Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-07, 17:00   #16
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av KT81 Visa inlägg
Är det ens värt att träna vaderna separat?
Det tycker jag! Visst, du kanske inte får så mycket i utbyte när det kommer till storlek, men i ett skadeförebyggande syfte så är det bra.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 17:12   #17
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Vore ju definitivt tidsbesparade om man kunde skippa vadträning. Lårcurl körs varje pass och förutom att ja börjat cykla ute så smått ska jag snart börja med regelbunden HIIT varje Måndag och Torsdag. Vet ändå inte om jag vågar sluta med vadträningen. Inte för att jag har några vader att tala om, men blir de mindre kanske smalbenet går av när man reser sig ur sängen en dag.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 18:04   #18
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Jag slutade träna vader med styrketräning förra århundradet och låter konditionsträningen ta hand om dem. De har blivit större och hårdare av det. Styrketräningen var rent slöseri med tid.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 21:00   #19
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag slutade träna vader med styrketräning förra århundradet och låter konditionsträningen ta hand om dem. De har blivit större och hårdare av det. Styrketräningen var rent slöseri med tid.
För mig ger tung styrketräning bra resultat på vaderna och konditionsträning stor negativ effekt.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 21:52   #20
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Tror att det handlar om prioritering för de flesta, även om det finns personer med mycket dåliga anlag för vader. Tror om de flesta lade ned lika mycket energi som på armar bröst och eventuellt axlar så borde vaderna växa även om det tar lite längre tid för de flesta.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 22:08   #21
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 618
Folk tränar kanske inte sina vader särskilt optimalt heller.
Slaglängden är jättekort och hålfoten tar upp mycket av kraften, det blir jobbigt men RoM, belastning och TuT blir väldigt liten mot vad den skulle kunna vara.
Mina har nog växt lite på sista tiden men det är att gå från extremt smala pinnar till väldigt smala pinnar.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 22:32   #22
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Tror att det handlar om prioritering för de flesta, även om det finns personer med mycket dåliga anlag för vader. Tror om de flesta lade ned lika mycket energi som på armar bröst och eventuellt axlar så borde vaderna växa även om det tar lite längre tid för de flesta.
Tränade mina vader under ca 6 månader en gång. Lika mycket som mina stora muskelgrupper. Jag är ingen discogymmare. Ingenting hände, seriöst. Helt otroligt.

Har du något supertips?
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 22:46   #23
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Tränade mina vader under ca 6 månader en gång. Lika mycket som mina stora muskelgrupper. Jag är ingen discogymmare. Ingenting hände, seriöst. Helt otroligt.

Har du något supertips?
OBS: Ej cardio.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 23:57   #24
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
Vader, eller bestämde mig för att nu ska de växa!!.....

Gjorde så i 2 år!!.....och nog växte de allt!!.....

Men iom att de är så uthärdiga för påverkan, liksom magen och dess muskler.....
Tål de att köras ofta och mkt, men inte såsom , många reps eller mkt vikt!!:......bara!!....

Man får koncentrera sig på dessa övningar, när man väl kör dem!!....
Jag brukade köra dem i 1 tim i stöten typ, stående en dag, och sittande en dag.....

Samt variera reps och set och vikter!!:...Allt för att de inte!!....ska vänja sig för mkt ......

Låt säga, en dag, stående Vadpress: Börja med typ en 6-10 set a 20 reppare, på en bra vikt.....=kroppsvikt+ belastning....Sen när man värmt bra på dessa set, gå över till tyngre vikter, och köra, 6x15r=tungt!!:....Sen efter detta, så gå över till lättare igen, typ 6x25 reps, sedan över till tyngre igen, 10x10r=max belastning=vad du nu orkar göra tio reps på......
Och sedan sist: mörsa på dem med: 10x5r=mkt tungbelastning!!....

Efter detta, så är de möra och fina........

Sedan dagen efter kör man sittande, typ+ samma upplägg!!.....dvs 1 tim där också....osv...........

Men sedan handlar det även om vilka muskelbukar man har, korta eller långa, för att de ska se stora ut osv......är man inte född med långa bukar, så får man anstränga sig rejält, med träningen, och aldrig ge upp, i livet...på detta......ett halvåt hit och dit gör inte så mkt skillnad.......

Men mörsar du på dem i 5-10 år!!...så blir de i vart fall större och starkare!!......

Men de mesta handlar väl om man vill lägga denna tid på detta!!........kanske?........
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-08, 06:52   #25
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Mina vader började växa av att sluta noja över dem och bara slentrianträna dem ett par helt vanliga set 1-2 ggr i veckan. Tränar dem i benpressmaskin oftast.

De är jättesmå, men betydligt större än de brukade vara.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-08, 07:06   #26
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Tränade mina vader under ca 6 månader en gång. Lika mycket som mina stora muskelgrupper. Jag är ingen discogymmare. Ingenting hände, seriöst. Helt otroligt.

Har du något supertips?
Sex månader räcker till för att skaka liv i vaderna men ingen direkt tillväxt det tar längre tid.

Tips tror på att du behöver träna många reps 12-30 och relativt kort vila mellan set 30-40 sekunder. Använd hela rörelseomfånget fokusera på att ha högsta möjliga kontakt med muskeln samt långsamma kramande rörelser.

Övningar ?
Förslagsvis vader i benpressen och en del sittande om ni har tillgång till en bra sådan.

Lägg vikten på början av trampdynan och inte på tårna för att slippa förvärva skador i tåleden och få en effektivare ergonomi.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2019-11-08 klockan 07:07.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-08, 08:30   #27
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Sex månader räcker till för att skaka liv i vaderna men ingen direkt tillväxt det tar längre tid.

Tips tror på att du behöver träna många reps 12-30 och relativt kort vila mellan set 30-40 sekunder. Använd hela rörelseomfånget fokusera på att ha högsta möjliga kontakt med muskeln samt långsamma kramande rörelser.

Övningar ?
Förslagsvis vader i benpressen och en del sittande om ni har tillgång till en bra sådan.

Lägg vikten på början av trampdynan och inte på tårna för att slippa förvärva skador i tåleden och få en effektivare ergonomi.


Kanske får bli ett litet experiment det här.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-08, 08:34   #28
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag slutade träna vader med styrketräning förra århundradet och låter konditionsträningen ta hand om dem. De har blivit större och hårdare av det. Styrketräningen var rent slöseri med tid.


Märkte också effekt av löpningen.
Åkte på gubbvad tämligen snabbt dock
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-08, 08:36   #29
Ramboline
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 262
Får nästan alltid en himmelsk träningsvärk i vaderna. Körer cluster set med olika reps, dropp set. 1 gång var 5 v körer jag raka set bara

Skickat från min SM-G9750 via Tapatalk
Ramboline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-08, 08:43   #30
KT81
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 149
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Sex månader räcker till för att skaka liv i vaderna men ingen direkt tillväxt det tar längre tid.

Tips tror på att du behöver träna många reps 12-30 och relativt kort vila mellan set 30-40 sekunder. Använd hela rörelseomfånget fokusera på att ha högsta möjliga kontakt med muskeln samt långsamma kramande rörelser.

Övningar ?
Förslagsvis vader i benpressen och en del sittande om ni har tillgång till en bra sådan.

Lägg vikten på början av trampdynan och inte på tårna för att slippa förvärva skador i tåleden och få en effektivare ergonomi.
Tack Lord Vader.
KT81 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)