Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-30, 09:47   #1
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Testosteron?

Börjar med att skriva att jag pratar ej om doping.

Jag har funderat väldigt mycket på min 52åriga kropp, hjärnan vill träna massa mer men kroppen vill bara till viss del,, eller i perioder.

Jag mår jättebra av 90 min gym varje dag och 1-2 promenader, men efter ca 14 dagar så behöver jag en liten paus, då har jag träningsvärk och kroppen har ej hunnit återhämta sig.
Jag tror kroppen går in i typ vila, för jag går helt plötsligt upp i vikt.

Det enklaste vore ju att träna endast varannan dag men då vantrivs jag.
Jag har haft läkarkontakt i snart 2 år och fått depressions tabletter men det fungerar dåligt
Jag ska givetvis diskutera testoteronvärden med läkaren men intressant att få höra vad som finns för kunskap och erfarenhet här?

Vad är kännetecknen?
sömnlöshet
minskad sexlust
håglöshet
svårt att ta tag i saker
återhämtning?
något annat kännetecken?

Om man skulle börja via recept, har man då valt detta för resten av livet?

erfarenheter?
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-30, 10:20   #2
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
ZMA tillskott är väl helt ofarligt?

Värd en test?
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-30, 12:04   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det är inte farligt, men påverkar heller inte testosteronnivåerna.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18500945/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-30, 12:21   #4
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Kan du inte träna varje dag i typ tio dagar, ta ett par dagars paus, och börja om? De enda alternativen än ju inte ”träning fjorton dagar i sträck” och ”träning varannan dag”.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-30, 12:34   #5
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av ozzian Visa inlägg
Börjar med att skriva att jag pratar ej om doping.

Jag har funderat väldigt mycket på min 52åriga kropp, hjärnan vill träna massa mer men kroppen vill bara till viss del,, eller i perioder.

Jag mår jättebra av 90 min gym varje dag och 1-2 promenader, men efter ca 14 dagar så behöver jag en liten paus, då har jag träningsvärk och kroppen har ej hunnit återhämta sig.
Jag tror kroppen går in i typ vila, för jag går helt plötsligt upp i vikt.

Det enklaste vore ju att träna endast varannan dag men då vantrivs jag.
Jag har haft läkarkontakt i snart 2 år och fått depressions tabletter men det fungerar dåligt
Jag ska givetvis diskutera testoteronvärden med läkaren men intressant att få höra vad som finns för kunskap och erfarenhet här?

Vad är kännetecknen?
sömnlöshet
minskad sexlust
håglöshet
svårt att ta tag i saker
återhämtning?
något annat kännetecken?

Om man skulle börja via recept, har man då valt detta för resten av livet?

erfarenheter?
Kännetecknen du räknar upp brukar vara depression tror att du ska ta tag i det först då låga nivåer av testosteron många gånger härleds till depression. Då är det fel väg att börja behandla symptom och inte orsaken, om inte läkaren bedömer att det är nödvändigt, då det skapar andra problem för dig.

Ett råd på vägen tänk positivt och se möjligheterna och inte problemen. Ordna upp livet utanför gymmet så att du får en dräglig tillvaro som du trivs och är nöjd med.

Åldersmässigt har du stor del av ditt aktiva liv framför dig se positivt på det...
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2020-05-30 klockan 12:37.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-30, 14:10   #6
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Kännetecknen du räknar upp brukar vara depression tror att du ska ta tag i det först då låga nivåer av testosteron många gånger härleds till depression. Då är det fel väg att börja behandla symptom och inte orsaken, om inte läkaren bedömer att det är nödvändigt, då det skapar andra problem för dig.

Ett råd på vägen tänk positivt och se möjligheterna och inte problemen. Ordna upp livet utanför gymmet så att du får en dräglig tillvaro som du trivs och är nöjd med.

Åldersmässigt har du stor del av ditt aktiva liv framför dig se positivt på det...
Nja, jag vet ej, f-kassan säger att det inte är depression
Men träningen är ett sätt att bearbeta depressionen.
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-30, 14:13   #7
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Kan du inte träna varje dag i typ tio dagar, ta ett par dagars paus, och börja om? De enda alternativen än ju inte ”träning fjorton dagar i sträck” och ”träning varannan dag”.
jag kör PPL
tränar 6 dagar och vilar en,, men vilodagen är typ skit, har svårt att sova, och då kommer bollen i rullning, dålig sömn, mår sämre, tränar sämre och ......

