Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-01-05, 13:26   #10561
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
1 dec 2017 - 93.4kg
.
.
.
5 jan 2018 - 89.1kg

Har under tiden haft en förkylning som hindrade mig från träning i sisådär 8-9 dagar. Är nöjd med viktnedgången med tanke på förkylning + jul/födelsedag/nyår. Tanken är att dieten ska pågå till början av mars.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-08, 06:20   #10562
sailaways
Registered User
 
sailawayss avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 150
Tänkte börja idag. (jag är man, 182 cm)

8 jan: 76.5 kg
sailaways är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-08, 07:16   #10563
BJM
Registered User
 
BJMs avatar
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 864
Som vanligt har man svällt upp några kilon under jul/nyår. Ca 88 kg morgonvikt idag. Mål innan sista mars sub 80. Delmål innan sista feb 82,5 kg. Ligger på ca 3500 kcal om dagen i förbränning, tänkte skippa socker, skräp och alkohol i största allmänhet. Äta mindre på lugna träningsdagar och lite mer kring de intensivaste samt dagarna med mest volym.
__________________
Jagar kilon, watt och minuterStrava
Mark 180 kg. Böj 135 kg. Bänk 120 kg.
4 min 440W. 20 min 375W. 40 min 343W.
10 km 45 min.
VR 2017 7:31.
BJM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-08, 09:02   #10564
Christian1980
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 171


Starten på min viktresa gick egentligen för mer än 2 år sedan, har tagit det lugnt och kört periodisk fasta. Försöker räkna kalorier nu, har inte gjort det alls tidigare utan bara försökt få i mig tillräckligt med protein. Men jag är starkare och har mer muskler nu än då också.

Startvikt: 114.5kg
Nu: 98kg

Mål: Mer definition på mage och muskler.

Senast redigerad av Christian1980 den 2018-01-08 klockan 09:03.
Christian1980 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-08, 10:21   #10565
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
8/1 - v.2
Kv: 89,5 kg.

Kvällsvägningen förra veckan verkar ha varit något missvisande. Antingen det eller så har jag tappat vatten. Har inte känt att jag har börjat deffa på riktigt men jag har käkat måttligt och rört på mig mer så helt osannolikt är det väl inte.

Har inte väga-mig-vanan inne ännu vilket bäddar för att man glömmer bort morgonvägningen. Ska se till att få ett gäng av den varan den här veckan så att jag kan börja köra med veckosnitt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-08, 22:24   #10566
Man and Machine
Stenhård medlem
 
Man and Machines avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 1 689
Äntligen vår och tillbaka i denna tråd!

Startvikt: 119,5 kg
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-09, 08:20   #10567
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av Man and Machine Visa inlägg
Äntligen vår och tillbaka i denna tråd!

Startvikt: 119,5 kg
Vår? Var bor du?
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-09, 11:03   #10568
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Missade givetvis morgonens vägning. Hur som helst: jag är intresserad över huruvida ni anser det vara jobbigt eller lätt att gå ned i vikt?

Anledningen till min fråga är att jag sedan 2017 har funnit det så pass lätt att jag för mitt liv inte kan förstå hur jag misslyckades under tidigare år. Halvsanning då jag vet att min ökade rörelse i vardagen spelar stor roll, men ändå. Det bör vara ganska lätt oberoende av detta. Om jag under starten av 2017 gick in med tanken "nu kör vi!" går jag snarare in i 2018 med tanken "nu är vi".

Jag gör ju ingenting speciellt, jag är bara lite mer sansad. Jag skippar sötsakerna, som jag givetvis gillar, men som för mig även är förknippat med svaghet och onödiga pengar. Därmed känns det bara skönt att utesluta detta. Sötsuget försvinner ändå rätt snabbt. Jag väljer oftast det mer hälsosamma alternativet om jag äter ute men jag behöver heller inte nitiskt göra det vilket innebär att det knappt blir någon skillnad även på den fronten. Jag går aldrig runt och är hungrig, på sin höjd så känner jag mig lite "tom". Aldrig energilös.

