Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-03-31, 21:22   #1546
Vanatore
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 21
Hej!

Skulle behöva lite tips angående tricepsträning.

Vilka övningar, reps, set osv är enligt din erfarenhet bäst för att bygga massa respektive styrka? Jag har även väldigt svårt att få kontakt med just triceps har du några tips på hur jag kan lyckas förbättra kontakten?
Vanatore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-31, 21:36   #1547
Kränktvitman92
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Dalarna
Inlägg: 112
Tjena

När jag kör snebänk med hantlar får jag väldigt dålig kontakt med bröst, i princip ingen alls. Några tips hur man kan få bättre kontrakt?
Kränktvitman92 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-31, 21:40   #1548
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Citat:
Ursprungligen postat av Vanatore Visa inlägg
Hej!

Skulle behöva lite tips angående tricepsträning.

Vilka övningar, reps, set osv är enligt din erfarenhet bäst för att bygga massa respektive styrka? Jag har även väldigt svårt att få kontakt med just triceps har du några tips på hur jag kan lyckas förbättra kontakten?
cj ger träningstips

Det går att få ut mest volym genom att ligga mellan 8-12 reps. Det verkar vara mest fördelaktigt ur byggarsynpunkt.
För styrka kör en del lägre reps. Jag gillar att köra som videon under, lågreps. 3-5 reps.

Liggande tricepsextensioner runt huvudet med rakstång.
Arne demonstrerar:
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-31, 21:41   #1549
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
arne demostrerar:
Riktigt vackert!
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-31, 21:58   #1550
Vanatore
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 21
Skulle du påstå att det är en av de mer kompletta tricepsövningarna? Det är en övning där jag personligen har fruktansvärt svårt att få kontakt med triceps när jag utför. Kan även få lite ont i axlarna när jag utför den, tror du det kan ha sin grund i att att jag inte håller in armbågarna ordentligt? Eller finns det andra saker man bör tänka på vid utförandet som kan ge axelsmärta?
Vanatore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-31, 22:02   #1551
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Vanatore Visa inlägg
Skulle du påstå att det är en av de mer kompletta tricepsövningarna? Det är en övning där jag personligen har fruktansvärt svårt att få kontakt med triceps när jag utför. Kan även få lite ont i axlarna när jag utför den, tror du det kan ha sin grund i att att jag inte håller in armbågarna ordentligt? Eller finns det andra saker man bör tänka på vid utförandet som kan ge axelsmärta?
En fördel med den övningen, och andra övningar där man sträcker ut triceps "över huvudet", är att man får med triceps långa huvud. Det är svårt att träna i pressövningar och pushdown, t ex.

Angående dina andra frågor vågar jag inte ge några definitiva svar, men jag känner igen dina problem. För mig kan det funka att experimentera med greppbredd och hur jag håller armbågarna, oftar hittar man nån variant som inte gör ont. Att vara supernoga med uppvärmning kan lösa problemet också. (Jag brukar börja med ett kvastskaft.)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-31, 22:20   #1552
Vanatore
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
En fördel med den övningen, och andra övningar där man sträcker ut triceps "över huvudet", är att man får med triceps långa huvud. Det är svårt att träna i pressövningar och pushdown, t ex.

Angående dina andra frågor vågar jag inte ge några definitiva svar, men jag känner igen dina problem. För mig kan det funka att experimentera med greppbredd och hur jag håller armbågarna, oftar hittar man nån variant som inte gör ont. Att vara supernoga med uppvärmning kan lösa problemet också. (Jag brukar börja med ett kvastskaft.)
Så det "övre huvudet" aktiveras väldigt lite eller inte alls vid pressövningar eller pushdown?

