Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Hur förhålla sig till narkotika?
Hårdare straff på både bruk och försäljning 387 24.35%
Hårdare straff för försäljning 108 6.80%
Samma lagar och "moral" som nu 98 6.17%
Legalisera lättare droger typ marijuana 567 35.68%
Legalisera flera lättare droger 147 9.25%
Legalisera all privat användning av narkotika 215 13.53%
Tycker att sisu är rätt pantad 67 4.22%
Antal röster: 1589. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-01, 11:16   #46
Whistler
Registered User
 
Whistlers avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Jönköping
Inlägg: 1 808
Samhällets individer kan inte ens hantera alkohol, så nej, det borde verkligen inte tillåtas fler droger.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Visa inlägg
Moderatorerna bestämmer från fall till fall. Lev med det och sluta tjafsa.
REN IDROTT

"Dödsknark och nakenchock" - Whistler svälter ihjäl sig (eller någon annan)
Whistler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 11:19   #47
130kg finsk sisu
130 kg finsk fotomodell
 
130kg finsk sisus avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 12 332
Ännu en subjektiv erfarenhet. Som till en del talar för att legalisera marijuana.
Lite grovt indelat vilka sorts missbrukare jag mött.

Alkoholister: Ofta socialt nedbrutna. Kan vara aggressiva i fyllan men som nyktra lugna. Oftast allvarliga leverskador. Alkoholister börjar dock vara lätt räknade eftersom alla börjar bli blandmissbrukare av främst läkemedel och alkohol.

Gräsrökare(sådana som sökt vård): Söker oftast vård för psykoser. Har dock mycket sällan våldsdomar eller annan kriminalitet bakom sig. Det enda men man märker efter varit nyktra en lång tid är att vissa av dem kan vara "slow" i tal och tänkande. Men jag svär inte på att detta är av gräset. Samt att man känner sig bittra mot samhället för att de inte förstår att alla skall röka gräs och leva i peace n love.

Tunga droganvändare: Alla har hepatit-C. Har alla grova våldsdomar och annan tung kriminalitet bakom sig. Stora leverskador. Även efter långvarig nykterhet har många ett våldsamt och kriminellt beteende vilket leder till att man börjar droga igen förr eller senare. Endast 13% av de tunga missbrukarna i Finland blir nyktra. Kanske nåt liknande i Sverige?

Av dessa 3 så är nog mittenskaran att föredra. MEn samtidigt skrämmer den 3e skaran. Och det jag tycker man borde diskutera är att vilken effekt på användandet av tunga droger skulle en legalisering av marijuana ge?
__________________
SER UT SOM EN PÅSE SKIT

Min youtube videos: http://www.youtube.com/profile?user=superhurri

Journal: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86629
130kg finsk sisu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 11:25   #48
Lando
Registered User
 
Landos avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 111
Bra sammanfattning av missbruksformerna sisu! Personligen så tror jag verkligen inte att gräs är en värre drog än alkohol, men det är inte för att gräs är ofarligt utan att alkohol är en farlig drog som förstör livet för många. Jag vill inte se ännu fler missbruksproblem i samhället, alltså är legalisering av gräs inte att tänka på och jag tror det är helt orimligt att förbjuda alkohol, av sociala skäl, så därför röstade jag på "samma regler och moral som nu"
Lando är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 11:28   #49
Allan
Går i vanliga skor.....
 
Allans avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: JAKOBSBERG!
Inlägg: 21 341
Vad är ni villiga att avstå ifrån? Är ett eget njutande eller välbefinnande så viktigt att man inte kan avstå från något som hos grannen kommer att orsaka katastrof? Jag tror inte ett skit på att olika mjuk-narkotika skulle vara ofarligt - grejen är att vi inte sett det i samma skala som alkoholen. Det är knappast måttlighetsbrukaren som ska vara riktmärket, och att ge folk som redan idag dricker för mycket alkohol möjlighet att enkelt och legalt öka på sitt missbruk med t ex cannabis känns ju som att släcka en eld med bensin.
Jämförelser mellan länder är också hyfsat missvisande - det finns miljoner skäl till varför det som funkar i t ex Danmark aldrig kommer funka i Sverieg, och så vidare. Eller att länder med liten befolkning skulle kunna vara måttstockar för utvecklingen i ett stort land - det är ju själva volymen missbruk som blir problemet.
Så fortfarande - vad är ni villiga att avstå från? Jag har inga problem att minska mitt ytterligt marginella användande av alkohol om så skulle vara. Att avstå från narkotika känns som en ännu mindre uppoffring
__________________
Alfahanne supreme

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 11:37   #50
h1tman
Registered User
 
h1tmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 31
Jag tror skadan av ökad droganvändning vid legalisering är mindre än skadan kriminaliteten kring droger från början orsakar = jag är pro-choice
__________________
The arrival of Satans Empire!
h1tman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 11:38   #51
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Visa inlägg
Så fortfarande - vad är ni villiga att avstå från? Jag har inga problem att minska mitt ytterligt marginella användande av alkohol om så skulle vara. Att avstå från narkotika känns som en ännu mindre uppoffring
Precis allt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 11:45   #52
Allan
Går i vanliga skor.....
 
