Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-01-30, 22:39   #1
Raggis
Jag har fel. :(
 
Raggiss avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 2 995
Hjälp med en fysikuppgift =)?

Laserljus med våglängden 632,8 nm belyser en dubbelspalt med spaltavståndet 0,42 mm. Bestäm avståndet mellan närliggande ljusa band på en skärm 4,6 m från spalten.
Raggis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-30, 22:44   #2
Raggis
Jag har fel. :(
 
Raggiss avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 2 995



Får ursäkta mina noobiga paintskills ^^
Raggis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-30, 22:50   #3
Chris
Registered User
 
Chriss avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 2 475
Diffraktionstal va? Jag borde kunna det här, men kan inte utan att kolla i boken
Chris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-30, 22:53   #4
Dumleman
ett tuff text
 
Dumlemans avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 3 632
Men kolla i boken. Hitta rätt formel sen byter du ut siffrorna. Det är inte farligt, jag lovar att du har glömt precis allt av de där hemska formlerna om några veckor.
__________________
If you gonna be dumb you gotta be tough.
Dumleman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-30, 22:55   #5
edvin
Registered User
 
edvins avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 335
Om a är avståndet till skärmen vilket det brukar vara är det ju bara att lösa ut vinkeln ur formeln du skrivit. När du väl har den är det bara att räkna ut x med lite vanlig trigg. N får du klura över men det tänk på vilken ordning av interfernsmösteret du är ute efter.
edvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-30, 22:59   #6
deztron
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 4
ett tips är att approximera sinus för vinkeln som du ritat ut med tangens för vinkeln i formeln som du har skrivit upp. Tänk efter vad tangens för vinkeln är och hela din uppgift är löst
deztron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-30, 22:59   #7
Raggis
Jag har fel. :(
 
Raggiss avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 2 995
Citat:
Ursprungligen postat av Dumleman Visa inlägg
Men kolla i boken. Hitta rätt formel sen byter du ut siffrorna. Det är inte farligt, jag lovar att du har glömt precis allt av de där hemska formlerna om några veckor.
Formeln är just det jag har skrivit längst ner på bilden :P


Citat:
Ursprungligen postat av edvin Visa inlägg
Om a är avståndet till skärmen vilket det brukar vara är det ju bara att lösa ut vinkeln ur formeln du skrivit. När du väl har den är det bara att räkna ut x med lite vanlig trigg. N får du klura över men det tänk på vilken ordning av interfernsmösteret du är ute efter.

Hur ska jag kunna lösa ut vinkeln? Jag har varken värdet på motstående katet, eller hypotenusan.
Raggis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-30, 23:04   #8
Chris
Registered User
 
Chriss avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 2 475
For a diffraction grating that is illuminated by a light source of wavelength lambda, the angles to the maxima of intensity projected on the screen are given by the equation

d*sin(theta) = m\lambda,

where d is the distance between two slits on the diffraction grating and theta is the angle between the maximum of order m (=1 i ditt fall?) and the centerline from the grating.
Chris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-30, 23:04   #9
edvin
Registered User
 
edvins avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 335
Om du räknar ut vinkelen med formeln du har i figuren. Där är väl det mesta givet förutsatt att a är spaltbredden. Det är ju bara att dela med a och sedan en arcsin. När du har vinkeln så borde du kunna få ut x med en tan. Men jag kanske är helt ute och cyklar. Är ganska trött.

Senast redigerad av edvin den 2007-01-30 klockan 23:06.
edvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-30, 23:06   #10
Sony
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Övik
Inlägg: 240
Paint räcker långt för att skissa upp hur problemet ser ut. Du har till och med hittat en formel som du tror dig ha användning för.

Vad i formeln du tror dig ha nytta av har du?
Vad saknar du i den formeln?