Det där med greppbredd är absolut något som påverkar rörelsebanan för mig och indirekt axlarna. Tidigare har jag hållit väldigt tätt likt mannen på instruktionsvideon men på senare tid breddat greppet något. Finns det några nackdelar med ett bredare grepp eller är det bara använda det som känns bra?
Vanatore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-31, 22:43   #1553
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
Hur ser en triceps ut som endast tränats med pressar och pushdowns jmf med en som även har aktiverat genom extensioner av olika slag? vilken knepig fråga lol

Oftast brukar man ju säga att övningsval inte ska göra så stor skillnad(?) en muskel bara kan bli större eller mindre.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-31, 22:53   #1554
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Vanatore Visa inlägg
Så det "övre huvudet" aktiveras väldigt lite eller inte alls vid pressövningar eller pushdown?
Mindre än de andra huvudena iallafall. De andra huvudena blir tröttare än det långa/övre.

Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
Hur ser en triceps ut som endast tränats med pressar och pushdowns jmf med en som även har aktiverat genom extensioner av olika slag? vilken knepig fråga lol

Oftast brukar man ju säga att övningsval inte ska göra så stor skillnad(?) en muskel bara kan bli större eller mindre.
Gissningsvis litegrann som min. :P Mitt "yttre" huvud (det som är längst från kroppen) är lite för stor jämfört med de andra två, tycker jag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-01, 05:08   #1555
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av Kränktvitman92 Visa inlägg
Tjena

När jag kör snebänk med hantlar får jag väldigt dålig kontakt med bröst, i princip ingen alls. Några tips hur man kan få bättre kontrakt?
Troligen har du för hög lutning och träffar i huvudsak främre axel och triceps. Lutningen ska vara låg för att du ska träffa rätt.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-01, 11:31   #1556
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
Hur ser en triceps ut som endast tränats med pressar och pushdowns jmf med en som även har aktiverat genom extensioner av olika slag? vilken knepig fråga lol

Oftast brukar man ju säga att övningsval inte ska göra så stor skillnad(?) en muskel bara kan bli större eller mindre.
Om man missar att aktivera triceps långa huvud som fäster i skulderbladet tappar du en rejäl del av den potential som finns i muskeln.



Men det är lika viktigt att köra omvändcurl med rak stång för bicepsutvecklingen (visuellt).
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-01, 11:48   #1557
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
På grund av en skada får jag inte träna underkropp under en månads tid framöver. Överkropp (midjan och uppåt) får jag träna utan större inskränkningar. Hur skulle Anders lagt upp ett 5-6 dagars program där bara överkropp får tränas? Vill behålla min styrka, men kommer under denna korta period satsa mer på hypertrofi av överkroppen och förhoppningsvis inte tappa allt för mycket massa.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-01, 16:05   #1558
Vanatore
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Om man missar att aktivera triceps långa huvud som fäster i skulderbladet tappar du en rejäl del av den potential som finns i muskeln.



Men det är lika viktigt att köra omvändcurl med rak stång för bicepsutvecklingen (visuellt).
Vad ger den omvända curlen som den vanliga missar? Blev väldigt nyfiken eftersom jag aldrig utfört den själv eller sett något som utför den. Är det en övning som man bör lägga till i sin träning?
Vanatore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-01, 16:27   #1559
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
På grund av en skada får jag inte träna underkropp under en månads tid framöver. Överkropp (midjan och uppåt) får jag träna utan större inskränkningar. Hur skulle Anders lagt upp ett 5-6 dagars program där bara överkropp får tränas? Vill behålla min styrka, men kommer under denna korta period satsa mer på hypertrofi av överkroppen och förhoppningsvis inte tappa allt för mycket massa.
Behöver mer info om dig för att kunna lägga upp ett program.
Typ träningsgrad, styrkestats och hur länge har du tränat regelbundet?
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-01, 16:28   #1560
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av Vanatore Visa inlägg
Vad ger den omvända curlen som den vanliga missar? Blev väldigt nyfiken eftersom jag aldrig utfört den själv eller sett något som utför den. Är det en övning som man bör lägga till i sin träning?
ca 18 % främre överarmens muskelmassa handlar det om.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)