Jag tror inte heller att en spruta löser problemen för mig men kanske skulle jag må något bättre.
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-30, 16:49   #8
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Kör du någon konditionsträning? Annars kan det vara en idé att minska något pass på gymmandet och köra 2-3 löppass i veckan och se om det hjälper med sömn och depression.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-30, 19:23   #9
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
Kör du någon konditionsträning? Annars kan det vara en idé att minska något pass på gymmandet och köra 2-3 löppass i veckan och se om det hjälper med sömn och depression.
Nej min PT ville helst hålla det till promenader.

men jag har läst om testeteron och jag måste jobba mer med min sömn först.

men ska nämna det för läkaren på Tisdag.

Tack alla....
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-31, 10:08   #10
BjornS
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 41
Citat:
Ursprungligen postat av ozzian Visa inlägg
Nej min PT ville helst hålla det till promenader.

men jag har läst om testeteron och jag måste jobba mer med min sömn först.

men ska nämna det för läkaren på Tisdag.

Tack alla....
Prata med doktorn först, men om skulle säga att de inte vill testa för testosteron. Så kan det vara värt att själv kolla upp sina värden, för att se eventuella brister som finns.

Här ingår test av testosteron & shbg. Och då kan de räkna ut fritt testosteron kostnadsfritt.
https://www.blodkollen.se/sv/analysp...ngskollen-stor

Sen efter det kan det vara värt att testa ZMA, magnesiumet hjälper med bättre djupsömn.
BjornS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 10:39   #11
WhiteJellyBerry
Registered User
 
WhiteJellyBerrys avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 72
Anpassa träningen kanske. För mycket träning, för lite återhämtning. Beror så klart på intensiteten men behöver man vila efter 2 veckor så skulle jag gissa på för hög träningsdos. Behöver man träna hårt varje dag, kanske det är något annat som saknas som du försöker kompensera?
WhiteJellyBerry är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 11:03   #12
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteJellyBerry Visa inlägg
Anpassa träningen kanske. För mycket träning, för lite återhämtning. Beror så klart på intensiteten men behöver man vila efter 2 veckor så skulle jag gissa på för hög träningsdos. Behöver man träna hårt varje dag, kanske det är något annat som saknas som du försöker kompensera?
Absolut är träning ett sätt att fly.

Men vad fn gör man då man mår bra av träning?

Senast redigerad av ozzian den 2020-06-01 klockan 11:12.
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 12:21   #13
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av ozzian Visa inlägg
Börjar med att skriva att jag pratar ej om doping.

Jag har funderat väldigt mycket på min 52åriga kropp, hjärnan vill träna massa mer men kroppen vill bara till viss del,, eller i perioder.

Jag mår jättebra av 90 min gym varje dag och 1-2 promenader, men efter ca 14 dagar så behöver jag en liten paus, då har jag träningsvärk och kroppen har ej hunnit återhämta sig.
Kan säga att min 41-åriga kropp skulle aldrig klara 1,5h styrketräning varje dag, inte ens i "bara" 14 dagar. Även om man är full frisk tror jag att man måste lägga upp passen extremt perfekt för att fixa det.

Om du prompt måste träna så mycket för att må bra psykiskt så tror jag att du måste lära dig att ta det lite lugnare på passen. Du måste fokusera på resultaten (som blir lidande av att du tränar för mycket) istället för att sjäva insatsen ska kännas på ett visst sätt.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 11:23   #14
WhiteJellyBerry
Registered User
 
WhiteJellyBerrys avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 72
Citat:
Ursprungligen postat av ozzian Visa inlägg
Absolut är träning ett sätt att fly.

Men vad fn gör man då man mår bra av träning?
Balans i träningen. Varva med tung-medel-lätt, eller tung-lätt-lätt osv. Det som fungerar och som gör att du inte hamnar inte i det läget där du behöver vila om 14 dagar.
WhiteJellyBerry är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 16:50   #15
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Kan säga att min 41-åriga kropp skulle aldrig klara 1,5h styrketräning varje dag, inte ens i "bara" 14 dagar. Även om man är full frisk tror jag att man måste lägga upp passen extremt perfekt för att fixa det.

Om du prompt måste träna så mycket för att må bra psykiskt så tror jag att du måste lära dig att ta det lite lugnare på passen. Du måste fokusera på resultaten (som blir lidande av att du tränar för mycket) istället för att sjäva insatsen ska kännas på ett visst sätt.
Om du följer ett vetenskapligt baserat programupplägg med de vilointervaller det förordar är det inga problem. Problemet blir att hinna med programmet i stället.

Om du känner med din kropp att träningen känns så tärande tror jag mycket hänger ihop med att du inte tränar adekvat och har ett programupplägg som inte är anpassat till en normal kropp.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)