Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-24, 19:38   #4561
Jeneric
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 622
Citat:
Ursprungligen postat av flashigt Visa inlägg
Du kan ju inte påstå att EAA/BCAA är billigare protein/ kr än mat?
Vilken mat skulle vara billigare om du räknar gram protein per krona? Om man räknar 1 gram EAA att motsvara 2 gram vassleprotein så blir det ju rätt glasklart.
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-24, 19:51   #4562
Rabiat
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 2 156
Citat:
Ursprungligen postat av flashigt Visa inlägg
Du kan ju inte påstå att EAA/BCAA är billigare protein/ kr än mat?

Men om du pratar om vassle är jag helt och hållet på din sida. Det enda jag skulle använda EAA till (använder det inte) är att ha under passet för extra energi, pallar inte riktigt skala en banan i gymmet.
Jo absolut, då du behöver ta betydligt mindre EAA än vassle (eller köttprotein) då det är högre kvalitet.

Du får dessutom ingen extra energi av EAA, om du inte blandar dem med kolhydrater...
Rabiat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-24, 20:03   #4563
Sokrates696
Im not here to talk.
 
Sokrates696s avatar
 
Reg.datum: Nov 2012
Ort: Växjö
Inlägg: 231
Blev en långdragen diskussion.

Det går säkert räkna hem vassle till att bli billigare om man räknar på enhushållsfamilj.
Blandar du in typ en 3-4 pers. familj måste du ändå handla mat. Då blir det en fördyring att inhandla vassle separat för en person.

Som sagt det finns de som tränat BB och SL med utmärkta resultat och aldrig använt varken vassle eller andra tillskott.

/Tommy.
__________________
STRONGLIFTS >> Madcow 5x5
175cm/~82kg.
1x5 Nu/MÅL Juni. 2013: OHP:55/60, BBR: 85/80, BP: (1x87,5)75/80, Squat:132,5/140, DL:160/160.
Långsiktiga 1RM mål: BP 100, Squat 160, DL 200.
Sokrates696 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-25, 00:42   #4564
byebyebajen
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1
hej hoe

Hej.
Jo det är så att jag åker utomlands den 16e juni,vill få fram det lilla man kan få på den korta tiden.
Började träna förra veckan igen efter 1.5 års uppehåll.
Förra träningsperioden lyckades jag gå upp 8-10 kg iaf, nu är jag nere på 60kg igen...fkc
Vet att det brukar gå fort dom första veckorna, och jag har knappt nå fett på kroppen... för lite tom.

Frågan är väl vad som är bäst att köra tills dess, det "vanliga" 3x10 med allt vad det innebär , eller SL5x5 ?
För att få lite volym och bättre hållning?

Vad går fortast?

Mvh B
byebyebajen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-25, 19:09   #4565
Rabiat
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 2 156
Citat:
Ursprungligen postat av byebyebajen Visa inlägg
Hej.
Jo det är så att jag åker utomlands den 16e juni,vill få fram det lilla man kan få på den korta tiden.
Började träna förra veckan igen efter 1.5 års uppehåll.
Förra träningsperioden lyckades jag gå upp 8-10 kg iaf, nu är jag nere på 60kg igen...fkc
Vet att det brukar gå fort dom första veckorna, och jag har knappt nå fett på kroppen... för lite tom.

Frågan är väl vad som är bäst att köra tills dess, det "vanliga" 3x10 med allt vad det innebär , eller SL5x5 ?
För att få lite volym och bättre hållning?

Vad går fortast?

Mvh B
Ska du träna för volym så är nog 3-4 set om 10 reps bättre. För hållningen är nog 5x5 bättre. Fast jag tror inte du får några synbara resultat på tre veckor...
Rabiat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-25, 22:20   #4566
Krooss
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 2
Hej!

Jag påbörjade stronglift och körde det strikt i lite mer än 2 månader, bästa jag någonsinn gjort, men på grund av diverse saker så har jag varit frånvarande i 1 mån. Nu när jag är tillbaka på gymmet så började jag med att dra av 30-50% på alla övningar för att komma in i upplägget igen. Dock känner jag, förutom att vissa övningar är riktigt jobbiga redan nu, så lämnar tekniken lite att önska. Min fråga är då ifall jag ska fortsätta nu som det är och tänka på tekniken extra noga, kanske rent av fokusera helt på det några pass eller dra av ytterligare vikt?

/krooss
Krooss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-25, 23:33   #4567
Rabiat
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 2 156
Citat:
Ursprungligen postat av Krooss Visa inlägg
Hej!

Jag påbörjade stronglift och körde det strikt i lite mer än 2 månader, bästa jag någonsinn gjort, men på grund av diverse saker så har jag varit frånvarande i 1 mån. Nu när jag är tillbaka på gymmet så började jag med att dra av 30-50% på alla övningar för att komma in i upplägget igen. Dock känner jag, förutom att vissa övningar är riktigt jobbiga redan nu, så lämnar tekniken lite att önska. Min fråga är då ifall jag ska fortsätta nu som det är och tänka på tekniken extra noga, kanske rent av fokusera helt på det några pass eller dra av ytterligare vikt?

