Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-15, 15:45   #4471
arthax
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2011
Ort: Tidigare bodde jag där, nu bor jag här
Inlägg: 1 644
Citat:
Ursprungligen postat av björne92 Visa inlägg
problemet med ryggresningar i ställning är bara att deär avårt att lägga på mer vikt en 20 kg

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Har jag förstått dig rätt att du klarar 3x15-20 strikta ryggresningar med en 20 kilos kaka i famnen?
arthax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 15:46   #4472
Rabiat
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 2 156
Citat:
Ursprungligen postat av arthax Visa inlägg
Har jag förstått dig rätt att du klarar 3x15-20 strikta ryggresningar med en 20 kilos kaka i famnen?
Men du känner ju björn, han blickar framåt
Rabiat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 15:46   #4473
Rabiat
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 2 156
Citat:
Ursprungligen postat av björne92 Visa inlägg
hur kör man med hantlar ?:-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Du håller dom i händerna och trycker mot bröstet.
Rabiat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 16:00   #4474
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Assistansövningar är väl inte ens med i senaste upplagan, eller har det kommit en ny sedan jag körde förra året? Oavsett vilket så har jag ett vänligt råd: kom ihåg att det BARA ÄR ASSISTANS. De ska hjälpa huvudlyften, inte ta energi från dem eller försämra återhämtningen till nästa pass osv. Om ni känner er slitna; stryk assistansen. Om ni känner att ni behöver extra magträning för marklyften; lägg in lite extra mage. Det är huvudlyften som är fokus och assistansövningar är till för att hjälpa er att arbeta på svaga punkter i huvudlyften. Många glömmer lätt det och satsar för mycket på assistans och så blir huvudlyften lidande av det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 17:03   #4475
Niorna
Registered User
 
Niornas avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: London
Inlägg: 56
Citat:
Ursprungligen postat av björne92 Visa inlägg
hmm


Seriöst? Hur ska man tolka ett sådant här svar? Kan du inte bara skriva vad du tänker om du har en åsikt om det jag skrev? Jag är en vuxen man som kan ta konstruktiv kritik.
Niorna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 17:11   #4476
Niorna
Registered User
 
Niornas avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: London
Inlägg: 56
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiat Visa inlägg
Du tänker helt rätt i allt utom ovanstående.

Bältet hjälper dig att öka buktrycket, det avlastar inte musklerna och det hjälper absolut inte till på samma sätt som t.ex elastiska knälindor.

Bältet minskar mao skaderisken, det gör inte att du får mindre träning. Men det är inte aktuellt på några månader, då du ska upp relativt mycket i vikt innan du behöver ett.
Tack för feedback!

Jag ifrågasätter inte vad du skriver, men har du någon referens eller källa jag kan läsa för mer information. Vad jag har läst (på det här forumet) är att träning med bälte ger sämre träning för bålen och att en del växlar mellan träning med och utan bälte, just för att träning med bälte inte ger samma utveckling. Det kan i och för sig vara ett uttryck för broscience eller att jag har missuppfattat något.

Och hur vet jag om jag saknar ett bälte, eller om jag failar för att jag har ätit för lite, sovit för lite, eller har för dålig teknik?
Niorna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 20:22   #4477
björne92
Registered User
 
björne92s avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 1 453
inte provat 20 men 15 dock är vikterna lika stora så när ja håller den mot bröstet tar det i ett par handtag på ställningen och känns konstigt att ha den vid nacke huvud därför ja tyckte de va åroblem :-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
__________________
Vägen tillbaka från skada
Nu 77kg
björne92 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 20:24   #4478
björne92
Registered User
 
björne92s avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 1 453
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiat Visa inlägg
Men du känner ju björn, han blickar framåt
de också men som ja skrev nedan så tar vikterna i vid handtaget om ja håller dom i famnen vid bröstet :-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
__________________
Vägen tillbaka från skada
Nu 77kg
björne92 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 20:26   #4479
björne92
Registered User
 
björne92s avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 1 453
Citat:
Ursprungligen postat av Niorna Visa inlägg


Seriöst? Hur ska man tolka ett sådant här svar? Kan du inte bara skriva vad du tänker om du har en åsikt om det jag skrev? Jag är en vuxen man som kan ta konstruktiv kritik.
bra om du nu läser igenom men kändes lote som ett "troll" när du sa attt du gått igenom 300 sidor

