Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2010-04-06, 21:05   #31
BobaFett
Registered User
 
BobaFetts avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 3 598
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jo, men dom stimulerar proteinsyntesen ändå, genom sin närvaro i blodet. Även om dom blir energi i slutändan, sänder dom signaler för proteinsyntes, och det kan vara helt andra aminosyror som byggs in.
Jag fattar inte, vilka aminosyror är det då som byggs in? De som bryts ner i de egna musklerna eller? De som man får i sig genom måltiden efter passet?
__________________
2:a plats Mens Physique Tyngre Classic
BobaFett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-06, 21:07   #32
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Största källan till aminosyror för nybildning av muskelprotein är nedbrutet muskelprotein som återanvänds. Nedbrutet muskelprotein kataboliseras inte bara hux flux. Men även aminosyror från protein i kosten används. Allt efter behov och tillgänglighet. Men som sagt, bara för att en aminosyra man äter slutar som energi, betyder det inte att den inte tjänar sitt syfte för att stimulera muskeluppbyggnad innan det.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-06, 21:08   #33
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av BobaFett Visa inlägg
De som bryts ner i de egna musklerna eller?
Ja t.ex. Aminosyror frisätts i cellerna hela tiden när proteiner bryts ner. Sedan cirkulerar dom i kroppen och bygger nya proteiner.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-06, 22:04   #34
Sgart
Registered User
 
Sgarts avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 308
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Som Grub skrev, så är det ingen fasta då man oftast använder EAA (Aminosyror, finns sticky i tillskottsdelen)

Tom mage däremot blir det ju (ingen mat alltså)
Ok trodde begreppet betydde samma sak i denna diskussion. Jag menade tom mage iallaf. (Vilket jag tycker det är om man intar 10g EAA)

Men då är jag med på noterna.

Fastande; nix

tom mage; ja
__________________
Le journale
Sgart är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-06, 22:46   #35
myrhus
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 265
Nu snackas det mest om vad skillnaden på "tom"- och "fastande"-mage är.

Många förespråkar ju tex morgonpromenader på tom mage. Alltså innan frukost. Skulle inte gym på tom mage ha samma effekt, eller skälper det mer än hjälper under en ev. deff? Då målet är att behålla mycket muskelmassa.
myrhus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 01:02   #36
145
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 53
Nu till min fråga..

kan jag köra min morgonpromenad i gymmet på 50 min sen köra ett gympass på 30 min..kommer jag då förlora vikt (promenaden) men endå bygga muskler (gympasset) ?
145 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 06:06   #37
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 851
Citat:
Ursprungligen postat av myrhus Visa inlägg
Nu snackas det mest om vad skillnaden på "tom"- och "fastande"-mage är.

Många förespråkar ju tex morgonpromenader på tom mage. Alltså innan frukost. Skulle inte gym på tom mage ha samma effekt, eller skälper det mer än hjälper under en ev. deff? Då målet är att behålla mycket muskelmassa.
Styrketräning använder i princip bara kolhydrat och/eller kreatin som energikälla, så nej. Dessutom är morgonpromenadsmyten förlegad sedan några år tillbaka.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 08:54   #38
myrhus
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 265
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Styrketräning använder i princip bara kolhydrat och/eller kreatin som energikälla, så nej. Dessutom är morgonpromenadsmyten förlegad sedan några år tillbaka.
Så enligt dig är gym på tom mage, anus??
myrhus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 08:56   #39
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Nej, inte tom mage, men fastande. Det är sämre än att ha aminosyror i omlopp.

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...3&postcount=22
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 16:09   #40
myrhus
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 265
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Nej, inte tom mage, men fastande. Det är sämre än att ha aminosyror i omlopp.

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...3&postcount=22
Dock kan jag verka dum i huvvet. Men fattar inte riktigt vad skillnaden på fastade och tom är trots allt. Fastande = folk som inte käkar över huvudtaget eller vad?
myrhus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 16:35   #41
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av myrhus Visa inlägg
Dock kan jag verka dum i huvvet. Men fattar inte riktigt vad skillnaden på fastade och tom är trots allt. Fastande = folk som inte käkar över huvudtaget eller vad?
Fastande = inte ätit något över huvud taget innan du tränar och på ett tag, t ex på morgonen efter du har sovit.

Tom mage = inte ätit något på ett bra tag så kroppen är "tom" men fastan har brytits med t ex fria aminosyror.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 16:56   #42
myrhus
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 265
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Fastande = inte ätit något över huvud taget innan du tränar och på ett tag, t ex på morgonen efter du har sovit.

Tom mage = inte ätit något på ett bra tag så kroppen är "tom" men fastan har brytits med t ex fria aminosyror.
Ahaaa.. Alltså är det anus att träna innan frukost?.. Fattade aldrig det. haha ;D
myrhus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 17:00   #43
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av myrhus Visa inlägg
Ahaaa.. Alltså är det anus att träna innan frukost?
Nej det är det inte.

Bara om du är helt fastande som sagt. Men en dos EAA eller BCAA bryter ju t.ex. den akuta fastan.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-19, 17:51   #44
Ram Dass
Registered User
 
Ram Dasss avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 594
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Helt fastande styrketräning är inte ett bra val. Det ger i o f s större muskeluppbyggnad än att inte träna, men mindre än träning med tillgång till aminosyror. Fastande träning med EAA-intag efter passet, så vänds proteinbalansen till positiv och man går plus i alla fall, men det är utan tvekan bättre att ha tillgång till aminosyror från start.

Det handlar dock om näring (aminosyror och eventuellt kolhydrat) i blodet, inte om att magen skall vara full. Det är irrelevant.
Detta är väl inte längre konsensus i frågan om huruvida det skulle göra någon skillnad i längden, på muskelmassenetto i längden, att träna helt fastande kontra ett EAA-intag innan ett pass?

Alltså, att det spelar ingen roll om man tränar helt fastande eller med aminosyror tillgängliga. Utan att det kompenseras efter träningen genom extra höjd proteinsyntes om man tränar helt fastande?
Ram Dass är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-19, 18:44   #45
LHLH
Registered User
 
LHLHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2017
Inlägg: 61
Intressant tråd då jag alltid tränar fastande (efter sömn, inga aminosyror).

Jag var aktiv här på forumet under många år men det var flera år sedan nu. På "min tid" var BCAA väldigt hypat men jag inbillar mig nu att jag nu läst något om att om man ska inta BCAA eller EAA så är EAA att föredra. Stämmer det? Man kan såklart dra i sig vad man vill men tänker på ev. nya studier.

Det verkar som att det otveklöst är ett bättre alternativ att inta någon form av aminosyror före styrketräning istället för att lyfta på fastande mage, korrekt?

Gäller detsamma för konditionsträning på fastande mage? Och då menar jag hårdare konditionspass så som löpning/intervaller på cykel m.m. Är det även då ett smartare val att inta aminosyror innan? Med syfte att få behålla/bygga muskelmassa.
LHLH är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)