Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-03-08, 07:32   #1
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Stretching - hur lång tid innan man märker resultat?

Tja!

Jag har stretchat en timme om dagen, oftast fördelat på en halvtimme på förmiddagen, en halvtimme på kvällen, i tre veckor nu. Utöver detta stretchar vi som uppvärmning på karaten tre gånger i veckan. Och jag märker inte någon förbättring. Är det normalt? Hur snabbt bör man märka det? Enligt alla stretchingguider på internet som finns så ska man märka resultat mycket snabbare.

Syftet med min stretch är att bli vigare åt sidosplit-hållet. Ungefär halva stretchpasset lägger jag på att stretcha höftböjare, baksida lår, skinkor och framsida lår, medan andra halvan går till att stretcha insida lår.

Stretcherna jag utför är diverse "vanliga" stretcher, som jag håller i allt mellan 30 sekunder till 5 minuter. Jag inleder alltid med ett snabbt rörelseschema jag fick av en sjukgymnast.

I början av varje session är jag alltid så stel så jag bara kan gå ut så benen är i ca 45° mot varandra, åt split-hållet alltså. Efter en halvtimme stretchande blir jag rörligare, och kan gå ut från 70-90°. Den ökade vigheten försvinner dock väldigt fort. Jag är alltid precis lika stel i början av varje session. Har även märkt att om jag stretchar ett par timmar innan karaten så är jag stel igen när karaten börjar. Detta är ett jobbigt problem för karate kräver att man kan gå ut kanske 120° åt split-hållet, så jag får alltid göra halvdana tekniker.

Värt att nämna kanske är att jag alltid får ont i knäna medan jag stretchar insida lår. Var hos en naprapat som sa att jag hade ärrvävnad i knäna, och att det var okej att det gjorde ont när man stretchade den. Det verkar även som att höfterna tar stryk. Numera om jag står på ett ben och vrider och vänder på det andra benet så knakar det i höften på benet jag vrider på. Ibland när jag ligger i sängen numera så kan höfterna och knäna börja värka spontant, dessutom.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 07:56   #2
I2815
Registered User
 
I2815s avatar
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 131
Jag märkte resultat efter 3-4 veckor av mer regelbunden stretching i samband med boxningsträning och ibland självkonstruerad stretching efter träning. Aldrig i närheten av en timme. Alltid i slutet av ett pass och mycket sällan hela kroppen om vi inte haft väldigt hård fys-träning. Oftast bara mage, baksida lår och uppmuntran att stretcha själv efteråt, särskilt vader som blir rätt stumma av boxning. Inget speciellt alltså. Jag märkte klar förbättring ändå. Jag stretchade ofta lite extra eftersom jag har ont rätt mycket överallt och är i min mening för tung för att utsätta mig för den typen av plyometrisk träning som fys-passen i boxning fick oss att göra. Det var oftast bara 5-10 minuter extra av mer dynamisk stretching för att få ökat blodflöde om jag kände att jag hade ont någonstans. Gällde både före och efter passet men i regel så gällde det inte varje gång och inte alltid både före och efter. Alltså stretching ganska ofta men inte regelbundet och inte under längre tid eller med någon särskilt planering. Resultat kom ganska fort. Blev rörligare och smidigare, stretching av nacke gjort mig mycket gott då jag spände traps på tok för mycket under sparring.

Har du inte märkt någon skillnad alls efter 1 timme om dagen i 3 veckor gör du fel, eller så finns det variabler som jag inte känner till, vilket är möjligt, eftersom jag inte är en sjukgymnast.

Jag skulle aldrig ägna 1 om dagen i 3 veckor på något som inte ger något resultat. Då gör du fel och bör tänka om ditt upplägg eller se över vad det är du gör fel.
__________________
You want to know why it happened, and I can't say. But I do know when. It was that moment when I turned my back on everything, and felt peace.
I2815 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 08:29   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag undrar om det kan vara så att jag stretchar för mycket, så kroppen blir stelare som en försvarsreaktion?