/krooss
Kör några extra uppvärmningsset i varje övning och var noggrann med tekniken hela vägen upp. Missar du tekniskt är det failed rep.
Rabiat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-26, 09:45   #4568
Krooss
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 2
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiat Visa inlägg
Kör några extra uppvärmningsset i varje övning och var noggrann med tekniken hela vägen upp. Missar du tekniskt är det failed rep.
Ska bli! Galet egentligen vad man tappar på en månad... men tåget går vidare mot 130kg i squats, Tut Tut!
Krooss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 09:03   #4569
trapz star
Registered User
 
trapz stars avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 246
Hur brukar ni göra om ni är på dom 2 sista setten och känner ni har en riktig toppen dag? Jag tycker det är dumt att sluta på 5 för sakens skull om man har power den dagen. Varför inte göra 8 reps på sista settet och komma tillbaka starkare?
trapz star är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 09:32   #4570
andeem
Registered User
 
andeems avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Ort: Gustavsberg
Inlägg: 3 303
Citat:
Ursprungligen postat av trapz star Visa inlägg
Hur brukar ni göra om ni är på dom 2 sista setten och känner ni har en riktig toppen dag? Jag tycker det är dumt att sluta på 5 för sakens skull om man har power den dagen. Varför inte göra 8 reps på sista settet och komma tillbaka starkare?
För att det sliter mer. Ser man det på längre sikt är det troligast att du tjänar på att följa programmet och öka belastningen långsamt. (Och långsamt är det inte fråga om i ett program med linjär progression.)
andeem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 16:06   #4571
Gehenna
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 35
Citat:
Ursprungligen postat av trapz star Visa inlägg
Hur brukar ni göra om ni är på dom 2 sista setten och känner ni har en riktig toppen dag? Jag tycker det är dumt att sluta på 5 för sakens skull om man har power den dagen. Varför inte göra 8 reps på sista settet och komma tillbaka starkare?
Om du slutar på fem är väl chansen större att du även nästa pass kommer känna att det är en toppen-dag, än om du sliter ut dig och tummar på återhämtningen?
Gehenna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 16:10   #4572
Rabiat
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 2 156
Citat:
Ursprungligen postat av trapz star Visa inlägg
Hur brukar ni göra om ni är på dom 2 sista setten och känner ni har en riktig toppen dag? Jag tycker det är dumt att sluta på 5 för sakens skull om man har power den dagen. Varför inte göra 8 reps på sista settet och komma tillbaka starkare?
Det händer inte efter ett tag.
Rabiat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-29, 10:09   #4573
Risplockaren
Registered User
 
Risplockarens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 6
Ack o ve...

Jag stötte idag (mitt 8e pass) på min första fail i overhead press (27.5 kg). Alla andra övningar känns hittills väldigt lätta, men just overhead pressen är jag oerhört svag i. Det är väl bara att bita i det sura äpplet, vila, äta en massa, kolla över tekniken och ge sig på samma vikt om några dagar igen.. Men tråkigt att stöta på motstånd så här tidigt..
Risplockaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-29, 11:25   #4574
Niorna
Registered User
 
Niornas avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: London
Inlägg: 56
Citat:
Ursprungligen postat av Risplockaren Visa inlägg
Jag stötte idag (mitt 8e pass) på min första fail i overhead press (27.5 kg). Alla andra övningar känns hittills väldigt lätta, men just overhead pressen är jag oerhört svag i. Det är väl bara att bita i det sura äpplet, vila, äta en massa, kolla över tekniken och ge sig på samma vikt om några dagar igen.. Men tråkigt att stöta på motstånd så här tidigt..
Som tröst kan jag dela med mig om att jag ska lyfta samma vikt imorgon och jag bävar. Mina axlar är klädda av lövtunna muskler. Knäböj, marklyft, stångrodd? Inga problem! Men när det är dags för pressen hör man nästan hur rispapperet till mina överkroppsmuskler krasar under vikten.
Niorna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-29, 16:33   #4575
pbcash
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 73
Har några frågor angående stronglift

Hur länge ska man följa schemat?
Hur många gånger får man "faila" dvs att inte klara alla rep eller stanna i vikt?
Ska man alltid börja med stången?
Hur gör man om man inte har någon vän som kan hjälpa med bänkpress?

Får man muskler av SL? Asså märkbar skillnad då, på armar, mage, bröst och ben?

Jag vill givetvis bli större men även ha pumpade och deffade armar, ben, mage bröst ja ni fattar. SÅ man ser markeringar på armarna tex, att bicepsen pumpar ut etc

Får man detta av stronglift? eller blir man bara råstark och får bra teknik?


Jag letar efter ett schema jag kan ha som är simpelt och ger väldigt mycket. Pallar inte krångla med 3 splits upplägg eller 5 split etc.


Tacksam för svar!
pbcash är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)