Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2013-05-18, 20:24   #4516
trapz star
Registered User
 
trapz stars avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 246
Citat:
Ursprungligen postat av MadFool Visa inlägg
Man får ju otroligt bra motivation när man ökat hela tiden! vist ser man skillnad och jag känner mig bättre i kroppen. Mina knän har aldrig mått så bra tex! Min hållning är mkt bättre också. Kan väl säga att allt har växt och jag är nöjd med resultatet. Kommer helt klart köra på med programmet så som man ska, även fast jag nu kört länge.


Körde fast på knäböjer nu vid 102,5kg och ska deloda ner till 90kg nästa pass. Det berodde på tekniska faills och att jag tror jag överansträngt ljumskarna efter jag var borta efter lite sjukdom. Det är ända deloaden än så länge. Jag har kört fast ett eller två pass på militärpressen och knäböjen tidigare men har lyckats komma förbi dem!
Härligt mannen, ska med börja på måndag!
trapz star är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-18, 21:00   #4517
MadFool
Registered User
 
MadFools avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Ort: Göteborg
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av trapz star Visa inlägg
Härligt mannen, ska med börja på måndag!
Gört och kör hårt! La upp några album under min profil med lite bilder före och nuvarande form om det kan vara av intresse. Skiljer ca 7kg i vikt och har väl legat på energibalans i början och ett litet överskott efter det, ungefär hälften av tiden jag kört. Glöm inte maten!!
MadFool är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 20:51   #4518
TODCDFWB
Registered User
 
TODCDFWBs avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 5
Började med Stronglifts 5x5 för några veckor sen, valde att använda Upplägg 2. Jag ligger just nu på:

Knäböj: 72,5 kg
Bänkpress: 55 kg
Marklyft: 95 kg
Militärpress: 32,5 kg

Har ännu inte nått failure på marklyft och bänkpress. Under förra passet failade jag däremot på militärpress, 35 kg. På mitt fjärde set fick jag bara ut tre reps, sen gick hållningen helt åt helvete och axlarna sa emot.

Kom precis hem från dagens pass där jag failade på 75 kg knäböj. Under mitt sista set klarade jag bara tre reps, fick hjälp med de två sista. Om jag har förstått upplägget rätt så ska jag alltså under nästa pass försöka med 75 kg ytterligare en gång, eller bör jag sänka ner till 72,5 kg?

Stronglifts känns i alla fall riktigt bra hittills. För ett tag sedan testade jag 70 kg knäböj och klarade vid det tillfället 2 reps... Så det går framåt!
TODCDFWB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 21:15   #4519
Gehenna
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 35
Citat:
Ursprungligen postat av TODCDFWB Visa inlägg
Började med Stronglifts 5x5 för några veckor sen, valde att använda Upplägg 2. Jag ligger just nu på:

Knäböj: 72,5 kg
Bänkpress: 55 kg
Marklyft: 95 kg
Militärpress: 32,5 kg

Har ännu inte nått failure på marklyft och bänkpress. Under förra passet failade jag däremot på militärpress, 35 kg. På mitt fjärde set fick jag bara ut tre reps, sen gick hållningen helt åt helvete och axlarna sa emot.

Kom precis hem från dagens pass där jag failade på 75 kg knäböj. Under mitt sista set klarade jag bara tre reps, fick hjälp med de två sista. Om jag har förstått upplägget rätt så ska jag alltså under nästa pass försöka med 75 kg ytterligare en gång, eller bör jag sänka ner till 72,5 kg?

Stronglifts känns i alla fall riktigt bra hittills. För ett tag sedan testade jag 70 kg knäböj och klarade vid det tillfället 2 reps... Så det går framåt!
Du ska ge 75kg två försök till. Om du misslyckas på det tredje så sänker du vikten med 10% och börjar om.
Gehenna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-21, 12:29   #4520
earf
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 114
Kör stronglift o ligger i deff men känner att det börjar ta emot rätt bra på
70 kg knäböj.
40 kg militärpress

Saken är den att jag har ca 4 kg till som jag vill skala av innan jag lägger mig på överskott igen.

Bör jag gå över i en 3split tillsvidare eller fortsätta nöta sl men stanna av på vikterna?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
earf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-21, 13:34   #4521
cczero
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 52
Citat:
Ursprungligen postat av earf Visa inlägg
Kör stronglift o ligger i deff men känner att det börjar ta emot rätt bra på
70 kg knäböj.
40 kg militärpress

Saken är den att jag har ca 4 kg till som jag vill skala av innan jag lägger mig på överskott igen.

