Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-06-02, 14:12   #2416
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Tyvärr brukar det för många utvecklare innebära skriva mer avancerad kod, snabbare, så få rader som möjligt. Eller så innebär det att konvertera till ett mer modernt språk. Allting bara för att.

Det är väldigt få som använder sin utökade kunskap till att skriva sin kod mer lättläslig, förvaltningsbar osv.

Men jag kanske bara träffat på mest rövarslen i arbetslivet.

Jag har länge funderat på testdriven utveckling men inte riktigt kommit till skott ännu.
Jo dom som anstränger sig för att skriva kod som använder en ny feature dom hittat är trevliga att ha att göra med.
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 17:55   #2417
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Så om jag fejkar mitt CV och klarar anställningsprovet borde det vara Good to go?
Skriv i ditt CV att du blivit för bra på att programmera och vill bli dålig på det igen.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 21:08   #2418
Boston
Registered User
 
Bostons avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 100
Tack för inputen, Eternallord och Wintersnowdrift!
Boston är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 00:01   #2419
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Nu scriptar väl Boston lite kod i ett program han köpt eller subbar på. Inte mycket till val då att välja

Hade de inga bra exempel på hur man gör diverse operationer eller har du suttit och provat dig fram från att ha en manual och bara läst på?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 10:10   #2420
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av Boston Visa inlägg
Någon mer som kodar något trevligt inom automatiserad värdepappershandel?
Spännande språk!

En sak i din kod som definitivt har förbättringspotential är dina variabelnamn.

Namn som VILLKOR014C är totalt obegripliga och gör koden svår att läsa och debugga. Var snäll emot ditt framtida jag och använd tydliga variabelnamn.

Sedan så hatar jag (med en styrka av tusen solar) variabelnamn med svenska tecken. När man hoppar mellan olika miljöer är detta typiskt saker som biter en i rumpan, då dina svenska tecken (eller vilka andra icke ASCII tecken som helst) får fel encoding i något steg. Helt plötsligt slutar programmet funka på servern (t.ex. på grund av någon serveruppdatering som bråkar med textkodningen). När du testar programmet lokalt så funkar det perfekt, eftersom du där har korrekt teckenkodning. Spar dig själv framtida huvudvärk och håll dig till ASCII tecken i variabelnamn.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 11:29   #2421
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Jag är alltid övernoga (kanske, min arbetslivserfarenhet inom branschen är inte så hög ännu) med att döpa mina variabler och funktioner på sätt som är lättförstådda och intuitiva.

En array med object som innehåller datum och omsättning t.ex. har ofta variabelnamn likt "dateAndRevenueObj_array" och själva objekten vid skapning har variabelnamnet "dateAndRevenue_object".

Det ska inte vara svårt att komma ihåg vad det är för variabel/funktion man jobbar med, och vad det är för typ (om inte kodspråket har automatiskt stöd för att visa det dvs) och so far har det verkat uppskattat
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 11:36   #2422
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 11:41   #2423
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Jag får AIDS i ögonen av båda alternativ
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 12:07   #2424
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Jag är alltid övernoga (kanske, min arbetslivserfarenhet inom branschen är inte så hög ännu) med att döpa mina variabler och funktioner på sätt som är lättförstådda och intuitiva.

En array med object som innehåller datum och omsättning t.ex. har ofta variabelnamn likt "dateAndRevenueObj_array" och själva objekten vid skapning har variabelnamnet "dateAndRevenue_object".

Det ska inte vara svårt att komma ihåg vad det är för variabel/funktion man jobbar med, och vad det är för typ (om inte kodspråket har automatiskt stöd för att visa det dvs) och so far har det verkat uppskattat
Målet är ju att man skall kunna läsa koden lika lätt som prosa.

Själv är jag tveksam till att lägga till typen till variabelnamnet. Av erfarenhet så vet jag att man lätt ändrar typ på en variabel och så glömmer någon att uppdatera variabelnamnet.

