Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-03-29, 15:35   #1
Gramse
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2023
Inlägg: 9
Beräkna energibehov inför deff

Hej!

Jag håller på att kriga mig i form, blev lite osäker på uträkningen av mitt energibehov och tänkte höra mig för lite här.

Jag använder kalkylatorn på Styrkelabbets hemsida (Mifflin-St Jeor-ekvationen).

Enligt den så bör jag vara viktstabil på 2846 kcal/dag.
Tänkte följa diet på -500 så ska väl då landa på 2346 kcal/dag.

Tycker detta låter lite högt, tror ni det kan stämma?

Tränar 4 dagar i veckan vilket gav ursprungssiffran, men utöver detta så är jag ganska stillasittande, kontorsjobb som utförs hemifrån, så inte mycket mer rörelse än till o från affär och liknande (utöver träningen).

Ska jag sänka kalorierna lite till tro?

Man
90 kg
177 cm
35 år
Träning 4-5 dagar/vecka = Aktivitetsnivå: 1.55
Gramse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-29, 16:29   #2
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 451
En smula högt, men kanske inte. Testa. Går du inte ner är det ju bara att sänka intaget. Lycka till med deffen!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-29, 16:48   #3
Gramse
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2023
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av Dåren Visa inlägg
En smula högt, men kanske inte. Testa. Går du inte ner är det ju bara att sänka intaget. Lycka till med deffen!
Jo jag var inte riktigt med på den där aktivitetsnivån, på sidan så verkar bara mängden träning per vecka spela in på den. Men den kanske förutsätter att man är lite mer aktiv än en kontorsråtta som standard.

Jag får ge det ett försök, tack tack
Gramse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-29, 16:48   #4
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Det är inte svårare än så om att du inte går ner i vikt får du sänka antalet kalorier. Det är ingen exakt vetenskap på något sätt utan en uppskattning. Testa och utvärdera. Tipset är att du inte ska göra ändringar för snabbt utan vänta minst 2-3 veckor. Väg dig varje dag för att se trenden på vågen. Glöm det där med 2846 kcal t.ex. Kalorier i livsmedel är bara en uppskattning, ett medelvärde och kan skifta från gång till gång. Ena gången är kycklingfilén kanske 103 kcal/100 gram och nästa gånga 125 kcal/100 gram. Att hålla på med tiondelar hit och dit har ingen praktisk relevans. Som sagt kör på och utvärdera - först då vet du om ligger rätt eller inte.

Lycka till!
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.

Senast redigerad av TotteShaped4Life den 2023-03-29 klockan 16:52.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-30, 05:54   #5
Gramse
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2023
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Det är inte svårare än så om att du inte går ner i vikt får du sänka antalet kalorier. Det är ingen exakt vetenskap på något sätt utan en uppskattning. Testa och utvärdera. Tipset är att du inte ska göra ändringar för snabbt utan vänta minst 2-3 veckor. Väg dig varje dag för att se trenden på vågen. Glöm det där med 2846 kcal t.ex. Kalorier i livsmedel är bara en uppskattning, ett medelvärde och kan skifta från gång till gång. Ena gången är kycklingfilén kanske 103 kcal/100 gram och nästa gånga 125 kcal/100 gram. Att hålla på med tiondelar hit och dit har ingen praktisk relevans. Som sagt kör på och utvärdera - först då vet du om ligger rätt eller inte.

Lycka till!
Så får det bli! Tack så mycket. Ingen idé att dra ut på det utan sparkade igång i morse. Ska bli spännande o se om gubbakroppen orkar med!
Gramse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-20, 12:03   #6
Gramse
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2023
Inlägg: 9
Tjenare!

Har kört på hårt sedan trådstarten och har redan börjat att se resultat, skitkul!
Tyvärr så verkar magen vara det sista stället kroppen vill plocka fett ifrån, men snart lossnar det väl där med

Liten fundering... om jag skulle vilja unna mig något framöver, kan det vara så enkelt som att jag bygger upp en kalori-buffert genom att äta lite mindre upp till tillfället då jag våldför mig på en påse turkisk peppar?

