Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-25, 14:33   #16
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 806
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Arbete på departement är lixom definitionen av stressigt arbete. Du får skit uppifrån, nerifrån, höger, vänster, av dig själv och sen ska du leverera och alla hatar dig för du inte tog deras sida.

Vill du ha de lugnt och tjäna pengar ska du bli Auktiarie (https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Aktuarie), perfekt om du gillar siffror och analys. Sedan börjar du arbeta på en myndighet så får du kanonlön för typ inget arbete och massa förmåner från staten. Hade jag vetat att de yrket fanns hade jag hoppat på det direkt. En nyexxad Auktiarie med lite praoerfarenhet fick 47 i ingångslön där jag jobbar. Han är inte över 27år..

Statsvetenskap är annars en svår utbildning, den är som att utbilda sig till ekonom. Du kan lite om allt inom fältet, men det vill ingen ha, man vill ha de som är nischade, resten kan man plocka från akademic works eller liknande.

Juridik är annars värt det, och sen sikta på myndighet och sen departement. Bra löneutveckling, lugnt jobb, bra karriär. Men det är många som jobbar som jurister på myndigheter... mååånga. Lätt att bli en i mängden.

Annars rekommenderar jag att man kör upphandling, räcker med en tvåårig ky-utbildning. Kommuner och myndigheter kommer slänga sig över dig. Rikta in sig på typ it och mjukvara så kommer du ha jobb innan examen, med bra om. (35-40 efter något år)
Får man fråga var du jobbar?


Jag har funderat ett tag på att göra något mer med min utbildning (civilingenjör i teknisk fysik med inriktning mot matematik) än vad jag gör idag vilket är projektledare inom fastighetsservice. Är inget superstort fan av programmering men om programmeringen främst handlar om modellering av olika matematiska modeller verkar det genast mer intressant än att vara ren programmerare.
Ett problem är dock att jag inte riktigt har någon spets i mina matematikkunskaper utan har pluggat lite av varje område som fanns.

"Siffror och analys" tycker jag låter som en arbetsbeskrivning som faller mig i smaken mer än vad jag gör nu så frågan är om man inte skulle försöka komma in på någon mer matematisk arbetslivsbana på något sätt. Kanske genom att repetera gammal universitetsmatematik, lära sig modellera en del i någon miljö inriktat mer mot statistik (SAS, Stata, minitab, R etc.) och kanske/förmodligen läsa några fler kurser inom statistik på distans eller vid stadens universitet (om de ens erbjuder några vettiga).

Området behöver egentligen inte vara statistik men det känns som att det är det mest tillämpbara i arbetslivet.

Någon som har några förslag eller synpunkter på hur man kan gå vidare med denna initiala tanke?
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-25, 16:18   #17
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Jag jobbar på en myndighet i centrala Stockholm där alla är jurister (typ).

Med din utbildning så blir jag lite paff över det du jobbar med, du borde väl vara aktuell för jobb som där modellering relevant? Då är väl alla platser där man bearbetar data - Strålsäkerhetsmyndigheten till Finansinspektionen vara av intresse?
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-25, 16:29   #18
Bandid0
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 611
De jag känner som jobbat på departement har gett en bild av att det är rätt soft. Men det beror väl på vilket departement och vilket område man arbetar med.

Som jurist jobbar man väl inte med samhälle om man inte sysslar med lagstiftning.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-25, 18:02   #19
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 806
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Jag jobbar på en myndighet i centrala Stockholm där alla är jurister (typ).

