Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-04-04, 12:24   #1576
Kränktvitman92
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Dalarna
Inlägg: 112
Skulle uppskatta lite feedback på detta träningsupplägg, tränar för styrka/massa

PASS 1 överkropp (tungt)
Chins 5 x failure -1 (inte helt till failure med andra ord)
Lutande hantelpress 4 x 6-8
Militärpress 4 x 8-10
Enarms hantelrodd 3 x 6-8
----Superset-----
Sittande preachercurl 3-4 x 5-8
Sittande tricepspress 3-4 x 5-8
----Superset-----


PASS 2 UNDERKORPP (lätt)
Benpress 3 x 8-12
Sittande benspark 3 x 12-15
Sittande bencurl 3 x 12-15
Sittande vadpress 3 x 15-20
----Superset-----
Chrunches i maskin 3 x 12-15
Liggandes sida mage 3 x 20-25
----Superset-----


PASS 1 ÖVERKROPP (lätt)
Chins 5 x Failure -1
Sittande axelperss 4 x 12-15
Flyes 3 x 12-15
T-bar rodd 3 x 12-15
----Superset-----
Sittande koncentrationscurl 3 x 12-15
Tricepsextensions 3 x 12-15
----Superset-----

Styrketränat i ca 1 år och kört för det mesta 2 split 3-4 ggr/v då detta passar mig bäst, benen får nöja sig med ett pass /v, har dem tur får de 2. Kör för tillfället inga basövningar då jag inte tycker dem är särskilt roliga, och har inga stats på dem då jag aldrig maxat. Har ett tungt fysiskt krävande jobb om det spelar någon roll.

Senast redigerad av Kränktvitman92 den 2017-04-04 klockan 12:26.
Kränktvitman92 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-04, 13:02   #1577
emoris
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 25
Har tränat ganska länge(3 år), då jag varit överviktig men jobbade ner vikten till 95 ganska fort, men behöll ganska hög fett% så jag jobbar för tillfället bara ner den.
Legat på diet i 10 veckor nu, nere på 96,2kg - tappat 4kg under dessa veckorna.

Har ganska länge bara kört de övningarna som jag har "känt" för, men delat upp i en 4 split, bröst/armar/rygg/ben.
Tänkte testa: http://www.styrketraningsprogram.net/axon-30.html
Vad tycks om den? Bra eller anus?

Uppskattar all hjälp/input!
emoris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-10, 15:24   #1578
Skvärra
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Norr
Inlägg: 38
Hej!
Behöver feedback på om är nedan är nog för att bygga volym på benen, eller tips på alternativ? Trött på att inget händer...

Jag har tidigare tränat benen 3-4 ggr./vecka och därmed böj och raka mark varje pass (3-5 set). Styrkan ökade men inte muskelmassan Har varit skadad och sjuk i omgångar vilket naturligtvis påverkat utvecklingen.

Nu har jag sedan en tid tillbaka gått över till över/under-split och tränar så här på underpassen:

#1: Böj 6x3, raka mark 5x8, benpress 3x10
#2: Böj 3-4x12, raka mark 4x10, benspark 3x10, bencurl 3x10.

Tackar!
Skvärra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-11, 10:46   #1579
Henke78
Registered User
 
Henke78s avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 296
Mera mat och testa gärna högre reps intervall för att verkligen döda låren. Dropset, giantset mm
Att bygga ben är jobbigt

Kör själv just nu:
1. Benspark 4set 12-15reps
2. Liggande lårcurl 4set 12-15reps
3. Benpress fötterna långt ner 5set varav sista ett långt dropset. 12-15reps tut
4. Rakamark 4set
5. Avsluta med hacklift tills jag inte kan gå längre.

2ggr i veckan
__________________
Militärpress 1x100kg
Mark 1x220kg
Böj 1x170kg
Bänk 11x110
Its all about the pump!

