Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-06, 19:48   #4396
WahWillDuh
Registered User
 
WahWillDuhs avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 135
Citat:
Ursprungligen postat av Kalliban Visa inlägg
Äter du bra och kör stronglifts så kommer du garanterat att växa. Även om ditt långsiktiga mål är att bygga volym så skulle jag rekommendera att köra några månader stronglifts innan. På så sätt lär du dig basövningarna och bygger upp en bra grundstyrka så att du kan använda högre vikter när du senare tränar med volymfokus. Om du har styrkefokus men vill få lite volym på köpet så kör på, öka vikterna som programmet säger (2,5kg per pass på bänk, press och böj, 5kg per pass på marklyft), ät bra med ett svagt energiöverskott samt sov ordentligt så lovar jag att du kommer växa bra.
Återigen får jag tacka för de underbara svaren!
Jag ska läsa på lite till och kör igång nästa vecka!
WahWillDuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-06, 20:56   #4397
Gehenna
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 35
Citat:
Ursprungligen postat av WahWillDuh Visa inlägg
Nä nu ska jag vara en riktigt jobbig jävel och fråga EN sak till

Hur tycker du att din kropp (Volymen) har utvecklats under din SL period? Har det blivit bra med byggande även om det är ett program för styrkeökning i första hand!
Min kropp har utvecklats något enormt, men sen så var jag ju en tunnis innan jag satte igång också. Benen och röven har exploderat, men resten av kroppen ligger inte långt efter. Jag hade kanske sett en bättre utveckling rent volymmässigt om jag hade gått på något annat program, men jag tänker inte klaga över den jag faktiskt fått, särskilt när jag ser till de styrkeökningar jag har gjort.
Gehenna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-08, 18:56   #4398
Bingoberran
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 5
om man är stel och har dålig balans i vanlig böj är det okey att köra frontböj istället eller tappar man syftet helt med programmet då? övningarna är ju ändå relativt lika.
Bingoberran är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-08, 19:34   #4399
björne92
Registered User
 
björne92s avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 1 453
Citat:
Ursprungligen postat av Bingoberran Visa inlägg
om man är stel och har dålig balans i vanlig böj är det okey att köra frontböj istället eller tappar man syftet helt med programmet då? övningarna är ju ändå relativt lika.

tror inte de är en bra ide, öva upp balansen istället, du kan hantera mycket mer vikt i vanliga böjen jämfört med frontböjen
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
__________________
Vägen tillbaka från skada
Nu 77kg
björne92 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-08, 20:24   #4400
Bingoberran
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 5
Citat:
Ursprungligen postat av björne92 Visa inlägg
tror inte de är en bra ide, öva upp balansen istället, du kan hantera mycket mer vikt i vanliga böjen jämfört med frontböjen
Misstänkte att det var så. just nu kan jag ta mer vikt i frontböj, gå djupare med bättre balans och teknik än vad jag kan i vanlig böj, bara att gå tillbaks till ruta 1
Bingoberran är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-08, 22:29   #4401
Rabiat
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 2 156
Citat:
Ursprungligen postat av Bingoberran Visa inlägg
om man är stel och har dålig balans i vanlig böj är det okey att köra frontböj istället eller tappar man syftet helt med programmet då? övningarna är ju ändå relativt lika.
Frontböj är väldigt quad/gluteus-dominant, du får inte alls samma resultat på baksidan av låren. Har du dålig balans i vanlig böj tycker jag du ska ställa dig lite bredare, värm upp ordentligt (4-5 set på ökande vikter från tom stång), och se till att sträcka ut ordentligt.
Rabiat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-09, 00:21   #4402
björne92
Registered User
 
björne92s avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 1 453
men balans och stelhetwn går nog att fixa upp rätt snabbt om du är van vid frontböj skulle ja tro, sen när du fått in tekniken kommer du öka SNABBT! gjorde jag iaf :-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
__________________
Vägen tillbaka från skada
Nu 77kg
björne92 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-09, 07:46   #4403
mangann
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 187
Citat:
Ursprungligen postat av WahWillDuh Visa inlägg
Nä nu ska jag vara en riktigt jobbig jävel och fråga EN sak till

