Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-03-08, 12:10   #16
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av andeem Visa inlägg
När jag tränade Ashihara för sisådär 25 år sedan hade vi en kille i klubben som knappt kunde sparka rundsparkar över höfthöjd. Gjorde inte så mycket, när han träffade med en lowkick var man inte så stursk. Han vann även flera internationella turneringar, trots att han bara hade typ tredje kyu. Men det var ju i knockdown.
Skönt att det finns en annan med min mutation!

Det dryga är ju att det finns krav på att kunna sparka högt i graderingar och vissa kata. Jag skiter egentligen hur högt jag kan sparka, jag vill ju bara klara allt man måste kunna i sporten jag håller på med.

Sparring undviker jag i möjligaste mål oavsett.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 12:10   #17
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Är inne på Matsas linje att du borde testa att lägga ner tid på dynamisk stretching (pendlingsövningar). Statisk stretching mer som komplement, kanske nervarvning eller något fåtal set under uppvärmningen.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 12:29   #18
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Värt att testa!

Låter som bra balansträning också.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 12:37   #19
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag kör Shotokan. Mae-geri kan jag göra jodan, men redan till nästa gradering (första blå) är det krav på mawashi-geri samt keage-geri jodan, vilket jag alltså inte är i närheten av. Min sempai tror att de som ska gradera mig kommer ha överseende med det, men jag vet inte säkert. Sen är det säkert hårdare krav framöver.

Fruktansvärt drygt problem eftersom jag står så maktlös inför det.
Inte för att det har någonting som helst med ditt problem att göra..
Jag tyckte att Mawashi geri var mycket lättare att få höjd på än Keage.
Keagen kändes alltid som den skulle slita sönder min ljumske i själva snärten.
Vet inte om du har introducerats för Kekomi än.
Men kekomi tyckte jag var rätt bra för att utveckla höjden på keagen genom att de båda teknikerna i ytterläget (förutom fotens vinkel) påminner lite om varandra. Men att rörelsen på vägen till ytterläget var så pass olika (kekomins tryckande var därmed mer stretchande för ljumsken än keagens snärtande).

En sak som jag just kom på;
I ett tidigt skede som karateka tyckte jag att jag var fruktansvärt osmidig och att det var fucking omöjligt att få någon höjd på sparkarna.
Det som visade sig vara mitt problem var dock inte rörligheten.
Det var att jag saknade styrkan och balansen (men det kändes som brist på rörlighet).
Kanske kan det vara så för dig också?
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 12:43   #20
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Sparring undviker jag i möjligaste mål oavsett.
Fast du måste ju fortfarande klara av 5 och 3-stegskumite vid graderingarna.
Även om det inte är riktigt samma sak som jiyu kumite och sparring så behöver du ju ändå kunna prestera höga tekniker. Om inte annat så för din motpartners (uke, var det hette va?!) tränings skull.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram

Senast redigerad av Beemel den 2016-03-08 klockan 12:45.
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 13:41   #21
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
För kännedom: om jag inte har något bättre för mig tränar jag keage. Jag ska bli bäst på keage. Om jag börjar tävla ska jag knocka min motståndare med keage mot hakan. It's a first!
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 14:14   #22
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
För kännedom: om jag inte har något bättre för mig tränar jag keage. Jag ska bli bäst på keage. Om jag börjar tävla ska jag knocka min motståndare med keage mot hakan. It's a first!
Då får du inte köra Shotokan (som inte är fullkontakt)
=)
I en vardagssituation som självförsvar så kan jag nog annars rekommendera en kekomi mot knät. Sen är det bara att springa. Träffar den ordentligt lär inte den som mottar smällen springa efter.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 14:21   #23
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Inte för att det har någonting som helst med ditt problem att göra..
Jag tyckte att Mawashi geri var mycket lättare att få höjd på än Keage.
Keagen kändes alltid som den skulle slita sönder min ljumske i själva snärten.
Mawashi är myyycket svårare att få höjd på än Keage för mig. Med Keage kommer man undan med att sparka lite snett framåt, låret behöver aldrig peka rakt åt sidan.
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Vet inte om du har introducerats för Kekomi än.
Men kekomi tyckte jag var rätt bra för att utveckla höjden på keagen genom att de båda teknikerna i ytterläget (förutom fotens vinkel) påminner lite om varandra. Men att rörelsen på vägen till ytterläget var så pass olika (kekomins tryckande var därmed mer stretchande för ljumsken än keagens snärtande).
Ja, Kekomi är den spark jag hatar minst. Där kommer jag också ganska högt eftersom man sparkar lite bakåt, eftersom man vrider stödfoten som man gör. Jag gick in på toa nu på jobbet och gjorde en så hög Kekomi jag kunde framför spegeln - jag kom upp till halva låret i höjd ungefär.