Sen sa både sjukgymnasten och naprapaten att alla inte kan bli jätterörliga.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 09:13   #4
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Stretcha split rörelsen stående på knä istället, eventuellt på alla fyra, då slipper du få ont i knäna.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 09:20   #5
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Stretcha split rörelsen stående på knä istället, eventuellt på alla fyra, då slipper du få ont i knäna.
Nope, det slipper jag inte.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 09:41   #6
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Jag vet inte om det är någon tröst... Jag har tränat kampsporter sedan 1978... Instruerar nu i Taekwondo och Kyokushin... Är stel som en pinne - men kan utan att blinka (eller stretcha) sparka folk i huvudet... Följ den stretching som instruktören gör...
Jag har en nybörjare i Taekwondon - en 54-årig man. Han har en relativt nyoperarad höft och artros... Han gör bara den stretching vi gör på träningen och han har gjort väldigt stora framsteg med bara den stretchingen...
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 09:45   #7
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Jag vet inte om det är någon tröst... Jag har tränat kampsporter sedan 1978... Instruerar nu i Taekwondo och Kyokushin... Är stel som en pinne - men kan utan att blinka (eller stretcha) sparka folk i huvudet... Följ den stretching som instruktören gör...
Jag har en nybörjare i Taekwondon - en 54-årig man. Han har en relativt nyoperarad höft och artros... Han gör bara den stretching vi gör på träningen och han har gjort väldigt stora framsteg med bara den stretchingen...
Weird att stretchingen på min träning inte leder någon vart.

Jag kan bara sparka i knähöjd. Undrar hur många graderingar de kommer låta mig komma undan med det, känns ju inte som om jag borde kunna ta svart bälte exempelvis.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 10:57   #8
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Prova att göra mer dynamisk stretching. Stå upp och pendla med benet så högt du kan, både rakt framåt och inifrån och ut. Håll i något om du är rädd att ramla. Det la vi massor av tid på när jag tränade kampsport, det är bra uppvärmning också. Givetvis bör det finnas med statisk stretching också men just den dynamiska har jag alltid tyckt hjälpte mig mest.

Jag var inte vigast i världen men jag kom i alla fall ned i spagat och var någon decimeter ifrån split. Efter det brydde jag mig inte så mycket eftersom det var fullt tillräckligt, har man långa ben så behöver man inte vara riktigt lika rörlig för att kunna sparka högt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 11:05   #9
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Weird att stretchingen på min träning inte leder någon vart.

Jag kan bara sparka i knähöjd. Undrar hur många graderingar de kommer låta mig komma undan med det, känns ju inte som om jag borde kunna ta svart bälte exempelvis.
Kan du bara sparka i knähöjd? På riktigt? Då tror jag du behöver hjälp... Kan du göra en hyfsad knäböj borde du kunna sparka åtminstone i maghöjd...
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 11:28   #10
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Weird att stretchingen på min träning inte leder någon vart.

Jag kan bara sparka i knähöjd. Undrar hur många graderingar de kommer låta mig komma undan med det, känns ju inte som om jag borde kunna ta svart bälte exempelvis.
Vet inte om det är samma överallt och inom alla stilar, men till ett par av graderingarna jag gjorde (inom Shotokan) så var det krav att vissa sparkar/tekniker skulle vara Jōdan för att få godkänt. Och jag tränade bara upp till 3de kyu (första bruna).
En vanlig Mae Geri borde du väl klara över knähöjd?? annars så känns det som du har något utöver det vanliga i stelhet.
Det borde också blir rätt klurigt för den som under graderingar ska gå kumite mot dig att visa upp annat än gedan barai.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 11:39   #11
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Prova att göra mer dynamisk stretching. Stå upp och pendla med benet så högt du kan, både rakt framåt och inifrån och ut. Håll i något om du är rädd att ramla. Det la vi massor av tid på när jag tränade kampsport, det är bra uppvärmning också. Givetvis bör det finnas med statisk stretching också men just den dynamiska har jag alltid tyckt hjälpte mig mest.

Jag var inte vigast i världen men jag kom i alla fall ned i spagat och var någon decimeter ifrån split. Efter det brydde jag mig inte så mycket eftersom det var fullt tillräckligt, har man långa ben så behöver man inte vara riktigt lika rörlig för att kunna sparka högt.
"Inte vigast i världen", men kommer ner i spagat och nästan i split... Dude, du är en ballerina!