Låter ju alldeles för enkelt men trevligt om det fungerar så!
Gramse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-20, 12:14   #7
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av Gramse Visa inlägg
Tjenare!

Har kört på hårt sedan trådstarten och har redan börjat att se resultat, skitkul!
Tyvärr så verkar magen vara det sista stället kroppen vill plocka fett ifrån, men snart lossnar det väl där med

Liten fundering... om jag skulle vilja unna mig något framöver, kan det vara så enkelt som att jag bygger upp en kalori-buffert genom att äta lite mindre upp till tillfället då jag våldför mig på en påse turkisk peppar?

Låter ju alldeles för enkelt men trevligt om det fungerar så!
Grattis!

Yes sir. Vill du vara optimal: utför glykogenkrävande träning innan ättillfället. Välj godissort med glukossirap listad som första-ingrediens (vilket inte turkisk peppar har men ät du det om suktar efter ).

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...7&postcount=19
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...8&postcount=20
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-20, 13:11   #8
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 725
Citat:
Ursprungligen postat av Gramse Visa inlägg
Hej!

Jag håller på att kriga mig i form, blev lite osäker på uträkningen av mitt energibehov och tänkte höra mig för lite här.

Jag använder kalkylatorn på Styrkelabbets hemsida (Mifflin-St Jeor-ekvationen).

Enligt den så bör jag vara viktstabil på 2846 kcal/dag.
Tänkte följa diet på -500 så ska väl då landa på 2346 kcal/dag.

Tycker detta låter lite högt, tror ni det kan stämma?

Tränar 4 dagar i veckan vilket gav ursprungssiffran, men utöver detta så är jag ganska stillasittande, kontorsjobb som utförs hemifrån, så inte mycket mer rörelse än till o från affär och liknande (utöver träningen).

Ska jag sänka kalorierna lite till tro?

Man
90 kg
177 cm
35 år
Träning 4-5 dagar/vecka = Aktivitetsnivå: 1.55

Glöm detta, du är ju på g redan.
__________________
Journalen

Senast redigerad av CalleP den 2023-05-20 klockan 13:13.
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-20, 13:12   #9
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 725
Citat:
Ursprungligen postat av Gramse Visa inlägg
Tjenare!

Har kört på hårt sedan trådstarten och har redan börjat att se resultat, skitkul!
Tyvärr så verkar magen vara det sista stället kroppen vill plocka fett ifrån, men snart lossnar det väl där med

Liten fundering... om jag skulle vilja unna mig något framöver, kan det vara så enkelt som att jag bygger upp en kalori-buffert genom att äta lite mindre upp till tillfället då jag våldför mig på en påse turkisk peppar?

Låter ju alldeles för enkelt men trevligt om det fungerar så!
Japp det kan man göra. Har en vän som gick ner 45kg genom att äta 1000-1200 kalorier på veckodagarna och sedan köra mer fritt på helgen. Han har hållt vikten med i 8 månader snart.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-20, 16:33   #10
Gramse
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2023
Inlägg: 9
Tack ska ni ha, det låter ju kanon! Går än så länge ner i vikt på 2000 kcal utan att känna överdriven hunger, så att dra bort lite extra för att bygga buffert känns inte som något problem
Gramse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-21, 04:32   #11
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Citat:
Ursprungligen postat av Gramse Visa inlägg
Tack ska ni ha, det låter ju kanon! Går än så länge ner i vikt på 2000 kcal utan att känna överdriven hunger, så att dra bort lite extra för att bygga buffert känns inte som något problem
Tänk på det som en pengabudget.

Har du 14000:- att spendera över en vecka kan du antingen spendera 2000:-/dag. Men, om du känner för det kan du spendera lite mindre måndag - lördag och sedan festa loss med pengarna på söndag. Sedan finns det mängder med alternativ hur du kan dela upp din budget. Så länge du hamnar på 14000:-/vecka så kommer du att sluta upp med samma resultat ändå.

Eller som med steg. Om du har som mål att gå 10000 steg per dag. Antingen kanske du har ett aktivt jobb och går dessa steg enkelt på arbetet. Eller så kanske du tar en promenad på 10000 steg när du har tid. Eller kanske 4000 steg på vägen till jobbet och sedan 6000 steg på vägen hem. 10000 steg är fortfarande 10000 steg, när helt du än tog dessa steg på dagen.