Förklara gärna hur ni ser på viktnedgång. Jag gissar att dessa två faktorer underlättar för mig:
1. Jag är ingen matälskare. Gillar jag god mat? Givetvis. Behöver jag ha det hela tiden? Nej. Ser jag mat främst som något som ska fylla en funktion? Ja.
2. Jag konditionstränar mycket, för tillfället väldigt mycket.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-09, 14:04   #10569
Man and Machine
Stenhård medlem
 
Man and Machines avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 1 689
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
Vår? Var bor du?
I södra Sverige blir det aldrig vinter. Räknar allt efter nyår som vår.

Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag är intresserad över huruvida ni anser det vara jobbigt eller lätt att gå ned i vikt?
Kanske svårt att ta mitt svar på allvar efter förra inlägget men jag skulle påstå att för egen del är det lätt att gå ner i vikt. Har noll behov av sötsaker, hungern är aldrig ett problem och jag gillar att röra på mig.

Min höga vikt beror nästan uteslutande på min jakt efter mer styrka. Haft urusla styrkeökningar senaste 5 åren och rädslan att tappa styrka med lägre vikt har helt enkelt blockerat en vettig viktnedgång. Lite motsägelsefullt.

Ett samboskap har också delvis satt käppar i hjulen, mer sötsaker och mindre träning. Betydligt lättare (och mer motiverande) att hålla bra form som singelkille.

Men eftersom styrka inte är prio 2018 kommer min deff bli en walk in the park!
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-09, 14:54   #10570
BJM
Registered User
 
BJMs avatar
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 864
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Missade givetvis morgonens vägning. Hur som helst: jag är intresserad över huruvida ni anser det vara jobbigt eller lätt att gå ned i vikt?

Anledningen till min fråga är att jag sedan 2017 har funnit det så pass lätt att jag för mitt liv inte kan förstå hur jag misslyckades under tidigare år. Halvsanning då jag vet att min ökade rörelse i vardagen spelar stor roll, men ändå. Det bör vara ganska lätt oberoende av detta. Om jag under starten av 2017 gick in med tanken "nu kör vi!" går jag snarare in i 2018 med tanken "nu är vi".

Jag gör ju ingenting speciellt, jag är bara lite mer sansad. Jag skippar sötsakerna, som jag givetvis gillar, men som för mig även är förknippat med svaghet och onödiga pengar. Därmed känns det bara skönt att utesluta detta. Sötsuget försvinner ändå rätt snabbt. Jag väljer oftast det mer hälsosamma alternativet om jag äter ute men jag behöver heller inte nitiskt göra det vilket innebär att det knappt blir någon skillnad även på den fronten. Jag går aldrig runt och är hungrig, på sin höjd så känner jag mig lite "tom". Aldrig energilös.

Förklara gärna hur ni ser på viktnedgång. Jag gissar att dessa två faktorer underlättar för mig:
1. Jag är ingen matälskare. Gillar jag god mat? Givetvis. Behöver jag ha det hela tiden? Nej. Ser jag mat främst som något som ska fylla en funktion? Ja.
2. Jag konditionstränar mycket, för tillfället väldigt mycket.
Det är sjukt enkelt för mig att gå ner i vikt (läs: bli av med fett och behålla muskler) och under tiden inte ha krav på sig att öka sin prestationsförmåga. Bara äta mindre skärp och se till att ligga lågt på kalorier och högt på protein samt lyfta lite med jämna mellanrum för att behålla musklerna.

