Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-11-20, 10:13   #1126
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Grymme, bara viska till tjejerna på krogen och fråga om dom vill komma på filmkväll. För du har en riktigt stor duk!
Att bara glida fram och viska 150" i örat på någon och observera deras ansiktsuttryck måste ju vara ett intressant experiment i association. Iofs enklare i Sverige där vi inte mäter så mycket annat i just tum.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-20, 13:23   #1127
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Prioriterar effekt när man tittar på film framför hur det ser ut när man inte gör det personligen, vi har sällan besök men tittar på film/serier varje dag.
Lite så här också, men det hade blivit så jäääkla mörkt i det rummet också, ville fortfarande ha lite vardagsrumskänsla kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Grymme, bara viska till tjejerna på krogen och fråga om dom vill komma på filmkväll. För du har en riktigt stor duk!
hahahha
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-20, 13:45   #1128
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Lite så här också, men det hade blivit så jäääkla mörkt i det rummet också, ville fortfarande ha lite vardagsrumskänsla kvar.
Jo det förstår jag det gäller att hitta en avvägning som passar ens prioriteringar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 11:44   #1129
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Ljud från HDMI till analogt

Vi har skaffat en begagnad surroundförstärkare till vår föreningslokal. Vi har begränsad ekonomi så har kört på begagnade grejer. Det vi inte köpte begagnat var blurayspelaren och enda utgången den har är en HDMI. Förstärkaren hade en HDMI ingång + två ut, men visade sig att det bara var en fördelning, så den har inget stöd för ljud via HDMI. (Harman-Kardon AVR245).

Projektorn är länst bak i lokalen, och förstärkaren är längst fram (bakom en scen) så vi tar videosignalen via en 25 meters HDMI till projektorn. Ett alternativ är ju att även dra analogt ljud hela vägen från projektorn till förstärkaren, men då ska ljudet ännu tillbaka samma väg ingen till bakre högtalarna. Skulle därför vilja köra en konverter för att få analog eller optisk signal till förstärkaren från blurayspelaren.

Har någon erfarenhet eller tips om det här? Tänker att kanske konvertering till optisk ger bättre ljud än om man kör till RCA. Som sagt är eknonomin begränsad, jag har redan bränt mera pengar än vad som var budgeterat så får inte vara så dyr konverter.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 16:06   #1130
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Tänkte köpa en tv imorgon på black friday och gillar tanken på Ambilight och 65 tum. Vilken av dessa är bäst, och varför?

https://www.elgiganten.se/product/lj...t-tv-65pus6412

eller

https://www.netonnet.se/art/ljud-och...prisjamforelse
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-24, 11:43   #1131
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.B Visa inlägg
Tänkte köpa en tv imorgon på black friday och gillar tanken på Ambilight och 65 tum. Vilken av dessa är bäst, och varför?

https://www.elgiganten.se/product/lj...t-tv-65pus6412

eller

https://www.netonnet.se/art/ljud-och...prisjamforelse
Brukar alltid köra prisjakt och deras jämföringssystem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4231532,4231533

Den stora skillnaden är att den dyrare Philips 65PUS6412 har Android TV som smart system, vilket inebär att du har google play store tex.
Den andra har något annat odefinerat system (kan vara samma bara att deras egna sida inte ens benämner mer exakt vad det är)

Jag hade således valt Philips 65PUS6412. Speccs i övrigt är samma typ
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-24, 12:33   #1132
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Brukar alltid köra prisjakt och deras jämföringssystem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4231532,4231533

Den stora skillnaden är att den dyrare Philips 65PUS6412 har Android TV som smart system, vilket inebär att du har google play store tex.
Den andra har något annat odefinerat system (kan vara samma bara att deras egna sida inte ens benämner mer exakt vad det är)

Jag hade således valt Philips 65PUS6412. Speccs i övrigt är samma typ
Bra tips, brukar också kika där faktiskt!

Jag kommer nog ändå köra via chromecast mest, så operativsystemet spelar mindre roll. Och eftersom 65PUS6412 var slut i lager och den andra inte var det blev det den billigare.

