Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-11-10, 14:24   #16
Gymmis
Registered User
 
Gymmiss avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 202
Jag tycker att en bur är helt överlägsen. Det enda som talar för en vanlig ställning är priset.

Med en bur får du framförallt en helt annan säkerhet vid t.ex. böj och bänk. Dessutom så kan du med de flesta burar komplettera med väldigt mycket tillbehör som gör att du slipper ha en mängd olika stationer.

På relativt liten golvyta så kan du köra böj, bänk, mark, kronlyft, räckhäv, dips, sittande pressar, sälrodd o.s.v. I många burar så kan du fästa gummiband uppe och nere för ytterligare variation. Du kan montera ringar i överliggaren o.s.v.

Det går även att sätta vajerspel för latsdrag, rodd o.s.v.

https://www.rogueeurope.eu/spud-inc-pulley-systems-eu
__________________
Vilat klart
Gymmis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-10, 19:55   #17
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
Citat:
Ursprungligen postat av LASEGAR Visa inlägg
Designen på det där racket är det dummaste jag sett.
Varför i hela friden gjorde de inte så att man kunde sänka
ställningen/säkerhetsbalkarna nog för att kunna köra bänk inuti den?
Visst kan man det och den passar bra till knäböj med,men den är lite för hög för kronlyft beroende på längd på person förstås.
Den tål inga jättevikter men för en motionsgymmare duger den.
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-10, 20:09   #18
Vattenflaska
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 130
Förespråkar absolut ett powerrack eller iaf halfrack, något med safetybars iallafall.

Har själv ett powerrack och känner mig trygg att våga lasta på för progression och testa det där sista lyftet.

Sedan skönt att kunna köra chins också.
Vattenflaska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-11, 08:46   #19
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Jag svetsade och skruvade ihop mitt egna rack.
Stabilt och bra!

Min böjställning är hemmabyggd av trä. Byggd så att jag kan släppa stången om jag inte orkar.

Köp nåt begagnat först och börja träna direkt. Byt sen det som inte funkar senare. Ett hemmagym är ett ständigt projekt med förbättringar.

Antingen ett ställ med många hantlar, eller ställbara är att föredra före såna man byter vikter på.

Senast redigerad av Starke75an den 2017-11-11 klockan 08:52.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-11, 12:55   #20
drkrupp
Registered User
 
drkrupps avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 445
Jag har och rekommenderar detta om man inte vill ha en hel bur.

__________________
Med reservation för eventuella tyckfel.
drkrupp.se - min journal
drkrupp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-11, 21:38   #21
Old Nick
Registered User
 
Old Nicks avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 1 235
I ett hemmagym tränar man i regel ensam och då skulle jag definitivt vilja ha ett rack och inte en ställning.
Old Nick är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-13, 13:42   #22
Dk1ng
Registered User
 
Dk1ngs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 424
Citat:
Ursprungligen postat av Adama Visa inlägg
Jag har en Power Cage / PPR200 inköpt från västsvenska träningsprodukter. Kostar endast 3690:- + frakt nu. Tycker det räcker alldeles utmärkt för hemmaträning, jag både bänkar och böjer säkert i det. Ångrar inte en sekund på att jag köpte det istället för en lös ställning eller half-racks, finns massa bra grejer man kan göra med ett rack.. t.ex. så kan man köra sälrodd bara genom att sätta bänken på safetyna istället.

Hade en billig stång första året, men uppgraderade sedan till en Rogue Ohio Power Bar.

Bumpers inköpta på nordic fighter.

Bänk hade jag en masters först, men byggde därefter en egen av reglar, plywood och liggunderlag med tävlingsmått, blev perfekt. Och då kan man även som nämnts tidigare anpassa så att den kan användas till sälrodd.
Beställde du Ohio Baren direkt från Rogues europeiska hemsida eller finns det något billigare sätt att få tag på denna? Landar på 429 euro ink. skatt och frakt där.
Dk1ng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 09:54   #23
NickeSthlm
Registered User
 
NickeSthlms avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 392
Jag köpte Large-paketet hos Västsvenska för 1,5 år sedan och valde GPR378.
Är hur nöjd som helst. Då jag alltid tränar ensam så känns det rätt skönt att ha den säkerheten som buren ger. Jag kompletterade även med dipsställningen till.