Hur tycker du att din kropp (Volymen) har utvecklats under din SL period? Har det blivit bra med byggande även om det är ett program för styrkeökning i första hand!
Kan inte påstå att jag har lagt på mig överdrivet mkt muskelmassa under min ganska långa period med Stronglift. Det är framför allt låren och rumpan som växt en del. Trots det tycker jag det är ett väldigt bra upplägg och rekommenderar det för fina styrkeökningar!
__________________
Journal: Stronglift 5x5=> Stronglift 3x5 => Stronglift 1x5 => Madcow Intermediate 5x5:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=186429
mangann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-09, 08:35   #4404
Gehenna
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 35
Citat:
Ursprungligen postat av mangann Visa inlägg
Kan inte påstå att jag har lagt på mig överdrivet mkt muskelmassa under min ganska långa period med Stronglift. Det är framför allt låren och rumpan som växt en del. Trots det tycker jag det är ett väldigt bra upplägg och rekommenderar det för fina styrkeökningar!
Jag skummade igenom din journal lite snabbt och det ser ju i princip ut som om du har legat stilla rent viktmässigt innan du påbörjade deffen, så det kan väl inte komma som en överraskning att du inte har lagt på sig så värst mycket massa?
Gehenna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-09, 08:42   #4405
mangann
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 187
Citat:
Ursprungligen postat av Gehenna Visa inlägg
Jag skummade igenom din journal lite snabbt och det ser ju i princip ut som om du har legat stilla rent viktmässigt innan du påbörjade deffen, så det kan väl inte komma som en överraskning att du inte har lagt på sig så värst mycket massa?
Nä det är nog sant
__________________
Journal: Stronglift 5x5=> Stronglift 3x5 => Stronglift 1x5 => Madcow Intermediate 5x5:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=186429
mangann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-09, 09:12   #4406
andeem
Registered User
 
andeems avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Ort: Gustavsberg
Inlägg: 3 303
Massa bygger man vid matbordet.
andeem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-09, 12:21   #4407
Cogge
Registered User
 
Cogges avatar
 
Reg.datum: Nov 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 232
1. Vad är det egentligen som gör att man kan bygga upp en så bra grundstyrka med 5x5?
2. Är det svårare att öka med isolationsövningar?
3. Om man börjar med 5x5 och blir stark från början borde man väl också kunna bygga mer volym i slutändan för att man klarar av tyngre vikter än om man börjar med ett volymupplägg?
4. Är det värt för en nybörjare att lägga på övningar utöver det simpla 5x5 upplägget eller kan man ta det om man sen vill gå över till volym?
Cogge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-09, 14:50   #4408
björne92
Registered User
 
björne92s avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 1 453
kör 5x5 sen när de inte funkar att öka längre så välj ett volym program om de är det du vill eller fortsätt med ett styrkeprogram. 5x5 och SS bygger upp en väldigtbra grundstyrka i hela kroppen

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
__________________
Vägen tillbaka från skada
Nu 77kg
björne92 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-10, 10:59   #4409
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Citat:
Ursprungligen postat av Cogge Visa inlägg
1. Vad är det egentligen som gör att man kan bygga upp en så bra grundstyrka med 5x5?
2. Är det svårare att öka med isolationsövningar?
3. Om man börjar med 5x5 och blir stark från början borde man väl också kunna bygga mer volym i slutändan för att man klarar av tyngre vikter än om man börjar med ett volymupplägg?
4. Är det värt för en nybörjare att lägga på övningar utöver det simpla 5x5 upplägget eller kan man ta det om man sen vill gå över till volym?
1. Det är välbeprövat och många har fått grymma resultat med det. Just varför får du läsa studier om.
2. Svårare och svårare... I basövningar använder du väldigt många muskler samtidigt och en ökning blir så klart lättare eftersom det blir en mindre procentuell ökning per muskel. Dessutom tränar du upp alla små muskler som hjälper till att stabilisera osv.
3. Japp! Det här är anledningen till att många (inklusive jag själv) rekommenderar Stronglifts för nybörjare oavsett om det långsiktiga målet är styrka eller volym.
4. Det är inte nödvändigt. Om det är värt eller inte är svårt att svara på. När vikterna blir tyngre (vilket de blir fort) så orkar man inte assistansövningarna ändå, men många kör exempelvis lite chins och mage som assistans i början.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-11, 10:10   #4410
WahWillDuh
Registered User
 
WahWillDuhs avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 135
Jag sätter igång på måndag med SL.

Dock är det så att jag inte klarar att göra så många chins. Kan göra kanske 3x4 max. Är det ändå lönt att göra det, och helt enkelt träna upp dem?
WahWillDuh är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)