Med din utbildning så blir jag lite paff över det du jobbar med, du borde väl vara aktuell för jobb som där modellering relevant? Då är väl alla platser där man bearbetar data - Strålsäkerhetsmyndigheten till Finansinspektionen vara av intresse?
Av diverse anledningar hamnade jag lite snett i arbetslivet i relation till vad jag är utbildad inom. Men är fortfarande ung (28) så än finns det tid att styra om lite men jag är bara lite osäker på hur man ska komma in på rätt bana.
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-25, 21:07   #20
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Livet Visa inlägg
Av diverse anledningar hamnade jag lite snett i arbetslivet i relation till vad jag är utbildad inom. Men är fortfarande ung (28) så än finns det tid att styra om lite men jag är bara lite osäker på hur man ska komma in på rätt bana.
Bara sök jobb. Det är en bra början. Läs om myndigheterna på deras sidor, de har ofta någon film eller något som oftast rätt bra visar vad de gör.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-26, 00:26   #21
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 535
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
En tråd där man kan ställa frågor om utbildningar och arbete.

Jag börjar:

Vilka utbildningar rekommenderar ni om man vill jobba med utredande, analytiskt samhällsarbete? Jag var först inställd på juridik, men valde bort det på grund av stressiga arbetsmiljö. Har även tänkt på statsvetenskap, kanske arbeta med utredningar inom departement eller liknande. Är den utbildning ett säkert kort eller riskerar man bli tomhänt efter examen? Andra tips på liknande utbildningar uppskattas.
Många bra råd här redan men ett bra steg är att börja med dina egna intressen. Steg ett är kanske siffror eller text?
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-26, 08:50   #22
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Livet Visa inlägg
Får man fråga var du jobbar?


Jag har funderat ett tag på att göra något mer med min utbildning (civilingenjör i teknisk fysik med inriktning mot matematik) än vad jag gör idag vilket är projektledare inom fastighetsservice. Är inget superstort fan av programmering men om programmeringen främst handlar om modellering av olika matematiska modeller verkar det genast mer intressant än att vara ren programmerare.
Ett problem är dock att jag inte riktigt har någon spets i mina matematikkunskaper utan har pluggat lite av varje område som fanns.

"Siffror och analys" tycker jag låter som en arbetsbeskrivning som faller mig i smaken mer än vad jag gör nu så frågan är om man inte skulle försöka komma in på någon mer matematisk arbetslivsbana på något sätt. Kanske genom att repetera gammal universitetsmatematik, lära sig modellera en del i någon miljö inriktat mer mot statistik (SAS, Stata, minitab, R etc.) och kanske/förmodligen läsa några fler kurser inom statistik på distans eller vid stadens universitet (om de ens erbjuder några vettiga).

Området behöver egentligen inte vara statistik men det känns som att det är det mest tillämpbara i arbetslivet.

Någon som har några förslag eller synpunkter på hur man kan gå vidare med denna initiala tanke?
Data Scientist. Många med din bakgrund (teknisk fysik) halkar in på den banan just därför att yrket kräver en bred matematisk förståelse. Skippa SAS, STATA etc och gå all in på att lära dig R och/eller Python riktigt bra. Ju mer jag jobbar desto mer inser jag vikten av att vara en duktig programmerare (läs: kunna skriva strukturerad, testbar och "clean" kod) men det är färdigheter man kan (och bör) lära sig efterhand. En data scientists främsta uppgift är att utveckla och testa modeller som hjälper verksamheten och skapar "business value".

Det finns ingen regelrätt universitetsutbildning som leder till titeln "data scientist" men ett par kurser i statistik, machine learning och/eller programmering är en bra start.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-26, 08:59   #23
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Jaadu Visa inlägg
Efter att ha fått utstå detta grammatiska fel otaliga gånger nu -inte minst i Filip och Fredriks podcast- så känner jag mig nödgad att bli "den jobbiga jäveln" ty det gnager som ett myggbett i mig när jag läser det understrukna i ditt inlägg.

Diametralt betyder redan att något är absolut motsatt. Misstaget du och TV-duon gör är att använda det i dubbel benämning.
Nja, många tautologier är snarare vedertagna stilgrepp och inte grammatiska fel.

https://www.svd.se/dubbleringar-som-skapar-irritation

Sist i artikeln:
Citat:
Som alltid handlar rätt och fel i språket om konventioner – inte om logik.

