Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-11-10, 13:40   #10951
Automag
Seså – flytta dig
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 18
Någon som har en bra spåkula, kommer H&M någonsin att hämta sig eller är det ett sjunkande skepp?
Automag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-15, 22:50   #10952
tomccc
Kärlek
 
tomcccs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 354
Fler som tecknar i Awardit? Få anställda men riktigt fina nyckeltal. Acconeer känns även dem lagom hypade.
tomccc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-24, 14:23   #10953
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Tror ni att AI kommer att spela en stor roll på börsen i framtiden?

Och vilken roll i så fall? Snabbare kurdrörelser? Mer stabilitet rent av? Ingen egde kvar för vanliga långsamma dumma dödliga?

Jag har svårt att förutspå vilken påverkan en/många riktigt bra AI skulle ha på marknaden.
https://www.avanza.se/placera/redakt...gens-ljus.html
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-24, 15:54   #10954
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Ingen fantastisk avkastning på den ai-fonden, men intressant att det börjar komma. Bra betalt tog dom också
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-24, 21:34   #10955
tomccc
Kärlek
 
tomcccs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 354
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Ingen fantastisk avkastning på den ai-fonden, men intressant att det börjar komma. Bra betalt tog dom också
Fast de har kapat deras gamla nordenfond och bara bytt namn så du kan ej titta på historisk avkastning. Är det ingen som tecknar ipos här? Ryggar GW och slänger in ett bet i bioworks.
tomccc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-24, 23:11   #10956
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av tomccc Visa inlägg
Fast de har kapat deras gamla nordenfond och bara bytt namn så du kan ej titta på historisk avkastning.
Från sidan:
"Fondens årliga avkastningsmål är det globala aktieindexet MSCI World index avkastning plus tre procentenheter. Risken i fonden ska vara motsvarande en global aktiefond. Den årliga förvaltningsavgiften är 1,5 procent. Utöver den har de en prestationsbaserad årlig avgift på 25 procent som överskrider avkastningen för MSCI World index plus 3 procentenheter."

MSCI World ligger någonstans runt 11%, så 14% är målet. Det är ju bra jämfört med mycket annat, men inga krossande AI-resultat, och sen tar dom 1,5% rakt av, så vi hamnar på 12,5% om det går som dom tänkt, vilket inte är säkert.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-25, 16:00   #10957
FoolsGold
Registered User
 
FoolsGolds avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Ingen fantastisk avkastning på den ai-fonden, men intressant att det börjar komma. Bra betalt tog dom också
Här beskrivs en annan fond som använder AI och som har gått sjukt bra:

https://www.avanza.se/placera/redakt...asta-fond.html


"AI-forskningens tillägg till kvant-modellerna verkade göra susen och redan 1994 avkastade fonden 70 procent före avgifter. Medallion fortsatte under flera år att leverera enormt bra resultat. När It-bubblan sprack år 2000 lyckades man i princip dubbla fondens avkastning. Vilket man även lyckades med under brinnande amerikansk finanskris år 2008 – Medallion har avkastat som bäst när aktiemarknaden gått som sämst.
[...]
Fonden har uppskattningsvis avkastat drygt 35 procent per år efter avgifter sedan start, vilket placerar den som bäst i klassen framför giganter som exempelvis George Soros Quantumfond. "
FoolsGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-25, 16:35   #10958
Jishuku
Registered User
 
Jishukus avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Här
Inlägg: 854
Citat:
Ursprungligen postat av Automag Visa inlägg
Någon som har en bra spåkula, kommer H&M någonsin att hämta sig eller är det ett sjunkande skepp?
Jag har hållt ögonen på H&M ett bra tag nu.. använder mig mycket av teknisk analys, och det känns som att aktien kan ha peakat på väldigt lång sikt och i så fall behöva återgå till åtminstone 61.8 fib eller t.om. 78.6 fib. Jag hoppas faktiskt på det och kommer köpa rätt mycket inom det intervallet då.

Här är min graf som förklarar vad jag menar.. vill alltså köpa inom 155.9 och 98.1 kronors nivån. Det händer att det går ännu lägre också men ofta är de fibonacci-nivåerna bra köplägen. Stora institutioner använder sig av de också och bara det ger ju stöd åt priset.

