Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-28, 12:06   #1
JacobHeitmann
Registered User
 
JacobHeitmanns avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 1 355
Veganska kvinnor kan ha signifikant bättre uthållighet och högre maximalt syreupptag

Is a Vegan Diet Detrimental to Endurance and Muscle Strength?

Abstract
Background/objectives
In the general population, there is a popular belief that a vegan diet may be associated with a lower exercise performance due to the lack of certain nutrients in vegan individuals. Thus, the purpose of the present study was to examine endurance and muscle strength differences between vegan and omnivore participants.

Subjects/methods
We studied 56 healthy young lean physically active women (age: 25.6 ± 4.1 years; body mass index: 22 ± 1.9 kg/m2). Participants were classified as vegan (n = 28) or omnivore (n = 28) based on their eating habits. All volunteers followed either a vegan or an omnivore diet for at least 2 years. Anthropometric measurements, body composition, estimated maximal oxygen consumption (VO2 max), a submaximal endurance test (70% of VO2 max), muscle strength (leg and chest press), and dietary factors were measured.

Results
Both groups were comparable for physical activity levels, body mass index, percent body fat, lean body mass, and muscle strength. However, vegans had a significantly higher estimated VO2 max (44.5 ± 5.2 vs. 41.6 ± 4.6 ml/kg/min; p = 0.03, respectively) and submaximal endurance time to exhaustion (12.2 ± 5.7 vs. 8.8 ± 3.0 min; p = 0.007, respectively) compared with omnivores.

Conclusions
The results suggest that a vegan diet does not seem to be detrimental to endurance and muscle strength in healthy young lean women. In fact, our study showed that submaximal endurance might be better in vegans compared with omnivores. Therefore, these findings contradict the popular belief of the general population.

https://www.nature.com/articles/s41430-020-0639-y
__________________
Frukterianen på Anabola
Instaderp
JacobHeitmann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-28, 12:26   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Sämsta studien på länge. Självrapporterad träning och kost och helt observerande. I princip stoppade deltagarna in sig själva i den grupp de ville tillhöra, utan några interventioner. Ingen kontroll över hur mycket eller hårt deltagarna tränade, så resultaten kan lika gärna bero på i princip vad som helst och vara helt orelaterad till kosten.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-28, 13:09   #3
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Dat dere vegan power:

Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-28, 14:02   #4
JacobHeitmann
Registered User
 
JacobHeitmanns avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 1 355
Här kan man läsa hela: https://drive.google.com/file/d/1BIE...VBxiWbRb9/view

Inte den bästa metoden och den kan ju ge en idé till en ny studie om man vill undersöka det närmare gällande resultatet, om det verkligen stämmer. Min egen gissning är att möjligen det högre intaget av nitrat hos vegangruppen (som vem som helst kan få genom att dricka rödbetsjuice), det lägre kroppsfettet och kanske det lite högre kolhydratintaget och några hundratals andra faktorer kan ha påverkat resultatet.

De kan ha ätit mindre protein, leucin och b12 enligt siffrorna, men presterade möjligen lika bra eller bättre.

Min egna tanke är att det kan vara mer automatiskt att de får i sig mer nitrater, lättare att hålla kroppsfettet nere och whatever som kan ha ökat VO2 max och uthålligheten.

En annan studie har hittat liknande resultat för kvinnor: https://www.mdpi.com/2072-6643/8/11/726/htm och andra har inte hittat någon större skillnad [8,9].

Veganer och vegetarianer verkar inte ha någon försämring iallafall för de som vill äta mer veggo.
__________________
Frukterianen på Anabola
Instaderp
JacobHeitmann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-28, 14:19   #5
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Eller så kanske dom tränade smartare, mer strukturerat, hårdare, seriösare, hade bättre övrig struktur i kosten, använde doping, skötte sin återhämtning bättre eller sysslade med träningsformer som gjorde att dom hade bättre rörelseekonomi i ergometertestet.

Den här studien säger ingenting om hur veganism påverkar träningen.

EDIT: i den andra studien har dom en blandad grupp av veganer och vegetarianer, vilket är helt skilda världar, så den ger inte heller någon korrekt bild av veganers prestation.
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.

Senast redigerad av Duckfeathers den 2020-05-28 klockan 14:28.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-28, 16:14   #6
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Bara säga, "Huh!..." och gå vidare, med andra ord.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-30, 12:50   #7
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Dat dere vegan power:

Man väljer vad man vill se: https://www.google.com/search?q=vega...w=1760&bih=886
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-30, 14:00   #8
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av nukz Visa inlägg
Verkligen relevant vad roidade photoshoppade byggare som påstår sig vara veganer ser ut som.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-31, 10:38   #9
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Verkligen relevant vad roidade photoshoppade byggare som påstår sig vara veganer ser ut som.
Lika relevant som dina exempel, normalt funtade människor vet att det inte är någon slags norm för veganer.
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-31, 11:45   #10
whuddafuks
Elskar pråttin asså
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 511
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Verkligen relevant vad roidade photoshoppade byggare som påstår sig vara veganer ser ut som.
Att du inte ens ser ditt egna hyckleri? Den ansvarige för videon du länkade har ju uppenbart suttit och letat efter dessa mentalt labila anorektiker som råkar vara veganer (förmodligen finns ett samband mellan extrema ätstörningar och extrema dieter) som du sedan drar alla veganer över samma kam. Och när något inte stämmer överens över hur DIN bild av världen ser ut så ljuger de om att de är veganer för DU kan ju inte ha fel! Du tar ju priset för cherry picking och bör sluta använda youtube som källa för exakt varje påstående du gör.
whuddafuks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-31, 11:54   #11
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av whuddafuks Visa inlägg
Att du inte ens ser ditt egna hyckleri? Den ansvarige för videon du länkade har ju uppenbart suttit och letat efter dessa mentalt labila anorektiker som råkar vara veganer (förmodligen finns ett samband mellan extrema ätstörningar och extrema dieter) som du sedan drar alla veganer över samma kam. Och när något inte stämmer överens över hur DIN bild av världen ser ut så ljuger de om att de är veganer för DU kan ju inte ha fel! Du tar ju priset för cherry picking och bör sluta använda youtube som källa för exakt varje påstående du gör.
Är du vegan?
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-31, 14:01   #12
whuddafuks
Elskar pråttin asså
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 511
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Är du vegan?
Nej, ditt barn. Jag äter kött just nu. Men i din värld måste man väl vara vegan för att tycka att du resonerar korkat. Men jag äter både kött, fisk, ägg och mjölk dagligen och tycker trots det att du är trångsynt och hycklig. Öppna dina vyer och sluta titta på youtube hela dagarna skulle jag ge som råd. Skål på dig
whuddafuks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-31, 19:21   #13
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av whuddafuks Visa inlägg
Nej, ditt barn. Jag äter kött just nu. Men i din värld måste man väl vara vegan för att tycka att du resonerar korkat. Men jag äter både kött, fisk, ägg och mjölk dagligen och tycker trots det att du är trångsynt och hycklig. Öppna dina vyer och sluta titta på youtube hela dagarna skulle jag ge som råd. Skål på dig
Jag köper fullt ut att dessa utmärglade stackare "walk the walk" och jag köper inte att de trendiga instagrambyggarna gör det och då syftar jag inte bara på deras steroidbruk utan även på att de ljuger om kosten. Anything for da views.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)