Hur mycket ska man köra såna där pendlingar, då? Finns det några riktlinjer för set, reps och frekvens? Ska jag börja pendla en timme om dagen istället?

Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Kan du bara sparka i knähöjd? På riktigt? Då tror jag du behöver hjälp... Kan du göra en hyfsad knäböj borde du kunna sparka åtminstone i maghöjd...
Ja! Ja jag ju det, "kan bara gå ut 45 grader mellan benen". I sidled alltså, ska jag sparka rakt fram kan jag komma upp i hakhöjd och jag kan stå med raka ben och nudda golvet.

Vem kan hjälp mig då? Sjukgymnaster, karatelärare och 1100 kronors naprapatbesök har inte hjälp ett dyft.

Vad gäller knäböj kan jag inte gå ner längre än typ vinkelrätt i knäleden.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 11:42   #12
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Vet inte om det är samma överallt och inom alla stilar, men till ett par av graderingarna jag gjorde (inom Shotokan) så var det krav att vissa sparkar/tekniker skulle vara Jōdan för att få godkänt. Och jag tränade bara upp till 3de kyu (första bruna).
En vanlig Mae Geri borde du väl klara över knähöjd?? annars så känns det som du har något utöver det vanliga i stelhet.
Det borde också blir rätt klurigt för den som under graderingar ska gå kumite mot dig att visa upp annat än gedan barai.
Jag kör Shotokan. Mae-geri kan jag göra jodan, men redan till nästa gradering (första blå) är det krav på mawashi-geri samt keage-geri jodan, vilket jag alltså inte är i närheten av. Min sempai tror att de som ska gradera mig kommer ha överseende med det, men jag vet inte säkert. Sen är det säkert hårdare krav framöver.

Fruktansvärt drygt problem eftersom jag står så maktlös inför det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 12:02   #13
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
"Inte vigast i världen", men kommer ner i spagat och nästan i split... Dude, du är en ballerina!

Hur mycket ska man köra såna där pendlingar, då? Finns det några riktlinjer för set, reps och frekvens? Ska jag börja pendla en timme om dagen istället?
Jag började träna kampsport när jag var ganska ung så då har man en del rörlighet gratis, fast jämfört med många av de andra jag tränade med var jag inte så vig. Nu är jag betydligt stelare, det var trots allt över 15 år sedan jag kunde gå ned i spagat.

Vet inga riktlinjer, det beror väl lite på hur tränad man är och hur hårt man kör. Jobba i den rörelsen du är stel, börja försiktigt tills du känner dig varm och sedan kan du ta i lite och försöka komma högre. Har du svårt att sparka åt sidan så testa att hålla i en dörrkarm och pendla benet ut åt sidan som om du skulle göra en sidekick fast med rakare ben. Inifrån och ut tycker jag ger mycket för att "öppna upp" höften eller vad man ska kalla det.

Kämpa på bara, jag tror att det kommer att gå fortare när det väl börjar hända saker. Det är jävligast i början när allt är stumt, sedan kommer man till något stadium där man inte direkt är så mycket vigare men det känns mer elastiskt och då kan man pressa sig hårdare och göra snabbare framsteg.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 12:07   #14
andeem
Registered User
 
andeems avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Ort: Gustavsberg
Inlägg: 3 303
När jag tränade Ashihara för sisådär 25 år sedan hade vi en kille i klubben som knappt kunde sparka rundsparkar över höfthöjd. Gjorde inte så mycket, när han träffade med en lowkick var man inte så stursk. Han vann även flera internationella turneringar, trots att han bara hade typ tredje kyu. Men det var ju i knockdown. Slog hårt gjorde han också.

Senast redigerad av andeem den 2016-03-08 klockan 12:09.
andeem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 12:08   #15
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Stretcha split rörelsen stående på knä istället, eventuellt på alla fyra, då slipper du få ont i knäna.
Blir dock andra muskler som stretchas. I sidosparkar behöver du god rörlighet med sträckta knäleder.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)