Se det som en budget bara. När du spenderar pengarna har inte så stor betydelse utan det viktiga är att du håller dig till den mängd du tänkt dig. Kroppen startar liksom inte om klockan 00:00 varje dag och säger att "idag åt du 4000 Kcal" så nu blir det fet, eller "Idag åt du bara 1700 Kcal så nu kommer du att tappa all massa som du vill behålla."

Se budgeten över en längre tid. och inte bara över en dag, då kommer du kunna vara lite mer flexibel.

Lycka till!

Senast redigerad av EnergiÖverskott den 2023-05-21 klockan 04:34.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-21, 15:38   #12
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 510
Citat:
Ursprungligen postat av energiöverskott Visa inlägg
tänk på det som en pengabudget.

Har du 14000:- att spendera över en vecka kan du antingen spendera 2000:-/dag. Men, om du känner för det kan du spendera lite mindre måndag - lördag och sedan festa loss med pengarna på söndag. Sedan finns det mängder med alternativ hur du kan dela upp din budget. Så länge du hamnar på 14000:-/vecka så kommer du att sluta upp med samma resultat ändå.

Eller som med steg. Om du har som mål att gå 10000 steg per dag. Antingen kanske du har ett aktivt jobb och går dessa steg enkelt på arbetet. Eller så kanske du tar en promenad på 10000 steg när du har tid. Eller kanske 4000 steg på vägen till jobbet och sedan 6000 steg på vägen hem. 10000 steg är fortfarande 10000 steg, när helt du än tog dessa steg på dagen.

Se det som en budget bara. när du spenderar pengarna har inte så stor betydelse utan det viktiga är att du håller dig till den mängd du tänkt dig. Kroppen startar liksom inte om klockan 00:00 varje dag och säger att "idag åt du 4000 kcal" så nu blir det fet, eller "idag åt du bara 1700 kcal så nu kommer du att tappa all massa som du vill behålla."

se budgeten över en längre tid. Och inte bara över en dag, då kommer du kunna vara lite mer flexibel.

Lycka till!
+1
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-24, 14:09   #13
jmk
Registered User
 
jmks avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 183
Citat:
Ursprungligen postat av Gramse Visa inlägg
Tjenare!

Har kört på hårt sedan trådstarten och har redan börjat att se resultat, skitkul!
Tyvärr så verkar magen vara det sista stället kroppen vill plocka fett ifrån, men snart lossnar det väl där med

Liten fundering... om jag skulle vilja unna mig något framöver, kan det vara så enkelt som att jag bygger upp en kalori-buffert genom att äta lite mindre upp till tillfället då jag våldför mig på en påse turkisk peppar?

Låter ju alldeles för enkelt men trevligt om det fungerar så!
du ska inte ’unna dig’ något under deff, gå och fundera över dina sug och alla idéer som försöker ta dig ifrån deffen, det kan vara rätt intressant med
jmk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-29, 05:48   #14
shortsblaze
Registered User
 
Reg.datum: May 2023
Inlägg: 2
Jag tycker att du ska vara mer aktiv, 6-7 pass i veckan är rimligt. Eller så kan du öka din kondition och prova tyngre övningar. Att minska kolhydrater är ingen stor sak. Om du gillar stärkelse, ät det. Det är dock viktigt att alltid räkna kalorierna du får i dig och se till att det är mindre än de kalorier du förbrukar när du tränar. Hoppas du når ditt mål snart.
shortsblaze är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-02-08, 19:33   #15
Gramse
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2023
Inlägg: 9
Tja!

Tack för all hjälp, jag är faktiskt ganska nöjd nu. Gubbmagen är borta och jag känner mig fan till och med lite yngre

74 kg landade jag på, kunde vart mer men jag fick ett litet återfall runt hösten... som jag dock lyckades överkomma.

Nu skulle jag vilja börja bygga lite muskler, men jag vill inte slänga mig in i en bulk riktigt än då jag är rädd för att bli tjock igen... Nåra tips? Är det att lägga sig på balans en period istället eller hur göra?
Gramse är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)