Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-09-03, 09:41   #3031
Lallle
Hey Moon
 
Lallles avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 4 001
Citat:
Ursprungligen postat av RichardNixon Visa inlägg
Om ett par veckor tänkte jag börja köra MM2K V2 (gamla) och funderar lite över schemat.

Redan under pass #10 ska man alltså lyfta mer än sitt tidigare 1RM? Är detta realistiskt? För mig som har ett 1 RM på 125 kg så innebär det att jag på pass #12 (alltså den sjätte och näst sista veckan) ska lyfta 135 kg? Tio (!) kg mer än mitt tidigare PB. Det låter... lite väl optimistiskt?

Tacksam för råd, tips och andra erfarenheter kring detta då det som sagt snart är dags!
För mig var det absolut inte realistiskt med dessa ökningar. Fortfarande det bästa bänkschemat jag kört dock.
Lallle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-03, 10:19   #3032
RichardNixon
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2014
Inlägg: 14
Citat:
Ursprungligen postat av Lallle Visa inlägg
För mig var det absolut inte realistiskt med dessa ökningar. Fortfarande det bästa bänkschemat jag kört dock.
Så du klarade inte ökningarna? När började det bli tufft för dig? Var det runt där pass #10-12? Hur gjorde du när du inte klarade en vikt? Testade du igen fast lite lättare eller hoppade du vidare till nästa lyft? Och ja, hur mycket ökade du totalt? Som sagt, allt detta är helt nytt för mig efter att ha styrketränat ca 1,5 år och jag är grymt nyfiken och peppad på att testa MM2K men vill såklart vara så påläst och förberedd som möjligt.
RichardNixon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-03, 14:05   #3033
Lallle
Hey Moon
 
Lallles avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 4 001
Citat:
Ursprungligen postat av RichardNixon Visa inlägg
Så du klarade inte ökningarna? När började det bli tufft för dig? Var det runt där pass #10-12? Hur gjorde du när du inte klarade en vikt? Testade du igen fast lite lättare eller hoppade du vidare till nästa lyft? Och ja, hur mycket ökade du totalt? Som sagt, allt detta är helt nytt för mig efter att ha styrketränat ca 1,5 år och jag är grymt nyfiken och peppad på att testa MM2K men vill såklart vara så påläst och förberedd som möjligt.
Minns inte om jag körde gamla eller nya. Tror jag utgick från 100 eller 102,5 som 1RM, och vid pass 12 förväntades jag klara 112,5. Detta visste jag inte skulle gå utan gav mig på 110 istället, vilket också failade (men närmare än jag någonsin varit). Slutligen fick jag på maxningspasset 107,5 som är tangerat PB.

Såhär i efterhand tror jag att jag borde kört mer assistansövningar för triceps och axlar.
Lallle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-04, 13:07   #3034
RichardNixon
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2014
Inlägg: 14
Okej, så jag har en ny fråga. Som jag har förstått det hela så rekommenderas det att man kör både axlar och triceps som kompletteringsövningar dom dagar man kör MM2K. Men hur mycket ska man köra då? Och vilka övningar rekommenderas/är bäst? För jag kan tänka mig att energin är lite låg efter MM2K-passen och då ska man gå på både axlar och triceps efter det?

Vad tror ni om ett upplägg liknande detta:

D1: MM2K (hög), axlar, triceps
D2: Marklyft/rygg
D3: Vila
D4: MM2K (låg), triceps
D5: Knäböj/ben
D6: Rygg/Biceps
D7: Vila

Eller blir det för slitsamt med bara två dagars vila kanske?

Senast redigerad av RichardNixon den 2014-09-04 klockan 13:16.
RichardNixon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-05, 16:23   #3035
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
http://www.weightrainer.net/spreadsheets/add50.html

Här är spliten som rekommenderas av skapare till programmet. Här står även allt man behöver veta om mm2k.

De flesta som kör programmet ökar 5-15kg beroende var man är i sin styrkerutveckling.
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-08, 13:58   #3036
RichardNixon
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2014
Inlägg: 14
Tack!
RichardNixon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-20, 12:05   #3037
zharz
Registered User
 
zharzs avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Gotland
Inlägg: 387
Har kört ett helt MM2k schema nu, det nya.
Skrev in 112,5kg som 1RM men fick på det andra failure passet höja 2,5kg så nya 1EM blev 115kg.

På Pass 12 klarade jag 125kg som schemat sa. Nästa pass var återhämtningspasset.
Pass 14 Däremot gick inte alls bra, klarade 120kg men inte 130kg, sänkte då till 125kg men det gick heller inte..

Vanligt att man inte klarar maxningarna efter återhämtningspasset?
__________________
En Gotlännings Journal!

Bänkpress 130x1 Knäböj 135x1 Marklyft 190x1 Chins kv97+40 x4
zharz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-21, 17:11   #3038
JamesD
Registered User
 
JamesDs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 750
Citat:
Ursprungligen postat av zharz Visa inlägg
Har kört ett helt MM2k schema nu, det nya.
Skrev in 112,5kg som 1RM men fick på det andra failure passet höja 2,5kg så nya 1EM blev 115kg.

På Pass 12 klarade jag 125kg som schemat sa. Nästa pass var återhämtningspasset.
Pass 14 Däremot gick inte alls bra, klarade 120kg men inte 130kg, sänkte då till 125kg men det gick heller inte..

