Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-05-21, 02:22   #46
Sneaky
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 76
Citat:
Ursprungligen postat av LHLH Visa inlägg
Intressant tråd då jag alltid tränar fastande (efter sömn, inga aminosyror).

Jag var aktiv här på forumet under många år men det var flera år sedan nu. På "min tid" var BCAA väldigt hypat men jag inbillar mig nu att jag nu läst något om att om man ska inta BCAA eller EAA så är EAA att föredra. Stämmer det? Man kan såklart dra i sig vad man vill men tänker på ev. nya studier.

Det verkar som att det otveklöst är ett bättre alternativ att inta någon form av aminosyror före styrketräning istället för att lyfta på fastande mage, korrekt?

Gäller detsamma för konditionsträning på fastande mage? Och då menar jag hårdare konditionspass så som löpning/intervaller på cykel m.m. Är det även då ett smartare val att inta aminosyror innan? Med syfte att få behålla/bygga muskelmassa.
Det funkar utan protein före träning. Det är efteråt det behövs.
Sneaky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-15, 08:33   #47
MrMuggelSnuggel
EXPERT USER
 
MrMuggelSnuggels avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 322
Vad säger dom senaste rönen om fastande träning? Syftar framförallt på deff när fokus inte är på att bygga muskler utan snarare bli av med fett och bevara så mycket muskelmassa som möjligt.
MrMuggelSnuggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-15, 20:38   #48
Kay123
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av MrMuggelSnuggel Visa inlägg
Vad säger dom senaste rönen om fastande träning? Syftar framförallt på deff när fokus inte är på att bygga muskler utan snarare bli av med fett och bevara så mycket muskelmassa som möjligt.
som jag förstått det spelar ingen roll deff eller inte kalorier in och ut som räknas i slutändan och tror king grub la upp nåt om myten med fastnande morgon träningen
Kay123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-16, 10:03   #49
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Vore tråkigt om det kommer en studie som visar att hel-fastande styrketräning är negativt för styrka och hypertrofi. Nu när jag har tränat hel-fastande (14-16h) i 3½ år. :X
1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-16, 10:36   #50
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Jag tror fastande träning är den bästa träningen. Jag tror man måste ge det tid och vänja sig.
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-16, 10:42   #51
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Vore tråkigt om det kommer en studie som visar att hel-fastande styrketräning är negativt för styrka och hypertrofi. Nu när jag har tränat hel-fastande (14-16h) i 3½ år. :X
Det är det, utan tvekan. Det har man vetat i 80 år. Det är bättre att äta än att inte äta, om man vill bli stor och stark. Det är dock inte den avgörande faktorn för resulataten. Men visst är det bättre att äta än att fasta om man vill växa. För hälsan kan det dock säkert vara tvärtom.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-16, 10:57   #52
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är det, utan tvekan. Det har man vetat i 80 år. Det är bättre att äta än att inte äta, om man vill bli stor och stark. Det är dock inte den avgörande faktorn för resulataten. Men visst är det bättre att äta än att fasta om man vill växa. För hälsan kan det dock säkert vara tvärtom.
Jag vet att det är bättre med utspritt proteinintag, för styrketräningsresultat.

Det jag syftade på, är om det är bättre med en pre-workout proteinshake (vassle/EAA) till min 14-16h fastande styrketräning (som då inte blir fastande).
Då fastar jag ~2 timmar mindre per dygn och styrketränar 'med protein i kroppen' istället för hel-fastande.

Nu kickar optinojan in igen! Kanske prova en period med EAA-tillskott innan min styrketräning.
1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-16, 10:59   #53
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Då är du som sagt inte fastande. Alls.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-16, 19:57   #54
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Grub: Så om man tränar på morgonen, 1-2h efter man vaknat, så är det en fördel att ta tex 30g vassle innan?
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-16, 21:21   #55
DieErste
Registered User
 
DieErstes avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 651
Citat:
Ursprungligen postat av Kay123 Visa inlägg
som jag förstått det spelar ingen roll deff eller inte kalorier in och ut som räknas i slutändan och tror king grub la upp nåt om myten med fastnande morgon träningen
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Effekten av morgonpromenader före frukost jämnas inte ut över dygnet.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4703705/
DieErste är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-19, 15:13   #56
conundrum
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 199
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är det, utan tvekan. Det har man vetat i 80 år. Det är bättre att äta än att inte äta, om man vill bli stor och stark. Det är dock inte den avgörande faktorn för resulataten. Men visst är det bättre att äta än att fasta om man vill växa. För hälsan kan det dock säkert vara tvärtom.
Hur menar du att det är negativt om man tränar fastande? Gäller det bara att man får större muskeltillväxt om man kombinerar det med konditionsträning före styrketräning på fastande mage men negativt om man lämnar bort konditionsträningen? Hänvisar till denna tråd.
conundrum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-19, 17:30   #57
MrMuggelSnuggel
EXPERT USER
 
MrMuggelSnuggels avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 322
Citat:
Ursprungligen postat av conundrum Visa inlägg
Hur menar du att det är negativt om man tränar fastande? Gäller det bara att man får större muskeltillväxt om man kombinerar det med konditionsträning före styrketräning på fastande mage men negativt om man lämnar bort konditionsträningen? Hänvisar till denna tråd.
Negativt i det avseendet att det inte är lika effektivt att styrketräna fastande som att styrketräna med aminosyror i kroppen ifall syftet är att växa och bli stor & stark.

EDIT: Så tolkar jag det han skrev. Och det fanns inte så mycket att misstolka :-)
MrMuggelSnuggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-19, 18:16   #58
conundrum
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 199
Citat:
Ursprungligen postat av MrMuggelSnuggel Visa inlägg
Negativt i det avseendet att det inte är lika effektivt att styrketräna fastande som att styrketräna med aminosyror i kroppen ifall syftet är att växa och bli stor & stark.

EDIT: Så tolkar jag det han skrev. Och det fanns inte så mycket att misstolka :-)
Jag tycker det finns rum för tolkning. I t.ex. den här studien fick de 25 gram vassle antingen före eller efter träning och det visade sig att det inte uppdagades några skillnader i styrka eller kroppssammansättning mellan grupperna trots flera veckors träning.
conundrum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-19, 18:20   #59
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Jag tolkar inte det som att själva fastande styrketräningen är ineffektiv - utan att det blir mindre timmar på dygnet som en inte stimulerar proteinsyntesen?

Att styrketräna fastande, med 8 timmars ätfönster. Gentemot styrketräna icke-fastande med 8 timmars ätfönster. Likvärdigt?
Förtydling:
#1 Styrketräna 12:00 icke-fastande (proteinshake pre-workout). Ätfönster 12:00-20:00 (8 timmar).
#2 Styrketräna 12:00 fastande. Ätfönster (direkt efter styrketräningen) 13:00-21:00 (8 timmar).

Senast redigerad av 1x0 den 2017-09-19 klockan 18:22.
1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-19, 18:47   #60
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av conundrum Visa inlägg
Jag tycker det finns rum för tolkning. I t.ex. den här studien fick de 25 gram vassle antingen före eller efter träning och det visade sig att det inte uppdagades några skillnader i styrka eller kroppssammansättning mellan grupperna trots flera veckors träning.
Att inte äta på tre timmar är inte speciellt fastande.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)