Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-08-27, 09:22   #1
Korvryttaren
Registered User
 
Korvryttarens avatar
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 257
Menisk trasig vad göra nu?

Spelade fotboll och så sa det klick och jag föll ner till marken, kröp ut och grät i 30 minuter. 2 dagar senare är allt som vanligt förutom att jag inte kan sträcka ut benet helt (hyperextendera?) då kollapsar allt bakåt och ser ut som en banan.

Har gjort en MR och har inga planer på att sluta spela fotboll eller idrotta.

Vad är nästa steg?
Vilka övningar bör jag fokusera på, baksida lår?
Operation?
Hoppa framför tåget?

Senast redigerad av Korvryttaren den 2017-08-27 klockan 09:24.
Korvryttaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-27, 09:25   #2
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Du bör prata med sjukgymnast för stärkande övningar och diskutera potentiell operation med läkare.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-27, 20:48   #3
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Nu första dagarna och veckan är det viktigt att fokusera på rörlighetsträning; böj och sträck ofta och mycket, men avlastat. I sittande och liggande. Jag förstår inte riktigt vad du menar med att allt kollapsar bakåt, men om det innebär att underbenet hamnar bakom lårbenet i förhållande till varandra, så låter det som om ena korsbandet har blivit skadat.

Nu för tiden opererar man i princip inte knän, om det inte är som så att du är en kontrakterad fotbollsspelare som kan sköta all vård privat. Man har sett att operation av knän ofta inte gör det bättre; snarare sämre. Det här är lite om knäoperationer generellt, inte bara korsband.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5756118
http://www.gp.se/nyheter/sverige/tus...B6dan-1.429459
http://www.vetenskaphalsa.se/trasig-...llan-opereras/

När svullnaden har lagt sig och saker börjar läka inne i knät får man se till att träna upp proprioceptionen, dvs ledkännedomen. Det kan handla om att stå på ett ben, göra tyngdöverföringar och liknande, där du på nytt "lär känna" knät.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-28, 09:02   #4
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
+1 på scratch, ta gärna hjälp av en sjukgymnast/fysioterapeut som är van vid idrottsskador.
Meniskskador behandlas i regel konservativt (sjukgymnastik), men om du har fortsatt nedsatt rörlighet eller låsningar i knät efter ett par månader så tycker jag att du ska ta kontakt med ortopedläkare och diskutera operation, man bör alltid ha informationen, sen kan man ju tacka nej ändå.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-28, 09:58   #5
Joe Hardgainer
Registered User
 
Joe Hardgainers avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Ort: Skelleftå
Inlägg: 690
+1
Rehab före operation i möjligaste mån.
__________________
"Du börjar bli oaptitligt fet"- Martin Berkhan

Journal
Joe Hardgainer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-29, 17:14   #6
Korvryttaren
Registered User
 
Korvryttarens avatar
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 257
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Nu första dagarna och veckan är det viktigt att fokusera på rörlighetsträning; böj och sträck ofta och mycket, men avlastat. I sittande och liggande. Jag förstår inte riktigt vad du menar med att allt kollapsar bakåt, men om det innebär att underbenet hamnar bakom lårbenet i förhållande till varandra, så låter det som om ena korsbandet har blivit skadat.

Nu för tiden opererar man i princip inte knän, om det inte är som så att du är en kontrakterad fotbollsspelare som kan sköta all vård privat. Man har sett att operation av knän ofta inte gör det bättre; snarare sämre. Det här är lite om knäoperationer generellt, inte bara korsband.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5756118
http://www.gp.se/nyheter/sverige/tus...B6dan-1.429459
http://www.vetenskaphalsa.se/trasig-...llan-opereras/

När svullnaden har lagt sig och saker börjar läka inne i knät får man se till att träna upp proprioceptionen, dvs ledkännedomen. Det kan handla om att stå på ett ben, göra tyngdöverföringar och liknande, där du på nytt "lär känna" knät.
Främre korsbandet är av så jag ska på återbesök om 6 veckor och fokusera på sjukgymnastik och se vart det leder.

Jag kan inte stå rakt på benet för då blir det såhär:


Så prognosen blir annorlunda nu när det är korsbandet?
Livet är över?


Ska kontakta sjukgymnast imorgon.

Senast redigerad av Korvryttaren den 2017-08-29 klockan 17:16.
Korvryttaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-29, 19:14   #7
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Jag tyckte ju att det lät som ett korsband, vilket det var, så då skrev jag om korsband.

