Har dock hittat vägar förbi idrottsligt. Barre träning inom balett verkar vara bra skit utan att egentligen ha någon aning.
jego är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-09, 20:44   #59
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
I stand corrected. Men är det där verkligen maxläge?!
I så fall får jag lov att gratulera till något av det märkligaste jag sett. Trodde inte för en sekund att någon som inte typ pajjat höften skulle kunna vara så orörlig. Känns helt orimligt. Men är det så det är så kan jag inte annat än ta tillbaka vad jag sagt.

Har fortfarande svårt att greppa hur det där skulle kunna vara ett max stretchläge. Har du låtit någon undersöka din höft/dina ljumsklar?
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Albatrossen! Jag menar inte alls att dissa eller vara otrevlig - tvärtom. Men trollar du???
Jag måste drista mig till att tvivla på dig. Jag har aldrig sett någon som inte kan sära på benen mer än som på bilden... Och jag har sett många människor under alla års tränande... Jag hade en gång en elev som vi instruktörer (i hemlighet) kallade Kassaskåpet... Han vägde säkert 120 kg på ca 170 cm, han hade aldrig tränat något överhuvudtaget och kunde knappt utföra någon spark överhuvudtaget... Men han kunde sära på benen mer än du... Du skriver att du kan sparka höga sparkar framåt (jodan mawashigeri på japanska). I så fall är det sannolikt något anatomiskt fel på dig - du borde kunna bredda avsevärt mer... Och som sagt - inget illa menat och inget skitprat. Jag tror du trollar och i så fall tackar jag för underhållningen! ��
Jag varken trollar eller skämtar aprilo. Det där är maxläge, icke uppvärmd, precis när det börjar ta emot. Jag kan tvinga ner mig själv lite längre, men då gör det mer och mer ont ju längre ner jag går. När jag har stretchat en stund kan jag ofta gå ner mycket längre. För att citera mig själv från startinlägget:

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
I början av varje session är jag alltid så stel så jag bara kan gå ut så benen är i ca 45° mot varandra, åt split-hållet alltså. Efter en halvtimme stretchande blir jag rörligare, och kan gå ut från 70-90°.
Och visst är det ungefär 45° på bilden, mellan benen?

För att komplettera så kommer här en bild, från min journal, om hur det ser ut när jag är max uppvärmd, en bra dag, och går ner tills det gör riktigt ont:



Jag har låtit både två sjukgymnaster och en naprapat undersöka mig. De säger inte så mycket, mer än att jag är stel. Man hade kunnat förvänta sig ett "oj, något liknande har jag aldrig sett i min karriär!", men de har hållit sig väldigt lugna.

Citat:
Ursprungligen postat av jego Visa inlägg
Gillar dio sätt att inte framställa allt som så jäkla rosaskimrande som allt annat på internetet. Allt är inte gött och då kan det vara skönt att få brodera ut det.
Angående dynamisk stretch så kan jag bara hålla med. Har aldrig blivit rörliggare av statisk stretch mer än för stunden. Verkar till och med, som andra påpekat, göra mig stelare då kroppen verkar svara med något slags muskelförsvar dagen/dagarna efter. Att däremot dynamisk, kontrollerat och upprepat genomföra stela rörelser har gett mig stora framsteg i tex knäböj, bryggor etc. men det måste ständigt underhållas. Efter kortare skadeuppehåll återgår jag till min grundstelhet. Har dock hittat vägar förbi idrottsligt. Barre träning inom balett verkar vara bra skit utan att egentligen ha någon aning.
Tack!

Har du något tips på övningar, reps och set? Är det bara att vifta benet i sidled? Hur ofta, hur mycket, hur nära maxläget, osv?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-09, 20:48   #60
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag varken trollar eller skämtar aprilo. Det där är maxläge, icke uppvärmd, precis när det börjar ta emot. Jag kan tvinga ner mig själv lite längre, men då gör det mer och mer ont ju längre ner jag går. När jag har stretchat en stund kan jag ofta gå ner mycket längre. För att citera mig själv från startinlägget:



Och visst är det ungefär 45° på bilden, mellan benen?

För att komplettera så kommer här en bild, från min journal, om hur det ser ut när jag är max uppvärmd, en bra dag, och går ner tills det gör riktigt ont:



Jag har låtit både två sjukgymnaster och en naprapat undersöka mig. De säger inte så mycket, mer än att jag är stel. Man hade kunnat förvänta sig ett "oj, något liknande har jag aldrig sett i min karriär!", men de har hållit sig väldigt lugna.



Tack!

Har du något tips på övningar, reps och set? Är det bara att vifta benet i sidled? Hur ofta, hur mycket, hur nära maxläget, osv?
Rätt stor skillnad på den bilden och den förra. Precis vad jag menade med att du verkar försöka göra det mer negativt än vad det är. Det där känns mer normalstelt. Den första bilden var ju inte ens i närheten. Att välja en bild där man är ouppvärmd och inte ens "försöker" är just den typen av negativism jag syftade på tidigare i tråden. Varför försöka framställa dig själv sämre än du är?
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)