Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-26, 19:02   #76
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Kallt vatten gör måhända situationen lite bättre men med färska ägg sitter ändå skalet som klistrat.
+1

Att ha äggen stående i rumstemperatur gör att de är mycket lättare att skala. De håller sig ändå i flera veckor (säkert en månad) på det sättet, så man behöver inte vara rädd för att äggen blir dåliga. Har man dem i kylen kan de vara hopplösa att skala även fast de legat där bra länge. Hållbarheten är ju typ oändlig i kylskåp.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 19:06   #77
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Toast.

Parma/prosciutto
Ost
Någon god ost, chevre t ex
Ett par ruccolablad

Stekt i smör på gjutjärnspanna.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Det där lät gott. Jag skulle inte kalla det slusk-mat men definitivt gott i munnen.

Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Det där lät ju som en enkel snabb vardagsrätt mer än slusk, om du nu inte är Karl-Jan eller nått.

Fryspizza eller annan färdigmat, nudlar, mackor. Eller vad jag har i kylen och skafferiet.
Keso, kakor och makrill blir en utmärkt middag. Enda är väl att jag helst vill ha något hyfsat proteinrikt sen är det helt oviktigt.
Jag gör ogärna mat till bara mig själv, supertrist verkligen.
Jag tänkte att vi kanske ska hålla det till matlagning. Annars är det klart att fryspizza, nudlar och annat går ner.

Jag gillar att laga mat även till mig själv. Dock inte i veckorna när jag är trött efter jobbet och bara vill käka nåt. Då får det ta max 15-20 minuter och inte kräva någon tankekraft.
På helgerna kan jag strosa runt på ICA (inte så mycket nu med Corona dock) och fundera ihop nåt att tillaga. Liksom se lite vad jag hittar för ingredienser som lockar och fundera ut nåt sätt att svänga ihop en maträtt. Det är riktigt trevligt faktiskt. Speciellt när jag lyckas laga nåt gott.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 19:21   #78
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Äggröra är överlägset alla andra former av ägg. Bara med någon animalisk fettprodukt och ägg, inget annat tjafs.

En riktig slaskfrukost är äggröra-och-bacon-wraps.

- Knaperstek 8 skivor bacon
- Gör en ordentlig äggröra på 3-4 ägg, blanda i en skvätt av baconfettet
- Parallellt till det gör du tunnbröd, brukar köra någon enkel deg med bara vetemjöl, salt och en jävla massa olivolja.
- Släng allt på tunnbröden, bred över lite cream cheese med valfri smaksättning. Vik.

Blir en mycket mer jämn fördelning av smakerna än vid en normie äggröra-bacon-frukost.

Senast redigerad av Brofessorn den 2020-05-26 klockan 19:22.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 19:24   #79
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Latmaten jag skäms mest för är kokta makaroner som jag bara smälter ner riven ost i när de är klara, med lite vispgrädde. Svartpeppar och ketchup på det så är man hemma.

Latmaten jag gör oftast är att steka surdegsstart i olivolja som en pannkaka med lite rosmarin, flingsalt och svartpeppar, och kanske ett stekt ägg med lös gula som serveras ovanpå ”brödet”.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 19:30   #80
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Kallt vatten gör måhända situationen lite bättre men med färska ägg sitter ändå skalet som klistrat.
Kan vara så, det var ett tag sedan jag åt färska ägg. Hälften av vad jag köper nu kommer från mongostora snabbköp där skalen kan knäppas bort med fingret, avokado håller i 4 veckor och potatisarna är stora som meloner.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 21:36   #81
Trapz
Registered User
 
Trapzs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 683
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Vad har ni på era hamburgare?

Bröd, max hamburgerdressing, isbergssallad, kött med ost, stekt lök, rå lök, en skvätt ketchup och senap i toppbrödet. Alltid i den ordningen
Och alltid sötpotatispommes med vitlöksdip till




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Trapz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 21:46   #82
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Är jag lat men vill ha riktig mat blir det oftast någon form av kött som steks och couscous till det. Antingen färdig sås som finns i kylen eller stekfettet som sås. Är jag snäppet mer ambitiös så blir det någon stekt grönsak till, annars en banan efteråt.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 14:05   #83
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Gillar att rosta vissa kryddor innan matlagning med dem. Bara slänga dem i en torr panna, och hela tiden röra runt dem tills deras färg mörkar lite (men inte så till den graden att de bränns!)

Vitpeppar kan gå från tråkig till levande, med en mycket fruktig smak. Chiliflagor får en ytterligare dimension, något av en hemkär rostsmak som påminner om popcorn.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 14:16   #84
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Äggröra är överlägset alla andra former av ägg. Bara med någon animalisk fettprodukt och ägg, inget annat tjafs.

En riktig slaskfrukost är äggröra-och-bacon-wraps.

- Knaperstek 8 skivor bacon
- Gör en ordentlig äggröra på 3-4 ägg, blanda i en skvätt av baconfettet
- Parallellt till det gör du tunnbröd, brukar köra någon enkel deg med bara vetemjöl, salt och en jävla massa olivolja.
- Släng allt på tunnbröden, bred över lite cream cheese med valfri smaksättning. Vik.

Blir en mycket mer jämn fördelning av smakerna än vid en normie äggröra-bacon-frukost.
Jag tror inte riktigt du svänger ihop äggröra samtidigt som du bakar tunnbröd. Just sayin'.

Hur gör du äggröran?

Jag gillar ägg, en rejäl bit smör och sen när det börjar bli klart slänger jag i en matsked Smetana. Salt och lite peppar, sen är klart.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 14:17   #85
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Trapz Visa inlägg
Bröd, max hamburgerdressing, isbergssallad, kött med ost, stekt lök, rå lök, en skvätt ketchup och senap i toppbrödet. Alltid i den ordningen
Och alltid sötpotatispommes med vitlöksdip till

[,IMG]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200526/91c948770875397496c3d87520a700da.jpg[/IMG]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tjusigt! Ser mycket gott ut!
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 13:39   #86
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Slängde in blivande älgjerky i ugnen för ett tag sedan! Marinerade dem i sojasås, rökessens och rostad chili. Nu skar jag köttet längs med fiberna, men jag vet inte vad som är bäst.

Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Jag tror inte riktigt du svänger ihop äggröra samtidigt som du bakar tunnbröd. Just sayin'.

Hur gör du äggröran?

Jag gillar ägg, en rejäl bit smör och sen när det börjar bli klart slänger jag i en matsked Smetana. Salt och lite peppar, sen är klart.
Jag håller det alltid enkelt. Måste medge att jag försökt experimentera tidigare, men i äggrörans fall är det i mitt tycke alltid godast på det simpla sättet. Ägg, smör, krydda med salt och peppar när det är klart. Kanske blandar i lite creme fraiche. När jag först lärde mig hur man gjorde äggröra blev jag tillsagd att vitpeppar är att föredra, av estetiska skäl, men kan nu tycka att svartpeppar passar bäst ändå. Och de små svarta prickarna kan även dem vara dekorativa.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 14:31   #87
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
När jag inte orkar göra något mat så blir det ingenting tills jag äter godis istället, eller gröt, mackor. Om jag inte orkar laga mat så orkar jag verkligen inte göra något alls. Min fru kan stå och koka potatis mitt i natten om hon är hungrig ...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)