Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-08-08, 01:13   #1591
waspen123
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Söderhamn
Inlägg: 423
Aldrig sett tråden förr! En fråga jag klurat på litet tag, är lite kluven. Gå ner i vikt, eller fortsätta bli starkare? Väger just nu 115kg ca, är i mycket bättre form än mina 103kg innan jag började träna. Styrketränat ett år nu, innan det var det med discogym ala 100%biceps o runtlallandes på gymmet i ca 5-8mån. Tar 150 i bänken, 140 i marken o 100 i böjen. Mark/böj har jag precis börjat köra mer pga knäskador och ryggskador som äntligen börjat ge med sig. Men tänker att nyss nämnda skador säkert skulle må bättre av en något lättare kroppsvikt.

Vad tycker ni? Är rätt kluven. Gick ner 32kg~ året innan jag började träna så är inte helt främmande.
waspen123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-08, 07:02   #1592
DieErste
Registered User
 
DieErstes avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 651
Postat via en mobil enhet
DieErste är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-08, 07:19   #1593
DieErste
Registered User
 
DieErstes avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 651
Citat:
Ursprungligen postat av DieErste Visa inlägg
Postat via en mobil enhet
admin får gärna ta bort den förra posten



Vad tror du om detta schema? antingen köra det som skrivet med dagarna eller 4-vila-2-vila.

Har tränat i ca4år men pga diverse omständigheter så har det inte blivit någon vidare kontinutet det senaste. När det gick som bäst så var volymen dock rätt hög fast med mer fokus på lite lägre repsintervall. Tänkte nu istället ge mig på lite mer åt byggarhållet när det kommer till den biten och istället för 4-1-4 köra 4-split +2-split där 2-spliten är till för att kunna lägga extra krut på det som behöver prioriteras.

Vikt: 88kg för 2 veckor sedan men legat i snitt på 1800-1900kcal så skulle tippa på att det är nåt kg mindre nu. Målet är 80kg vid 1:a oktober.

Längd:179cm

BF: nånstans runt 20% skulle jag gissa.

1 år sedan:
Mark: 6*180kg
Böj: 7*130kg
bänk: 8*100kg

nu:
Mark: 6*160kg
Böj: 6*120kg
bänk: 8*85kg

Målet är att alltid pendla mellan 12-15% bf och bygga massa helt enkelt.

Postat via en mobil enhet
DieErste är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-08, 19:49   #1594
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av waspen123 Visa inlägg
Aldrig sett tråden förr! En fråga jag klurat på litet tag, är lite kluven. Gå ner i vikt, eller fortsätta bli starkare? Väger just nu 115kg ca, är i mycket bättre form än mina 103kg innan jag började träna. Styrketränat ett år nu, innan det var det med discogym ala 100%biceps o runtlallandes på gymmet i ca 5-8mån. Tar 150 i bänken, 140 i marken o 100 i böjen. Mark/böj har jag precis börjat köra mer pga knäskador och ryggskador som äntligen börjat ge med sig. Men tänker att nyss nämnda skador säkert skulle må bättre av en något lättare kroppsvikt.

Vad tycker ni? Är rätt kluven. Gick ner 32kg~ året innan jag började träna så är inte helt främmande.
Det beror säkert på vad målet med träningen och utifrån det bestämmer du dig.
150 kg i bänken är ett bra resultat på ett års träning. Är det på Faxe A K du tränar ? Om du gör det tror jag säkert att de vill ha med dig som bänkpressare och med tiden kan du säkert bli riktigt stark i bänken.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-08, 19:51   #1595
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av DieErste Visa inlägg
admin får gärna ta bort den förra posten



Vad tror du om detta schema? antingen köra det som skrivet med dagarna eller 4-vila-2-vila.

Har tränat i ca4år men pga diverse omständigheter så har det inte blivit någon vidare kontinutet det senaste. När det gick som bäst så var volymen dock rätt hög fast med mer fokus på lite lägre repsintervall. Tänkte nu istället ge mig på lite mer åt byggarhållet när det kommer till den biten och istället för 4-1-4 köra 4-split +2-split där 2-spliten är till för att kunna lägga extra krut på det som behöver prioriteras.