Jishuku är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-26, 12:41   #10959
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av FoolsGold Visa inlägg
Här beskrivs en annan fond som använder AI och som har gått sjukt bra:

https://www.avanza.se/placera/redakt...asta-fond.html


"AI-forskningens tillägg till kvant-modellerna verkade göra susen och redan 1994 avkastade fonden 70 procent före avgifter. Medallion fortsatte under flera år att leverera enormt bra resultat. När It-bubblan sprack år 2000 lyckades man i princip dubbla fondens avkastning. Vilket man även lyckades med under brinnande amerikansk finanskris år 2008 – Medallion har avkastat som bäst när aktiemarknaden gått som sämst.
[...]
Fonden har uppskattningsvis avkastat drygt 35 procent per år efter avgifter sedan start, vilket placerar den som bäst i klassen framför giganter som exempelvis George Soros Quantumfond. "
Verkar som att dom avvecklat en fond, men jag hittar ingenting från dom via någon svensk handel, måste man in på utländska Nasdaq och handla där för att köpa tex medallion?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-26, 12:47   #10960
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Den fonden är endast till för de som jobbar i företaget. Inget för de in public vad jag vet.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-26, 14:41   #10961
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Den fonden är endast till för de som jobbar i företaget. Inget för de in public vad jag vet.
Suck

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-26, 15:20   #10962
supercharge
Registered User
 
supercharges avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 167
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Tror ni att AI kommer att spela en stor roll på börsen i framtiden?

Och vilken roll i så fall? Snabbare kurdrörelser? Mer stabilitet rent av? Ingen egde kvar för vanliga långsamma dumma dödliga?

Jag har svårt att förutspå vilken påverkan en/många riktigt bra AI skulle ha på marknaden.

Folk verkar vara besatta av AI. Det är inget speciellt med det. Det finns givetvis en poäng med börsrobotar som arbitragehandlar extremt snabbt. Men du kan redan nu hämta ner alla börskurser, råvarukurser o.s.v. och låta en maskininlärningsalgoritm / ett neutralt näverk plöja igenom det om man tror att det skulle gå att hitta fantastiska nya mönster som ingen tänkt på - det finns det många som leker med. Googles variant är open source så det är bara att ladda ner om man nu gillar sånt och kan programmera hjälpligt. Vad en "AI" skulle bidra med utöver det (eftersom de i grunden fungerar på samma sätt) har jag svårt att se, annat än att de möjligen fattar besluten själv.

Man kan förstås göra hur komplicerade matematiska modeller som helst baserat på det statistiska material som samlas in men det finns en begränsning i hur mycket man kan förutsäga baserat på statistisk data. Det är extremt svårt att sätta kvantitativa värden på att ett företag fått in en ny VD med bra kommunikativa egenskaper, som råkar vara precis det som företaget behöver. Eller att man fått in nyckelpersonal som kommer ta fram nästa generations modell av företagets storsäljare.
supercharge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-26, 18:28   #10963
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av supercharge Visa inlägg
Folk verkar vara besatta av AI. Det är inget speciellt med det.
Inte nu, men jag förväntar mig en exponentiell utveckling där.
Tänk ett AI som ur små små detaljer i rösten på VD:n kan utröna vad som egentligen framhävdes vid det där earnings-callet, eller som fångade det där mikroögonblicket där ögonbrynen tvekade som talade om att det inte riktigt var sanningsenligt vid presskonferensen. Sammanvävt med 100.000 andra variabler, tillsammans med all teknisk analys du pratar om, och dessutom allt annat vi inte har ens tänkt på.

Det jag menar med AI är något som är över mänsklig intelligens. Gränsdragningen är svår då AI under en period kommer att vara bättre än människan på vissa saker men sämre på andra, men ge det tid så kommer AI krossa på allt. Så jag tror att någonting kommer att hända med börsen mer än några snabba algoritmer som det handlar om idag, frågan är bara när och hur det kommer att påvkera.
__________________
P r o f e . t

Senast redigerad av Fredszky den 2017-11-26 klockan 18:29.
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-27, 17:02   #10964
tomccc
Kärlek
 
tomcccs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 354
Citat:
Ursprungligen postat av tomccc Visa inlägg
Fler som tecknar i Awardit?
Övertecknat idag till 1143%, då får man hoppas på en slatt.
tomccc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-28, 09:17   #10965
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Ursprungligen postat av tomccc Visa inlägg
Är det ingen som tecknar ipos här? Ryggar GW och slänger in ett bet i bioworks.
Nix, aldrig gjort
Däremot köpte jag in mig i Cantargia för nån vecka sen, för att kunna vara med i företrädesemissionen nu och stoppa in lite mer (billigt).
Mitt minsta innehav, höööög risk såklart! (en dryg tusing bara )

https://www.avanza.se/placera/redakt...yemission.html
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)