Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-09-01, 08:20   #1
Eren85
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2021
Inlägg: 6
Utesluta knäböj

Allesammans!

Jag hoppas jag göra detta inlägget i rätt forum.

Jag har en skada under min knäskål som jag inte blir av med.
Denna skada har jag haft snart i 2 månader och jag har försökt träna runt det, men även försökt återhämta den med vila.
Har provat allt från streching,låga vikter,Wall sit, spanish squat,naprapat m.m
Har även köpt en foam roller som jag använder innan min benpass.

Jag har blivit rekommenderad att inte köra någon knäböj på ett bra tag och då är min fråga, vilka övningar är lämpliga att köra utan att aktivera knän?
Det enda jag ser och för framsida lår som funkar för mig är Leg Exd.

Jag har provat övningar som Hack squat och Leg press och det är tyvärr övningar som ger mig fortsatt smärta.

Har ni några tips på övningar som aktiverar framsida lår utan att aktivera knäna?
Om jag skulle kunna köra endast Leg Ext i flera set, skulle det funka? Tex 10 set?

Är tacksam för all svar🙏
Eren85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-01, 09:34   #2
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Sumomark från en upphöjning?
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-01, 13:19   #3
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Vet du vad det är för skada? Funkar benspark men ingen annan så är det axial belastning som du är känslig mot och då bör du nog avvakta med det ett tag, skadan utsätts ju för det varje gång du står upp. När det kommer till volymen så beror det på hur frekvent du tränar.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-01, 14:59   #4
Eren85
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2021
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Vet du vad det är för skada? Funkar benspark men ingen annan så är det axial belastning som du är känslig mot och då bör du nog avvakta med det ett tag, skadan utsätts ju för det varje gång du står upp. När det kommer till volymen så beror det på hur frekvent du tränar.
Nej jag vet inte vad det är för skada, jag vet när jag nämnde det för min naprapat så trodde han att det var en för snabb belastning av vikter i min böj.
Googla jag det själv så ser jag att det är ” patellar tendonitis ”
Försöker även titta på olika youtube videon för att kunna återhämta mig.

Jag tränar 6 dagar i veckan med en upper/lower program vilket jag har bytt ner till endast 4 dagar i veckan nu.

Min knäböj har gått från 110kg till 70-80 kg som Max.
Min benpress har gått från 160 kg till Max 100 kg (beroende på lutningen av maskinen.
Marklyft har gått från 140 kg till 90 kg( har även bytt ut marklyft mot sumo marklyft vilket har verkligen hjälpt där!

Har tränat i tre år.
Eren85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-02, 06:43   #5
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 866
Om du varit hos en naprapat, hade inte den personen tips på övningar och behandling och hur du skulle fortsätta med träningen? Eller vad gjorde ni?
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-02, 09:14   #6
Eren85
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2021
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Om du varit hos en naprapat, hade inte den personen tips på övningar och behandling och hur du skulle fortsätta med träningen? Eller vad gjorde ni?
Vad vi gjorde : han behandlade mig med en sådan pistol grej och då menar jag inte en sådan hypervolt utan han smörjde med någon kräm och körde den på låren och knäna, strålade ner till vaderna, inget skönt!

Han gav mig några stretching tips, vi gick genom hur jag gjorde knäböj för se om min teknik var korrekt vilket den var, men mer än så sa det inte.
Eren85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-02, 11:58   #7
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 866
Stötvågsbehandling?

Ok, ingen planerad uppföljning eller så?

Om du har en tendinopati så kan man behöva vägledning till hur mycket man kan belasta senan, alltså hur mycket du ska träna osv. Bara stretching är förmodligen inte tillräckligt, utan du behöver belasta senan för att den ska sluta göra ont, men det kan ta lång tid innan det blir bra, därför man kan behöva vägledning.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-02, 19:59   #8
Eren85
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2021
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Stötvågsbehandling?

Ok, ingen planerad uppföljning eller så?

Om du har en tendinopati så kan man behöva vägledning till hur mycket man kan belasta senan, alltså hur mycket du ska träna osv. Bara stretching är förmodligen inte tillräckligt, utan du behöver belasta senan för att den ska sluta göra ont, men det kan ta lång tid innan det blir bra, därför man kan behöva vägledning.
Japp så hette det nog 😂🙏….

Ja, jag lär inte göra knäböj eller benpress på ett bra tag,

Jag körde sumo marklyft och benspark ( leg exd ) och kände det väldigt mild inget värsta smärta som jag brukar känna med knäböj, synd bara att man köpte ordentliga lyfta skor bara 😅

Får nog se om det blir en uppföljning på detta med naprapaten!
Eren85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-03, 08:15   #9
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Eren85 Visa inlägg
Nej jag vet inte vad det är för skada, jag vet när jag nämnde det för min naprapat så trodde han att det var en för snabb belastning av vikter i min böj.
Gå till en fysioterapeut istället, gärna en som är vidareutbildad inom idrottsmedicin. Naprapater och kiropraktorer ingår inte i den offentliga vården av en anledning.