Det är klart svårare för mig att gå ner i vikt samtidigt som jag försöker öka sin prestationsförmåga avsevärt. Nu pratar jag både kondition och maxstyrka. För tillfället (våren 2018) ska jag försöka öka min FTP (max ansträngning 1h), mitt Vo2-max och min åkstykra (för att klara Vätternrundan på sub 7) på cykeln ordentligt under våren på ett kaloriunderskott som ska göra mig ca 2-3 kg lättare per månad och samtidigt ha energi nog att orka många hårda konditionspass.
__________________
Jagar kilon, watt och minuterStrava
Mark 180 kg. Böj 135 kg. Bänk 120 kg.
4 min 440W. 20 min 375W. 40 min 343W.
10 km 45 min.
VR 2017 7:31.
BJM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-09, 19:13   #10571
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Av nyfikenhet, vad anser du vara högt protein?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-09, 23:12   #10572
BJM
Registered User
 
BJMs avatar
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 864
2,5-3 gram/kg, så drygt 200 gram för mig varav hälften från vassle.
__________________
Jagar kilon, watt och minuterStrava
Mark 180 kg. Böj 135 kg. Bänk 120 kg.
4 min 440W. 20 min 375W. 40 min 343W.
10 km 45 min.
VR 2017 7:31.
BJM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-10, 08:06   #10573
Christian1980
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 171
Fick inte upp någon bild i min förra post pga sbs, men så här ser dagsformen ut på 98-99kg och 2m lång.

Målet är mer definition på muskler, dvs lägre fettprocent. Och även mer volym.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg IMG_20180106_131145.jpg (73.7 KB, 9 visningar)
Christian1980 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-10, 09:39   #10574
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av BJM Visa inlägg
Det är klart svårare för mig att gå ner i vikt samtidigt som jag försöker öka sin prestationsförmåga avsevärt.
Det här köper jag, självfallet. Jag har ju en lite tacksammare roll i.o.m. att jag inte verkar vara lika seriös som dig, eller för den delen på samma nivå. Styrkemässigt så blir det svårare att slå pb:n, men jag tycker inte att det är så svårt att ligga kvar på ungefär samma nivå medan man tappar i vikt.

Konditionen blir för egen del lättare under deff, men det har väl att göra med våra olika ambitionsnivåer. Jag tycker att jag vinner en del på att tappa ett par kg, går lättare i spåret då. Springer sällan på max.

På tal om det jag skrev om att det är skönt att skippa sötsaker: igår när jag gick hem från gymmet så räknade jag ut att jag hade ca två timmar i soffläge innan jag skulle sova. Då kommer automatiskt tankarna om att man ska "mysa till det". Främst i form av en Pepsi Max men kanske även en liten påse av något. Det är ren instinkt. När jag närmade mig affären så insåg jag att jag inte ens var sugen på något och gick förbi den. Är detta sötsug? Jag är alltså inte ett dugg sugen på något men min första instinkt säger mig att ett par timmars soffläge borde innehålla något för att "piffa till" upplevelsen.

Kv: 90,5 kg.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-10, 14:39   #10575
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
På tal om det jag skrev om att det är skönt att skippa sötsaker: igår när jag gick hem från gymmet så räknade jag ut att jag hade ca två timmar i soffläge innan jag skulle sova. Då kommer automatiskt tankarna om att man ska "mysa till det". Främst i form av en Pepsi Max men kanske även en liten påse av något. Det är ren instinkt. När jag närmade mig affären så insåg jag att jag inte ens var sugen på något och gick förbi den. Är detta sötsug? Jag är alltså inte ett dugg sugen på något men min första instinkt säger mig att ett par timmars soffläge borde innehålla något för att "piffa till" upplevelsen.

Kv: 90,5 kg.
Vi är vanemänniskor, det var samma som när jag slutade röka för 2 år sedan.
Ett par månader efter jag slutat röka, när all form av fysiskt beroende är borta kom jag på mig 3-4 gånger per dag vara sugen på på att ta en cigg. Men jag kom på att det egentligen inte var ett sug utan att det var vid de tillfällena jag brukade röka innan. Exempelvis när man kom ut från en affär, gick en sväng på stan eller väntade på en kompis. Tillfällen som var bra för att passa på att röka.

Det är samma med fika, behöver inte vara ett dugg sugen på något sött men så kommer en släkting på besök, direkt går tankarna till att fika eftersom det är det man brukar göra.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)