Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-11-06, 11:38   #1
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Brännande känsla i ena axeln vid hantelrodd

Känns som vänster axeln jobbar vid hantelroddar, samt stora styrkeskillnader på respektive sida. Har kört hantelroddar i ett par år innan detta men ändå har aldrig den svaga sidan kommit ikapp. Det är ingen smärta utan mer känsla av att axeln tar slut och därför orkar jag inte fortsätta, känns bara olustigt. Ingen smärta efteråt utan bara en brännande känsla under utförandet.
Någon tanke vad det kan bero på?
Tack på förhand.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 16:54   #2
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Ingen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 17:20   #3
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Du är väl sned i ryggen tycker jag mig minnas från tidigare trådar.

Vad beror snedheten och styrkeskillnaderna på, har du fått klarhet i det?

Det känns som att det troliga är att något hindrar dig från att aktivera rätt muskler fullt ut (så att fel muskler får ta över arbetet) och/eller att du har någon typ av förhinder som gör att du inte kan utföra rörelsen på korrekt sätt (bristande rörlighet i nån led) som gör att du utför rörelsen med nåt slags kompensatoriskt rörelsemönster (och att fel muskler då gör en del av jobbet eftersom du inte kan utföra exakt den rörelse du menar att göra).

Så ta reda på ifall du har rätt rörlighet i alla berörda leder kring bröstkorg, axel, skuldra och ryggrad. till att börja med. Det kan ju vara en massa brosk i lederna och knutor på muskler och fascia och förkortade muskler och/eller nerver som sitter i kläm och allt möjligt liknande som förhindrar rätt ROM.

Sen kan du börja fundera på ifall du faktiskt klarar av att aktivera alla musklerna och även ifall du klarar av att med muskelkraft genomföra alla de rörelserna som lederna i närheten ska klara av, eller om du kopplar in muskler som inte borde vara aktiva i vissa rörelser. Nerver som ligger i kläm kan göra så du inte kan aktivera rätt muskler, och det kan ju även vara så att någon av dina muskler är trasig och inte kan göra sitt jobb.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 17:43   #4
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Brännande känsla i ena axeln vid hantelrodd

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du är väl sned i ryggen tycker jag mig minnas från tidigare trådar.

Vad beror snedheten och styrkeskillnaderna på, har du fått klarhet i det?

Det känns som att det troliga är att något hindrar dig från att aktivera rätt muskler fullt ut (så att fel muskler får ta över arbetet) och/eller att du har någon typ av förhinder som gör att du inte kan utföra rörelsen på korrekt sätt (bristande rörlighet i nån led) som gör att du utför rörelsen med nåt slags kompensatoriskt rörelsemönster (och att fel muskler då gör en del av jobbet eftersom du inte kan utföra exakt den rörelse du menar att göra).

Så ta reda på ifall du har rätt rörlighet i alla berörda leder kring bröstkorg, axel, skuldra och ryggrad. till att börja med. Det kan ju vara en massa brosk i lederna och knutor på muskler och fascia och förkortade muskler och/eller nerver som sitter i kläm och allt möjligt liknande som förhindrar rätt ROM.

Sen kan du börja fundera på ifall du faktiskt klarar av att aktivera alla musklerna och även ifall du klarar av att med muskelkraft genomföra alla de rörelserna som lederna i närheten ska klara av, eller om du kopplar in muskler som inte borde vara aktiva i vissa rörelser. Nerver som ligger i kläm kan göra så du inte kan aktivera rätt muskler, och det kan ju även vara så att någon av dina muskler är trasig och inte kan göra sitt jobb.
Ja jag är sne, det kan man se med blåtta ögat, blir extra tydligt när jag exempelvis sitter i bensparken framför spegel, där ser jag i botten att ena benet hänger längre ner, men jag tror att problemet sitter i höften som drar upp det korta benet då man kan se att höftbenet sticker ut mer på högra sidan.
Nej har inte fått någon klarhet i det.
Det känns typ onaturligt på vänstra sidan i hantelrodd, på högra sidan känns det mer som naturlig rörelse, känns lite som att jag är i en annan position när kör på vänstra sidan, dock så känns det knappt något alls då jag kör med båda sidorna samtidigt med hantlar, däremot i sittande rodd när jag kör med handtag så känns det helt fel, det är när jag kör med fria hantlar båda samtidigt som det känns som bäst typ.
Försöker att väcka rätt muskler innan varje pass som uppvärmning, en övning som för skulderbladen ihop med raka armar, typ en hantelrodd men med rak arm, sen kör jag även för nedre trapezius där jag kör chins med raka armar där jag drar upp mig med raka armar.
Kanske kan det vara att någon av musklerna i rotatorcuffen som överarbetar och tar över? Därav känslan att axeln jobbar? Jag har iallafall försökt massera ut vänstra skuldran igår och idag, hittade en del spänningar. Får se nästa ryggpass om det hjälpt helt enkelt.




Skickat från min iPhone med Tapatalk

Senast redigerad av svartakronan den 2019-11-07 klockan 17:50.
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 18:17   #5
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag skulle föreslå att du försöker hitta någon som kan reda ut ifall du har tillräcklig rörlighet i alla möjliga leder om du inte känner att du själv är kapabel att göra detta på nåt sätt. Och dessutom nån som kan rådda i om du har full funktion i alla musklerna.

Det är säkert möjligt att du har nån begränsning nånstans som gör att du kompenserar nån annanstans. Detta kan då i sin tur förstärka problemet och genom en "negativ spiral" göra problemet värre och värre. Eller så kan det leda till ett annat problem i nån annan led och muskel vilket i sin tur kan leda till ytterliga förljdproblem. Så problemen kan både förvärra sig själva eller föda helt nya problem.

Jag har dock absolut noll koll på exakt vad som kan vara problemet för dig. Men du lär inte få bukt med det innan du hittat själva roten till bekymmren.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)