Det jag ångrar i efterhand är att jag inte lassade på lite fler viktskivor med samma beställning. Typ några extra 10kg, 5kg och 2,5kg. Framför allt 2st 10kgs till när du t.ex. kör hantelpress, flyes mm för att få samma mått på vikterna..
NickeSthlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 19:03   #24
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Old Nick Visa inlägg
I ett hemmagym tränar man i regel ensam och då skulle jag definitivt vilja ha ett rack och inte en ställning.
För att du är rädd för att skada dig? Sker det många olyckor där folk använder en vanlig ställning istället för bur?
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-24, 09:56   #25
HerrLarsson
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 3
Befinner mig i samma situation med småbarn och tidsutmaningar men garage ska byggas till våren så snart finns andra möjligheter. Jag gillar halvrack generellt men vad är fördelarna med en hel bur egentligen?
Tycker denna verkar vara ett vettigt halvrack https://www.rogueeurope.eu/sml-3-rog...-stand-7997-eu

Men hur ska man tänka kring bredden, finns 43" och 49" varianter hos rogue.
HerrLarsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-24, 10:31   #26
Waimea
Registered User
 
Waimeas avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 242
Jag har bronspaketet från västsvenska träningsprodukter och jag är nöjd. Jag har även ett extra par säkerhetskrokar och ställbara hantlar.

https://traningsprodukter.se/produkt/bronspaketet/

Senast redigerad av Waimea den 2018-01-24 klockan 10:33.
Waimea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-24, 11:22   #27
Gymmis
Registered User
 
Gymmiss avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 202
Citat:
Ursprungligen postat av HerrLarsson Visa inlägg
Befinner mig i samma situation med småbarn och tidsutmaningar men garage ska byggas till våren så snart finns andra möjligheter. Jag gillar halvrack generellt men vad är fördelarna med en hel bur egentligen?
Tycker denna verkar vara ett vettigt halvrack https://www.rogueeurope.eu/sml-3-rog...-stand-7997-eu

Men hur ska man tänka kring bredden, finns 43" och 49" varianter hos rogue.
Enda nackdelen med en bur i jämförbar kvalitet är att den är dyrare.

Böjställningen du länkar till tar mer plats än motsvarande bur. Den är stadig men inte lika stadig som en bra bur. Säkerheten är god i ställningen med "spotter arms", buren är ytterligare lite säkrare eftersom stången inte kan hamna utanför.

Du kan ha flera olika räcken överst i en bur, om du vill ha olika tjocklekar etc.

Du kan fästa gummiband även upptill i en bur.

Det finns fler tillbehör till buren som du kan komplettera med.
__________________
Vilat klart
Gymmis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-24, 20:48   #28
spaffen
Registered User
 
spaffens avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Lund
Inlägg: 115
Trivs personligen inte alls i bur. Däremot stort fan av GPR370.

Testa de olika alternativen på kommersiellt gym och se vad du trivs bäst med och fundera över vilka övningar du kommer göra. Sen är ju blocket suveränt både för ställningar och vikter (skivstång hade jag helst köpt ny).

Har själv en enkel skivstångsställning (typ https://gymkompaniet.se/skivstangsstallning-maxi ) från något no name brand sedan många år, funkar. Bara att lära sig falila kontrollerat.
spaffen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-26, 18:09   #29
HerrLarsson
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 3
Bur är väl enligt alla mätbara sätt bättre men känslan i halvrack är riktigt bra tycker jag, inte lika instängd känsla, tål att funderas på.
Sen undrar jag också varför många rack är så jädra djupa, standard är väl en liksidig kvadrat vilket inte låter så optimerat direkt. typ 70cm borde väl räcka gott?
Lutar åt ett grundare rack just nu, kommer kunna bulta fast i betonggolvet så stabiliteten är inget bekymmer.
HerrLarsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-26, 19:07   #30
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Jag köpte halvrack till mitt gym och ångrar det. Hade föredragit en vanligt ställning. Tar mindre plats och jag kör aldrig till fail ändå. En bra bänk ok böjställning och en plats för mark så är jag nöjd.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)