Tack alla för tips och råd i alla fall!
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-26, 21:05   #1133
Bailah
Registered User
 
Bailahs avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Lund.
Inlägg: 3 973
Någon som vet varför Netflix hdr ser så fruktansvärt dåliga ut?
Speciellt marvel serierna. Jag har ändå en bra tv (Sony A1) men det ser Fan sämre ut än 1080p serierna. Grynigt som de lagt på ett fult jävla filter som förstör färgerna helt. Sjukt irriterande.
__________________
Bailah goes carnivore
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=234733
Bailah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-27, 08:00   #1134
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Måste vara nån HDR-bugg. Läser man reviews så är det ju oftast Netflix 4K HDR man testat den TVn med, och alla (typ) verkar hylla bilden. Om du stänger av HDR, vad händer då? Upplevde förvisso något liknande på tjejens brorsas Sony 4K-tv, dock en vanlig LCD. Men det såg också grynigt ut som fan när den gick över från 1080p till 4K, man märkte liksom det när buffringen var klar och den bytte kvalitet. Min Samsung gör inte så, t.ex.
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-27, 09:19   #1135
Bailah
Registered User
 
Bailahs avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Lund.
Inlägg: 3 973
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Måste vara nån HDR-bugg. Läser man reviews så är det ju oftast Netflix 4K HDR man testat den TVn med, och alla (typ) verkar hylla bilden. Om du stänger av HDR, vad händer då? Upplevde förvisso något liknande på tjejens brorsas Sony 4K-tv, dock en vanlig LCD. Men det såg också grynigt ut som fan när den gick över från 1080p till 4K, man märkte liksom det när buffringen var klar och den bytte kvalitet. Min Samsung gör inte så, t.ex.
Jasså? Alla jag läst om säger att Netflix sätter något skumt filter på sina hdr klipp. Vanliga 4k filmer ser bra ut, inte youtube 4k bra ut men fortfarande bra. Men hdr ser ut som skräp.

Har satt upp mina hdr kanaler efter HDTv test, han verkar kunna sitt skit.

detta problemet gäller inte bara Sony tv utan flesta hdr tvn. Just med netflix då, finns vissa hdr serier som ser ok ut, typ Star trek. Dock bara 1080 men färgerna "poppar" verkligen. Men marvel serierna är så jävla fula att det går inte att se på.
__________________
Bailah goes carnivore
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=234733
Bailah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-27, 09:28   #1136
Bailah
Registered User
 
Bailahs avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Lund.
Inlägg: 3 973
Och då har jag kollat genom TVns app och Nvidia shieldens app. Exakt samma sak. Testat alla olika inställningarna men ingen skillnad. Kan sänka grainen lite om jag trycker upp gamman men långt ifrån bra.

Sen kan du inte stänga av HDR genom netflix, utan då måste du gå in på ditt konto och ställa in att den bara ska visa max 1080. Vilket är rätt värdelöst.
__________________
Bailah goes carnivore
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=234733
Bailah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-27, 15:42   #1137
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
HDR på Netflix har jag bara testat på min projektor med Stranger Things 2, men måste då ställa in så projektorn inte väljer automatiskt vilken HDR-gamma som används då den tar en för dålig (den har 4st presets). Har dock inte sett något speciellt noise eller liknande (kör ändå 3m bred duk så lätt att se från 2½m).
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.

Senast redigerad av High1ander den 2017-11-27 klockan 15:44.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-27, 22:49   #1138
Bailah
Registered User
 
Bailahs avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Lund.
Inlägg: 3 973
Jessica Netflix
Thanks for holding! Our research team was checking on the details for you and they mentioned the reason why this is coming up is due to certain titles being filmed this way . Titles where you see this grainy effect are due to make them look good in standard definition. Most likely since the TV is OLED it highlights this detail more. But no worries, everything on your end is just fine so there's no need to troubleshoot further.


Tråkigt.
__________________
Bailah goes carnivore
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=234733
Bailah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-28, 10:23   #1139
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Analog film är ju väldigt grynig, antar att det syns väldigt tydligt i 4k eftersom det syns bra redan i 1080p. Digitalt filmade saker har inte samma effekt. Kanske är det som är problemet?
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-08, 09:54   #1140
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Tack vare facebooks nya marketplace så lyckades jag få tag på en begagnad centerhögtalare för växelpengar och kunde därmed byta ut min otroligt usla dynavoice center mot en klipsch RC-62

Lyfte hela upplevelsen rejält och det första jag fick göra var att dra ner styrken från +10db till -5db då den även tog över för mina frontar (Klipsch RF-15)

Nästa inköp blir två till surroundhögtalare och på sikt nya frontar.


alla bilder gratis
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)