Senast redigerad av Henke78 den 2017-04-11 klockan 10:52.
Henke78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-12, 15:10   #1580
Skvärra
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Norr
Inlägg: 38
Ok, tack. Får bli att se över schemat och testa högreps 2ggr/veckan då.
Skvärra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-12, 18:00   #1581
Ramboline
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 262
Citat:
Ursprungligen postat av Skvärra Visa inlägg
Hej!
Behöver feedback på om är nedan är nog för att bygga volym på benen, eller tips på alternativ? Trött på att inget händer...

Jag har tidigare tränat benen 3-4 ggr./vecka och därmed böj och raka mark varje pass (3-5 set). Styrkan ökade men inte muskelmassan Har varit skadad och sjuk i omgångar vilket naturligtvis påverkat utvecklingen.

Nu har jag sedan en tid tillbaka gått över till över/under-split och tränar så här på underpassen:

#1: Böj 6x3, raka mark 5x8, benpress 3x10
#2: Böj 3-4x12, raka mark 4x10, benspark 3x10, bencurl 3x10.

Tackar!
Så här ser mina pass ut

Pass 1

Benspark 4 x 12 reps
Benspark 4 x 6 Super setas med gående utfall med vikt 10 steg per ben
Benpress 4 x 15
Knäböj 4 x15
Liggande lårcurl 4 x15 Super setas med Raka mark 4 x 15

Pass 2

Liggande Lårcurl 5 x15 reps
Benspark 5 x 15
Knäböj 4 x 8
Hacklift 4 x 8
Raka mark 5 x 8

Detta kör jag sön och Tors,och passen tar ca 1 timme
Ramboline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-08, 11:25   #1582
david80
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 186
Har lite funderingar på om det finns bättre upplägg.
Jag är 37 år gammal, har väl tränat lite till o från när man var yngre men kört hyfsat regelbundet senaste två åren.

Är inte jättestor och stark
Mina stats från i julas nån gång när jag kört en vända sheiko.
Mark 145
Böj 110
Bänk 95

Har ju blivit starkare dessa två åren och byggt lite muskler men inte jättebra resultat. Tror att min återhämtning har varit ganska dålig pga nattjobb och dålig sömn. Men det ska det bli ändring på då jag ska sluta jobba natt.

Sen några månader tillbaka har jag försökt kombinera kondition och styrka. Springer 3 dagar i veckan i ett ganska "bekvämt" tempo, ca 40 min.
Började med att endast träna två basic helkroppsprogram, typ samma som styrkelabbets förslag.
http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-helkropp/
Efter ett tag la jag in ett överkroppspass till i veckan, så jag kör styrka o kondition varannan dag sen 1 dag vila. Även om jag nu på semestern kör varje dag. Har även efter hand lagt till lite övningar. Ofta kan det se ut nåt sånt här.

På det mesta siktar jag på 3set x 10 reps och höjer vikten när jag klarar det. Innebär att jag brukar ligga mellan 3x8-12.

dag 1
Böj
Bänk
chins
Hantelpress
Hantelrodd

Dag 2
Marklyft
Bänk
chins
axelpress
stångrodd

Dag 3 överkropp
Dips
Chins
sidolyft hantel
reverse flyes
bicepscurl
triceps ext

Jag kör inte alltid alla dessa övningar, har jag tidsbrist eller är sliten så blir det kanske bara de tre grundövningarna, typ böj, bänk, chins.

Vet att det är ganska lite ben men det är pga löpningen, målsättningen är att kunna träna ben mer men tar det stegvis så inte knän osv börjar strula.
Tänkte också att jag kommer lägga mer fokus på styrka och mest underhållsträna konditionen till hösten/vintern när det blir mörkt och kallt. ( inte lika kul att springa då)

Jag gillar egentligen att ha ett träningsprogram som är väldigt tydligt och man vet exakt vad man ska göra. Problemet är att man inte alltid kan följa det pga omständigheter i livet och då tappar jag ofta motivationen, om jag börjar missa pass osv....
Det var därför jag ändrade träningen till mer kondition och endast två basic helkroppspass, då kan jag alltid få in dem nånstans i veckan. Detta har gjort att träningen blir roligare och nu tränar jag mer ändå men försöker ändå ha en avslappnad inställning till träningen .

Målsättningen är väl egentligen mer muskelbygge än styrka.

