Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-10-29, 22:13   #856
Så fet
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 72
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Muskeluppbyggnaden är till stor del kaloriberoende.
Så om jag inte har bråttom att gå ner i vikt, då är det alltså bara negativt att hamna på ett stort underskott? Bättre att käka 500 kcal glass nu än att låta mig hamna på 1000 kcal underskott idag? om vi antar att jag inte kommer äta igen detta en annan dag.
Så fet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-29, 22:27   #857
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Återigen: Du spinner stora växlar på en för kort mätperiod. 1000kcal per dag är mycket sett över månader, men knappast över 24 timmar. Gör det som känns bekvämt och håll dig till plan från nu.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-29, 23:08   #858
Så fet
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 72
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Återigen: Du spinner stora växlar på en för kort mätperiod. 1000kcal per dag är mycket sett över månader, men knappast över 24 timmar. Gör det som känns bekvämt och håll dig till plan från nu.

Jag pratar inte om en 24 timmars period, frågan om jag bör äta idag är ett exempel. Jag pratar om långa perioder.

Jag har delvis fått svar på mina funderingar men rent hypotetiskt nu, säg att förutsättningarna är att jag dag efter dag, flera månader i sträck äter 1000 kcal under balans. Är det då bättre, om målet är att behålla så mycket muskelmassa och styrka som möjligt, att jag lägger till att äta en skål med glass (500kcal) varje dag, eller låta underskottet stanna vid 1000 kcal?
Så fet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-30, 07:29   #859
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Citat:
Ursprungligen postat av Så fet Visa inlägg
Jag pratar inte om en 24 timmars period, frågan om jag bör äta idag är ett exempel. Jag pratar om långa perioder.

Jag har delvis fått svar på mina funderingar men rent hypotetiskt nu, säg att förutsättningarna är att jag dag efter dag, flera månader i sträck äter 1000 kcal under balans. Är det då bättre, om målet är att behålla så mycket muskelmassa och styrka som möjligt, att jag lägger till att äta en skål med glass (500kcal) varje dag, eller låta underskottet stanna vid 1000 kcal?
Ja, det är bättre med ett mindre underskott, 500 jämfört med 1000 kcal, om målet är att behålla så mycket muskelmassa som möjligt under dieten.

Är du däremot väldigt överviktig så kan 1000 kcal per dag vara lämpligt att starta med, men att man justerar detta ju lägre man kommer.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-30, 09:32   #860
Captainwide
Registered User
 
Captainwides avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 623
Vad får tillagad men stärkelserik mat för effekter när den blir nedkyld? Har för mig att Grub skrivit att GI sänks och att en viss mängd av stärkelsen inte tas upp?

Finns det några riktlinjer på hur mycket av kolisarna som blir verkningslösa (om de nu blir det).
__________________
För tjockisarmar och matporr - Instagram: Captainwide
Captainwide är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-30, 09:42   #861
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...nt+st%E4rkelse
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-30, 10:16   #862
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Citat:
Ursprungligen postat av Så fet Visa inlägg
Jag räknade på 9.3 och 4.1.. appen säger att jag ätit 1833 kcal fördelat: 243g kolhydrater, 173g protein och 75g fett. Skumt.

Förstår den grejen att jag är i en period nu där jag ska känna av
Vissa appar har felaktiga värden inlagda. I Myfitnesspal så la jag in 200g morning glory, det påstods vara 190g carbs och typ 200 kcal.

Du får kolla igenom varje livsmedel du har, och se vad det är som felar.
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-30, 16:58   #863
Så fet
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 72
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
Vissa appar har felaktiga värden inlagda. I Myfitnesspal så la jag in 200g morning glory, det påstods vara 190g carbs och typ 200 kcal.

Du får kolla igenom varje livsmedel du har, och se vad det är som felar.
Just den appen jag kör med.

Tackar och bockar till alla som svarat.
Så fet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-31, 11:11   #864
nickke
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 84
Om man gör pudding på potatismjöl (som innan någon form av tillagning är resistent stärkelse, om jag förstått det rätt), dvs hettar upp mjöl blandat med vätska tills dess att det tjocknar, sedan kyler ned det i kylskåp.. Kommer stärkelsen i denna pudding då återgå till att vara resistent, eller går det att likna med kylskåpskall potatis?
nickke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 11:44   #865
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Hur har eran viktuppgång varit ni som lean-bulkat? Jag låg still i vikt i 2 månader för att sedan flyga upp 1kg över natten och har legat där i några dagar nu. Rimligt?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-02, 14:52   #866
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Hur väl kompletterar mjölk upp proteinet i baljväxter? Är vete/havre nödvändigt för att komplettera proteinet i baljväxter eller räcker det med att äta ett par dl kvarg till tex en linssoppa?
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-02, 16:57   #867
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Hur har eran viktuppgång varit ni som lean-bulkat? Jag låg still i vikt i 2 månader för att sedan flyga upp 1kg över natten och har legat där i några dagar nu. Rimligt?
Rimligt till och med för en viktstabil. Räkna med ett spann på cirka 2kg åt endera hållet.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-02, 18:41   #868
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Tråden för dumma frågor

Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Hur har eran viktuppgång varit ni som lean-bulkat? Jag låg still i vikt i 2 månader för att sedan flyga upp 1kg över natten och har legat där i några dagar nu. Rimligt?


Typ så är det för mig jämnt, är viktstabil-viktstabil-viktstabil.... —> sen BOOM +1-2 kg, blir jätteplufsig osv, sen samma visa igen. Fast från den nya vikten.

Så går typ upp, stannar där tills formen bli re-comped eller något, sedan upp igen. Linjär viktuppgång (veckovis) har aldrig funkat för mig. Går upp mycket på en gång, inom loppet av 1-7 dagar, sen stannar jag där tills nästa hopp (krävs självklart mer kcal för varje nytt
Hopp också).

Så funkar min viktuppgång


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 01:03   #869
waspen123
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Söderhamn
Inlägg: 423
Bra billig LCHF mat? Min kost tidigare har bestått mestadels av ris/pasta med lite kött/ost osv. Säkert 500g okokt pasta per dag.
__________________
#Trasigmengårändå
waspen123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 16:18   #870
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Finns det något bra sätt att räkna ut ~ungefär hur mycket spagetti man har utan matvåg?

Kokt & DL - mått, sure. Men rå mängd. Några tricks? Har bara kört på med handmått, men det har alltid resulterat i så jävla mycket spagetti


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)