Fråga två ger följdfrågan; kan du hitta något som kan ge dig den/de variabler du behöver? Ett tips jag tror du kan ha nytta av; sin alpha ~ tan alpha för små vinklar

Edit: deztron hann före

Men ge honom inte svaret bara, det är genom att klura på problem man lär sig, inte genom att se svaret rakt upp och ner.
Sony är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-30, 23:18   #11
Pierre_C
Registered User
 
Pierre_Cs avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Sthlm
Inlägg: 129
nu var det ett tag sen men jag testar ändå: (avrunda hur mkt du vill för jag har inte gjort det)

lamnda=d*sin(vinkeln alfa)

d = gitterkonstanten

Jag gör alltid om i SI-enheter så dte blir lätt att hålla koll på..

(6,328*10^-7) / (0,00042) = sin(alfta) = 0,0015067

nu vet man vinkeln..

X / 4,6 = tan(0,0015067) = 0,0015067 (konstigt värde?)

X = 0,0015067 * 4,6 = 0,0069307

Om jag tänkt och räknat rätt nu så är det 0,0069307 meter mellan interferenspunkterna.


Hoppas dte är till hjälp iaf om dte inte stämmer men jag hoppas att det gör det för det var jobbigt att skriva :P
Pierre_C är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-30, 23:22   #12
Chris
Registered User
 
Chriss avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 2 475
Citat:
Ursprungligen postat av Pierre_C Visa inlägg
nu var det ett tag sen men jag testar ändå: (avrunda hur mkt du vill för jag har inte gjort det)

lamnda=d*sin(vinkeln alfa)

d = gitterkonstanten

Jag gör alltid om i SI-enheter så dte blir lätt att hålla koll på..

(6,328*10^-7) / (0,00042) = sin(alfta) = 0,0015067

nu vet man vinkeln..

X / 4,6 = tan(0,0015067) = 0,0015067 (konstigt värde?)

X = 0,0015067 * 4,6 = 0,0069307

Om jag tänkt och räknat rätt nu så är det 0,0069307 meter mellan interferenspunkterna.


Hoppas dte är till hjälp iaf om dte inte stämmer men jag hoppas att det gör det för det var jobbigt att skriva :P
Tycker det verkar väldigt orimligt, borde väl vara några cm mellan intensitetsmaxima.
Chris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-30, 23:23   #13
Pierre_C
Registered User
 
Pierre_Cs avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Sthlm
Inlägg: 129
Citat:
Ursprungligen postat av Sony Visa inlägg
Paint räcker långt för att skissa upp hur problemet ser ut. Du har till och med hittat en formel som du tror dig ha användning för.

Vad i formeln du tror dig ha nytta av har du?
Vad saknar du i den formeln?

Fråga två ger följdfrågan; kan du hitta något som kan ge dig den/de variabler du behöver? Ett tips jag tror du kan ha nytta av; sin alpha ~ tan alpha för små vinklar

Edit: deztron hann före

Men ge honom inte svaret bara, det är genom att klura på problem man lär sig, inte genom att se svaret rakt upp och ner.
Jahaa skulle man ge ledtrådar?
Pierre_C är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-30, 23:26   #14
Pierre_C
Registered User
 
Pierre_Cs avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Sthlm
Inlägg: 129
Citat:
Ursprungligen postat av Chris Visa inlägg
Tycker det verkar väldigt orimligt, borde väl vara några cm mellan intensitetsmaxima.
ja man tycker ju dte me njag orkar inte göra om, men det är inte omöjligt att det stämmer heller. det skulle vara om jag skrev nån siffra eller nåt fel i googles kalkylator..

Förfriska mitt minne: Med större spaltavstånd i gittret, blir interferensmönstret glesare eller tätare då? om dte blir tätare av större avstånd så låter väl mitt resonemang ganska giltigt? med tanke på att gittret har ganska stora öppningar.

Jag kan ha helt fel.. var ett tag sen som sagt.
Pierre_C är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-30, 23:29   #15
Raggis
Jag har fel. :(
 
Raggiss avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 2 995
Tack så mycket för alla svar. Dumt egentligen, var så enkelt. Satt o klura 2-3 min efter att Sony och Deztron hade svarat

Tack än en gång
Raggis är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)