Så hur hade du lagt upp det? Eventuellt skulle jag kunna tänka mig att träna styrka 4 dagar och springa 2, men helst vill jag kunna få in 3 konditionspass.
david80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-06, 08:28   #1583
Fok
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 188
Citat:
Ursprungligen postat av david80 Visa inlägg
Har lite funderingar på om det finns bättre upplägg.
Jag är 37 år gammal, har väl tränat lite till o från när man var yngre men kört hyfsat regelbundet senaste två åren.

Är inte jättestor och stark
Mina stats från i julas nån gång när jag kört en vända sheiko.
Mark 145
Böj 110
Bänk 95

Har ju blivit starkare dessa två åren och byggt lite muskler men inte jättebra resultat. Tror att min återhämtning har varit ganska dålig pga nattjobb och dålig sömn. Men det ska det bli ändring på då jag ska sluta jobba natt.

Sen några månader tillbaka har jag försökt kombinera kondition och styrka. Springer 3 dagar i veckan i ett ganska "bekvämt" tempo, ca 40 min.
Började med att endast träna två basic helkroppsprogram, typ samma som styrkelabbets förslag.
http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-helkropp/
Efter ett tag la jag in ett överkroppspass till i veckan, så jag kör styrka o kondition varannan dag sen 1 dag vila. Även om jag nu på semestern kör varje dag. Har även efter hand lagt till lite övningar. Ofta kan det se ut nåt sånt här.

På det mesta siktar jag på 3set x 10 reps och höjer vikten när jag klarar det. Innebär att jag brukar ligga mellan 3x8-12.

dag 1
Böj
Bänk
chins
Hantelpress
Hantelrodd

Dag 2
Marklyft
Bänk
chins
axelpress
stångrodd

Dag 3 överkropp
Dips
Chins
sidolyft hantel
reverse flyes
bicepscurl
triceps ext

Jag kör inte alltid alla dessa övningar, har jag tidsbrist eller är sliten så blir det kanske bara de tre grundövningarna, typ böj, bänk, chins.

Vet att det är ganska lite ben men det är pga löpningen, målsättningen är att kunna träna ben mer men tar det stegvis så inte knän osv börjar strula.
Tänkte också att jag kommer lägga mer fokus på styrka och mest underhållsträna konditionen till hösten/vintern när det blir mörkt och kallt. ( inte lika kul att springa då)

Jag gillar egentligen att ha ett träningsprogram som är väldigt tydligt och man vet exakt vad man ska göra. Problemet är att man inte alltid kan följa det pga omständigheter i livet och då tappar jag ofta motivationen, om jag börjar missa pass osv....
Det var därför jag ändrade träningen till mer kondition och endast två basic helkroppspass, då kan jag alltid få in dem nånstans i veckan. Detta har gjort att träningen blir roligare och nu tränar jag mer ändå men försöker ändå ha en avslappnad inställning till träningen .

Målsättningen är väl egentligen mer muskelbygge än styrka.

Så hur hade du lagt upp det? Eventuellt skulle jag kunna tänka mig att träna styrka 4 dagar och springa 2, men helst vill jag kunna få in 3 konditionspass.
Är i en rätt identisk situation och funderar också över hur jag bäst utnyttjar mina ca 50-60 min/3 ggr vecka som jag har till träning. Även jag med främsta mål att bygga muskler och ren styrka är sekundärt.

Jag prövade på det som brukar refereras till från Arnold Blueprint med 30, 12, 10, 8, 6 och det kändes ju väldigt tidseffektivt men med 45 sekunders vila är jag rejält mycket svagare i nästkommande sätt än om jag hade vilat i ca 2 minuter som jag brukar. Så det är balansgången mellan att jag hinner flera övningar gentemot att jag får träna på lägre vikter.

Men några generella tips på tidseffektiva pass uppskattas.
Fok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-06, 11:40   #1584
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av david80 Visa inlägg
Har lite funderingar på om det finns bättre upplägg.
Jag är 37 år gammal, har väl tränat lite till o från när man var yngre men kört hyfsat regelbundet senaste två åren.