Nä, livet är inte över för att man drar av ett korsband. Det krävs rätt så lång rehab om du vill komma tillbaka till en idrott på hög nivå (typ, ett halvår eller mer säkert), men folk brukar klara av vardagen rätt så behändigt redan efter några veckor. Det beror ju på vad man har för krav på sitt knä.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-24, 14:33   #8
Korvryttaren
Registered User
 
Korvryttarens avatar
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 257
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag tyckte ju att det lät som ett korsband, vilket det var, så då skrev jag om korsband.

Nä, livet är inte över för att man drar av ett korsband. Det krävs rätt så lång rehab om du vill komma tillbaka till en idrott på hög nivå (typ, ett halvår eller mer säkert), men folk brukar klara av vardagen rätt så behändigt redan efter några veckor. Det beror ju på vad man har för krav på sitt knä.
Uppdatering:

Opererade korsbandet idag och menisken syddes fast(?) så jag blev hemskickad med en knäortos.


Någon med värdefulla tips på saker jag bör och inte bör göra?
Korvryttaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-24, 16:44   #9
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Hej!
Avlastad rörelseträning i den begränsning som knäortosen bestämmer till att börja med, träna på att kontrahera quadriceps, sedan hör med din fysioterapeut.
Beroende på operationsmetod och region så kan restriktioner och annat se annorlunda ut, det bästa är att höra med de som utfört operationen och som har tillgång till operationsberättelsen, samt de som träffar dig rent fysiskt.
Om du hållit på med din rehab som du får enligt program i ett par månader och tycker att du upplever besvär men tycker att du inte får den hjälp som behövs så kan du absolut höra dig för med andra också, men initialt så bör denna kontakt vara med din primära vårdgivare, inte oss på internet.

Hoppas det går bra för dig!
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-25, 11:07   #10
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av Korvryttaren Visa inlägg
Uppdatering:

Opererade korsbandet idag och menisken syddes fast(?) så jag blev hemskickad med en knäortos.


Någon med värdefulla tips på saker jag bör och inte bör göra?
Undvik att hoppa studsmatta.

Nä, men jag tänker att du fått bra tips och råd redan här ovan. Belasta till smärtgräns och inom den range du har i ortosen. Öva quadricepsaktivering och se till att du har bra kontakt med benet.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-25, 11:35   #11
Korvryttaren
Registered User
 
Korvryttarens avatar
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 257
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Undvik att hoppa studsmatta.

Nä, men jag tänker att du fått bra tips och råd redan här ovan. Belasta till smärtgräns och inom den range du har i ortosen. Öva quadricepsaktivering och se till att du har bra kontakt med benet.
Jag fick inte belasta benet samt ta av orthosen under helgen enligt ortopeden så det blev lite snurrigt. Är tanken att man ska sova med den skiten 2-4 veckor framåt? Kyla med is blir svårt dessutom.
Korvryttaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-25, 16:53   #12
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
När du har opererats tycker jag att du ska följa de direktiv som du får från den som utfört operationen eller från de som jobbar på den avdelningen där du opererats. Om de sagt att du ska ha ortosen under helgen så ska du ha den.
Angående att sova med den 2-4v, ring och fråga på måndag alternativt gå in på 1177.se för att läsa din journal och se om det står något där om restriktioner/planering (om din region har "journalen på nätet")..
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-25, 18:01   #13
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Får du inte belasta så ska du inte göra det. Du borde ha fått rätt så tydliga direktiv.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-25, 18:39   #14
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Korvryttaren Visa inlägg
Främre korsbandet är av så jag ska på återbesök om 6 veckor och fokusera på sjukgymnastik och se vart det leder.

Jag kan inte stå rakt på benet för då blir det såhär:


Så prognosen blir annorlunda nu när det är korsbandet?
Livet är över?


Ska kontakta sjukgymnast imorgon.
Ajajajajajajsjajajajajaj....
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-29, 07:19   #15
Beppe
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 97
som många ovan sagt, DU SKALL GÖRA DET SJUKGYMNASTEN SÄGER
Har själv opererat korsband + skrapad menisk. fotbollsskada. det tog ett bra tag (borta från fotbollen i ca 1,5 år. dock skötte jag inte träningen exemplariskt i början).

Nu, 3 år senare kör jag fotboll precis som vanligt igen. "hemligheten" är kontinuerlig träning träning och mera träning. löpa, styrka, rörlighet. en bra sjukgymnast ska allt få fason på ditt knä till slut
Beppe är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)