Vikt: 88kg för 2 veckor sedan men legat i snitt på 1800-1900kcal så skulle tippa på att det är nåt kg mindre nu. Målet är 80kg vid 1:a oktober.

Längd:179cm

BF: nånstans runt 20% skulle jag gissa.

1 år sedan:
Mark: 6*180kg
Böj: 7*130kg
bänk: 8*100kg

nu:
Mark: 6*160kg
Böj: 6*120kg
bänk: 8*85kg

Målet är att alltid pendla mellan 12-15% bf och bygga massa helt enkelt.

Postat via en mobil enhet
Om du trivs med programupplägget funkar det säkert lika bra som vilket annat program som helst.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-08, 20:21   #1596
jalaka
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: Norge
Inlägg: 1
Tjenare!

Vill bli duktig på bänken o kollat runt på miljoner träningsscheman men går inte bestämma sig för vilken!

Haft fuckad rygg och påkörd av en truck så foten inte fungera ett år men iaf börjat ta sig!

Tränat 3 år ca varav sista året så har allt börjat reparera sig så började köra mark o squats detta år seriöst kan man säga! Men iaf bänkpress är drömmen o bli duktig på o mark o squats kommer ja försöka bli okej på om allt håller!

men vettigt o smidigt träningsschema du tycker är bra hade varit guld! Körde 5x5 första 1-2 åren på bänken o de va fett najs då iaf men nu vettefan!

Bänkpress 140 o varit fast runt här en längre tid! ^^
Mark 185
Squat 140
Militär 92.5

tackar o bockar i förväg!
jalaka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-08, 20:47   #1597
waspen123
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Söderhamn
Inlägg: 423
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Det beror säkert på vad målet med träningen och utifrån det bestämmer du dig.
150 kg i bänken är ett bra resultat på ett års träning. Är det på Faxe A K du tränar ? Om du gör det tror jag säkert att de vill ha med dig som bänkpressare och med tiden kan du säkert bli riktigt stark i bänken.
Hej! Ja, precis bytt till Faxe. Gick på Everytime förut, kände att det var dags att gå upp i världen haha.

Men tack för din synpunkt. Jo jag har ökat i typ samma tempo sen jag började, även fast jag hade körtelfeber 2.5 månad mitt i allt. Så bänken är väl något av min grej så att säga. Tackar!
waspen123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-08, 22:55   #1598
DieErste
Registered User
 
DieErstes avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 651
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Om du trivs med programupplägget funkar det säkert lika bra som vilket annat program som helst.
Inte helt ute och cyklar då all in all landar det mer i kost, inställning och "effort" helt enkelt istället för vilket schema?
DieErste är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-21, 19:01   #1599
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 536
Jag skulle tacksamt ta emot synpunkter på mitt upplägg. Missar jag något? Felbalanserat?

Förutsättningar: ca -500 kcal per dag. Kan träna de flesta dagar i veckan men oftast under tidspress (lunchen) och med skivstång och ett begränsat antal maskiner samt hantlar med lägre vikt (upp till 20 kg). Är jag på ett riktigt gym lägger jag på fler övningar och varierar övningarna.

Mål: 1. att behålla massa, såklart öka om jag kan. 2. Helst inte tappa i styrka, mest för att det känns så tråkigt. 3. Upprätthålla en vettig kondition.

Dag 1:
Superset 1:
Frontböj 5x8-10 (ländryggen gillar inte knäböj nu)
Pullups 5xmax (ev latsdrag 12 reps sista 1-2 seten)
Militärpress 5x8

Superset 2:
Utfall 3x10
Stångrodd 3x10
Drag till hakan alt. sidolyft 3x10

Dag 2:
Superset 1:
Bänkpress 5x8
Hängande benlyft 5xmax
Raka marklyft 5x8

Superset 2:
Flyes 3x12
Liggande tricepsextension bakom huvudet 3x10
Reverse Flyes 3x12
Bicepscurls med stång 3x10

Dag 3: cardio, typ roddmaskin 30 minuter alternativt ca 10 km löpning om tid finns.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-21, 19:04   #1600
david80
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 186
Om man ska välja två stycken bicepsövningar, vilka är de två bästa enligt dig?
david80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-25, 08:39   #1601
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 072
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Bra jobbat !! Vad du kan behöva göra är att tänka på är att trycka till med kraft i samma riktning som tyngdpunkten ligger. Då får du mer kraft i stångens tyngdpunkt. Kan vara svårt att förstå vad jag menar. Men träna på att trycka till och försöka följa med höfterna så att de de jobbar i rörelsen sk. hipdrive


Vill tacka för hjälpen jag fick med min knäböj, justeringen av stångplacering och hipdrive har gett mig mycket!