Citat:
Ursprungligen postat av Eren85 Visa inlägg
Googla jag det själv så ser jag att det är ” patellar tendonitis ”
Skumt, då borde benspark göra ont med, och om det håller i sig flera månader så rör det sig nog snarare om en tendinos. Jag har själv haft detta och då var benspark en av de värre övningarna, speciellt i toppen. Det har gått lite över ett år och jag får fortfarande lite känningar då och då. För tendinoser så verkar HSRT (heavy slow resistance training) vara den bästa rehaben. Det kan vara 4x8-10 2-3 gånger i veckan där du kör 3 s upp och ned i exempelvis knäböj, benpress eller hack-squat.

https://www.physio-pedia.com/File:Te...programmes.png
https://skadekompassen.se/skador-sju...init-tendinos/

Citat:
Ursprungligen postat av Eren85 Visa inlägg
Jag tränar 6 dagar i veckan med en upper/lower program vilket jag har bytt ner till endast 4 dagar i veckan nu.
Oj! Det var en väldigt hög frekvens. Är inte vilan tillräcklig och volymen för hög så resulterar det lätt i överanvändningsskador som tendinos. Jag har själv haft ett par stycken, så jag kommer aldrig mer att träna varje muskel frekventare än var femte dag med en lagom volym. Hellre mindre träning än ingen alls. Sen indikerar forskningen att frekvensen inte har någon större påverkan på muskeltillväxten, utan att det är den totala veckovolymen som är avgörande.

Citat:
In conclusion, there is strong evidence that resistance training frequency does not significantly or meaningfully impact muscle hypertrophy when volume is equated.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30558493/

Senast redigerad av Kev88 den 2021-09-03 klockan 08:21.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-03, 11:42   #10
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 866
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Gå till en fysioterapeut istället, gärna en som är vidareutbildad inom idrottsmedicin. Naprapater och kiropraktorer ingår inte i den offentliga vården av en anledning.
Jag själv är fysio och tycker ofta att man ska gå till fysio, men får man bra hjälp någon annanstans och är villig att betala lite mer för det, så får man välja fritt imo. Det viktigaste är kvaliteten på vården och utfallet, inte vem som utför den imo. Finns dåliga fysios, finns dåliga naprapater och kiropraktorer. Finns bra av alla kategorier också. Känns som en mindre ekonomisk "risk" att gå till en fysio inom regionen eller med region-avtal dock.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-03, 21:20   #11
Eren85
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2021
Inlägg: 6
Kev88 : tack för all svar, det uppskattas!
Ska verkligen titta på det med en fysioterapeut och se om jag får något svar där,
Tittar även på Barbell medecine knee rehab för lite hjälp med övningar för lätta smärtan och en bättre återhämtning.
När jag kör benspark så lyfter jag mer med det vänstra benet för inte belasta den högra med lika mycket, gör det ont? Ja! Minst ont av alla övningar, svar Ja!
Tack ännu en gång för all frågor som har blivit besvarade!


CokeMan: håller med dig helt��
Eren85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-04, 07:56   #12
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Jag själv är fysio och tycker ofta att man ska gå till fysio, men får man bra hjälp någon annanstans och är villig att betala lite mer för det, så får man välja fritt imo. Det viktigaste är kvaliteten på vården och utfallet, inte vem som utför den imo. Finns dåliga fysios, finns dåliga naprapater och kiropraktorer. Finns bra av alla kategorier också. Känns som en mindre ekonomisk "risk" att gå till en fysio inom regionen eller med region-avtal dock.
Det har du rätt i, jag känner till en duktig naprapat som inte bara pysslar med ledmanipulation och lite tens/massage, utan som faktiskt arbetar mer som en fysioterapeut och lägger upp en rehabiliteringsplan, förmodligen då han själv är väldigt intresserad av träning. Men det går ju att hitta en fysioterapeut som gör detta för en mycket billigare peng. Min erfarenhet av kiropraktorer och naprapater är att de flesta lever för sin ledmanipulationen och placebon som det ger kunderna.

Citat:
Ursprungligen postat av Eren85 Visa inlägg
Kev88 : tack för all svar, det uppskattas!
Ska verkligen titta på det med en fysioterapeut och se om jag får något svar där,
Tittar även på Barbell medecine knee rehab för lite hjälp med övningar för lätta smärtan och en bättre återhämtning.
När jag kör benspark så lyfter jag mer med det vänstra benet för inte belasta den högra med lika mycket, gör det ont? Ja! Minst ont av alla övningar, svar Ja!
Tack ännu en gång för all frågor som har blivit besvarade!
Inga problem! Om jag har uppfattat det rätt så är en övning där man är som svagast i botten att föredra, som de övningarna jag nämnde, än exempelvis benspark där man är det i toppen. Detta då det verkar vara den excentriska fasen som "ger mest". Innan HSRT så var ju "go to" rehaben för tendinoser just excentrisk träning. Någon får gärna rätta mig om jag har uppfattat detta fel.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-04, 15:53   #13
Eren85
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2021
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Det har du rätt i, jag känner till en duktig naprapat som inte bara pysslar med ledmanipulation och lite tens/massage, utan som faktiskt arbetar mer som en fysioterapeut och lägger upp en rehabiliteringsplan, förmodligen då han själv är väldigt intresserad av träning. Men det går ju att hitta en fysioterapeut som gör detta för en mycket billigare peng. Min erfarenhet av kiropraktorer och naprapater är att de flesta lever för sin ledmanipulationen och placebon som det ger kunderna.



Inga problem! Om jag har uppfattat det rätt så är en övning där man är som svagast i botten att föredra, som de övningarna jag nämnde, än exempelvis benspark där man är det i toppen. Detta då det verkar vara den excentriska fasen som "ger mest". Innan HSRT så var ju "go to" rehaben för tendinoser just excentrisk träning. Någon får gärna rätta mig om jag har uppfattat detta fel.
Jag märker nu efter passet här att knän har svullnat upp, även om jag inte har aktiverat knäna på samma sätt.
Tror jag kommer få vila upp den helt i två veckor innan jag börjar rehabiliteringen eller anser du att man börjar lite smått?
Eren85 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)