Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-06-01, 21:13   #1891
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
Och om du ska banka golvet, så lägg något mjukt mellan hammarhuvudet och golvet, t.ex en trä eller plastbit typ skärbräda. Annars lär du få nya märken
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 08:46   #1892
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Tack så mycket 40plus, skall testa detta efter jobbet.
Lite värme och ånga kan också hjälpa till att få slagmärken att resa sig. Man kan lägga på en tunn diskhandduk, t-shirt eller liknande och sedan köra på lite med strykjärnet med fullt spett på ångan på.
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 08:50   #1893
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer Visa inlägg
Lite värme och ånga kan också hjälpa till att få slagmärken att resa sig. Man kan lägga på en tunn diskhandduk, t-shirt eller liknande och sedan köra på lite med strykjärnet med fullt spett på ångan på.
Tack, skall teta detta ikväll. Duttade lite vatten igår kväll och såg väl bättre ut för stunden, men tror inte det försvann tillräckligt mycket nu. Jag såg att det var flera soffben som har skadat parketten på liknande sätt. Så frågan är ju om soffan eller parketten suger.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-08, 14:25   #1894
peliqan
Registered User
 
peliqans avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 255
Apropå att laga golv. Har tappat en hantel i min hyresrätts golv med plastmatta så det blivit ett jack och man lyfta en bit men den sitter fast i andra änden. Tips på om man kan limma, värma eller nåt liknande så det blir hyffsat? Rädd att dom slår ner på det när jag ska flytta ut.
peliqan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-08, 14:43   #1895
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Finns det några smarta verktyg för att luta och hårdvaxa ett trägolv? Jag har nu kört med pensel för lutet och typ en svamp för vaxet. Tar en jäkla tid.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-09, 07:16   #1896
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Tack, skall teta detta ikväll. Duttade lite vatten igår kväll och såg väl bättre ut för stunden, men tror inte det försvann tillräckligt mycket nu. Jag såg att det var flera soffben som har skadat parketten på liknande sätt. Så frågan är ju om soffan eller parketten suger.
Se till att sätta möbeltassar på alla dina möbler så lever golven längre
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-09, 09:30   #1897
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer Visa inlägg
Se till att sätta möbeltassar på alla dina möbler så lever golven längre
Möbeltassar är ditsatta nu samt att några ben står på en matta nu med. Fick ingen anmärkning på besiktningen, får hoppas jag inte hör något närmsta dagarna heller.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-22, 12:40   #1898
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Kanske inte passar i tråden här. Men fick lite problem med mitt handtag (Yale Doorman) när jag skulle byta riktning på handtaget. Skruvhålen låg fel när handtaget var rakt. Så något måste hoppat ur led. Jag kontaktade Yale och fick svar efter 2v nu att jag skall få pinnen i hålet som ni ser på bilden.

Jag vet dock inte hur det skall lösas, någon som kanske vet? Tror den sitter ganska hårt den där "piggen" där. Skall jag ta någon skruvmejsel och försöka lyfta piggen samtidigt som jag roterar allt?

Kanske måste ta bort den där C-ringen (O-ringen) som ligger där först?


Senast redigerad av Akerhage den 2020-06-22 klockan 12:43.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-22, 15:42   #1899
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Kanske inte passar i tråden här. Men fick lite problem med mitt handtag (Yale Doorman) när jag skulle byta riktning på handtaget. Skruvhålen låg fel när handtaget var rakt. Så något måste hoppat ur led. Jag kontaktade Yale och fick svar efter 2v nu att jag skall få pinnen i hålet som ni ser på bilden.

Jag vet dock inte hur det skall lösas, någon som kanske vet? Tror den sitter ganska hårt den där "piggen" där. Skall jag ta någon skruvmejsel och försöka lyfta piggen samtidigt som jag roterar allt?

Kanske måste ta bort den där C-ringen (O-ringen) som ligger där först?