T.ex. Man kanske börjar med TransactionVector eftersom det är transaktioner som sparas i en vektor. Men sedan är någon inne i koden och pillar och byter ifrån vektortyp till någon annan form av kontainer, men utan att ändra variabelnamn. Och så sitter man där med skägget i brevlådan igen när man inte begriper varför TransactionVector inte beter sig som en vektor.

De flesta IDE har ju idag stöd för att visa variabeltyp när man hovrar över variabelnamnet, så jag försöker döpa mina variabler utan att nämna variabeltyp. Så i ovan exempel så hade det väl blivit något mer generellt i stil med TransactionContainer.

Det enda som jag fortfarande envisas med, är att ange vilka variabler som är medlemsvariabler. Men även detta kan ju ses som tveksamt med tanke på det stöd som finns i dagens IDE:er.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 12:09   #2425
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 12:47   #2426
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Målet är ju att man skall kunna läsa koden lika lätt som prosa.

Själv är jag tveksam till att lägga till typen till variabelnamnet. Av erfarenhet så vet jag att man lätt ändrar typ på en variabel och så glömmer någon att uppdatera variabelnamnet.

T.ex. Man kanske börjar med TransactionVector eftersom det är transaktioner som sparas i en vektor. Men sedan är någon inne i koden och pillar och byter ifrån vektortyp till någon annan form av kontainer, men utan att ändra variabelnamn. Och så sitter man där med skägget i brevlådan igen när man inte begriper varför TransactionVector inte beter sig som en vektor.

De flesta IDE har ju idag stöd för att visa variabeltyp när man hovrar över variabelnamnet, så jag försöker döpa mina variabler utan att nämna variabeltyp. Så i ovan exempel så hade det väl blivit något mer generellt i stil med TransactionContainer.

Det enda som jag fortfarande envisas med, är att ange vilka variabler som är medlemsvariabler. Men även detta kan ju ses som tveksamt med tanke på det stöd som finns i dagens IDE:er.
Det ligger väldigt mycket i det. Just det där med _typen på slutet är rätt nytt för mig och jag har mest använt det i egna projekt, men det ska ju helst inte bli någon vana då
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 18:40   #2427
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Det ligger väldigt mycket i det. Just det där med _typen på slutet är rätt nytt för mig och jag har mest använt det i egna projekt, men det ska ju helst inte bli någon vana då
Ungersk notation heter det. Uppfanns av en snubbe som heter Charles Simonyi. Simonyi var en av de tidigt anställda programmerarna på Microsoft och ledde bland annat utvecklingen av Word och Excel. Man hittar rätt mycket Ungersk notation i Microsofts äldre kodbas.

Ibland andra programmerare är åsikterna mer delade. T.ex. har Linus Torvalds sagt:
"Encoding the type of a function into the name (so-called Hungarian notation) is brain damaged—the compiler knows the types anyway and can check those, and it only confuses the programmer."

https://en.wikipedia.org/wiki/Hungarian_notation
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 19:08   #2428
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Jag har aldrig sett ungersk notation ute i det vilda och hade starkt avrått från att använda det om man inte har en väldigt specifik anledning.
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 20:39   #2429
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Jag har aldrig sett ungersk notation ute i det vilda och hade starkt avrått från att använda det om man inte har en väldigt specifik anledning.
Som sagt kolla gamla Microsoft interface. Ta till exempel WinMain, som är alla windows programs ingångsport.

Kod:
int __clrcall WinMain(
  HINSTANCE hInstance,
  HINSTANCE hPrevInstance,
  LPSTR     lpCmdLine,
  int       nShowCmd
);
Här ser man prefixen h för alla variabler som är handles, lp för long pointer string, n för heltal (int).
https://docs.microsoft.com/en-us/win...inbase-winmain
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 20:51   #2430
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Ungersk notation hittar man i många script/kod när man tittar på folk som börjar skripta. Mycket sådana exempel ute i det vilda.

Undvik det. Håll det kort och koncist där det går och försök undvika överdrivet långa namn. Bättre att lära sig att kommentera sitt stycke kod begripligt.

Bästa är ju när man bara läser kod och ser vad koden gör istället för att fokusera på kommentarerar och massa komplexa namn.

Två av mina favoriter att slötitta på hos youtube.



__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)