Kekomins tryckande gör dessutom att det är den spark som känns säkrast för knät. Med Mawashi och Mae-geri känns det som om knät ska bräckas upp så fort man sparkar med en gnutta hastighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
En sak som jag just kom på;
I ett tidigt skede som karateka tyckte jag att jag var fruktansvärt osmidig och att det var fucking omöjligt att få någon höjd på sparkarna.
Det som visade sig vara mitt problem var dock inte rörligheten.
Det var att jag saknade styrkan och balansen (men det kändes som brist på rörlighet).
Kanske kan det vara så för dig också?
Jag saknar styrkan också. Men absolut saknar jag rörligheten. Annars hade jag ju kunnat gå ut mycket längre i split.

Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Fast du måste ju fortfarande klara av 5 och 3-stegskumite vid graderingarna.
Även om det inte är riktigt samma sak som jiyu kumite och sparring så behöver du ju ändå kunna prestera höga tekniker. Om inte annat så för din motpartners (uke, var det hette va?!) tränings skull.
Ja? Jag sa ju det, man behöver kunna sparka jodan på graderingarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
För kännedom: om jag inte har något bättre för mig tränar jag keage. Jag ska bli bäst på keage. Om jag börjar tävla ska jag knocka min motståndare med keage mot hakan. It's a first!
Själv lägger jag nog av med karaten också inom någon termin. Känns ovärt att gå runt där som en stel pinne.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 14:36   #24
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Jag saknar styrkan också. Men absolut saknar jag rörligheten. Annars hade jag ju kunnat gå ut mycket längre i split.
Som sagt, jag tyckte också att det var rörligheten som var problemet. Jag var 100% säker på det.
Men utan att bli ett dugg rörligare (vid stretch) så klarade jag när jag började få upp styrkan på rätt ställe helt plötsligt att komma mycket högre med teknikerna.
Jag kommer inte alls långt ner i split (säkert 30 cm från grenen ner till golvet i maxläget) Spagat klarar jag dock, åtminstone med vänsterben framåt.


Citat:
Ja? Jag sa ju det, man behöver kunna sparka jodan på graderingarna.
Jo, jag vet inte varför jag tänkte att du bara menade i Kihon...

Citat:
Själv lägger jag nog av med karaten också inom någon termin. Känns ovärt att gå runt där som en stel pinne.
Jag saknar Karaten som fan. Men det funkade helt enkelt inte med träning på fasta tider för min del.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 14:40   #25
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Jag kommer inte alls långt ner i split (säkert 30 cm från grenen ner till golvet i maxläget) Spagat klarar jag dock, åtminstone med vänsterben framåt.
Jag har nog 80 cm från grenen till golvet. Är inte speciellt nära att klara spagat heller.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 15:10   #26
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag har nog 80 cm från grenen till golvet. Är inte speciellt nära att klara spagat heller.
Nu överdriver du väl ändå 90 cm har jag typ när jag står upp med raka ben och benen ihop (är 1.82)
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 15:11   #27
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Som sagt instruerar jag i både Taekwondo och Kyokushin. (Har tidigare instruerar i bl a Shotokan, Wushu/Kung Fu och lite annat.
I karaten har jag infört samma stretching som i Taekwondon - mycket uppskattat. Vad vill jag säga med det? Uppsök en taekwondoklubb om sådan finns och anamma deras stretching. Inget ont om karaten, men ofta är det undermålig stretching...Jag har inte tid att vara detaljerad här, men mycket dynamisk!
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 15:26   #28
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Nu överdriver du väl ändå 90 cm har jag typ när jag står upp med raka ben och benen ihop (är 1.82)
Har inte mätt, men det måste vara låååångt över 30 cm iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Som sagt instruerar jag i både Taekwondo och Kyokushin. (Har tidigare instruerar i bl a Shotokan, Wushu/Kung Fu och lite annat.
I karaten har jag infört samma stretching som i Taekwondon - mycket uppskattat. Vad vill jag säga med det? Uppsök en taekwondoklubb om sådan finns och anamma deras stretching. Inget ont om karaten, men ofta är det undermålig stretching...Jag har inte tid att vara detaljerad här, men mycket dynamisk!
Vet inte om det finns någon inom 20 mil ens, men kan vara värt att kolla!

Ska iaf skita i min halvtimmesstretching ikväll... Känns väldigt skönt!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 15:45   #29
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Jag är redan vig sen tidigare men började stretcha igen för någon vecka sen. Känner redan att jag är mjukare och kan sträcka längre ner osv. Märker du ingen skillnad alls efter tre veckor så känns det som att det felar någonstans.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 16:01   #30
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Jag är redan vig sen tidigare men började stretcha igen för någon vecka sen. Känner redan att jag är mjukare och kan sträcka längre ner osv. Märker du ingen skillnad alls efter tre veckor så känns det som att det felar någonstans.
Kan jag kanske skylla på gener i det här fallet, eller är det som vanligt på Kolo, att jag bara är lat?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)