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
__________________
Vägen tillbaka från skada
Nu 77kg
björne92 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 20:59   #4480
Risplockaren
Registered User
 
Risplockarens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av björne92 Visa inlägg
bra om du nu läser igenom men kändes lote som ett "troll" när du sa attt du gått igenom 300 sidor

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Även jag har gått igenom hela den här tråden, samt the 5x5 report. Varför skulle man vara ett troll för att man, till skillnad från de flesta andra faktiskt tar sig tid att läsa igenom detta och undvika att behöva ställa de frågor som redan ställts hundratals gånger?
Risplockaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 21:15   #4481
björne92
Registered User
 
björne92s avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 1 453
för att hela pdf filwn är ganska mycket "onödig" läsning och gå igenom 5000 inlägg käbns ju också lite väl men de är ju bra :-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
__________________
Vägen tillbaka från skada
Nu 77kg
björne92 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 21:43   #4482
cczero
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 52
Citat:
Ursprungligen postat av björne92 Visa inlägg
bra om du nu läser igenom men kändes lote som ett "troll" när du sa attt du gått igenom 300 sidor

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Bara för att det är en löjlig tanke för dig att läsa och söka efter information innan man frågar andra efter den, så innebär inte det att det är så för andra.
cczero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 07:34   #4483
robbang
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Växjö
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av björne92 Visa inlägg
för att hela pdf filwn är ganska mycket "onödig" läsning och gå igenom 5000 inlägg käbns ju också lite väl men de är ju bra :-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Är man intresserad av något är det ju en självklarhet att man söker och läser all den information man finner relevant, eller har jag fel?
robbang är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 08:26   #4484
Tyrwing
Registered User
 
Tyrwings avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: HPC Växjö
Inlägg: 1 909
Grundtanken är inte så svår.
Du börjar med en tom stång, gör 5 set med 5 repetitioner. Sen nästa gång lägger du på 2,5kg.
Stångrodd börjar man med 30kg.
Marklyft med 40kg.

Man kör knäböj, stångrodd bänkpress på pass A.
Knäböj, militärpress, marklyft på pass B.

Det är hela SL5x5 nedpräntat på ett par rader.

Misslyckas man på en vikt testar man igen 3x, lyckas man inte efter 3x sänker man med 10%. När man sänkt för tredje gången så går man ned till 3x5 sen 1x5 sen är man klar.
__________________
Total: [ 635 ] Knäböj: [ 235 ] Bänkpress: [ 140 ] Marklyft: [ 260 ] @ 112,1
Tyrwings Journal
Citat:
Ursprungligen postat av justblaze Visa inlägg
... givetvis trillar någon in på styrkelyft och då får man acceptera det.
Tyrwing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 09:44   #4485
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Citat:
Ursprungligen postat av Tyrwing Visa inlägg
Grundtanken är inte så svår.
Du börjar med en tom stång, gör 5 set med 5 repetitioner. Sen nästa gång lägger du på 2,5kg.
Stångrodd börjar man med 30kg.
Marklyft med 40kg.

Man kör knäböj, stångrodd bänkpress på pass A.
Knäböj, militärpress, marklyft på pass B.

Det är hela SL5x5 nedpräntat på ett par rader.

Misslyckas man på en vikt testar man igen 3x, lyckas man inte efter 3x sänker man med 10%. När man sänkt för tredje gången så går man ned till 3x5 sen 1x5 sen är man klar.
Du glömde några detaljer som är viktiga:
Marklyft höjer man 5kg per pass och kör enbart 1x5. Alla andra övningar kör man 5x5 och höjer 2,5kg per pass om man klarat vikten (med bibehållen teknik).

Varför du valde just 30kg på stångrodden vet jag inte (det står inte i programmet om det inte kommit ut en ny version där han skrivit det som jag inte känner till), man kan med fördel börja med den lägsta möjliga vikten man kan få till med stora viktskivor. Vissa gym har 2,5kg i stort format (smala röda plastskivor), då kan man börja med 25kg. Andra gym har bara 10kg som minst och då kan man börja med 40kg även i rodden.

Dessutom: Ordningen på pass A ska vara: Knäböj, bänkpress, skivstångsrodd. En av anledningen till att man vill köra bänkpressen innan rodden kan vara för att rodden tar på ländryggen som redan är sliten från knäböjen. Då är det bra att den har fått en stunds extra vila sen när det blir tungt.

I övrigt: Toppen!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)