Är inte jättestor och stark
Mina stats från i julas nån gång när jag kört en vända sheiko.
Mark 145
Böj 110
Bänk 95

Har ju blivit starkare dessa två åren och byggt lite muskler men inte jättebra resultat. Tror att min återhämtning har varit ganska dålig pga nattjobb och dålig sömn. Men det ska det bli ändring på då jag ska sluta jobba natt.

Sen några månader tillbaka har jag försökt kombinera kondition och styrka. Springer 3 dagar i veckan i ett ganska "bekvämt" tempo, ca 40 min.
Började med att endast träna två basic helkroppsprogram, typ samma som styrkelabbets förslag.
http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-helkropp/
Efter ett tag la jag in ett överkroppspass till i veckan, så jag kör styrka o kondition varannan dag sen 1 dag vila. Även om jag nu på semestern kör varje dag. Har även efter hand lagt till lite övningar. Ofta kan det se ut nåt sånt här.

På det mesta siktar jag på 3set x 10 reps och höjer vikten när jag klarar det. Innebär att jag brukar ligga mellan 3x8-12.

dag 1
Böj
Bänk
chins
Hantelpress
Hantelrodd

Dag 2
Marklyft
Bänk
chins
axelpress
stångrodd

Dag 3 överkropp
Dips
Chins
sidolyft hantel
reverse flyes
bicepscurl
triceps ext

Jag kör inte alltid alla dessa övningar, har jag tidsbrist eller är sliten så blir det kanske bara de tre grundövningarna, typ böj, bänk, chins.

Vet att det är ganska lite ben men det är pga löpningen, målsättningen är att kunna träna ben mer men tar det stegvis så inte knän osv börjar strula.
Tänkte också att jag kommer lägga mer fokus på styrka och mest underhållsträna konditionen till hösten/vintern när det blir mörkt och kallt. ( inte lika kul att springa då)

Jag gillar egentligen att ha ett träningsprogram som är väldigt tydligt och man vet exakt vad man ska göra. Problemet är att man inte alltid kan följa det pga omständigheter i livet och då tappar jag ofta motivationen, om jag börjar missa pass osv....
Det var därför jag ändrade träningen till mer kondition och endast två basic helkroppspass, då kan jag alltid få in dem nånstans i veckan. Detta har gjort att träningen blir roligare och nu tränar jag mer ändå men försöker ändå ha en avslappnad inställning till träningen .

Målsättningen är väl egentligen mer muskelbygge än styrka.

Så hur hade du lagt upp det? Eventuellt skulle jag kunna tänka mig att träna styrka 4 dagar och springa 2, men helst vill jag kunna få in 3 konditionspass.
Träning för att bli mer muskulös och snygg handlar relativt lite om basövningarna typ knäböj, bänkpress, marklyft. Även om övningarna har sin plats i ett program för att använda kroppen funktionellt.
Att bygga snygga ben handlar det mycket om att aktivera musklerna rätt i rätt proportioner.

Exempel benpass snyggare ben:
Leg extension 5-6x 30-> 8-12 repetitioner (nära Failure i varje set) Fokus kontakt med arbetande muskel
Leg curl 5-6 x 25->15 repetitioner (nära Failure i varje set) Fokus kontakt med arbetande muskel
Benpress/Knäböj 20, 15, 10, 8, 6 repetitioner (sista set nära failure och övriga mjölksyrakänning)Fokus kontakt med arbetande muskel
Marklyft 20, 15, 10, 8, 6 Fokus kontakt med arbetande muskel

Vader 5x 30->12 repetioner mjölksyrakänning i varje set.

Benpass styrka och stor rumputveckling:

Knäböj 7 set 12, 8, 5X5 Fokus på att lyfta maximalt med samlad muskelkraft
Marklyft 7 set 12, 8, 5X5 Fokus på att lyfta maximalt med samlad muskelkraft
Legextension 3 x10-12 kompletteringsövning
Legcurl 3 x 10-12 Kompletteringsövning
Vader 4-6 x 10-20
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2017-08-06 klockan 11:45.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-06, 23:23   #1585
Hyperion1
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 327
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Den här är en av de bättre övningarna för övre traps:
Får jag fråga, för att jag vill lära mig, varför övningen är en av de bättre för övre traps?