Allans avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: JAKOBSBERG!
Inlägg: 21 341
De stora missbrukskostnaderna ligger inte kring kriminaliteten, utan i vården. Både av de som brukar och de som råkar ut för de som brukar. Tragedierna har inget pris.
__________________
Alfahanne supreme

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 11:51   #53
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Visa inlägg
De stora missbrukskostnaderna ligger inte kring kriminaliteten, utan i vården. Både av de som brukar och de som råkar ut för de som brukar. Tragedierna har inget pris.
... och dom största kostnaderna, och tragedierna, pga alkoholen - drogen du brukar och vars plats i samhället du försvarar?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 12:13   #54
Hillseeker
Registered User
 
Hillseekers avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 47
Trots att jag enbart har negativa erfarenheter av narkotika så säger mina liberala värderingar att det ska tillåtas, åtminstonde de "lättare" varianterna.
Tung narkotika borde dock vara förbjudet då deras påverkan på samhället är för stora.
Fråga mig inte om vart gränserna mellan mina liberala värderingar och det pragmatiska går (det brukar alltid dyka upp i diskussioner som den här) då dessa gränser är olika i fall till fall.
Hillseeker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 12:18   #55
Da2
Registered User
 
Da2s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Örebronx
Inlägg: 799
Droger bör vara lagligt just på grund av att ett förbud skadar människor i större utsträckning än om det skulle vara lagligt. Dels det och dels att jag anser att människor ska få bestämma själva om huruvida de tycker det är moraliskt riktigt och nödvändigt att bruka droger eller inte. Vi behöver inte andra människor (politiker) som ska tala om för oss vad som är rätt eller fel; vad som skadar oss och vad som inte skadar oss. Vad vi behöver är mer frihet att ta egna beslut och egen ställning.

Drogen crack kom till enbart för att kokainet var för dyrt. Varför blev kokain för dyrt? Just pga att det var olagligt. Det var för svårt och för dyrt för mindre aktörer att ägna sig åt smuggling och försäljning av kokain utan att åka fast. Det ledde till att enbart stora pampar och maffiafigurer erhöll de största marknadsandelarna och samtidigt kunde de sätta högre priser på grund av brist på konkurrens. Därefter kom crack tilll som ett billigare alternativ.
__________________
http://zentimental.tumblr.com
Da2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 12:36   #56
young_george
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 544
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Visa inlägg
Vad är ni villiga att avstå ifrån? Är ett eget njutande eller välbefinnande så viktigt att man inte kan avstå från något som hos grannen kommer att orsaka katastrof? Jag tror inte ett skit på att olika mjuk-narkotika skulle vara ofarligt - grejen är att vi inte sett det i samma skala som alkoholen. Det är knappast måttlighetsbrukaren som ska vara riktmärket, och att ge folk som redan idag dricker för mycket alkohol möjlighet att enkelt och legalt öka på sitt missbruk med t ex cannabis känns ju som att släcka en eld med bensin.
Jämförelser mellan länder är också hyfsat missvisande - det finns miljoner skäl till varför det som funkar i t ex Danmark aldrig kommer funka i Sverieg, och så vidare. Eller att länder med liten befolkning skulle kunna vara måttstockar för utvecklingen i ett stort land - det är ju själva volymen missbruk som blir problemet.
Så fortfarande - vad är ni villiga att avstå från? Jag har inga problem att minska mitt ytterligt marginella användande av alkohol om så skulle vara. Att avstå från narkotika känns som en ännu mindre uppoffring
Är du också villig att avstå läsk, kakor och stora portioner mat som, förvisso likt narkotika berikar många människor liv, men har lett till att ca 44% av den manliga populationen (Folkhälsoinstiutet) bara i Sverige är överviktig.
En epedemi som plågar hela världen och är långt värre ur hälsosynpunkt än lite narkotika.
Eller är egen njutning och "rätten" att få bygga en stor kropp med hjälp av pizza och plusmeny sådan att ni inte kan avstå något som hos grannen redan orsakat katastrof?

Eller tänker ni bara avstå saker som för er är lätta att avstå?
young_george är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 12:39   #57
Handcuff
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 3 547
Citat:
Vi behöver inte andra människor (politiker) som ska tala om för oss vad som är rätt eller fel; vad som skadar oss och vad som inte skadar oss. Vad vi behöver är mer frihet att ta egna beslut och egen ställning.
Jo faktiskt så är det tyvärr så illa. Många av oss kan själva räkna ut hur vi ska förhålla oss, men den egenskapen saknas hos allt för många. Detta gäller inte specifikt narkotikafrågan utan rent allmänt.
Handcuff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 12:41   #58
young_george
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 544
Citat:
Ursprungligen postat av Handcuff Visa inlägg
Jo faktiskt så är det tyvärr så illa. Många av oss kan själva räkna ut hur vi ska förhålla oss, men den egenskapen saknas hos allt för många. Detta gäller inte specifikt narkotikafrågan utan rent allmänt.
Vad i ditt liv tycker du att politiker borde reglera hårdare?
Ge exempel.
young_george är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 12:44   #59
Da2
Registered User
 
Da2s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Örebronx
Inlägg: 799
Citat:
Ursprungligen postat av Handcuff Visa inlägg
Jo faktiskt så är det tyvärr så illa. Många av oss kan själva räkna ut hur vi ska förhålla oss, men den egenskapen saknas hos allt för många. Detta gäller inte specifikt narkotikafrågan utan rent allmänt.
Så det är alltså du (eller valfri politiker) som ska döma vilka människor som saknar den egenskapen och vilka som lever sina liv riktigt? Det är precis sådana som du som bidrar till dagens trångsynthet och icke-förståelse.
__________________
http://zentimental.tumblr.com
Da2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 12:46   #60
Da2
Registered User
 
Da2s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Örebronx
Inlägg: 799
Citat:
Ursprungligen postat av young_george Visa inlägg
Vad i ditt liv tycker du att politiker borde reglera hårdare?
Ge exempel.
Folk är bekväma. De vill slippa ta egen ställning och stillsamt kunna luta sig tillbaka och vänta på att staten ska tala om för dem vad som är rätt och vad som är fel.
__________________
http://zentimental.tumblr.com
Da2 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)