Vanligt att man inte klarar maxningarna efter återhämtningspasset?
Samma sak hände mig senast. Klarade galant hela schemat. Har för mig att tyngsta rep var 100kg då, hade gått in på 90kg. 100kg flög upp, kände som att jag var god för minst 105. Sedan efter återhämtningen och på maxningspasset kändes det piss. Var inte i närheten så stark som på sista vanliga passet.

Personligen tror jag att vilan från tung träning, om än kort, dödar min toppstyrka istället för att hjälpa något. Sedan om det är vanligt eller ej, det har jag igen aning om.
JamesD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-21, 18:15   #3039
Lallle
Hey Moon
 
Lallles avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 4 001
Samma för mig, tyngsta repen var jag otroligt nära 110 vilket hade varit pb, på maxningspasset var jag chanslös på 110.
Lallle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-22, 11:32   #3040
RichardNixon
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2014
Inlägg: 14
Intressant, så flera av er upplever att pass #13 är en nackdel snarare än en fördel? Har precis kört igång MM2K för första gången själv och ska köra pass #3 idag. Kanske borde jag hoppa över pass #13 och gå direkt på #14 när jag väl kommer dit? Hur hade ni gjort om ni skulle köra programmet igen?
RichardNixon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-22, 13:08   #3041
stockinger
aka TinyTim
 
stockingers avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 4 130
Är det någon som sitter med ett färdigt mm2k schema/upplägg/program om man vill slå ihop både bänk och chins?
stockinger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-24, 16:34   #3042
Lallle
Hey Moon
 
Lallles avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 4 001
Citat:
Ursprungligen postat av RichardNixon Visa inlägg
Intressant, så flera av er upplever att pass #13 är en nackdel snarare än en fördel? Har precis kört igång MM2K för första gången själv och ska köra pass #3 idag. Kanske borde jag hoppa över pass #13 och gå direkt på #14 när jag väl kommer dit? Hur hade ni gjort om ni skulle köra programmet igen?
Nu när jag ska köra det igen kommer jag känna efter på pass #12 och känns det bra så köra jag maxningen där, om inte så får det vänta till sista.
Lallle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-24, 21:01   #3043
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av zharz Visa inlägg
Har kört ett helt MM2k schema nu, det nya.
Skrev in 112,5kg som 1RM men fick på det andra failure passet höja 2,5kg så nya 1EM blev 115kg.

På Pass 12 klarade jag 125kg som schemat sa. Nästa pass var återhämtningspasset.
Pass 14 Däremot gick inte alls bra, klarade 120kg men inte 130kg, sänkte då till 125kg men det gick heller inte..

Vanligt att man inte klarar maxningarna efter återhämtningspasset?
Citat:
Ursprungligen postat av JamesD Visa inlägg
Samma sak hände mig senast. Klarade galant hela schemat. Har för mig att tyngsta rep var 100kg då, hade gått in på 90kg. 100kg flög upp, kände som att jag var god för minst 105. Sedan efter återhämtningen och på maxningspasset kändes det piss. Var inte i närheten så stark som på sista vanliga passet.

Personligen tror jag att vilan från tung träning, om än kort, dödar min toppstyrka istället för att hjälpa något. Sedan om det är vanligt eller ej, det har jag igen aning om.
Citat:
Ursprungligen postat av Lallle Visa inlägg
Samma för mig, tyngsta repen var jag otroligt nära 110 vilket hade varit pb, på maxningspasset var jag chanslös på 110.
Citat:
Ursprungligen postat av RichardNixon Visa inlägg
Intressant, så flera av er upplever att pass #13 är en nackdel snarare än en fördel? Har precis kört igång MM2K för första gången själv och ska köra pass #3 idag. Kanske borde jag hoppa över pass #13 och gå direkt på #14 när jag väl kommer dit? Hur hade ni gjort om ni skulle köra programmet igen?
Citat:
Ursprungligen postat av Lallle Visa inlägg
Nu när jag ska köra det igen kommer jag känna efter på pass #12 och känns det bra så köra jag maxningen där, om inte så får det vänta till sista.
Då skrotar vi återhämtningspasset

Har funderat och kollat igenom schemat efter att ha läst det ni skrivit.
Eftersom det bara är 3set 1or + en negativ på pass 12 (inte mycket träning) och sen återhämtning pass 13, så är det egentligen pass 11 som är sista passet med ordentlig träning. Då blir det för lång "vila" inför maxningen på pass 14.

Så nu tog jag bort återhämtningspasset. Istället ska man köra pass 12 som vanligt, som är ett "testa på maxnings pass". På det passet spelar det en mindre roll om man inte klarar sista 1an. Då vet man vilken vikt man ska försöka ta i nästa pass som är det riktiga maxningspasset.

När man ska maxa så tycker jag det är bra att värma upp med reps på lätta vikter upp till 50% av målvikten, sen trappar man upp vikten med singlar med 10% steg de sista 4 stegen. Tex om jag ska maxa 150kg så gör jag 105x1, 120x1, 135x1, 150x1, dvs 70%x1, 80%x1, 90%x1, 100%x1
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-25, 10:11   #3044
RichardNixon
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2014
Inlägg: 14
Det låter som en bra ändring! Finns det ett uppdaterat schema att tillgå?

Edit: Glöm det, det fanns det såg jag! Tack!

Senast redigerad av RichardNixon den 2014-09-25 klockan 10:12.
RichardNixon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-26, 17:20   #3045
xiive
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 6
Hej! Jag kan inte öppna länken? Någon som upplever samma sak?
xiive är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)