Bör jag gå över i en 3split tillsvidare eller fortsätta nöta sl men stanna av på vikterna?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
Fortsätt nöta, och fortsätta öka så länge det går. Så körde jag iaf, och sket bara i deloada om jag failade en vikt mer än tre gånger. Tog 7 försök på 100kg i knäböjen innan jag klarade 5x5, men nästan varje pass så lyckades jag öka med ett rep eller två iaf. När du sen verkligen har stannat av så kan du ju sänka till 3x5 eller 5x3.
cczero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-21, 16:31   #4522
Niorna
Registered User
 
Niornas avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: London
Inlägg: 56
Citat:
Ursprungligen postat av Niorna Visa inlägg
Har läst 2578 inlägg i den här tråden och återkommer med en rapport när jag har läst de återstående 1885.
Fy helvete vad tid det tog! Tur att intranätet på jobbet gick ner men inte internet så att jag kunde spurta mig igenom den sista biten. Stora big ups till Stoltz för förstaposten samt alla de tappra som har svarat på samma fem frågor hundra gånger om.

Till alla nybörjare: Ladda hem rapporten från Stronglifts hemsida. Den kostar noll kronor. För eventuella frågor, börja precis var som helst i den här tråden och läs de följande tio sidorna. Alla frågor kommer att vara besvarade.

Nu ska jag skapa ett spreadsheet med mina resultat så att jag kan göra grafer och metamasturbera till min utveckling.
Niorna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-21, 16:50   #4523
TODCDFWB
Registered User
 
TODCDFWBs avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 5
Då förstår jag! Två försök till på 75 kg alltså, blir likadant med militärpressen. Tack.

Jag har en annan fundering angående vaderna, då mina vader tyvärr är riktigt smala. Räcker det med knäböj och marklyft för att bygga lite större vader, tror ni? Man knäböjer ju ändå tre gånger i veckan. Finns det någon här på forumet som har valt att lägga till isolationsövningar till vaderna? Berätta gärna.
TODCDFWB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-21, 17:04   #4524
MrAndersson3
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 93
Citat:
Ursprungligen postat av TODCDFWB Visa inlägg
Då förstår jag! Två försök till på 75 kg alltså, blir likadant med militärpressen. Tack.

Jag har en annan fundering angående vaderna, då mina vader tyvärr är riktigt smala. Räcker det med knäböj och marklyft för att bygga lite större vader, tror ni? Man knäböjer ju ändå tre gånger i veckan. Finns det någon här på forumet som har valt att lägga till isolationsövningar till vaderna? Berätta gärna.
Körde 5x5 mellan 4 Januari fram till 29 April. Hade RIKTIGA pinnar till ben innan, men ökade runt 10cm omkrets i låren, massor över röven också!

Vaderna växer helt klart, men du får ju ut mer av isolationsövningar för vaderna. Men pröva o kör som de står!
Har du små vader kommer du helt klart märka skillnad!
MrAndersson3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-21, 18:35   #4525
Lipservice
Djup Trut
 
Lipservices avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 501
Citat:
Ursprungligen postat av TODCDFWB Visa inlägg
Då förstår jag! Två försök till på 75 kg alltså, blir likadant med militärpressen. Tack.

Jag har en annan fundering angående vaderna, då mina vader tyvärr är riktigt smala. Räcker det med knäböj och marklyft för att bygga lite större vader, tror ni? Man knäböjer ju ändå tre gånger i veckan. Finns det någon här på forumet som har valt att lägga till isolationsövningar till vaderna? Berätta gärna.
Rekommenderar att du lär dig hur man använder ett hopprep, gjorde under för mina vader på bara 2 månader. Snyggaste delen av mina muskler atm
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere Visa inlägg
Bra böjt men säg till din kompis/passare att lära sig passa på riktigt. Tänkte han curla upp vikten ifall du skulle faila?..
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
I Sverige tävlar många kvinnor istället om truckflate-frisyrer, mansförakt och vildvuxen kroppsbehåring. Sen bitchas det utav helvete.
Lipservice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-21, 21:28   #4526
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Niorna Visa inlägg
Fy helvete vad tid det tog! Tur att intranätet på jobbet gick ner men inte internet så att jag kunde spurta mig igenom den sista biten. Stora big ups till Stoltz för förstaposten samt alla de tappra som har svarat på samma fem frågor hundra gånger om.

Till alla nybörjare: Ladda hem rapporten från Stronglifts hemsida. Den kostar noll kronor. För eventuella frågor, börja precis var som helst i den här tråden och läs de följande tio sidorna. Alla frågor kommer att vara besvarade.

