Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-20, 11:32   #9841
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Lol åt skippa äta fast föda en dag bara för att få låg morgonvikt.
__________

Väldigt många här är alldeles för insnöade på eran kroppsvikt.
Kroppsvikten är dåligt att vara det enda man går efter.
  • Kroppsvikt
  • Kroppsmått
  • Spegelbild/formbild
  • Styrkan på gymmet
Vet inte hur jag ska formulera mig riktigt här, men egentligen kan det ju ses som optimalt att stå still i vikt eller gå ner långsammare än planerat under deffen. Betyder förhoppningsvis (förutsatt att man har koll på kaloriintaget, verkligen ligger på underskott), att man tappar fett och bygger muskler samtidigt.
Förstår dock att man snöar in sig för mycket på vågen när man inte har superbra koll på kalorierna (inte kcalräknar). Man vill ha något som kvitto på underskott.

När jag körde DTD i våras (den termogena dieten, hårddeff) räknade jag att jag snittade -1500kcalunderskott per dag. Jag gick ner betydligt långsammare (nästan bara 0.5kg per vecka, körde dieten i 30 dagar) - men formen förbättrades avsevärt och jag slog PBs i böj, bänk och mark. Jag är helt säker att jag byggde muskler. Kanske fick jag tillbaka muskler från tidigare kass träningsperiod, dock.
Jag har kaloriräknat slaviskt snart 4 år och är helt säker på att jag låg på mer än -500kcalunderskott per dag.


Ett exempel jag kom på:

Du tar 4 månader off från gymmet. Energibalans 3000kcal.

Du börjar styrketräna igen. Lägger dig på 2800kcal. Vilket blir kaloriunderskott med ca 500kcal (inte matematikfel utan räknar med ökad förbränning från återupptagna träningen).

Vad kommer hända? Troligtvis stå still i kroppsvikt och recompa/regaina. Alltså förlora fett men bygga muskler (få tillbaka musklerna).
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-20, 12:05   #9842
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Det känns som att en förkylning är på ingång så har vilat igår, idag och tänker göra det i några dagar. 89.8kg är morgonvikten.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-20, 15:05   #9843
JonasF
Registered User
 
JonasFs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 193
Bara för att man nämner kroppsvikt betyder det inte att man är insnöad på det. Tror en stor majoritet bara har det som en extra koll ifall något händer över huvud taget om man inte ser det på andra sett. Ibland kanske man inte direkt ser i spegeln på en vecka om något har hänt, att man håller samma styrka på gymmet och har samma mått. Då ställer man sig ofta på vågen bara för att se om något har hänt över huvud taget.

Absolut, kroppsvikten behöver inte betyda ett skit. Som du säger kanske man går ner i fett men ökar muskelmassa, då är det ju asbra att man kanske står still i vikten istället. Man kanske visst räkna kcal men inte alls vet om man ligger på ett underskott eller ej, som jag då det är första gången jag räknar någonsin och då kan man omöjligtvis veta i förväg var man ligger i dagligt intag. Tar ju många veckor för att få ut en mer rättvisande medial. Då vill man ju som sagt ha ett kvitto på något sett, och då äre enkelt att ställa sig på vågen.

Själv mäter jag armar, bröst, midja, lår och vader varje vecka och måtten håller konstant förutom bröstmåttet (fläsk på ryggen) och midjan som sakta men säkert blir mindre. Känner mig stark på gymmet, kan möjligtvis ha tappat lite maxstyrka i böj och mark, men det syns i spegeln att det händer saker. Ibland blir man dock lite blind av att titta sig i spegeln och då är som sagt vågen ett snabbt sätt att få lite hum på situationen, även om det kanske i värsta fall kan vara lite missvisande.
JonasF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-20, 21:50   #9844
wilhelmblomgren
Registered User
 
wilhelmblomgrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 2 232
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Blir en ätardag på julafton men inte mer än så. Jag har "turen" att inte ha någon generös arbetsplats att gå till och behöva frestas av grynkorvar och hackekorvar och bräckekorvar och saffranskusar och sirapsbröd och klenäter och leverpastej i alla dess former.

Det är som att deffen också gjort mig immun mot sötsug på sistone. Aladdinasken känns inte ett dugg intressant. Allt onödigt jag stoppar i mig förlänger bara defftiden. När jag blir hungrig vill jag bara ha ännu mer kyckling hela tiden.
Wow, har aldrig upplevt det, vilken lyx!
__________________
Wilhelm-Ett vanligt bruksortspack. Min blotta existens ger kväljningar hos allmogen.
wilhelmblomgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-22, 09:51   #9845
KlintÖstskog
Registered User
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 31
Ska köra ett cheat meal idag när jobb bjuder på pizza.

vad hade ni gjort resterade dag??