Anna-Malin Karlsson är professor vid Institutionen för nordiska språk vid Uppsala universitet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-26, 10:20   #24
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 806
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Data Scientist. Många med din bakgrund (teknisk fysik) halkar in på den banan just därför att yrket kräver en bred matematisk förståelse. Skippa SAS, STATA etc och gå all in på att lära dig R och/eller Python riktigt bra. Ju mer jag jobbar desto mer inser jag vikten av att vara en duktig programmerare (läs: kunna skriva strukturerad, testbar och "clean" kod) men det är färdigheter man kan (och bör) lära sig efterhand. En data scientists främsta uppgift är att utveckla och testa modeller som hjälper verksamheten och skapar "business value".

Det finns ingen regelrätt universitetsutbildning som leder till titeln "data scientist" men ett par kurser i statistik, machine learning och/eller programmering är en bra start.
Jag har stött på DS i tonvis av annonser och liknande men har hela tiden fått intrycket att det är märkbart större fokus på programmering än matematik och därför inte känt att det varit riktigt min grej. Men detta kanske gäller för alla jobb där man ska tillämpa någon form av matematik, att det helt enkelt blir stort fokus på hur tillämpningen utförs.

Aktuarieyrket som redan nämnts lät intressant men det verkar som att det hade inneburit rätt mycket mer formel utbildning fast det kanske är värt det i slutändan. Något mer matematikinriktat, tex statistiker, låter också kul och jag får intrycket att det är mer matematik och mindre "tung" programmering än DS men det är egentligen bara lite av en gissning för jag har dålig inblick i hur dessa jobb ser ut på riktigt.
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-26, 10:26   #25
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
ta någon enkel kurs på udemy och se vad det innebär, kostar dig typ 10 dollar. Vem vet, du kanske kommer älska det..

https://www.udemy.com/the-data-scien...ence-bootcamp/

(första jag hittade, regga dig, lägg den i din kundkorg, vänta ett par dagar så får du ett erbjudande om att köpa den för 10 dollar..)
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-26, 10:54   #26
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Livet Visa inlägg
Jag har stött på DS i tonvis av annonser och liknande men har hela tiden fått intrycket att det är märkbart större fokus på programmering än matematik och därför inte känt att det varit riktigt min grej. Men detta kanske gäller för alla jobb där man ska tillämpa någon form av matematik, att det helt enkelt blir stort fokus på hur tillämpningen utförs.

Aktuarieyrket som redan nämnts lät intressant men det verkar som att det hade inneburit rätt mycket mer formel utbildning fast det kanske är värt det i slutändan. Något mer matematikinriktat, tex statistiker, låter också kul och jag får intrycket att det är mer matematik och mindre "tung" programmering än DS men det är egentligen bara lite av en gissning för jag har dålig inblick i hur dessa jobb ser ut på riktigt.
Data science är väldigt hypat just nu och mycket av bulkjobbet kräver inte särskilt tung programmering, iaf inom brancher med låg mognadsgrad. Alternativt att någon i teamet har mer djupgående kunskaper som utvecklare och fixar bitarna som kräver sådana skills (kan benämnas som "data engineer" eller liknande). Men jag anser ändå att man bör vara intresserad av att utvecklas inom programmering då det är en såpass stor bit i att få DS-lösningar att fungera i praktiken.

Jag har jobbat som statistiker också (min grundutbildning är en master i statistik) och min erfarenhet är att rena statistiker-tjänster främst finns inom forskning, på myndigheter eller typ läkemedelsbolag som själva utför forskning. Får man ett kvalificerat jobb som metodstatistiker så kan det vara svinkul men på många myndigheter (t.ex. SCB) är det mycket "klippa och klistra siffror i Excel" vilket (imho) varken är kvalificerat eller särskilt roligt. Dock så tror jag att du för att få en rolig statistikertjänst bör läsa mer statistik. Många läkemedelsbolag etc kräver dessutom att man har doktorerat i ämnet så det kanske är en lite väl lång väg att gå.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-26, 10:55   #27
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 806
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
ta någon enkel kurs på udemy och se vad det innebär, kostar dig typ 10 dollar. Vem vet, du kanske kommer älska det..

https://www.udemy.com/the-data-scien...ence-bootcamp/

(första jag hittade, regga dig, lägg den i din kundkorg, vänta ett par dagar så får du ett erbjudande om att köpa den för 10 dollar..)
Körde på den och sätter mig efter helgen med det för att se vad det handlar om.

