Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-11-27, 20:55   #31
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
Jag behöver 2975 Kcal för att ligga på kaloribalans när jag tränar 3-5 gånger per vecka... säger internetkalkylatorn, så jag har hittils legat på 2000 Kcal och därefter sänkt ytterligare till 1800 Kcal
Så antingen stämmer uträkningen hyfsat och du hår ner strax över ett kilo i veckan eller så är stämmer inte uträkningen och din vilt varierar på något annat sätt. Vilket är det?
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-30, 01:01   #32
HopplösDeff
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 54
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Så antingen stämmer uträkningen hyfsat och du hår ner strax över ett kilo i veckan eller så är stämmer inte uträkningen och din vilt varierar på något annat sätt. Vilket är det?
Alltså den verkar ju stämma förvisso... men sedan så vänder det och jag ligger på 88-89kg en eller två dagar, för att sedan fortsätta gå ner... helskumt!
HopplösDeff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-30, 02:57   #33
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
Alltså den verkar ju stämma förvisso... men sedan så vänder det och jag ligger på 88-89kg en eller två dagar, för att sedan fortsätta gå ner... helskumt!
Kroppsvikten kan variera ett par kilo från dag till dag beroende på hur mycket vätska som binds, hur mycket du har ätit osv... Inget konstigt med det.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-30, 04:49   #34
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
Alltså den verkar ju stämma förvisso... men sedan så vänder det och jag ligger på 88-89kg en eller två dagar, för att sedan fortsätta gå ner... helskumt!
Inte det minsta. En viktminskning är allt som oftast långt från linjär från dag till dag.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-30, 10:25   #35
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Anteckna varje dag och jämför över ca 4 veckor så ska du se att du har gått ner flera kg förmodligen trots att vikten hoppar från dag till dag.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-06, 22:18   #36
HopplösDeff
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 54
Näääe... vikten har hoppat upp till 90kg igen.. vad fan gör jag för fel egentligen?!

Enligt beräkningarna så ska jag gå ner 1kg i veckan..

Är det någon som har en bättre beräkning?, för jag fattar helt ärligt inte vad jag gör för fel..

Det finns ett antal saker att ha i åtanke.

Längd: 180cm
Vikt: 90kg
Ålder: 24år

Aktivitetsnivå: Stillasittande studier och bilkörning varvat med tid framför datorn i vanliga fall. Träning i form av tung styrketräning c.a 60 min om dagen!
HopplösDeff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-06, 22:19   #37
HopplösDeff
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 54
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
Näääe... vikten har hoppat upp till 90kg igen.. vad fan gör jag för fel egentligen?!

Enligt beräkningarna så ska jag gå ner 1kg i veckan..

Är det någon som har en bättre beräkning?, för jag fattar helt ärligt inte vad jag gör för fel..

Det finns ett antal saker att ha i åtanke.

Längd: 180cm
Vikt: 90kg
Ålder: 24år

Aktivitetsnivå: Stillasittande studier och bilkörning varvat med tid framför datorn i vanliga fall. Träning i form av tung styrketräning c.a 60 min om dagen!
Träningen sker 4 dagar i veckan glömde jag skriva.
HopplösDeff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-14, 08:04   #38
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
Näääe... vikten har hoppat upp till 90kg igen.. vad fan gör jag för fel egentligen?!

Enligt beräkningarna så ska jag gå ner 1kg i veckan..

Är det någon som har en bättre beräkning?, för jag fattar helt ärligt inte vad jag gör för fel..

Det finns ett antal saker att ha i åtanke.

Längd: 180cm
Vikt: 90kg
Ålder: 24år

Aktivitetsnivå: Stillasittande studier och bilkörning varvat med tid framför datorn i vanliga fall. Träning i form av tung styrketräning c.a 60 min om dagen!

Felet är väl att du äter för mycket, och tränar för lite.

Mina dagar ser för tillfället ut som följer
06:00 10g EAA
Promenad 45 minuter till gymmet
Tränar 90 min hård styrketräning med mycket basövningar (6-7 ggr i veckan)
10g EAA 09:30
10:30: 40g vassle
13:30(Ibland) 75g sallad, vinegrättdressing, ett par små bitar salami: Totalt max 150 kcal
14:30: 10g EAA
15:30: 40g vassle
18:00: Promenad hem, 45 minuter. Ibland ett till entimmes pass på gymmet, ofta fokus på mage, och t.ex. armar, vader eller axlar som supersettas med magövningarna
19:30: Middag, försöker hålla den runt 1100 kcal.
21:00. Dags att lägga sig

Till detta tillkommer en hel del kaffe, vatten, och en multivitamintablett, samt lite extra salt.

Går ner ungefär ett kg i veckan med detta upplägget.

Jag är 33 år, väger nu 81,3kg och är 183 cm lång. Jobbar som webbutvecklare, så jag sitter mestadels stilla framför datorn resterande tid av dagen.

Senast redigerad av AlexGBG den 2016-12-14 klockan 08:05.
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-14, 13:05   #39
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
Felet är väl att du äter för mycket, och tränar för lite.