1, käkat vanlig deffmat resterade + tränat extra mycket ( styrka + cardio)

eller

2, käka efter följande: frukost, lunch: pizza... gym efter jobb och endast proteinshake till middag??

vill ha tips från coachen
KlintÖstskog är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-22, 10:24   #9846
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Morgonvikt idag 70.0

Slutmålet med deffen är alltså uppnått sett till vågvikt, men jag är fortfarande inte nöjd med vad jag ser i spegeln. Finns bild på 74kg i journalen, jag har ju en liten bit kvar liksom... Vettefan om jag ska väga mindre än så här dock.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-22, 10:43   #9847
ArnoldOnLehmä
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: skogen
Inlägg: 2 006
Har gått från 119 med ca 34% fett och 31% muskler till 112kg och 31,5% fett och 32,1% muskler på ca 2 månader. Är detta en lyckad "deff"? Har noll koll på deffning. Siffrorna får tas med en nypa salt då det är mätt med en kroppsvåg, visserligen en dyr en men ändå. Nu ska jag äta skräp och fortsätta "deffa" efter nyår.
__________________
Lyssna på SaunaGhouls!!! http://www.myspace.com/saunaghouls

nya journalen
http://<br /> http://www.kolozzeum....ad.php?t=86344
ArnoldOnLehmä är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-22, 11:53   #9848
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av ArnoldOnLehmä Visa inlägg
Har gått från 119 med ca 34% fett och 31% muskler till 112kg och 31,5% fett och 32,1% muskler på ca 2 månader. Är detta en lyckad "deff"? Har noll koll på deffning. Siffrorna får tas med en nypa salt då det är mätt med en kroppsvåg, visserligen en dyr en men ändå. Nu ska jag äta skräp och fortsätta "deffa" efter nyår.
Det är en bra och hälsosam takt att tappa fettvikt i
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-22, 12:00   #9849
Oljeblixten
Knäböj under vattnet?
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 764
103kg fet. Kör lite Leangains stukat men jag är så jävla matglad. :/ Har en gammal matchvvikt på 83kg som jag drömmer om att komma tillbaka till.

Har gått från 108-105-102-99,8-103. Får försöka bromsa och ta nya tag. :/
Oljeblixten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-22, 12:14   #9850
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Pga feber och grov förkylning äter jag bara old school mackor med mkt smör, ost och sylt
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-22, 12:45   #9851
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 315
Citat:
Ursprungligen postat av KlintÖstskog Visa inlägg
Ska köra ett cheat meal idag när jobb bjuder på pizza.

vad hade ni gjort resterade dag??

1, käkat vanlig deffmat resterade + tränat extra mycket ( styrka + cardio)

eller

2, käka efter följande: frukost, lunch: pizza... gym efter jobb och endast proteinshake till middag??

vill ha tips från coachen
Inget av dem. Käka vanlig deffmat resten av dagen men kompensera inte med mer träning. Kost och träning skall inte vara så tight sammankopplade på det sättet med kompensationsträning.

Utnyttja den eventuella energin till att ta i mer dagarna efteråt istället och fortsätt deffen. Och njut av pizzan
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-23, 05:36   #9852
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Går åt helvete, eller nej, men jag står stilla. Jag försöker intala mig att det funkar utmärkt på att lura kroppen att nu finns det mkt kalorier att bränna genom att äta en eller två pizzor till lunch idag, för att sen köra ett redigt julbord i morgon, och sen på söndag gå tillbaka till det gamla vanliga dietandet, och eftersom kroppen inte kommer fatta att nu är sötebrödsdagarna slut så kommer den fortsätta bränna energi som en galning, och jag slutar på minus 4kg till nyår. Men det lär ju inte funka, utan jag kommer ut fetare än vad jag redan är
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-23, 06:49   #9853
Minikubik
Kramgo tjockis
 
Minikubiks avatar
 
Reg.datum: Sep 2015
Ort: Under din säng
Inlägg: 821
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
Går åt helvete, eller nej, men jag står stilla. Jag försöker intala mig att det funkar utmärkt på att lura kroppen att nu finns det mkt kalorier att bränna genom att äta en eller två pizzor till lunch idag, för att sen köra ett redigt julbord i morgon, och sen på söndag gå tillbaka till det gamla vanliga dietandet, och eftersom kroppen inte kommer fatta att nu är sötebrödsdagarna slut så kommer den fortsätta bränna energi som en galning, och jag slutar på minus 4kg till nyår. Men det lär ju inte funka, utan jag kommer ut fetare än vad jag redan är
Minikubik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-23, 07:09   #9854
KlintÖstskog
Registered User
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 31
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Inget av dem. Käka vanlig deffmat resten av dagen men kompensera inte med mer träning. Kost och träning skall inte vara så tight sammankopplade på det sättet med kompensationsträning.

Utnyttja den eventuella energin till att ta i mer dagarna efteråt istället och fortsätt deffen. Och njut av pizzan

käkade vanlig deffmat + 1 pizza och tränade igår.. resultatet: -0.8kg!

Förstår mig inte på kroppen ibland... när man ligger på minus så står man still, men när man sen käkar något onyttigt så går man ner.. haha !!
KlintÖstskog är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-23, 08:04   #9855
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Citat:
Ursprungligen postat av KlintÖstskog Visa inlägg
käkade vanlig deffmat + 1 pizza och tränade igår.. resultatet: -0.8kg!

Förstår mig inte på kroppen ibland... när man ligger på minus så står man still, men när man sen käkar något onyttigt så går man ner.. haha !!

Skönt att höra, jag käkade två pizzor nu till lunch, så ser fram emot -1,6kg nu i morgon då =)

AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)