Nu ska jag skapa ett spreadsheet med mina resultat så att jag kan göra grafer och metamasturbera till min utveckling.
Det är fan inte dåligt, bra jobbat!
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 09:15   #4527
Huddex
Registered User
 
Huddexs avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: Kållered
Inlägg: 302
Citat:
Ursprungligen postat av TODCDFWB Visa inlägg
Började med Stronglifts 5x5 för några veckor sen, valde att använda Upplägg 2. Jag ligger just nu på:

Knäböj: 72,5 kg
Bänkpress: 55 kg
Marklyft: 95 kg
Militärpress: 32,5 kg

Har ännu inte nått failure på marklyft och bänkpress. Under förra passet failade jag däremot på militärpress, 35 kg. På mitt fjärde set fick jag bara ut tre reps, sen gick hållningen helt åt helvete och axlarna sa emot.

Kom precis hem från dagens pass där jag failade på 75 kg knäböj. Under mitt sista set klarade jag bara tre reps, fick hjälp med de två sista. Om jag har förstått upplägget rätt så ska jag alltså under nästa pass försöka med 75 kg ytterligare en gång, eller bör jag sänka ner till 72,5 kg?

Stronglifts känns i alla fall riktigt bra hittills. För ett tag sedan testade jag 70 kg knäböj och klarade vid det tillfället 2 reps... Så det går framåt!

Får man fråga vilka vikter du började på och hur många veckor du kört? Man får intrycket att du kanske börjat för högt om du bara är "några" veckor in i programmet och redan missar.

Börjar du på 20kg Så kommer du i böjen vara på 110kg efter 12 veckor, 65kg på bänk-press-rodd och 110 på marken. Sen kan man ju alltid tweaka till vikterna lite om man vet med sig att man är stark i ngn övning men grejen är den att du behöver ju inte sluta köra SL efter 12 veckor, det är ju bara att köra så länge det ger utdelning och då är det en fördel att börja lågt och bygga en stabil bas.
__________________
Squatat: 230 kg
Benchpressat: 125 kg
Deadlyft: 265 kg
Total: 620 kg
Huddex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 09:29   #4528
Gehenna
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 35
Citat:
Ursprungligen postat av Huddex Visa inlägg
Får man fråga vilka vikter du började på och hur många veckor du kört? Man får intrycket att du kanske börjat för högt om du bara är "några" veckor in i programmet och redan missar.

Börjar du på 20kg Så kommer du i böjen vara på 110kg efter 12 veckor, 65kg på bänk-press-rodd och 110 på marken. Sen kan man ju alltid tweaka till vikterna lite om man vet med sig att man är stark i ngn övning men grejen är den att du behöver ju inte sluta köra SL efter 12 veckor, det är ju bara att köra så länge det ger utdelning och då är det en fördel att börja lågt och bygga en stabil bas.
Han är sju veckor in i programmet och har failat på militärpressen och knäböjen, det är väl inga konstigheter med det om man börjar som helt otränad?

Vad är det som får dig att tro att han bara har tänkt köra programmet i tolv veckor?
Gehenna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 10:07   #4529
Huddex
Registered User
 
Huddexs avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: Kållered
Inlägg: 302
Citat:
Ursprungligen postat av Gehenna Visa inlägg
Han är sju veckor in i programmet och har failat på militärpressen och knäböjen, det är väl inga konstigheter med det om man börjar som helt otränad?

Vad är det som får dig att tro att han bara har tänkt köra programmet i tolv veckor?

Tja för mig så betyder "några" 2-3st men det är en subjektiv siffra så. Sen var det nog så att jag översatte 32.5kg i pressen till 5 träningar eftersom han inte skrev att han failat tidigare i press och det ger ju ca 3-4 veckors träning.

Hursom frågan var mer riktad till honom än dig och den var inte menat som ett hån eller liknande om det är det du reagerade över?
__________________
Squatat: 230 kg
Benchpressat: 125 kg
Deadlyft: 265 kg
Total: 620 kg

Senast redigerad av Huddex den 2013-05-22 klockan 10:10.
Huddex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 10:21   #4530
Gehenna
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 35
Citat:
Ursprungligen postat av Huddex Visa inlägg
Tja för mig så betyder "några" 2-3st men det är en subjektiv siffra så. Sen var det nog så att jag översatte 32.5kg i pressen till 5 träningar eftersom han inte skrev att han failat tidigare i press och det ger ju ca 3-4 veckors träning.

Hursom frågan var mer riktad till honom än dig och den var inte menat som ett hån eller liknande om det är det du reagerade över?
Jag uppfattade det inte som ett hån eller liknande, absolut inte, jag ställde mig mest frågande till det faktum att du, med tanke på de relativt låga vikter han faktiskt ändå ligger på, drog parallellen att han skulle ha börjat med allt för höga vikter. Men, som du nämnde, "några veckor" är ju subjektivt, så det var väl där det hela hade sitt ursprung
Gehenna är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)