Tack!
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-26, 10:59   #28
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 806
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Data science är väldigt hypat just nu och mycket av bulkjobbet kräver inte särskilt tung programmering, iaf inom brancher med låg mognadsgrad. Alternativt att någon i teamet har mer djupgående kunskaper som utvecklare och fixar bitarna som kräver sådana skills (kan benämnas som "data engineer" eller liknande). Men jag anser ändå att man bör vara intresserad av att utvecklas inom programmering då det är en såpass stor bit i att få DS-lösningar att fungera i praktiken.

Jag har jobbat som statistiker också (min grundutbildning är en master i statistik) och min erfarenhet är att rena statistiker-tjänster främst finns inom forskning, på myndigheter eller typ läkemedelsbolag som själva utför forskning. Får man ett kvalificerat jobb som metodstatistiker så kan det vara svinkul men på många myndigheter (t.ex. SCB) är det mycket "klippa och klistra siffror i Excel" vilket (imho) varken är kvalificerat eller särskilt roligt. Dock så tror jag att du för att få en rolig statistikertjänst bör läsa mer statistik. Många läkemedelsbolag etc kräver dessutom att man har doktorerat i ämnet så det kanske är en lite väl lång väg att gå.
Tack för infon! Ska kolla närmare på länken jag fick i Snubbens inlägg och se om det är någonting för mig.
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-26, 11:12   #29
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 806
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Data science är väldigt hypat just nu och mycket av bulkjobbet kräver inte särskilt tung programmering, iaf inom brancher med låg mognadsgrad. Alternativt att någon i teamet har mer djupgående kunskaper som utvecklare och fixar bitarna som kräver sådana skills (kan benämnas som "data engineer" eller liknande). Men jag anser ändå att man bör vara intresserad av att utvecklas inom programmering då det är en såpass stor bit i att få DS-lösningar att fungera i praktiken.

Jag har jobbat som statistiker också (min grundutbildning är en master i statistik) och min erfarenhet är att rena statistiker-tjänster främst finns inom forskning, på myndigheter eller typ läkemedelsbolag som själva utför forskning. Får man ett kvalificerat jobb som metodstatistiker så kan det vara svinkul men på många myndigheter (t.ex. SCB) är det mycket "klippa och klistra siffror i Excel" vilket (imho) varken är kvalificerat eller särskilt roligt. Dock så tror jag att du för att få en rolig statistikertjänst bör läsa mer statistik. Många läkemedelsbolag etc kräver dessutom att man har doktorerat i ämnet så det kanske är en lite väl lång väg att gå.
Jag kan lika gärna googla detta (och kommer göra) men tar gärna fler åsikter om det: har du lite koll på skillnaden mellan data analyst och data scientist?
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-27, 12:52   #30
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av Livet Visa inlägg
Jag kan lika gärna googla detta (och kommer göra) men tar gärna fler åsikter om det: har du lite koll på skillnaden mellan data analyst och data scientist?
Jag har en magister i statistik och känner några som arbetar som data scientists, så jag tänkte att jag kan svara.

Generellt brukar jobb som data scientist kräva längre och mer kvantitativa utbildningar (exempelvis master eller doktorsexamen i matematik, statistik, datateknik, datavetenskap, fysik, etc) än data analyst. För jobb som data analyst efterfrågas ofta en kandidatexamen som inte nödvändigtvis är i sådana ämnen. Jobb som data scientist tenderar även att innefatta användning och implementering av algoritmer och statistisk modellering medan data analyst verkar innefatta mer visualisering av data, lite databaser, och enkel statistisk analys som deskriptiva mått. Det är inte helt ovanligt att personer som börjar som data analyst sedan blir data scientist.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)