__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-14, 05:58   #1602
david80
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 186
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Tränar jag på ett bra sätt ?
kör 4-split

Måndag : Bröst,biceps.
Bänkpress 5 set 4-8 reps
Sned hantelpress 4 set 8-12 rep
Bicepscurl 4 set 6-8 reps
Omvänd curl 4 set 6-10 reps

Tisdag : Ben
Knäböj : 4 set 4-8 reps
Benspark : 4 set 8-12 reps
liggande lårcurl : 6 set 8-12 reps
vadpress : 8 set 8-12 reps

Onsdag: Rygg, axlar och triceps
Hyperextensions 4 set 12-20 rep
latsdrag 4 set 8-12 rep
Sittande rodd 4 set 8-12 rep/eller hantelrodd
Militärpress 4 set 8-12 rep
Hantellyft åt sidan 4 set 8-12 rep
Smal bänk 5 set 6-8 rep
French press 3 set 8-12 rep

Torsdag : vila

Fredag: Prioritering av svaga muskelgrupper eller ett helkroppspass med en basövning per muskelgrupp 3 set 4-6 reps.

Lördag och söndag vila från styrketräningen men du kan köra lite konditionsträning de här dagarna.
Tänkte testa detta upplägg, hur ser du på failure? Ska man stanna 1-2 reps från failure, eller ska man i nån övning gå "all in"?
Har kört efter "proxys" ppl i några månader men har inte tid att träna så många gånger i veckan längre. Innan dess har jag mest kört lite olika helkroppsupplägg till o från i ett par år.
david80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-14, 06:51   #1603
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Phat

Vad tycker Anders om PHAT för volym och styrka?

http://www.simplyshredded.com/mega-f...ated-2011.html
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-31, 13:23   #1604
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Vill du hjälpa mig att lägga upp träningsschema? Mitt mål är styrka och hypertrofi. Har tränat i ca 2 år. Är 22 år.
Vill träna 3-4 gånger i veckan.
Tack på förhand!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-25, 17:01   #1605
david80
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 186
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Tränar jag på ett bra sätt ?
kör 4-split

Måndag : Bröst,biceps.
Bänkpress 5 set 4-8 reps
Sned hantelpress 4 set 8-12 rep
Bicepscurl 4 set 6-8 reps
Omvänd curl 4 set 6-10 reps

Tisdag : Ben
Knäböj : 4 set 4-8 reps
Benspark : 4 set 8-12 reps
liggande lårcurl : 6 set 8-12 reps
vadpress : 8 set 8-12 reps

Onsdag: Rygg, axlar och triceps
Hyperextensions 4 set 12-20 rep
latsdrag 4 set 8-12 rep
Sittande rodd 4 set 8-12 rep/eller hantelrodd
Militärpress 4 set 8-12 rep
Hantellyft åt sidan 4 set 8-12 rep
Smal bänk 5 set 6-8 rep
French press 3 set 8-12 rep

Torsdag : vila

Fredag: Prioritering av svaga muskelgrupper eller ett helkroppspass med en basövning per muskelgrupp 3 set 4-6 reps.

Lördag och söndag vila från styrketräningen men du kan köra lite konditionsträning de här dagarna.
Jag har ju kört typ detta upplägg men har sett i vissa trådar att du rekommenderar pyramider med typ 30 reps i första set och sen tyngre o färre reps.
Är det nåt du skulle rekommendera i detta upplägg? Hur skulle man isåfall lägga upp det?
Muskelbyggning är väl främsta fokus men styrka och hälsobiten är såklart viktigt också.

Har aldrig kört så många reps innan så det hade varit intressant att prova.
Är 37 år gammal och tränat hyfsat regelbundet i ett par år, mest olika helkroppspass.
david80 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)