Mina dagar ser för tillfället ut som följer
06:00 10g EAA
Promenad 45 minuter till gymmet
Tränar 90 min hård styrketräning med mycket basövningar (6-7 ggr i veckan)
10g EAA 09:30
10:30: 40g vassle
13:30(Ibland) 75g sallad, vinegrättdressing, ett par små bitar salami: Totalt max 150 kcal
14:30: 10g EAA
15:30: 40g vassle
18:00: Promenad hem, 45 minuter. Ibland ett till entimmes pass på gymmet, ofta fokus på mage, och t.ex. armar, vader eller axlar som supersettas med magövningarna
19:30: Middag, försöker hålla den runt 1100 kcal.
21:00. Dags att lägga sig

Till detta tillkommer en hel del kaffe, vatten, och en multivitamintablett, samt lite extra salt.

Går ner ungefär ett kg i veckan med detta upplägget.

Jag är 33 år, väger nu 81,3kg och är 183 cm lång. Jobbar som webbutvecklare, så jag sitter mestadels stilla framför datorn resterande tid av dagen.
Av-ämne men tycker du inte 90 min helkroppstyrketräning 7 dagar i veckan är overkill _under hårddeff_?

Tänker på:
Hur ofta bör man styrketräna vid deff med syfte att behålla muskelmassa?

Själv skulle jag tro (och backas upp i tråden jag länkar) att varannan eller var tredje dag vore minst lika bra, om inte bättre pga mer tidseffektivt och inte lika slitsamt. Kanske är det mer failproof att minimera muskelförlust om en styrketränar oftare. Vem vet.
Om -1000kcalunderskott / dag deff känns det iallafall waste att spendera massa tid på isolationsövningar. Kommer (högst sannolikt) inte bygga muskler ändå under hårddeffen.

Hellre dragit ner på styrketräningen och kört mer kardio: kan äta mer. Visst, ska träna det man tycker är roligt!

Senast redigerad av 1x0 den 2016-12-14 klockan 13:06.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-14, 14:45   #40
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Av-ämne men tycker du inte 90 min helkroppstyrketräning 7 dagar i veckan är overkill _under hårddeff_?

Tänker på:
Hur ofta bör man styrketräna vid deff med syfte att behålla muskelmassa?

Själv skulle jag tro (och backas upp i tråden jag länkar) att varannan eller var tredje dag vore minst lika bra, om inte bättre pga mer tidseffektivt och inte lika slitsamt. Kanske är det mer failproof att minimera muskelförlust om en styrketränar oftare. Vem vet.
Om -1000kcalunderskott / dag deff känns det iallafall waste att spendera massa tid på isolationsövningar. Kommer (högst sannolikt) inte bygga muskler ändå under hårddeffen.

Hellre dragit ner på styrketräningen och kört mer kardio: kan äta mer. Visst, ska träna det man tycker är roligt!
Kanske är lite mycket, men jag ökar fortfarande i styrka, förmodligen för att jag har hållit på och duttat lite väl mycket på mitt gamla gym.


(Som inte hade AC, åttkantiga vikter vilka rullade lite märkligt när man körde marklyft t.ex, krokiga skivstänger, ett begränsat antal maskiner, inga omklädningsrum utan duschade gjorde man inne på toaletterna (som en gång luktade så illa att jag kräktes lite) och så vidare

Nu går jag på ett gym som har alla bekvämligheter man kan begära; kaffe och te, bastu och ångbastu, handdukar och träningskläder, jag hyr ett skoskåp så jag slipper släpa skorna, shaker, dragremmar och så vidare fram och tillbaka, vatten, sodavatten och läsk för dom som vill ha det)

Jag kommer dock vara uppmärksam på om jag börjar tappa vecka efter vecka i ett flertal övningar och får då fundera över hur jag ska göra; fortsätta deffa, eller börja bygga på riktigt.
Jag har denna rundan bara tränat i 9 månader nu, och om teorin om muskelminne är helt sann så har jag en del kvar innan jag når platån, tog t.ex. 180kg som bäst i mark och 140 i böj, är nu uppe i 3x140 i mark och 3x110 i böj...
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-14, 15:09   #41
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Tillägg till inlägget ovan, blev lite nojjig över muskelförluster, men min biceps har vuxit dom senaste månaderna, trots viktnedgång och utebliven specifik armträning då jag har haft lite problem i biceps muskelfäste på insidan av underarmen.
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-19, 11:20   #42
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Av-ämne men tycker du inte 90 min helkroppstyrketräning 7 dagar i veckan är overkill _under hårddeff_?

Tänker på:
Hur ofta bör man styrketräna vid deff med syfte att behålla muskelmassa?

Själv skulle jag tro (och backas upp i tråden jag länkar) att varannan eller var tredje dag vore minst lika bra, om inte bättre pga mer tidseffektivt och inte lika slitsamt. Kanske är det mer failproof att minimera muskelförlust om en styrketränar oftare. Vem vet.
Om -1000kcalunderskott / dag deff känns det iallafall waste att spendera massa tid på isolationsövningar. Kommer (högst sannolikt) inte bygga muskler ändå under hårddeffen.