Mottager även ifall där finns några fler övre-traps övningar som du tycker är bra!

Btw, vad tycker du om overhead shrugs, dvs händerna sträckta över huvudet hållandes två hantlar som man utför shurgs med?
Hyperion1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-07, 19:50   #1586
Hattifnatt89
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 16
Hej!

Snickrar lite program och har kommit till överkroppen.
Vad tror du om min volym, låter det lagom om man tänker lite generellt?

Totalt per vecka:

Bröst: 18 set
Rygg: 18 set
Axlar: 10 set
Triceps: 10 set
Biceps: 10 set

Denna volym är fördelad på två överkroppspass.
Hattifnatt89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-07, 20:21   #1587
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Hattifnatt89 Visa inlägg
Hej!

Snickrar lite program och har kommit till överkroppen.
Vad tror du om min volym, låter det lagom om man tänker lite generellt?

Totalt per vecka:

Bröst: 18 set
Rygg: 18 set
Axlar: 10 set
Triceps: 10 set
Biceps: 10 set

Denna volym är fördelad på två överkroppspass.
För att kunna uttala mig behöver jag veta hur dina pass är upplagda övningsmässigt
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-07, 20:42   #1588
Hattifnatt89
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 16
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
För att kunna uttala mig behöver jag veta hur dina pass är upplagda övningsmässigt
Just, tänkte inte så långt....
Fick tips om ett program i en tidigare tråd som jag har försökt anpassa lite efter min begränsade kunskap och vad jag gillar.

De två överkroppspassen ser ut så här:

Överkropp A
Bänkpress 5x5-8
Lutande hantelpress 4x8-12
Stångrodd 5x5-8
Latsdrag omvänt grepp 4x8-12
Sidolyft 5x10-15
Stångcurl 5x8-12
Pushdowns 5x8-12

Överkropp B
Militärpress 5x5-8
Lutande bänkpress 5x5-8
Flyes 4x8-12
Latsdrag brett grepp 5x5-8
Hantelrodd 4x8-12
Skullcrushers med skivstång 5x8-12
Hantelcurl 5x8-12

Tack för att du tar dig tid!
Hattifnatt89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-07, 21:01   #1589
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Hattifnatt89 Visa inlägg
Just, tänkte inte så långt....
Fick tips om ett program i en tidigare tråd som jag har försökt anpassa lite efter min begränsade kunskap och vad jag gillar.

De två överkroppspassen ser ut så här:

Överkropp A
Bänkpress 5x5-8
Lutande hantelpress 4x8-12
Stångrodd 5x5-8
Latsdrag omvänt grepp 4x8-12
Sidolyft 5x10-15
Stångcurl 5x8-12
Pushdowns 5x8-12

Överkropp B
Militärpress 5x5-8
Lutande bänkpress 5x5-8
Flyes 4x8-12
Latsdrag brett grepp 5x5-8
Hantelrodd 4x8-12
Skullcrushers med skivstång 5x8-12
Hantelcurl 5x8-12

Tack för att du tar dig tid!
Tycker att det ser bra ut. Ett bra basprogram som ger utrymme för styrka och muskeltillväxt.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-07, 22:06   #1590
Hattifnatt89
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 16
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Tycker att det ser bra ut. Ett bra basprogram som ger utrymme för styrka och muskeltillväxt.
Vad bra! Det var lite det som var tanken också. Tack för att du kollade igenom det. Låter konstigt kanske men jag tycker det känns bättre i huvudet när någon erfaren har ögnat igenom det.

Är väl någon konstig trekantshistoria mellan Brandon Campbells PHUL, Daniel Richters halvkroppsprogram och Steve Shaws progressions och repetitionsintervalls tänk.

Ska fiffla lite med underkroppsdelen, har du tid och lust så återkommer jag nog även med den för lite kritik och syning. Blir nog lite samma tänk med 1-2 tyngre övningar och sen lite fluff med syfte bättre på "huvudövningarna" och bygga något gram muskler
Hattifnatt89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)