Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-03, 16:56   #1
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Går det att förbättra och förkorta sin återhämtning?

Om jag gör allt vad jag orkar i ett pass för exempelvis rygg. Så tar det längre tid än en vecka för mig att återhämta mig. Jag kan alltså inte göra om samma pass igen, exakt en vecka senare. Och att öka, bli starkare är bara att glömma.

Jag förstår att genetiken är avgörande. Men finns det ingenting man kan göra själv för att förbättra sin återhämtning?
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-03, 16:58   #2
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Styrkelabbet har en podcast om just aktiv återhämtning. Kommer inte ihåg vad avsnittet hette men du kan säkert googla fram det. Det var ganska nyttigt, väldigt enkla medel som gjorde en stor skillnad.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-03, 19:11   #3
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Sova och mat är typ 90+% av återhämtningen. Måste du totalslakta ryggen varje gång?
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-03, 21:49   #4
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Du tränar antagligen med för hög träningsvolym eller för mycket till failure. Att träna mer eller hårdare än vad som är nödvändigt ger ingen ytterligare muskeltillväxt utan förlänger bara återhämtningen. Det finns ett begrepp som kallas "maximum recoverable volume", MRV. Troligtvis ligger du över din MRV.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-03, 22:56   #5
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 710
Anekdotiskt så tyckte jag fick bättre återhämtning när jag skaffade mig ett bättre flås!
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-05, 15:19   #6
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Jag har funderat på liknande under min förkylning. Jag har kommit fram till att jag ska bryta ut basövningarna ur mitt P-P--L- schema som hade vilodag varannan dag från gymmet, till att nu bli PPLPPL-.

Det ska bli jädrigt gött att sätta igång ex. marklyft och lägga fullt fokus på det, vetandes att när det är färdigt så är passet överstökat istället för att jag har mer än hälften kvar som jag alltid kört förr. Samt att kunna göra andra de andra övningarna under andra passet utan att vara halvt död från tidigare basövning.

Ska kombinera detta med som jag tidigare frågat om; att köra varannat basövningspass på drygt 60% av 1RM och flera reps från fail. Som ett slags deloadpass.

Det kommer även korta ner mina gympass från 60+min till drygt 35 min och tvinga mig att promenera/jogga till gymmet dubbelt så många dagar i veckan. Samma volym men mer fokus och mer utspritt. Hoppas på big win. Hoppas på att bli biggly.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut

Senast redigerad av Armed Dingo den 2019-11-05 klockan 15:20.
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-05, 15:49   #7
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Jag har funderat på liknande under min förkylning. Jag har kommit fram till att jag ska bryta ut basövningarna ur mitt P-P--L- schema som hade vilodag varannan dag från gymmet, till att nu bli PPLPPL-.

Det ska bli jädrigt gött att sätta igång ex. marklyft och lägga fullt fokus på det, vetandes att när det är färdigt så är passet överstökat istället för att jag har mer än hälften kvar som jag alltid kört förr. Samt att kunna göra andra de andra övningarna under andra passet utan att vara halvt död från tidigare basövning.

Ska kombinera detta med som jag tidigare frågat om; att köra varannat basövningspass på drygt 60% av 1RM och flera reps från fail. Som ett slags deloadpass.

Det kommer även korta ner mina gympass från 60+min till drygt 35 min och tvinga mig att promenera/jogga till gymmet dubbelt så många dagar i veckan. Samma volym men mer fokus och mer utspritt. Hoppas på big win. Hoppas på att bli biggly.
Jag förstod inte riktigt vad du menade här. Du skrev "Bryta ut basövningar", menar du att du ska ta bort onödiga extraövningar från passen?
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-05, 16:04   #8
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Jag förstod inte riktigt vad du menade här. Du skrev "Bryta ut basövningar", menar du att du ska ta bort onödiga extraövningar från passen?
Tidigare:
Dag 1
Marklyft
Resten av ryggpasset

Dag 2
Vila

Nu:
Dag 1
Marklyft

Dag 4
Resten av ryggpasset

--

Delar upp de på två olika pass. Såhär:

Måndag
Marklyft

Tisdag
Bröstpass

Onsdag
Benpass

Torsdag
Ryggpass

Fredag
Bänkpress

Lördag
Knäböj
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut

Senast redigerad av Armed Dingo den 2019-11-05 klockan 16:06.
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)