Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-03, 21:08   #16
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
BCAA är de tre grenade aminosyrorna som finns i allt protein. Animaliska proteinkällor, mjölkprodukter i synnerhet, är extra rika på BCAA.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-04, 01:17   #17
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
BCAA är de tre grenade aminosyrorna som finns i allt protein. Animaliska proteinkällor, mjölkprodukter i synnerhet, är extra rika på BCAA.
Så enligt denna studie bör man kunna bli överviktig och få förkortat liv på att dricka för mycket vasslepulver? Då borde ju de flesta som försökt deffa med bara pulver och fett blivit överviktiga istället.

All massmedia-rapportering jag läser om säger, "Du blir överviktig av vasslepulver" - vilken utsträckning har de rätt? Handlar det inte också om antalet kalorier?
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-04, 05:37   #18
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
De är nog mycket få som dricker sig feta på vassleprotein. Säkert betydligt fler som äter sig feta på ost.

Har man fyllt upp kroppen med en massa energi från alla möjliga livsmedel så blir bara vassleproteindrinken droppen som får bägaren att rinna över.
Fast tankarna kring att grenade aminosyror konkurrerar ut tryptofan i blodet är känt sedan tidigare, t e x på melatoninet vid konditionsträning.

Från inledande posten:
These effects are not due to elevated BCAA per se or hepatic mammalian target of rapamycin activation, but instead are due to a shift in the relative quantity of dietary BCAAs and other amino acids, notably tryptophan and threonine. Increasing the ratio of BCAAs to these amino acids results in hyperphagia and is associated with central serotonin depletion. Preventing hyperphagia by calorie restriction or pair-feeding averts the health costs of a high-BCAA diet.

Spekulerar jag hej vilt är effekten av grenade aminosyror på övervikt något som sker över tio, tjugo eller trettio år.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-04, 11:31   #19
Ahlnold
Registered User
 
Ahlnolds avatar
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 460
Så det studien säger är i princip är att man blir hungrig och äter mer vid högt intag av protein. Jag tycker det verkar vara precis tvärtom, man kan fråga sig om det är översättbart till människa.
Ahlnold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-04, 12:49   #20
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 210
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlnold Visa inlägg
Så det studien säger är i princip är att man blir hungrig och äter mer vid högt intag av protein. Jag tycker det verkar vara precis tvärtom, man kan fråga sig om det är översättbart till människa.
Studien används i syfte att minska intaget av kött(animalt protein) och öka proteinintaget från växtriket om den ska sammanfattas enkelt och konspiratoriskt.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-04, 13:45   #21
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Eller så forskar man på diabetes och ser att grenade aminosyror sänker insulinkänsligheten. Mer insulin trycker in mer fett överallt i kroppen.


Därför jag spekulerade att ifall man är aktiv och förbränner de grenade aminosyrorna man äter så slipper man diabetesen.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-04, 15:13   #22
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 210
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Eller så forskar man på diabetes och ser att grenade aminosyror sänker insulinkänsligheten. Mer insulin trycker in mer fett överallt i kroppen.


Därför jag spekulerade att ifall man är aktiv och förbränner de grenade aminosyrorna man äter så slipper man diabetesen.
Hurusom tror jag personligen att var och en ska sluta äta BCAA i fri form eftersom det troligen stör det mesta i kroppen.

Kopplingen till diabetes - >
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-05, 08:39   #23
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Hurusom tror jag personligen att var och en ska sluta äta BCAA i fri form eftersom det troligen stör det mesta i kroppen.

Kopplingen till diabetes - >
Är BCAA i fri form i exempelvis nötkött, fisk, vilt, kyckling, ägg, vasslepulver?
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-05, 08:41   #24
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
BCAA verkar ju vara jävulens påfund.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-05, 08:49   #25
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Är BCAA i fri form i exempelvis nötkött, fisk, vilt, kyckling, ägg, vasslepulver?
Nej, men det spelar ingen roll. Det bidrar till den totala mängden BCAA oavsett.

Däremot kan man ju undvika att supplementera med BCAA-tillskott, oavsett om den här studien är översättbar till människor eller inte. Det lär ju ge större obalans av aminosyror än att få dem från ett intakt protein där alla ingår. BCAA-tillskott både försämrar muskeluppbyggnaden, stänger av fettförbränningen och sänker energiförbrukningen i vila, utöver kopplingar till t ex diabetes.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-05, 09:14   #26
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Dags att smälla upp varningstexter på BCAA-dryckerna som säljs, typ som de som är på cigarettpaket? ^^
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-05-05, 17:05   #27
BigHunter
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 74
Körde minst BCAA 1 år och då i dryckesform med sötningsmedel, blev ej överviktig (att BCAA skulle göra en 150pannor stor tror jag är högst överskattat).

Kör dock numera ingeting som har sötningsmedel i sig av något slag sen åtminstone 1år tillbaka. Det bästa beslut jag nånsin tagit för hälsan. Allt fler kollegor som man hört åkt på cancer/diabetes och de har inte ens fyllt 50 men har druckit sötat och osötat läsk åtminstone 20-30 år i sträck.

Senast redigerad av BigHunter den 2019-05-05 klockan 17:08.
BigHunter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 11:13   #28
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av BigHunter Visa inlägg
Kör dock numera ingeting som har sötningsmedel i sig av något slag sen åtminstone 1år tillbaka. Det bästa beslut jag nånsin tagit för hälsan. Allt fler kollegor som man hört åkt på cancer/diabetes och de har inte ens fyllt 50 men har druckit sötat och osötat läsk åtminstone 20-30 år i sträck.
Dom har säkerligen även ätit kött, kört bil och använt kalsonger. Ska vi dra slutsatsen att även dessa saker ger cancer och diabetes?
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-08, 09:44   #29
KT81
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 149
Frågan är när Peter Jihde kommer reagera på BCAA.
KT81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-08, 11:38   #30
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av KT81 Visa inlägg
Frågan är när Peter Jihde kommer reagera på BCAA.
Vad är det nu för referens jag har missat?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)