Du måste säkert ta bort låsringen först.
Dom lossas genom att man (oftast med en tång för ändamålet) särar på dom så att ringen blir större och kan plockas bort.
Går ibland med spetsarna på två knivar eller något annat vasst, men en tång är enklast.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-22, 16:00   #1900
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Kanske inte passar i tråden här. Men fick lite problem med mitt handtag (Yale Doorman) när jag skulle byta riktning på handtaget. Skruvhålen låg fel när handtaget var rakt. Så något måste hoppat ur led. Jag kontaktade Yale och fick svar efter 2v nu att jag skall få pinnen i hålet som ni ser på bilden.

Jag vet dock inte hur det skall lösas, någon som kanske vet? Tror den sitter ganska hårt den där "piggen" där. Skall jag ta någon skruvmejsel och försöka lyfta piggen samtidigt som jag roterar allt?

Kanske måste ta bort den där C-ringen (O-ringen) som ligger där först?

Brukar gå med en spårmejsel, kan vara lite knepigare att få tillbaks den. Kostar inte många tjugor att köpa en tång för ändamålet.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-22, 18:58   #1901
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Jag vet hur jag skall göra nu, får lånat en låstång imorgon från jobbet. Tack för hjälpen.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 16:21   #1902
Scoffan
Registered User
 
Scoffans avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 237
En fråga angående dränering som kanske någon har ett bra svar på.

Jag är intresserad av ett 20-tals hus med grund i natursten och kalk. Det i princip forsade vatten i källaren.
Som jag förståt det så är det mer ok med fukt i denna typ av konstruktioner men det såg ändå ut att vara rätt illa... och det var väldigt blött runt huset.
Går det att dränera runt en sådan grund eller riskerar man att allt rasar?

Huset är inte besiktigat så har inget utlåtande från besiktningsman, men att besiktiga är ju ett senare skede, hade gärna haft lite koll innan bud.
Scoffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 17:03   #1903
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Det lär väl vara svårt att uttala sig om huruvida du kan gräva precis bredvid grunden utan att ha någon information om hur grunden ser ut. Men ifall du nu inte kan gräva precis bredvid grunden så kan du ju kanske gräva en halvmeter längre ut. Det kanske inte är helt optimalt, men ifall du gräver ned dräneringsrör runt om hela kåken och antingen leder iväg det eller installerar nåt slags sumppump och pumpar iväg vattnet så borde du rimligen kunna få undan vattnet.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 17:17   #1904
Scoffan
Registered User
 
Scoffans avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 237
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det lär väl vara svårt att uttala sig om huruvida du kan gräva precis bredvid grunden utan att ha någon information om hur grunden ser ut. Men ifall du nu inte kan gräva precis bredvid grunden så kan du ju kanske gräva en halvmeter längre ut. Det kanske inte är helt optimalt, men ifall du gräver ned dräneringsrör runt om hela kåken och antingen leder iväg det eller installerar nåt slags sumppump och pumpar iväg vattnet så borde du rimligen kunna få undan vattnet.
Ja jag vet inte riktigt hur grunden ser ut men tror att det bör vara berg med inte allt för mycket gjord ovanpå, så men minst 2m djup iom källaren.

Min tanke var mest att minska fukten, så jag tror inte att det krävs samma förhållande som ett modernt hus, det har ändå stått där i 100 år utan vad jag kunde se några större fuktskador på själva huset.
Sumppump har jag aldrig hört talas om får ta att läsa på om det.
Scoffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 17:27   #1905
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Scoffan Visa inlägg
Ja jag vet inte riktigt hur grunden ser ut men tror att det bör vara berg med inte allt för mycket gjord ovanpå, så men minst 2m djup iom källaren.

Min tanke var mest att minska fukten, så jag tror inte att det krävs samma förhållande som ett modernt hus, det har ändå stått där i 100 år utan vad jag kunde se några större fuktskador på själva huset.
Sumppump har jag aldrig hört talas om får ta att läsa på om det.
Det jag menar är en pump som är nedsänkt i vatten och som går igång när vattnet når en viss nivå. Ifall man har dräneringsrör runt huset men inte har möjlighet att leda iväg vattnet med hjälp av gravitationen (huset kanske står i botten av en sänka) så kan man leda ner vattnet i en lite tank (typ en hink) och i den hinken har man en pump som aktiveras när hinken är halvfull. Då kan få undan vattnet ändå.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)