Hellre dragit ner på styrketräningen och kört mer kardio: kan äta mer. Visst, ska träna det man tycker är roligt!
Vet inte om det är en tillfällighet, ditt fel, två bröstpass förra veckan, riktigt dålig och lite sömn under natten, eller den hårda dieten som nu gjort att jag fick sänka min arbetsvikt med hela 10kg idag :/
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-25, 03:32   #43
HopplösDeff
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 54
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
Felet är väl att du äter för mycket, och tränar för lite.

Mina dagar ser för tillfället ut som följer
06:00 10g EAA
Promenad 45 minuter till gymmet
Tränar 90 min hård styrketräning med mycket basövningar (6-7 ggr i veckan)
10g EAA 09:30
10:30: 40g vassle
13:30(Ibland) 75g sallad, vinegrättdressing, ett par små bitar salami: Totalt max 150 kcal
14:30: 10g EAA
15:30: 40g vassle
18:00: Promenad hem, 45 minuter. Ibland ett till entimmes pass på gymmet, ofta fokus på mage, och t.ex. armar, vader eller axlar som supersettas med magövningarna
19:30: Middag, försöker hålla den runt 1100 kcal.
21:00. Dags att lägga sig

Till detta tillkommer en hel del kaffe, vatten, och en multivitamintablett, samt lite extra salt.

Går ner ungefär ett kg i veckan med detta upplägget.

Jag är 33 år, väger nu 81,3kg och är 183 cm lång. Jobbar som webbutvecklare, så jag sitter mestadels stilla framför datorn resterande tid av dagen.
What the fuck.... det rekommenderas absolut inte att gå under 1500 KCal för en vuxen man, då organen tar rejält med stryk och du ligger under det...

Dessutom, hur fan funkar du om dagen? Får jag inte i mig lite ägg och havregryn iallafall så stryper jag någon till döds innan lunch.
Känns som att du lever på den där glorifierade energidrycken fram till middag..
Sen att du kör dubbelpass verkar heller inte klokt, är helt orkeslös på kvällen om jag kört ett pass den dagen.

Stinker om bullshit här tycker jag, en vettig människa spyr av så mycket träning utan mat, speciellt innan lunch.
Antigen har du precis börjat och skiter i schemat snart, eller så tar du till repet inom kort när du bränner ut dig. Det var min kvalificerade gissning.
HopplösDeff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-25, 07:28   #44
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Lightbulb

Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
What the fuck.... det rekommenderas absolut inte att gå under 1500 KCal för en vuxen man, då organen tar rejält med stryk och du ligger under det...

Dessutom, hur fan funkar du om dagen? Får jag inte i mig lite ägg och havregryn iallafall så stryper jag någon till döds innan lunch.
Känns som att du lever på den där glorifierade energidrycken fram till middag..
Sen att du kör dubbelpass verkar heller inte klokt, är helt orkeslös på kvällen om jag kört ett pass den dagen.

Stinker om bullshit här tycker jag, en vettig människa spyr av så mycket träning utan mat, speciellt innan lunch.
Antigen har du precis börjat och skiter i schemat snart, eller så tar du till repet inom kort när du bränner ut dig. Det var min kvalificerade gissning.
Kolla på t.ex Ola Wallengrens VLCD som han körde under några månader och låg på runt 800kcal per dag.
Vilka organ är det som tar stryk av en kortar tids kraftigt kaloriunderskott menar du?

Jag funkar utmärkt om dagarna, det är bara jobbigt att inte äta frukost första tiden, nu har jag inga problem alls med hunger innan 13:30 iaf.

Fram till middag lever jag på EAA, vassle, kaffe och vatten många av veckans dagar.

Jättemånga tränar på fastande mage och har inga problem med det. Jag har kört så här hårt under ungefär 4 veckor men har en lite paus nu under julen, men ska sätta igång igen efter nyår, antinngen i januari eller februari för att gå ner 5kg till

Känns nästan som att du trollar eller så har du bara väldigt låg viljestyrka...
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-25, 14:02   #45
HopplösDeff
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 54
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
Kolla på t.ex Ola Wallengrens VLCD som han körde under några månader och låg på runt 800kcal per dag.
Vilka organ är det som tar stryk av en kortar tids kraftigt kaloriunderskott menar du?

Jag funkar utmärkt om dagarna, det är bara jobbigt att inte äta frukost första tiden, nu har jag inga problem alls med hunger innan 13:30 iaf.

Fram till middag lever jag på EAA, vassle, kaffe och vatten många av veckans dagar.

Jättemånga tränar på fastande mage och har inga problem med det. Jag har kört så här hårt under ungefär 4 veckor men har en lite paus nu under julen, men ska sätta igång igen efter nyår, antinngen i januari eller februari för att gå ner 5kg till

Känns nästan som att du trollar eller så har du bara väldigt låg viljestyrka...
800KCal?? Försöker du deffa eller försöker du kasta iväg all muskelmassa du har lyckats bygga på hittils?
HopplösDeff är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)